Metodologia badań kulturoznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-II-1-MetBaKu |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań kulturoznawczych |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W01 KU2_W03 KU2_K01 KU2_K02 |
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia własnych badań (np. do prac dyplomowych czy na zlecenie sektora publicznego) lub udziału w projektach badawczych poprzez wykształcenie w nich świadomości metodologicznej i wyposażenie w przydatne narzędzia, techniki i metody możliwe do wykorzystania w działalności badawczej o charakterze kulturoznawczym. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia własnych badań (np. do prac dyplomowych czy na zlecenie sektora publicznego) lub udziału w projektach badawczych poprzez wykształcenie w nich świadomości metodologicznej i wyposażenie w przydatne narzędzia, techniki i metody możliwe do wykorzystania w działalności badawczej o charakterze kulturoznawczym. Zajęcia uzupełnione są o aspekt praktyczny związany z najbardziej popularnymi i przydatnymi w działalności badacza kultury metodami badawczymi, takimi jak techniki przeprowadzania wywiadów, tworzenie notatek terenowych w ramach obserwacji uczestniczącej, przygotowywanie ankiet, analiza i interpretacja wyników, interpretacja materiałów wizualnych czy krytyczna analiza dyskursu. W czasie spotkań prezentowane i omawiane będą wykonane przez studentów zadania związane z zastosowaniem poszczególnych metod badawczych w praktyce. Będziemy również dyskutowali, bazując na doświadczeniach uzyskanych podczas wykonywanych zadań, nad mocnymi i słabymi stronami zastosowania danej metody przy określonej problematyce badawczej, a także nad teoretycznymi, praktycznymi i etycznymi aspektami procesu badawczego. Podstawowym celem jest wyrobienie w studentach samoświadomości metodologicznej i przygotowanie do samodzielnego zaprojektowania i przeprowadzenia badania ilościowego i jakościowego w ramach własnej praktyki naukowej (pod kątem zbierania materiału do rozprawy magisterskiej lub pracy w agencjach czy instytucjach badawczych). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu kursu student/ka: - Zna specyfikę badań kulturoznawczych na tle innych dziedzin i dyscyplin naukowych; zna metody i narzędzia badawcze, teorie oraz właściwe im zaplecze pojęciowe, oraz potrafi krytycznie, autorefleksyjnie się do nich odnieść podczas badania (KU2_W01) - Potrafi sensownie i zasadnie łączyć teorie i metody badawcze, a także samodzielnie stworzyć odpowiednie dla danego tematu narzędzia badawcze; zna techniki zbierania i porządkowania materiału badawczego, a także podstawowe zasady jego analizy i interpretacji i potrafi wykorzystać je w praktyce badawczej (KU2_W01). - Zna zarówno ograniczenia, jak i mocne strony perspektywy kulturoznawczej, dlatego potrafi (i wie, kiedy należy) prowadzić badania wraz z przedstawicielami innych dyscyplin naukowych czy innych, nienaukowych praktyk (np. artystycznej czy aktywistycznej) przy wykorzystaniu aktualnych teorii z zakresu nauk o kulturze (KU2_W03) - Jest gotów, uczestnicząc w rzeczywistości społeczno-kulturowej, rozpoznać palące problemy i nowe zjawiska, które domagają się kulturoznawczego zbadania (KU2_KO1) - Jest gotów samodzielnie sformułować problem badawczy oraz dobrać adekwatne metody do jego rozwiązania; potrafi wpisać swój problem badawczy w szerszy kontekst, obejmujący literaturę przedmiotu i inne badania, a także wyznaczyć cele przyszłym badaniom, które mogłyby opierać się na wyprowadzonych wnioskach (KU2_K01) - Jest gotów wykorzystać nabytą wiedzę w praktyce badawczej (np. w ramach współpracy z sektorem publicznym) (KU2_KO2) - Jest świadomy/a ważności i zapotrzebowania na ekspercką wiedzę o charakterze naukowym we współczesnym świecie (KU2_K02) Punkty ECTS: - obecność na zajęciach - 30h - czytanie literatury przedmiotu - 20h - konsultacje z prowadzącym - 15h - przygotowywanie zadań badawczych - 10h 75 : 25 = 3 pkt ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
