Współczesne koncepcje kultury i badań kulturowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-2-WsKonKu-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje kultury i badań kulturowych |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W04 KU1_W08 KU1_W10 KU1_U10 KU1_K02 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów/ek z najważniejszymi XX-wiecznymi i współczesnymi nurtami refleksji nad kulturą, rozwijanymi zwłaszcza w obrębie brytyjskich studiów kulturowych, filozofii poststrukturalistycznej i tradycjach nimi inspirowanych. |
Pełny opis: |
Wiek XX to czas, kiedy kulturoznawstwo starało się wypracować własną tożsamość na polu nauk humanistycznych i społecznych oraz realizować swą podstawową misję, jaką jest integracja wielu dyscyplin i perspektyw badawczych zajmujących się kulturą oraz zyskanie społecznego znaczenia, włącznie z możliwością krytycznej interwencji w sferę publiczną. W ramach przedmiotu zaprezentowane i omówione będą nurty myśli, które weszły do kanonu wiedzy kulturoznawczej, podstawowe pojęcia, problemy i pola tematyczne, którymi zajmują się współczesne nauki o kulturze. Swoistym zwornikiem będzie tu tradycja brytyjskich studiów kulturowych, zarówno pod kątem inspiracji, z których czerpali badacze zgromadzeni w szkole w Birmingham, jak i ich wpływu na dalszy rozwój naukowej refleksji nad kulturą. Zaprezentowane również zostaną sposoby analizy wybranych tekstów kultury pod kątem odnoszenia ich do szerszych formacji dyskursywnych i ideologicznych. |
Literatura: |
"Kultura i hegemonia. Antologia tekstów szkoły z Birmingham", red. M. Wróblewski, Toruń 2012. H. Belting, "Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie", przeł. M. Bryl, Kraków 2007. R. Barthes, "Mitologie", przeł. A. Dziadek, Warszawa 2000. "Postmodernizm. Antologia przekładów", red. R. Nycz, Kraków 1997, s. 175-189. M. Foucault, "Nadzorować i karać. Narodziny więzienia", przeł. T. Komendant, Warszawa 1998. J.-F. Lyotard, "Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy", przeł. M. Kowalska i J. Migasiński, Warszawa 1997. W.T.J. Mitchell, "Czego chcą obrazy?", przeł. Ł. Zaremba, Warszawa 2013. D. Bachmann-Medick, "Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze", przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po ukończeniu kursu student/ka: - zna najważniejsze nurty XX-wiecznej i współczesnej refleksji nad kulturą (KU1_W04) - rozumie ich powiązanie z szerszym kontekstem historycznym (ekonomicznym, geopolitycznym) (KU1_W04) - rozumie znaczenie rozstrzygnięć formułowanych w ramach innych dyscyplin naukowych (filozofii, socjologii) dla kulturoznawstwa (KU1_W08) - zna najważniejsze pola tematyczne współczesnych nauk o kulturze (KU1_W08) - rozumie znaczenie dyskursywnych i medialnych przekazów dla kształtowania określonej wizji rzeczywistości (KU1_W10) - jest wyczulony na formy i narzędzia reprezentacji (językowej, wizualnej, ideologicznej) określonych grup i zjawisk społecznych (KU1_W10) - potrafi dokonać krytycznej analizy przekazów medialnych i odnieść je do szerszych struktur myślenia i oceniania zjawisk (KU1_U10) - potrafi zachować refleksyjny dystans wobec obrazów rzeczywistości społecznej zapośredniczonych przez przekazy komercyjne i informacyjne zarówno w obrębie tradycyjnych, jak i tzw. nowych mediów (KU1_U10) - rozumie znaczenie aktualnych wydarzeń kulturalnych i społecznych dla forsowania i negocjowania określonych przekonań zbiorowych (KU1_K02) - potrafi wpisać aktualnie powstające teksty kultury w szersze formacje dyskursywne i ideologiczne (KU1_K02) Opis ECTS: - uczestnictwo w wykładach - 15h - konsultacje z wykładowcą - 10h - czytanie lektur tematycznych pod kątem przygotowywanej