Wprowadzenie do problematyki międzykulturowości i dialogu kultur
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-3-WpPrMied |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do problematyki międzykulturowości i dialogu kultur |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów WIEDZA W-01 W-2 W-3 UMIEJĘTNOŚCI U-1 KOMPETENCJE K_1kształcenia |
Wymagania wstępne: | To będą ciężkie ćwiczenia, więc trzeba uzbroić się w... - wlaściwie nie wiem dokładnie w co. Trzeba będzie mieć w każdym razie miękkie serce, ale i chłodne oko. |
Skrócony opis: |
azwałbym te ćwiczenia laboratorium dialogu i antydialogu. Można je było ukierunkować dwojako: jako etyczną lub pedagogiczną refleksję nad spotkaniami międzykulturowymi i rozmowy o tym, jak powinno być między narodami i kulturami, albo dyskursywnie - jako opis relacji realnych. Nie rezygnując z tyle szlachetnych, co naiwnych refleksji, pójdziemy tym drugim szlakiem. Nie jest to droga donikąd, ale na pewno trudno będzie nią kroczyć. Oprócz tego na każdych zajęciach będę przedstawiał poglądy współczesnych reprezentantów filozofii dialogu. To da naszemu laboratorium teoretyczne, jeżeli tak mogę powiedzieć, ramy. Jeszcze jedno, ważne: międzykulturowość będę definiował bardzo szeroko |
Pełny opis: |
A. PRAKTYKOWANIE SPOTKAŃ 1. Biali i czarni 2. Właściciele i niewolnicy 3. Panowie i chłopi 4. Koloniści i gospodarze 5. Turcy i Ormianie 6. Niemcy i Żydzi 7. Zdrowi i upośledzeni. Eugenika 8. Hutu i Tutsi 9. Rosjanie i Ukraińcy B FILOZOFIA DIALOGU, SPOTKANIA, INNEGO 1. Sokrates i inni 2. Martin Buber 3. Franz Rosenzweig 4. Ferdinand Ebner 5. Max Scheller 6. Jean Améry 7. Eugen Rosenstock- Huessy 8. Eberhard Grisebach 9. Karl Barth 10. Adolf Reinach 11. Ludwig Binswanger 12. Emmanuel Levinas 13. Jean-Luc Marion 14. Michael Theunissen 15. Józef Tischner |
Literatura: |
A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005. Kultury świata w dialogu, red. A. Czajka, Warszawa 2012. Wielkie Księgi ludzkości, red. A. Czajka, Warszawa 2013. A. Czajka, Międzykulturowość i filozofia, Warszawa 2016. A. Czajka, Kultura jako rozmowa. Problemy porozumienia międzykulturowego i międyzreligijnego, Warszawa 2020. dokumenty papieskie, encyklika Fratelli tutti z 5 pażdziernika 2020 r.) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W_1 rozumie, raczej zaczyna rozumieć, może tylko przeczuwa naturę tego, co chętnie nazwałbym nienawiścią społeczną. Potrafi opisać rozmaite jej przyklady W_2 rozumie niebezpieczeństwa, jakie łączą się z różnicą etniczną i kulturową, wie, że mają one konkretną historię W_3 rozumie w zarysie dudziestowieczną filozofię dialogu U_1 rozumie, czym są kompetencje międzykulturowe K_1 rozumie, że sytuacja konfliktu (nie mówiąc o zbrodni) nie jest bez wyjścia, a uczeni, filozofowie i praktycy dialogu pokazują rozwiązania |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci przygotowują znakomite półgodzinne wypowiedzi na tytułowe tematy (te dotyczące „eksterminacji” oraz „polskiego piekła” i przedstawiają je na kolejnych zajęciach. Rzecz jasna, każdy student dostaje jeden z tematów. Można łaczyć się w pary, pod warunkiem, że podczas wypowiedzi podział ról będzie wyraźnie zaznaczony. Struktura takiego wystąpienia niech będzie następująca 1. Historia problemu 2. Natura zbrodni (ewentualnie konfliktu) 3. Zadośćuczynienia, rozliczenia, resentymenty na 5 wystąpienie, o ktorym mowa jest erudycyjne na 4 - dobre na 3 - takie sobie |
Praktyki zawodowe: |