W zakresie wiedzy - ocenianie ciągłe. W zakresie umiejętności - ocenianie ciągłe, projekty i ćwiczenia praktyczne. Na ocenę dst student/ka: - ma problem ze zrozumieniem znaczenia konceptualnego przygotowania badania na poziomie formułowania hipotez/pytań badawczych i określania metod badawczych; - zna wyłącznie najważniejsze narzędzia i techniki badawcze związane z określonymi tradycjami w obrębie nauk o kulturze i innych dyscyplin kulturoznawczych; - ma problem ze zrozumieniem zasad poprawnego definiowania pojęć, określania przedmiotu badawczego i doboru materiału badawczego; - dobranie metod badawczych odpowiednio do sformułowanego problemu oraz postawionych pytań/hipotez badawczych sprawia mu/jej wyraźny problem; - opracowanie i przedstawienie wyników przeprowadzonego badania w zależności od dobranych metod sprawia mu/jej wyraźny problem; - z trudem potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do właściwego sproblematyzowania i teoretycznego ujęcia ważnych zjawisk aktualnego życia społeczno-kulturalnego. - potrafi zachować właściwą kolejność poszczególnych etapów badawczych, uzasadnić ważność zachowania odpowiedniej procedury postępowania, ale nie rozpoznaje sytuacji, które wymagają względnej elastyczności działania. Na ocenę db student/ka: - rozumie znaczenie konceptualnego przygotowania badania na poziomie formułowania hipotez/pytań badawczych i określania metod badawczych w stopniu średnim/wystarczającym; - zna większość najważniejszych narzędzi i technik badawczych związanych z określonymi tradycjami w obrębie nauk o kulturze i innych dyscyplin kulturoznawczych; - rozumie w stopniu średnim/wystarczającym zasady poprawnego definiowania pojęć, określania przedmiotu badawczego i doboru materiału badawczego; - dobranie metod badawczych odpowiednio do sformułowanego problemu oraz postawionych pytań/hipotez badawczych sprawia mu/jej nieznaczne problemy; - opracowanie i przedstawienie wyników przeprowadzonego badania w zależności od dobranych metod sprawia mu/jej nieznaczne problemy; - potrafi w stopniu średnim/wystarczającym wykorzystać zdobytą wiedzę do sproblematyzowania i teoretycznego ujęcia ważnych zjawisk aktualnego życia społeczno-kulturalnego; - potrafi w stopniu średnim/wystarczającym zachować właściwą kolejność poszczególnych etapów badawczych, uzasadnić ważność zachowania odpowiedniej procedury postępowania i rozpoznać sytuacje, które wymagają względnej elastyczności działania. Na ocenę bdb student/ka: - doskonale rozumie znaczenie konceptualnego przygotowania badania na poziomie formułowania hipotez/pytań badawczych i określania metod badawczych; - bardzo dobrze zna najważniejsze narzędzia i techniki badawcze związane z określonymi tradycjami w obrębie nauk o kulturze i innych dyscyplin kulturoznawczych; - doskonale rozumie zasady poprawnego definiowania pojęć, określania przedmiotu badawczego i doboru materiału badawczego; - dobranie metod badawczych odpowiednio do sformułowanego problemu oraz postawionych pytań/hipotez badawczych nie sprawia mu/jej większych problemów; - opracowanie i przedstawienie wyników przeprowadzonego badania w zależności od dobranych metod nie sprawia mu/jej większych problemów; - doskonale potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do sproblematyzowania i teoretycznego ujęcia ważnych zjawisk aktualnego życia społeczno-kulturalnego; - potrafi zachować właściwą kolejność poszczególnych etapów badawczych, uzasadnić ważność zachowania odpowiedniej procedury postępowania i rozpoznać sytuacje, które wymagają względnej elastyczności działania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Piotr Jakubowski, Agnieszka Smaga | |
Prowadzący grup: | Piotr Jakubowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.