Dialog międzyreligijny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-II-2-DialMi-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dialog międzyreligijny |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W03 KU2_W13 KU2_U13 KU2_U13 KU2_K01 KU2_K07 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zarówno przekazanie podstawowych wiadomości o dialogu międzyreligijnym oraz przygotowanie do podjęcia i kontynuowania dzieła dialogu . Wykład ma ukształtować w słuchaczu postawę dowartościowania własnej religii oraz otwartości wobec wyznawców innych religii. |
Pełny opis: |
Zakres tematów 1. Potrzeba dialogu 2. Możliwość dialogu 3. Rozumienie dialogu 4. Cechy dialogu 5. Tematy dialogu 6. Uwarunkowania dialogu - czynniki sprzyjające 7. Przeszkody w dialogu 8. Język dialogu 9. Formy dialogu 10. Cele, owoce i perspektywy dialogu 11. Dekalog dialogu |
Literatura: |
Dola T., Dialog chrześcijaństwa z religiami pozachrześcijańskimi, "Studia Nauk Teologicznych PAN" 2010 t. 5, s. 199-208. Fic L., Dialog międzyreligijny, "Paedagogia Christiana" 2010 t. 2, s. 51-64. Kasprzak S., Dialog międzyreligijny w kontekście współczesnego świata i Kościoła, "Nurt SVD" 38(2004) z. 2, s. 149-170. Sakowicz E., Dialog międzyreligijny, w: Sakowicz E. (red.), Jan Paweł II. Encyklopedia dialogu i ekumenizmu, Radom 2006, s. 129-161. Sakowicz E., Dialog międzyreligijny w świetle dokumentów Soboru Watykańskiego II, "Nurt SVD" 33(1999) z. 4, s. 57-74. Sakowicz E., Dialog z braćmi o innych przekonaniach religijnych, "Nurt SVD" 33(1999) z. 4, s. 75-83. Sakowicz E., Współczesny język dialogu międzyreligijnego, "Biuletyn Ekumeniczny" 34(2005) nr 1, s. 59-69. Sakowicz E., Piwko A., Dialog międzyreligijny, "Ateneum Kapłańskie" 153(2009) z. 3, s. 433-443. Szymczycha K., Dialog międzyreligijny w dokumentach Sekretariatu ds. Niechrześcijan i Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, "Nurt SVD" 42(2008) z. 1-2, s. 181-212. Urban J., Dialog międzyreligijny w posoborowych dokumentach Kościoła, Opole 1999. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU2_W03 – zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych w dniesieniu do dyscyplin kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalności KU2_W13 – posiada uporządkowaną wiedze na temat podstaw religii KU2_U13 – potrafi w oryginalnej perspektywie dokonywać krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury ludzkiej polskiej i obcej, stosując metody typowe oraz innowacyjnie wytworzone w toku samodzielnych działań badawczych, w celu określenia znaczenia tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym KU2_U13 – posiada pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów KU2_K01 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie KU2_K07 – ma świadomość własnej i wspólnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Polski i Europy jako znaków tożsamości człowieka we współczesnym, zglobalizowanym świecie udział w zajęciach – 30 przygotowanie do zajęć – 15 konsultacje – 5 czas na napisanie referatu – 10 przygotowanie do egzaminu – 20 łącznie 110: 30 godzin ≈ 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: egzamin ustny, esej. Efekty w obszarze wiedzy są osiągane przez wykład informacyjny, konwersatoryjny oraz pokaz, a weryfikowane za pomocą kolokwium. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane przez analizę tekstów, a weryfikowane za pomocą pisemnego referatu. Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą metod poszukujących, a weryfikowane przez ocenę ciągłą. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.