pracy zaliczeniowej - 25h - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 50h 100 : 25 = 4 pkt ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła (aktywność podczas dyskusji na wykładach) oraz ocena z pracy końcowej. Na ocenę dst student/ka: - zna w podstawowym zakresie najważniejsze nurty XX-wiecznej i współczesnej refleksji nad kulturą, ale ma problem z ich powiązaniem z szerszym kontekstem historycznym i kulturowym; rozumie w stopniu podstawowym znaczenie rozstrzygnięć formułowanych w ramach innych dyscyplin naukowych dla kulturoznawstwa; zna wyłącznie wybrane pola tematyczne współczesnych nauk o kulturze; rozumie w elementarnym stopniu znaczenie dyskursywnych i medialnych przekazów dla kształtowania określonej wizji rzeczywistości; potrafi w stopniu podstawowym dokonać krytycznej analizy przekazów medialnych i odnieść je do szerszych struktur myślenia i oceniania zjawisk; z trudem potrafi zachować refleksyjny dystans wobec obrazów rzeczywistości społecznej zapośredniczonych przez przekazy komercyjne i informacyjne zarówno w obrębie tradycyjnych, jak i tzw. nowych mediów; rozumie w stopniu podstawowym znaczenie aktualnych wydarzeń kulturalnych i społecznych dla forsowania i negocjowania określonych przekonań zbiorowych; ma problem z odnoszeniem aktualnie powstających tekstów kultury do szerszych formacji dyskursywnych i ideologicznych. Na ocenę db student/ka: - zna w średnim/wystarczającym zakresie najważniejsze nurty XX-wiecznej i współczesnej refleksji nad kulturą, potrafi je powiązać z szerszym kontekstem historycznym i kulturowym; rozumie w stopniu satysfakcjonującym znaczenie rozstrzygnięć formułowanych w ramach innych dyscyplin naukowych dla kulturoznawstwa; zna dość dobrze wybrane pola tematyczne współczesnych nauk o kulturze; rozumie w średnim/wystarczającym stopniu znaczenie dyskursywnych i medialnych przekazów dla kształtowania określonej wizji rzeczywistości; potrafi bez większych problemów dokonać krytycznej analizy przekazów medialnych i odnieść je do szerszych struktur myślenia i oceniania zjawisk; potrafi w średnim/wystarczającym stopniu zachować refleksyjny dystans wobec obrazów rzeczywistości społecznej zapośredniczonych przez przekazy komercyjne i informacyjne zarówno w obrębie tradycyjnych, jak i tzw. nowych mediów; rozumie dość dobrze znaczenie aktualnych wydarzeń kulturalnych i społecznych dla forsowania i negocjowania określonych przekonań zbiorowych; potrafi w miarę przekonująco odnosić aktualnie powstające teksty kultury do szerszych formacji dyskursywnych i ideologicznych. Na ocenę bdb student/ka: - zna doskonale najważniejsze nurty XX-wiecznej i współczesnej refleksji nad kulturą i potrafi je powiązać z szerszym kontekstem historycznym i kulturowym; rozumie znaczenie rozstrzygnięć formułowanych w ramach innych dyscyplin naukowych dla kulturoznawstwa; zna kluczowe pola tematyczne współczesnych nauk o kulturze; rozumie w wysokim stopniu znaczenie dyskursywnych i medialnych przekazów dla kształtowania określonej wizji rzeczywistości; potrafi dokonać krytycznej i rzetelnej analizy przekazów medialnych i odnieść je do szerszych struktur myślenia i oceniania zjawisk; potrafi zachować refleksyjny dystans wobec obrazów rzeczywistości społecznej zapośredniczonych przez przekazy komercyjne i informacyjne zarówno w obrębie tradycyjnych, jak i tzw. nowych mediów; doskonale rozumie znaczenie aktualnych wydarzeń kulturalnych i społecznych dla forsowania i negocjowania określonych przekonań zbiorowych; potrafi przekonująco i merytorycznie odnosić aktualnie powstające teksty kultury do szerszych formacji dyskursywnych i ideologicznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.