Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o regionalizmie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KUZ-I-2-WiedReg
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wiedza o regionalizmie
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o kulturze i religii

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KU1_W06

KU1_U02

KU1_K02

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Wykład obejmuje problematykę współczesnej regionalistyki w perspektywie inter- i tran-sdyscyplinarnej (antropologia, etnografia, historia, językoznawstwo, politologia ).

Pełny opis:

Wykład obejmuje problematykę współczesnej regionalistyki w perspektywie inter- i tran-sdyscyplinarnej (antropologia, etnografia, historia, językoznawstwo, politologia ), począwszy od podstawowych kategorii pojęciowych, poprzez zakresy poznawcze dyscypliny, omówienie specyfiki regionalistycznych badań europejskich i pozaeuropejskich, mity o początkach, Europa jako region historyczny i językowy oraz euroregiony, mniejszości etniczne i mniejszości narodowe, regiony i stereotypy, grupy allochtoniczne i autochtoniczne.

Literatura:

Jacek Poniedziałek, Wybrane koncepcje regionu w socjologii polskiej.

https://www.researchgate.net/publication/285753997_Wybrane_koncepcje_regionu_w_socjologii_polskiej

Roman Szul, Regionalizm w Europie. Czynniki i ewolucja

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-deea37e8-46dd-4452-99c3-d344d3542d05/c/msr_12_szul.pdf

Grzegorz ŻUK, Twierdza czy wspólnota. Europa w polskim dyskursie publicznym, s.13-38 http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/twierdza_czy_wspolnota/twierdza_czy_wspolnota.pdf

Karolina Pospiszil, Tutaj czyli (ni)gdzie. Przyczynek do dyskusji o micie Europy Środkowej w literaturze i kulturze tego regionu

Kliknij link http://www2.tf.jcu.cz/~klapetek/polska2.pdf,

Katarzyna Skrzypczak, Jaka tożsamość kulturowa dla dzisiejszej Europy ?

http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_r_2010_1_13/c/8688-13172.pdf-

Łukasz Kaczmarczyk, Tożsamość i kultura w Unii Europejskiej w świetle zasady jedności w różnorodności

https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2011_7_kaczmarczyk.pdf

ZBIGNIEW B. RUDNICKI, W POSZUKIWANIU TOŻSAMOŚCI EUROPEJSKIEJ,

IUS NOVUM 4/2016

https://iusnovum.lazarski.pl/fileadmin/user_upload/oficyna/Ius_Novum_4-16_18-Z.Rudnicki.pdf

Andrzej Piskozub: Kulturowe regiony Europy jako stymulatory rozwoju turystyki

Kliknij link https://geopolityka.net/kulturowe-regiony-europy-jako-stymulatory-rozwoju-turystyki/,

Tomasz Wicherkiewicz, Języki regionalne w Europie Środkowo-Wschodniej – nowa jakość w polityce językowej, nowy wymiar tożsamości

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9734/1/06-Wicherkiewicz.pdf

Jerzy Bartmiński, O założeniach i postulatach lingwistyki kulturowej

https://journal.tertium.edu.pl/index.php/JaK/article/view/67/104

Anna M. Ostrowska, Tożsamość europejska w kryzysie – stan badań i perspektywy dalszego rozwoju

https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/4-2016_ostrowska.pdf

Wojciech Lipoński, Kultura europejska a historiografia zachodnia...

https://drive.google.com/file/d/0BxWbWLWUdz47ZG1NaVQ0MHRsSGc/view

Andrzej Miszczuk, Euroregiony — nowa forma współpracy Polski z sąsiadami Euregions — New Form of Cooperation with Polish Neighbours

http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45.pdf

Euroregiony jako forma współpracy transgranicznej w Europie

Jerzy P. gwizdała*

http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/74-2015/FRFU-74-t2-449.pdf

Katarzyna Sołkowicz, KULTUROWE ASPEKTY ROZWOJU REGIONALNEGO

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b5a45631-65c2-46b2-8c00-cd8d99964cd1/c/27._kulturowe.pdf

