Wstęp do komunikacji językowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-2-WsKoJezyk |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do komunikacji językowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W08 KU1_W14 KU1_U05 KU1_U01 KU1_K05 |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami semiotycznymi i podstawowymi zagadnieniami opisu języka; zachęcani są do refleksji nad istotą języka naturalnego oraz jego rolą w życiu człowieka i całych społeczności; przyglądają się mechanizmom tkwiącym u podłoża aktu komunikacji. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładów studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami semiotycznymi i podstawowymi zagadnieniami opisu języka; zachęcani są do refleksji nad istotą języka naturalnego oraz jego rolą w życiu człowieka i całych społeczności; przyglądają się mechanizmom tkwiącym u podłoża aktu komunikacji. Kurs podzielony jest na tematy odpowiadające poszczególnym elementom aktu komunikacyjnego wyróżnionym przez Romana Jakobsona. |
Literatura: |
Austin J.L., Mówienie i poznawanie (fragmenty), Warszawa 1993, s. 311-334, 350-612, 640-665. Bachtin M., Problem gatunków mowy, [w:] tegoż, Estetyka twórczości słownej, Warszawa 1986, s. 348-402 Dąbrowska A., Tabu jako pojęcie ogólnokulturowe i językoznawcze, [w:] tejże, Eufemizmy współczesnego języka polskiego, Wrocław 1993. Frazer J. G., Słowa tabu, [w:] Antropologia słowa, red. Godlewski G., Warszawa 2003, s.283-287. Grabias S., Środowiskowe i zawodowe odmiany języka – socjolekty, [w:] Współczesny język polski, red. Bartmiński J. Lublin 2001, s. 235-253. Grice P.H., Logika a konwersacja, [w:] „Przegląd Humanistyczny” 1977, z. 6, s. 85-100. Hall E.T. , Kontekst i znaczenie, Wysoki i niski kontekst, [w:] tegoż, Poza kulturą, Warszawa 2001, s. 89-130. Jakobson R., Poetyka w świetle językoznawstwa, [w:] tegoż, W poszukiwaniu istoty języka t. 2, Warszawa 1984, s. 77-88. Johnson M., Lakoff G., Metafory w naszym życiu, Warszawa 2010, s. 29-73. Lyons J., Semantyka, Warszawa 1984, t. 1, s. 60-96, 176-223, t.2, s. 185-377. Marcjanik M., Etykieta językowa, [w:] Współczesny język polski, red. Bartmiński J. Lublin 2001, s.281-293. McLuhan M., Galaktyka Gutenberga, [w:] Antropologia słowa, red. Godlewski G., Warszawa 2003, s. 509-517. McLuhan M., Galaktyka w nowej konfiguracji, [w:] Antropologia słowa, red. Godlewski G., Warszawa 2003, s. 627-633. Ong W. J., Pismo i struktura świadomości, [w:] Antropologia słowa, red. Godlewski G., Warszawa 2003, s.268-380. Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008, s. 45-54, 63-76. Rzetelska-Feleszko E., Nazwy własne, [w:] Współczesny język polski, red. Bartmiński J. Lublin 2001, s. 405-410. Wierzbicka A., Akty i gatunki mowy w różnych językach i kulturach, [w:] tejże, Język – Umysł- Kultura, Warszawa 1999, s. 228-269. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu cyklu zajęć student: 1. jest świadom roli języka w komunikacji i kulturze; 2. posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu semiotyki; 3. opisuje rolę poszczególnych podsystemów języka w tworzeniu wypowiedzi; 4. analizuje wpływ (pozajęzykowych) elementów kompetencji komunikacyjnej na kształt wypowiedzi; 5. wymienia i identyfikuje elementy struktury wypowiedzi; 6. rozróżnia klasy wyrażeń ze względu na ich funkcję w wypowiedzi; 7. objaśnia mechanizm powstawania interpretacji wtórnych na gruncie współczesnych teorii wypowiedzi oraz kulturową rolę mowy figuratywnej (metafor i metonimii); 8. dostrzega pozainformacyjną rolę wypowiedzi; 9. wylicza elementy objęte tabu językowym oraz środki związane z grzecznością językową; zna zasady etycznej komunikacji i przestrzega dobrych obyczajów w rozmowie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład obowiązkowy, dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności, kończy się egzaminem ustnym. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest co najmniej 50% frekwencja na wykładzie. Na ocenę bardzo dobrą: Student swobodnie posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu teorii komunikacji. Wskazuje własne przykłady poszczególnych zjawisk językowych. Trafnie interpretuje i objaśnia poszczególne fakty komunikacyjne. Zna i stosuje zasady etyczne w komunikacji. Na ocenę dobrą: Student posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu teorii komunikacji. Przywołuje omawiane na wykładzie przykłady ilustrujące poszczególne aspekty komunikacji językowej. Zna i stosuje zasady etyczne w komunikacji. Na ocenę dostateczną: Student w ograniczonym zakresie prezentuje aparaturę pojęciową z zakresu teorii komunikacji. Z trudem znajduje przykłady ilustrujące poszczególne aspekty komunikacji językowej. Nie w pełni stosuje się do zasad grzeczności językowej. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Majewska, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w wykładzie 15 godz. - 0,5 punkt ECTS Opracowanie lektur 15 godzin - 0,5 punkt ECTS Przygotowanie do egzaminu 30 godzin - 1 punkt ECTS Łącznie: 60 godzin - 2 punkty ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.