Finansowanie w kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-M-I-2-FinwKul |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Finansowanie w kulturze |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W17 KU1_U16 KU1_K11 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie najważniejszych zagadnień, dotyczących finansowania działalności kulturalnej w Polsce. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie najważniejszych zagadnień, dotyczących finansowania działalności kulturalnej w Polsce w kontekście procesu zarządzania, na który składają się: planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrolowanie. W ramach przedmiotu zostaną przedstawione zasady i źródła finansowania działalności kulturalnej, w szczególności: finansowanie działalności z wykorzystaniem dotacji organizatorów, rządowych programów wieloletnich, Funduszu Promocji Kultury, grantów, funduszy europejskich i norweskich. |
Literatura: |
1) A. Grzegorczyk (red.), Fundraising w działalności organizacji pozarządowych, Warszawa 2011. 2) D. Ilczuk, Ekonomika kultury, Warszawa 2015. 3) K.D. Kopeć, Finansowanie kultury w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, Kraków 2014. 4) W. Litwin, Pozyskiwanie środków zewnętrznych na działalność muzeów. Poradnik, bdmw. 5) G. Matt, Muzeum jako przedsiębiorstwo. Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją kultury, oprac. H. Wróblewska, Warszawa 2006. 6) M. Murzyn-Kupisz, Społeczno-ekonomiczne oddziaływanie muzeów, w: Statystyka muzeów 2018. Raport, Warszawa 2019. 7) Rocznik Kultury Polskiej (Narodowe Centrum Kultury): 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021. 8) Strategie zarządzania instytucjami i projektami kulturalnymi, red. K. Pawlicka, A. Wróblewska, Warszawa 2019 https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/humanistyka/532--e-book-strategie-zarzadzania-instytucjami-i-projektami-kulturalnymi.html. 9) J. Szulborska-Łukaszewicz, Zarządzanie publiczną instytucją kultury w Polsce – misja a ekonomika, „Zarządzanie w Kulturze”, 2013, nr 14. 10) Zarządzanie projektami w sferze kultury. Studia przypadków, red. A. Góral i in., Kraków 2015. 11) Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, red. Ł. Gaweł i in., Warszawa 2020. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
3 ECTS = 90 h Opis ECTS: udział w zajęciach i aktywność – 45 h /1,5 ECTS; praca zaliczeniowa – 45 h /1,5 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywny udział w zajęciach, - przygotowanie prezentacji lub pracy pisemnej, zawierających tekst o objętości min. 10 tys. znaków ze spacjami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Majewski, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Majewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 ECTS = 90 h Opis ECTS: udział w zajęciach i aktywność – 45 h /1,5 ECTS; praca zaliczeniowa – 45 h /1,5 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie najważniejszych zagadnień, dotyczących finansowania działalności kulturalnej w Polsce. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie najważniejszych zagadnień, dotyczących finansowania działalności kulturalnej w Polsce w kontekście procesu zarządzania, na który składają się: planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrolowanie. W ramach przedmiotu zostaną przedstawione zasady i źródła finansowania działalności kulturalnej, w szczególności: finansowanie działalności z wykorzystaniem dotacji organizatorów, rządowych programów wieloletnich, Funduszu Promocji Kultury, grantów, funduszy europejskich i norweskich. |
|
Literatura: |
1) A. Grzegorczyk (red.), Fundraising w działalności organizacji pozarządowych, Warszawa 2011. 2) D. Ilczuk, Ekonomika kultury, Warszawa 2015. 3) K.D. Kopeć, Finansowanie kultury w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, Kraków 2014. 4) W. Litwin, Pozyskiwanie środków zewnętrznych na działalność muzeów. Poradnik, bdmw. 5) G. Matt, Muzeum jako przedsiębiorstwo. Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją kultury, oprac. H. Wróblewska, Warszawa 2006. 6) M. Murzyn-Kupisz, Społeczno-ekonomiczne oddziaływanie muzeów, w: Statystyka muzeów 2018. Raport, Warszawa 2019. 7) Rocznik Kultury Polskiej (Narodowe Centrum Kultury): 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021. 8) Strategie zarządzania instytucjami i projektami kulturalnymi, red. K. Pawlicka, A. Wróblewska, Warszawa 2019 https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/humanistyka/532--e-book-strategie-zarzadzania-instytucjami-i-projektami-kulturalnymi.html. 9) J. Szulborska-Łukaszewicz, Zarządzanie publiczną instytucją kultury w Polsce – misja a ekonomika, „Zarządzanie w Kulturze”, 2013, nr 14. 10) Zarządzanie projektami w sferze kultury. Studia przypadków, red. A. Góral i in., Kraków 2015. 11) Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, red. Ł. Gaweł i in., Warszawa 2020. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.