Wprowadzenie do problematyki miedzykulturowości i dialogu kultur
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-3-WpProMku |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do problematyki miedzykulturowości i dialogu kultur |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3am8QEkrOKE9aARn4eKKij1pjskvk9BL9bxsi4LfmIx9E1%40thread.tacv2/Generale?groupId=1360c797-b5ce-44ee-ada9-8c273faa6d11&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W01 KU1_W04 KU1_U01 KU_1K01 |
Wymagania wstępne: | wiedza zdobyta w dotychczasowym toku studiów kulturoznawstwa |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wprowadzenie uczestników w obszar refleksji nad problematyką tożsamości, międzykulturowości i dialogu między kulturami. Studenci zapoznają się z ujęciem teoretycznym i historycznym zagadnień stanowiących centrum współczesnych problemów i napięć i wymagających przygotowanych w refleksji kulturowej rozstrzygnięć. Są to zagadnienia takie jak: tożsamość, naród, kultura narodowa, patriotyzm, tolerancja, wielokulturowość, komunikacja międzykulturowa, dialog międzyreligijny, dialog międzykulturowy. Pełny opis: |
Pełny opis: |
Zadaniem zajęć jest wskazanie na centralne we współczesnym świecie znaczenie problematyki relacyjności międzyludzkiej i międzykulturowej. Przedmiotem uwagi staną się zagadnienia takie jak: tożsamość, naród, kultura narodowa, tolerancja, wielokulturowość, komunikacja międzykulturowa, dialog międzyreligijny, dialog międzykulturowy. Rozważanie poszczególnych zagadnień powiązane będzie z analizą i interpretacją wybranych tekstów im poświęconych i odniesieniem ich do sytuacji współczesnych i historycznych oraz z próbą ich rozwiązań. Aanalizowane i interpretowane będą także teksty kultury artystycznej, podejmujące problematykę międzykulturowości. |
Literatura: |
Literatura: A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005. Kultury świata w dialogu, red. A. Czajka, Warszawa 2012. Wielkie Księgi ludzkości, red. A. Czajka, Warszawa 2013. A. Czajka, Międzykulturowość i filozofia, Warszawa 2016. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
na kluczowe pojęcia, koncepcje oraz metody badawcze pochodzące z tradycji kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz ich współczesnych nurtów. Rozumie najważniejsze teorie wypracowane w ramach tych dyscyplin; zna historię i kontekst ich powstania oraz wzajemne relacje między nimi. UMIEJĘTNOŚCI Potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej do danego problemu badawczego z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła KOMPETENCJE SPOŁECZNE Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność 25% aktywność na zajęciach 25% praca pisemna 25% odpowiedzi na pytania 25% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czajka-Cunico, Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga | |
Prowadzący grup: | Anna Czajka-Cunico | |
Strona przedmiotu: | https://login.microsoftonline.com/common/oauth2/authorize?response_type=id_token&client_id=5e3ce6c0-2b1f-4285-8d4b-75ee78787346&redirect_uri=https%3A%2F%2Fteams.microsoft.com%2FmeetingOptions&state=2fa2be62-7dff-49ff-bfd5-eafec36958fd&client-request-id=f495d3ec-28bd-4bb3-9028-3c5cbde526a3&x-client-SKU=Js&x-client-Ver=1.0.18&nonce=b61a8ddf-739f-4fe8-9ef7-17bae30905ec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Kwestie tożsamości jednostkowych i wspólnotowych oraz dialogu kultur. Analizy poszczególnych kultur, np. afrykańskich i japońskiej. Przykłady relacji międzykulturowych i międzyreligijnych. |
|
Pełny opis: |
Oprócz prezentacji wiedzy podstawowej określonej w opisach ogólnych wykład przekaże nowe stanowiska wypracowywane w badaniach i podejmie analizę zjawisk aktualnych. Zawsze wskazania na literatuę innych dyscyplin: demografii, politologii, ekonomii, teologii. |
|
Literatura: |
oprócz wymienionych w opisie ogólnym: A. Czajka, Kultura jako rozmowa. Problemy porozumienia międzykulturowego i międzyreligijnego, Warszawa 2020. S. Liberti, Na południe od Lampedusy, Wołowiec 2014. dokumenty papieskie, encyklika Fratelli tutti z 5 pażdziernika 2020 r. relacje w mediach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.