Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne koncepcje kultury i badań kulturowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KUZ-I-2-WsKonKu-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne koncepcje kultury i badań kulturowych
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KU1_W04

KU1_W08

KU1_W10

KU1_U10

KU1_K02

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów/ek z najważniejszymi XX-wiecznymi i współczesnymi nurtami refleksji nad kulturą, rozwijanymi zwłaszcza w obrębie brytyjskich studiów kulturowych, filozofii poststrukturalistycznej i tradycjach nimi inspirowanych.

Pełny opis:

Wiek XX to czas, kiedy kulturoznawstwo starało się wypracować własną tożsamość na polu nauk humanistycznych i społecznych oraz realizować swą podstawową misję, jaką jest integracja wielu dyscyplin i perspektyw badawczych zajmujących się kulturą oraz zyskanie społecznego znaczenia, włącznie z możliwością krytycznej interwencji w sferę publiczną. W ramach przedmiotu zaprezentowane i omówione będą nurty myśli, które weszły do kanonu wiedzy kulturoznawczej, podstawowe pojęcia, problemy i pola tematyczne, którymi zajmują się współczesne nauki o kulturze. Swoistym zwornikiem będzie tu tradycja brytyjskich studiów kulturowych, zarówno pod kątem inspiracji, z których czerpali badacze zgromadzeni w szkole w Birmingham, jak i ich wpływu na dalszy rozwój naukowej refleksji nad kulturą. Zaprezentowane również zostaną sposoby analizy wybranych tekstów kultury pod kątem odnoszenia ich do szerszych formacji dyskursywnych i ideologicznych.

Literatura:

"Kultura i hegemonia. Antologia tekstów szkoły z Birmingham", red. M. Wróblewski, Toruń 2012.

H. Belting, "Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie", przeł. M. Bryl, Kraków 2007.

R. Barthes, "Mitologie", przeł. A. Dziadek, Warszawa 2000.

"Postmodernizm. Antologia przekładów", red. R. Nycz, Kraków 1997, s. 175-189.

M. Foucault, "Nadzorować i karać. Narodziny więzienia", przeł. T. Komendant, Warszawa 1998.

J.-F. Lyotard, "Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy", przeł. M. Kowalska i J. Migasiński, Warszawa 1997.

W.T.J. Mitchell, "Czego chcą obrazy?", przeł. Ł. Zaremba, Warszawa 2013.

D. Bachmann-Medick, "Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze", przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2012.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Po ukończeniu kursu student/ka:

- zna najważniejsze nurty XX-wiecznej i współczesnej refleksji nad kulturą (KU1_W04)

- rozumie ich powiązanie z szerszym kontekstem historycznym (ekonomicznym, geopolitycznym) (KU1_W04)

- rozumie znaczenie rozstrzygnięć formułowanych w ramach innych dyscyplin naukowych (filozofii, socjologii) dla kulturoznawstwa (KU1_W08)

- zna najważniejsze pola tematyczne współczesnych nauk o kulturze (KU1_W08)

- rozumie znaczenie dyskursywnych i medialnych przekazów dla kształtowania określonej wizji rzeczywistości (KU1_W10)

- jest wyczulony na formy i narzędzia reprezentacji (językowej, wizualnej, ideologicznej) określonych grup i zjawisk społecznych (KU1_W10)

- potrafi dokonać krytycznej analizy przekazów medialnych i odnieść je do szerszych struktur myślenia i oceniania zjawisk (KU1_U10)

- potrafi zachować refleksyjny dystans wobec obrazów rzeczywistości społecznej zapośredniczonych przez przekazy komercyjne i informacyjne zarówno w obrębie tradycyjnych, jak i tzw. nowych mediów (KU1_U10)

- rozumie znaczenie aktualnych wydarzeń kulturalnych i społecznych dla forsowania i negocjowania określonych przekonań zbiorowych (KU1_K02)

- potrafi wpisać aktualnie powstające teksty kultury w szersze formacje dyskursywne i ideologiczne (KU1_K02)

Opis ECTS:

- uczestnictwo w wykładach - 15h

- konsultacje z wykładowcą - 10h

- czytanie lektur tematycznych pod kątem przygotowywanej pracy zaliczeniowej - 25h

- przygotowanie pracy zaliczeniowej - 50h

100 : 25 = 4 pkt ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła (aktywność podczas dyskusji na wykładach) oraz ocena z pracy końcowej.