Andrzej Rykała, MNIEJSZOŚCI NARODOWE I ETNICZNE W POLSCE Z PERSPEKTYWY GEOGRAFII POLITYCZNEJ

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_10675/c/FOLIA_17_RYKALApdf.pdf

Marta Pachocka, Jan Misiuna

Migracje międzynarodowe – dylematy definicyjne i poznawcze. Przykłady z Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonychhttps://eumigro.eu/sites/default/files/materials/pachocka.misiuna.migracje_miedzynarodowe_dylematy_definic.pdf

Literatura uzupełniająca:

Magdalena Złocka-Dąbrowska, „Georges Dumézil i koncept Europy”, Konteksty, Nr 1-3, 2009, s. 83-93.

Magdalena Złocka-Dąbrowska,“Metaphors, Simulacra, and the European Imagination”, [w:] What Europeanness Means Today ? European Identity and its Multicultural Economic and Social Dimensions, Klocek di Biasio B. Michalski, B. Münch F. (ed.), Wyd. Adam Marszałek, 2015.

Brian Sykes, Siedem matek Europy, Wyd. Amber, 2002 (internet)

Efekty kształcenia i opis ECTS:

KU1_W06

Zna w pogłębionym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego regionalizmu, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Rozumie znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji w odniesieniu do regionalistyki.

KU1_U02

Potrafi samodzielnie sformułować problem

badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania w odniesieniu do regionalizmu.

KU1_K02

Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny

KU1_W06

na ocenę ndst:

Student nie zna w pogłębionym stopniu religijnych, społecznych, historycznych i politycznych uwarunkowań polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Nie rozumie znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji.

na ocenę dst:

Student zna w dostatecznym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Rozumie w stopniu dostatecznym znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji.

na ocenę db:

Student zna w dobrym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Rozumie w stopniu dobrym znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji.

na ocenę bdb:

Student zna w bardzo dobrym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Rozumie bardzo dobrze znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji.

KU1_U02

Potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania.

na ocenę ndst:

Nie potrafi samodzielnie sformułować problemu badawczego zgodnego z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednich metod i narzędzi badawczych do jego rozwiązania.

na ocenę dst:

Potrafi w stopniu dostatecznym samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania.

na ocenę db:

Potrafi w stopniu dobrym samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania.

na ocenę bdb:

Potrafi w stopniu bardzo dobrym samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania.

KU1_K02

Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.

na ocenę ndst.:

Nie jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.

na ocenę dst:

Jest gotów w stopniu dostatecznym do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.

na ocenę db:

Jest gotów w stopniu dobrym do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.

na ocenę bdb:

Jest gotów w stopniu bardzo dobrym do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska
Prowadzący grup: Magdalena Złocka-Dąbrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

obecność na zajęciach 15h

przygotowanie do egzaminu ustnego 15h

konsultacje 5h


razem 35h

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład obejmuje problematykę współczesnej regionalistyki w perspektywie inter- i tran-sdyscyplinarnej (antropologia, etnografia, historia, językoznawstwo, politologia ).

Pełny opis:

Wykład obejmuje problematykę współczesnej regionalistyki w perspektywie inter- i tran-sdyscyplinarnej (antropologia, etnografia, historia, językoznawstwo, politologia ), począwszy od podstawowych kategorii pojęciowych, poprzez zakresy poznawcze dyscypliny, omówienie specyfiki regionalistycznych badań europejskich i pozaeuropejskich, mity o początkach, Europa jako region historyczny i językowy oraz euroregiony, mniejszości etniczne i mniejszości narodowe, regiony i stereotypy, grupy allochtoniczne i autochtoniczne.

