Główne problemy estetyki współczesnej-wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-II-2-GPEsWsW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Główne problemy estetyki współczesnej-wykład |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aIU-nzSqR34ifOzGeX8FnZcn1juI0Eo6ndf_bB0pVNUw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c15be686-a330-4d2b-82c7-15efabd03c45&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W06 KU2_W08 KU2_W11 KU2_U15 KU2_K07 |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Skrócony opis: |
Wykład prezentuje główne problemy estetyki współczesnej z perspektywy konstatacji explicite, skupiając się na teorii myśli. UWAGA W przypadku zajęć online/hybrydowych, link do przedmiotu znajdą Państwo w polu strona www |
Pełny opis: |
Wykład przybliża główne zagadnienia estetyki współczesnej w oparciu o teorię explicite - skupiającą się na tekstach z dziedziny estetyki oraz uwzględnia genezę tejże nauki. Kurs obejmuje historię myśli estetycznej wraz z jej głównymi przedstawicielami - Ingardenen, Sepanmaaą, Tatarkiewiczem, Welshem, Sartrem, Dufrennem. Przybliża kwestie multidyscyplinarności w ujęciu estetyki XX wieku oraz jej uniezależnienie się od filozofii i nauk o sztuce. W toku kursu omawiane są zagadnienia systemów filozoficznych, filozofów i teoretyków sztuki, które stanowiły genezę myśli estetycznej. Podwalinę metodologiczną wykładu stanowi prezentacja i wyjaśnienie głównych kwestii związanych z aparatem naukowym estetyki - przeżycia estetycznego, najważniejszych systemów estetycznych, metod badawczych estetyki. Poruszane są również kwestie antyestetyki i antysztuki oraz wiązany z nimi aparat pojęciowy. Omawiane zostają definicje artysty i dzieła sztuki w ujęciu proponowanym przez estetyków. Kurs przybliża również kwestie związane estetyką współczesną takie jak ekoestetyka, estetyka informacyjna czy estetyka konsumencka. |
Literatura: |
Maria Gołaszewska, Estetyka i antyestetyka, Warszawa 1984. Maria Gołaszewska, Estetyka współczesności, Kraków 2001. Dodatkowo we fragmentach: Umberto Eco, Historia Piękna, Warszawa 2018. Umberto Eco, Historia Brzydoty, Warszawa 2018. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
3 ECTS 0,5 = 15h uczestnictwo w wykładzie 1,5 = 45h lektura tekstów 1 = 30h przygotowanie do zajęć/egzaminu KU2_W06 student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu studiowanych specjalizacji, pozwalającą na specjalizowanie się w wybranym kierunku badań kulturoznawczych KU2_W08 student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych KU2_W11 student zna w stopniu pogłębionym chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury polskiej i europejskiej, oraz najwybitniejsze dzieła kultury polskiej i światowej KU2_U15 student formułuje opinie krytyczne na temat tekstów kultury, czerpiąc z wiedzy naukowej oraz wykorzystując wyniki własnych doświadczeń badawczych KU2_K07 ma świadomość własnej i wspólnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach - student regularnie uczęszcza na wykłady (maksymalnie jedna nieobecność w semestrze). 30% Egzamin ustny na platformie MS Teams 30% UWAGA Zajęcia odbywają się w semestrze zimowym w systemie synchronicznym na platformie MS Teams + materiały i informacje na platformie Moodle LINK DO ZESPOŁU MS TEAMS https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7361b70b64b74a48a5ec844df9fe3638%40thread.tacv2/conversations?groupId=ff68b915-58fe-4aab-9125-bfbaaa068fc8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 ocena bardzo dobra: student bez problemów omawia kwestie poruszane na wykładzie, korzystając poprawnie z nabytego aparatu pojęciowego. Zna najważniejsze ujęcia estetyki, jej przedstawicieli. Potrafi wyjaśnić miejsce estetyki i antyestetyki w badaniach nad sztuką współczesną. Rozumie sposoby badań estetycznych i różne ujęcia metodologiczne. Swój wywód opiera o merytorycznie dobrane przykłady. ocena dobra: student omawia kwestie poruszane na wykładzie, korzystając z nabytego aparatu pojęciowego z nielicznymi uchybieniami. Zna najważniejsze ujęcia estetyki, jej przedstawicieli. Potrafi wyjaśnić miejsce estetyki i antyestetyki w badaniach nad sztuką współczesną. Rozumie sposoby badań estetycznych i różne ujęcia metodologiczne. Wywód może być oparty o przykłady z zajęć. ocena dostateczna: student omawia najważniejsze kwestie poruszane na wykładzie, wykorzystanie aparatu pojęciowego stanowi duży problem. Zna wybrane ujęcia estetyki oraz selektywnie przywołuje najważniejszych przedstawicieli. Potrafi częściowo omówić miejsce estetyki i antyestetyki w badaniach nad sztuką współczesną. Zna sposoby badań estetycznych i różne ujęcia metodologiczne. Ma trudności w oparciu wywodu o merytorycznie właściwe przykłady. ocena niedostateczna: student nie potrafi omówić podstawowych kwestii poruszanych na wykładzie, ani wykorzystać aparatu pojęciowego. Nie zna najważniejszych przedstawicieli ani nurtów estetyki. Nie potrafi nawet częściowo omówić miejsce estetyki i antyestetyki w badaniach nad sztuką współczesną. Nie zna sposobów badań estetycznych. |
Praktyki zawodowe: |
n/d |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Anna Wiśnicka | |
Prowadzący grup: | Anna Wiśnicka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aIU-nzSqR34ifOzGeX8FnZcn1juI0Eo6ndf_bB0pVNUw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c15be686-a330-4d2b-82c7-15efabd03c45&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład prezentuje główne problemy estetyki współczesnej z perspektywy konstatacji explicite, skupiając się na teorii myśli. UWAGA W przypadku zajęć online/hybrydowych, link do przedmiotu znajdą Państwo w polu strona www |
|
Pełny opis: |
Wykład przybliża główne zagadnienia estetyki współczesnej w oparciu o teorię explicite - skupiającą się na tekstach z dziedziny estetyki oraz uwzględnia genezę tejże nauki. Kurs obejmuje historię myśli estetycznej wraz z jej głównymi przedstawicielami - Ingardenen, Sepanmaaą, Tatarkiewiczem, Welshem, Sartrem, Dufrennem. Przybliża kwestie multidyscyplinarności w ujęciu estetyki XX wieku oraz jej uniezależnienie się od filozofii i nauk o sztuce. W toku kursu omawiane są zagadnienia systemów filozoficznych, filozofów i teoretyków sztuki, które stanowiły genezę myśli estetycznej. Podwalinę metodologiczną wykładu stanowi prezentacja i wyjaśnienie głównych kwestii związanych z aparatem naukowym estetyki - przeżycia estetycznego, najważniejszych systemów estetycznych, metod badawczych estetyki. Poruszane są również kwestie antyestetyki i antysztuki oraz wiązany z nimi aparat pojęciowy. Omawiane zostają definicje artysty i dzieła sztuki w ujęciu proponowanym przez estetyków. Kurs przybliża również kwestie związane estetyką współczesną takie jak ekoestetyka, estetyka informacyjna czy estetyka konsumencka. |
|
Literatura: |
Maria Gołaszewska, Estetyka i antyestetyka, Warszawa 1984. Maria Gołaszewska, Estetyka współczesności, Kraków 2001. Dodatkowo we fragmentach: Umberto Eco, Historia Piękna, Warszawa 2018. Umberto Eco, Historia Brzydoty, Warszawa 2018. |
|
Wymagania wstępne: |
n/d |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.