Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Propedeutyka wiedzy o multimediach i komunikacji medialnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KUZ-I-2-Prwmul
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Propedeutyka wiedzy o multimediach i komunikacji medialnej
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W04

K_U12

K_K10

Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

1. Zapoznanie ze specyfiką zjawiska multimediów.

2. Analiza relacji między mediami elektronicznymi a szeroko pojętą kulturą współczesną.

3. Zdobycie podstawowej wiedzy teoretycznej opisującej multimedia.

4. Kształcenie indywidualnej postawy światopoglądowej wobec współczesnej kultury multimedialnej.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Zarys historii kulturowej sytuacji komunikacyjnej.

2. Rewolucja elektroniczna - narodziny społeczeństwa informacyjnego.

3. Charakterystyka podstawowych kategorii dotyczących postmodernizmu jako narzędzi opisu cyberkultury.

4. Kulturowe zjawisko simulacrum.

5. Potencjalne zagrożenia generowane przez multimedia.

6. Charakterystyka pojęcia interaktywności.

7. Sztuka w świecie cyberkultury.

8. Sztuka tradycyjna wobec multimediów - literatura, teatr, film.

9. Kultura multimedialna a postęp naukowo-techniczny - perspektywy rozwoju.

10. Filozoficzne konsekwencje upowszechnienia zjawiska multimediów i rzeczywistości wirtualnej.

Literatura:

Obowiązuje znajomość rozdziałów i paragrafów wskazanych przez prowadzącego zajęcia:

Barber B., Dżihad kontra McŚwiat, przeł. H. Jankowska, Warszawa 2004.

Baudrillard J., Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.

Berger P., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, przeł. J. Niżnik, Warszawa 1983.

Castells M., Społeczeństwo sieci, przeł. M. Marody [i inni], Warszawa 2010.

Chateu D., Efekt zappingu, w: Pejzaże audiowizualne, red. A. Gwóźdź, Kraków 1997.

Derrida J., O grammatologii, przeł. B. Banasiak, Warszawa 1999.

Draaisma D., Machina metafor. Historia pamięci, przeł. R. Pucek, Warszawa 2009.

Foucault M., Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, przeł. T. Komendant, Gdansk 2006.

Frutiger A., Człowiek i jego znaki, przeł. Cz. Tomaszewska, Warszawa 2003.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa-Kraków 1999.

Heidegger M., Czas światoobrazu, w tegoż: Drogi lasu, przeł. J. Gierasimiuk [i inni], Warszawa 1997.

McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, przeł. N. Szczucka, Warszawa 2004.

Negroponte N., Cyfrowe życie. Jak się odnaleźć w świecie komputerów, przeł. M. Łakomy, Warszawa 1997.

Ogonowska A., Voyeuryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji a rzeczywistością telewidza, Kraków 2006.

Ong W.J., Pismo – technologia przekształcająca myśl, w tegoż: Osoba – świadomość – komunikacja. Antologia, wybór, wstęp, przekład i oprac. J. Japola, Warszawa 2009.

Platon, Fajdros, przeł. S. Witwicki, wydanie dowolne.

Postman N., Technopol. Triumf techniki nad kulturą, przeł. A. Tanalska-Duleba, Warszawa 2004.

Sloterdijk P., Kryształowy pałac. O filozoficzną teorię globalizacji, przeł. B. Cymbrowski, Warszawa 2011.

Szczęsna E., Poetyka mediów. Polisemiotyczność, digitalizacja, reklama, Warszawa 2007.

Virilio P., Maszyna widzenia, w: Widzieć. Mysleć. Być. Technologie mediów, red. A. Gwóźdź, Kraków 2001.

Żiżek S., Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch, przeł. G. Jankowicz [i inni], Warszawa 2011.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

(1) Potrafi krytycznie analizować i oceniać nowoczesne przekazy medialne (internet, telewizja, radio, reklama, prasa, teledyski).

(2) Zdobywa narzędzia pozwalające rekonstruować środki perswazji i sposoby, dzięki którym media formułują swój przekaz. Potrafi skonfrontować zagadnienia teoretyczne z proponowanym na zajęciach materiałem audiowizualnym, który stanowi wyrazistą egzemplifikację zarysowanej problematyki.

(3) Rozpoznaje i rozumie istotę przemiany paradygmatów kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem pozycji i dominacji internetu, pojęcia globalizacji i szerokiego tła kultury popularnej.

ECTS:

Udział w zajęciach: 15

Przygotowanie do zajęć: 10

Konsultacje: 7

Napisanie referatu: 3

Samodzielne opracowanie zagadnień lekturowych: 5

Przygotowanie do zaliczenia końcowego: 10

Suma godzin: 50

Liczba ECTS = 50 / 25 = 2

Metody i kryteria oceniania:

(1) kontrola obecności

(2) Zaliczenie na ocenę - końcowy egzamin pisemny (praca pisemna będąca praktyczną analizą wybranych pojęć stanowiących tematykę zajęć).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)