Obyśmy nigdy nie musieli praktykować tego, o czym będzimy rozmawiać w pierwszej części tych ćwiczeń. Natomiast dialog międzykulturowy prkatykujmy codziennie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Weiser, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Weiser | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Nazwałbym te ćwiczenia laboratorium dialogu i antydialogu. Można je było ukierunkować dwojako: jako etyczną lub pedagogiczną refleksję nad spotkaniami międzykulturowymi i rozmowy o tym, jak powinno być między narodami i kulturami, albo dyskursywnie - jako opis relacji realnych. Nie rezygnując z tyle szlachetnych, co naiwnych refleksji, pójdziemy tym drugim szlakiem. Nie jest to droga donikąd, ale na pewno trudno będzie nią kroczyć. Oprócz tego na każdych zajęciach będę przedstawiał poglądy współczesnych reprezentantów filozofii dialogu. To da naszemu laboratorium teoretyczne, jeżeli tak mogę powiedzieć, ramy. Jeszcze jedno, ważne: międzykulturowość będę definiował bardzo szeroko |
|
Pełny opis: |
A. PRAKTYKOWANIE SPOTKAŃ 1. Biali i czarni 2. Właściciele i niewolnicy 3. Panowie i chłopi 4. Koloniści i gospodarze 5. Turcy i Ormianie 6. Niemcy i Żydzi 7. Zdrowi i upośledzeni. Eugenika 8. Hutu i Tutsi 9. Rosjanie i Ukraińcy B FILOZOFIA DIALOGU, SPOTKANIA, INNEGO 1. Sokrates i inni 2. Martin Buber 3. Franz Rosenzweig 4. Ferdinand Ebner 5. Max Scheller 6. Jean Améry 7. Eugen Rosenstock- Huessy 8. Eberhard Grisebach 9. Karl Barth 10. Adolf Reinach 11. Ludwig Binswanger 12. Emmanuel Levinas 13. Jean-Luc Marion 14. Michael Theunissen 15. Józef Tischner |
|
Literatura: |
A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005. Kultury świata w dialogu, red. A. Czajka, Warszawa 2012. Wielkie Księgi ludzkości, red. A. Czajka, Warszawa 2013. A. Czajka, Międzykulturowość i filozofia, Warszawa 2016. A. Czajka, Kultura jako rozmowa. Problemy porozumienia międzykulturowego i międyzreligijnego, Warszawa 2020. dokumenty papieskie, encyklika Fratelli tutti z 5 pażdziernika 2020 r.) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Weiser, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Weiser | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Nazwałbym te ćwiczenia laboratorium dialogu i antydialogu. Można je było ukierunkować dwojako: jako etyczną lub pedagogiczną refleksję nad spotkaniami międzykulturowymi i rozmowy o tym, jak powinno być między narodami i kulturami, albo dyskursywnie - jako opis relacji realnych. Nie rezygnując z tyle szlachetnych, co naiwnych refleksji, pójdziemy tym drugim szlakiem. Nie jest to droga donikąd, ale na pewno trudno będzie nią kroczyć. Oprócz tego na każdych zajęciach będę przedstawiał poglądy współczesnych reprezentantów filozofii dialogu. To da naszemu laboratorium teoretyczne, jeżeli tak mogę powiedzieć, ramy. Jeszcze jedno, ważne: międzykulturowość będę definiował bardzo szeroko |
|
Pełny opis: |
A. PRAKTYKOWANIE SPOTKAŃ 1. Biali i czarni 2. Właściciele i niewolnicy 3. Panowie i chłopi 4. Koloniści i gospodarze 5. Turcy i Ormianie 6. Niemcy i Żydzi 7. Zdrowi i upośledzeni. Eugenika 8. Hutu i Tutsi 9. Rosjanie i Ukraińcy B FILOZOFIA DIALOGU, SPOTKANIA, INNEGO 1. Sokrates i inni 2. Martin Buber 3. Franz Rosenzweig 4. Ferdinand Ebner 5. Max Scheller 6. Jean Améry 7. Eugen Rosenstock- Huessy 8. Eberhard Grisebach 9. Karl Barth 10. Adolf Reinach 11. Ludwig Binswanger 12. Emmanuel Levinas 13. Jean-Luc Marion 14. Michael Theunissen 15. Józef Tischner |
|
Literatura: |
A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005. Kultury świata w dialogu, red. A. Czajka, Warszawa 2012. Wielkie Księgi ludzkości, red. A. Czajka, Warszawa 2013. A. Czajka, Międzykulturowość i filozofia, Warszawa 2016. A. Czajka, Kultura jako rozmowa. Problemy porozumienia międzykulturowego i międyzreligijnego, Warszawa 2020. dokumenty papieskie, encyklika Fratelli tutti z 5 pażdziernika 2020 r.) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.