Literatura:

Jacek Poniedziałek, Wybrane koncepcje regionu w socjologii polskiej.

https://www.researchgate.net/publication/285753997_Wybrane_koncepcje_regionu_w_socjologii_polskiej

Roman Szul, Regionalizm w Europie. Czynniki i ewolucja

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-deea37e8-46dd-4452-99c3-d344d3542d05/c/msr_12_szul.pdf

Grzegorz ŻUK, Twierdza czy wspólnota. Europa w polskim dyskursie publicznym, s.13-38 http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/twierdza_czy_wspolnota/twierdza_czy_wspolnota.pdf

Karolina Pospiszil, Tutaj czyli (ni)gdzie. Przyczynek do dyskusji o micie Europy Środkowej w literaturze i kulturze tego regionu

Kliknij link http://www2.tf.jcu.cz/~klapetek/polska2.pdf,

Katarzyna Skrzypczak, Jaka tożsamość kulturowa dla dzisiejszej Europy ?

http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_r_2010_1_13/c/8688-13172.pdf-

Łukasz Kaczmarczyk, Tożsamość i kultura w Unii Europejskiej w świetle zasady jedności w różnorodności

https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2011_7_kaczmarczyk.pdf

ZBIGNIEW B. RUDNICKI, W POSZUKIWANIU TOŻSAMOŚCI EUROPEJSKIEJ,

IUS NOVUM 4/2016

https://iusnovum.lazarski.pl/fileadmin/user_upload/oficyna/Ius_Novum_4-16_18-Z.Rudnicki.pdf

Andrzej Piskozub: Kulturowe regiony Europy jako stymulatory rozwoju turystyki

Kliknij link https://geopolityka.net/kulturowe-regiony-europy-jako-stymulatory-rozwoju-turystyki/,

Tomasz Wicherkiewicz, Języki regionalne w Europie Środkowo-Wschodniej – nowa jakość w polityce językowej, nowy wymiar tożsamości

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9734/1/06-Wicherkiewicz.pdf

Jerzy Bartmiński, O założeniach i postulatach lingwistyki kulturowej

https://journal.tertium.edu.pl/index.php/JaK/article/view/67/104

Anna M. Ostrowska, Tożsamość europejska w kryzysie – stan badań i perspektywy dalszego rozwoju

https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/4-2016_ostrowska.pdf

Wojciech Lipoński, Kultura europejska a historiografia zachodnia...

https://drive.google.com/file/d/0BxWbWLWUdz47ZG1NaVQ0MHRsSGc/view

Andrzej Miszczuk, Euroregiony — nowa forma współpracy Polski z sąsiadami Euregions — New Form of Cooperation with Polish Neighbours

http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45.pdf

Euroregiony jako forma współpracy transgranicznej w Europie

Jerzy P. gwizdała*

http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/74-2015/FRFU-74-t2-449.pdf

Katarzyna Sołkowicz, KULTUROWE ASPEKTY ROZWOJU REGIONALNEGO

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b5a45631-65c2-46b2-8c00-cd8d99964cd1/c/27._kulturowe.pdf

Andrzej Rykała, MNIEJSZOŚCI NARODOWE I ETNICZNE W POLSCE Z PERSPEKTYWY GEOGRAFII POLITYCZNEJ

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_10675/c/FOLIA_17_RYKALApdf.pdf

Marta Pachocka, Jan Misiuna

Migracje międzynarodowe – dylematy definicyjne i poznawcze. Przykłady z Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonychhttps://eumigro.eu/sites/default/files/materials/pachocka.misiuna.migracje_miedzynarodowe_dylematy_definic.pdf

Literatura uzupełniająca:

Magdalena Złocka-Dąbrowska, „Georges Dumézil i koncept Europy”, Konteksty, Nr 1-3, 2009, s. 83-93.

Magdalena Złocka-Dąbrowska,“Metaphors, Simulacra, and the European Imagination”, [w:] What Europeanness Means Today ? European Identity and its Multicultural Economic and Social Dimensions, Klocek di Biasio B. Michalski, B. Münch F. (ed.), Wyd. Adam Marszałek, 2015.

Brian Sykes, Siedem matek Europy, Wyd. Amber, 2002 (internet)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)