Na ocenę dst student/ka:

- zna w podstawowym zakresie najważniejsze nurty XX-wiecznej i współczesnej refleksji nad kulturą, ale ma problem z ich powiązaniem z szerszym kontekstem historycznym i kulturowym; rozumie w stopniu podstawowym znaczenie rozstrzygnięć formułowanych w ramach innych dyscyplin naukowych dla kulturoznawstwa; zna wyłącznie wybrane pola tematyczne współczesnych nauk o kulturze; rozumie w elementarnym stopniu znaczenie dyskursywnych i medialnych przekazów dla kształtowania określonej wizji rzeczywistości; potrafi w stopniu podstawowym dokonać krytycznej analizy przekazów medialnych i odnieść je do szerszych struktur myślenia i oceniania zjawisk; z trudem potrafi zachować refleksyjny dystans wobec obrazów rzeczywistości społecznej zapośredniczonych przez przekazy komercyjne i informacyjne zarówno w obrębie tradycyjnych, jak i tzw. nowych mediów; rozumie w stopniu podstawowym znaczenie aktualnych wydarzeń kulturalnych i społecznych dla forsowania i negocjowania określonych przekonań zbiorowych; ma problem z odnoszeniem aktualnie powstających tekstów kultury do szerszych formacji dyskursywnych i ideologicznych.

Na ocenę db student/ka:

- zna w średnim/wystarczającym zakresie najważniejsze nurty XX-wiecznej i współczesnej refleksji nad kulturą, potrafi je powiązać z szerszym kontekstem historycznym i kulturowym; rozumie w stopniu satysfakcjonującym znaczenie rozstrzygnięć formułowanych w ramach innych dyscyplin naukowych dla kulturoznawstwa; zna dość dobrze wybrane pola tematyczne współczesnych nauk o kulturze; rozumie w średnim/wystarczającym stopniu znaczenie dyskursywnych i medialnych przekazów dla kształtowania określonej wizji rzeczywistości; potrafi bez większych problemów dokonać krytycznej analizy przekazów medialnych i odnieść je do szerszych struktur myślenia i oceniania zjawisk; potrafi w średnim/wystarczającym stopniu zachować refleksyjny dystans wobec obrazów rzeczywistości społecznej zapośredniczonych przez przekazy komercyjne i informacyjne zarówno w obrębie tradycyjnych, jak i tzw. nowych mediów; rozumie dość dobrze znaczenie aktualnych wydarzeń kulturalnych i społecznych dla forsowania i negocjowania określonych przekonań zbiorowych; potrafi w miarę przekonująco odnosić aktualnie powstające teksty kultury do szerszych formacji dyskursywnych i ideologicznych.

Na ocenę bdb student/ka:

- zna doskonale najważniejsze nurty XX-wiecznej i współczesnej refleksji nad kulturą i potrafi je powiązać z szerszym kontekstem historycznym i kulturowym; rozumie znaczenie rozstrzygnięć formułowanych w ramach innych dyscyplin naukowych dla kulturoznawstwa; zna kluczowe pola tematyczne współczesnych nauk o kulturze; rozumie w wysokim stopniu znaczenie dyskursywnych i medialnych przekazów dla kształtowania określonej wizji rzeczywistości; potrafi dokonać krytycznej i rzetelnej analizy przekazów medialnych i odnieść je do szerszych struktur myślenia i oceniania zjawisk; potrafi zachować refleksyjny dystans wobec obrazów rzeczywistości społecznej zapośredniczonych przez przekazy komercyjne i informacyjne zarówno w obrębie tradycyjnych, jak i tzw. nowych mediów; doskonale rozumie znaczenie aktualnych wydarzeń kulturalnych i społecznych dla forsowania i negocjowania określonych przekonań zbiorowych; potrafi przekonująco i merytorycznie odnosić aktualnie powstające teksty kultury do szerszych formacji dyskursywnych i ideologicznych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)