Historia z elementami metodologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-1-HisElMetZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia z elementami metodologii |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Muz_W04 Muz_W05 Muz_U03 Muz_U07 Muz_K01 |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest przybliżenie studentom historii jako dyscypliny naukowej, biorąc zaś pod uwagę szczególny kontekst kierunku studiów: przybliżenie funkcjonowania muzeów jako instytucji, w których historia uprawiana jest jako nauka oraz - udostępniana jako quantum wiedzy o przeszłości w ramach działalności edukacyjnej instytucji kultury. |
Pełny opis: |
Muzeum należy do takich instytucji kultury, które integrują w swej działalności wiele specjalizacji. Odwiedzając muzea, ale także poszukując w nich zatrudnienia, należy mieć świadomość, że możemy w nich spotkać przedstawicieli wielu nauk ścisłych, humanistycznych i społecznych. Owocna praca zespołowa wymaga elementarnego rozeznania w specyfice tych nauk, ale także umiejętności poruszania się w tak wielonurtowej instytucji. Jedną za takich specjalności jest historia, szczególnie pożądana w muzeach historycznych, zwłaszcza w intensywnie rozwijającym się w ostatnich latach w Polsce sektorze tzw. muzeów narracyjnych. Historia, która jest w tych muzeach prezentowana jako forma narracji, forma opowieści, towarzyszącej zwiedzaniu muzeum i pozwalająca lepiej zrozumieć zgromadzone w nim zbiory (np. Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN). Historia jest stosowana w muzeach, ale jest również użyteczna w życiu codziennym. Pomaga nam zrozumieć współczesny świat, odpowiada na pytania o naszą tożsamość, nasze relacje z innymi narodami, nasze miejsce we współczesnym świecie. Wiedza o niej pozwala zachować należną dumę z dokonań naszych przodków, pozwala również na unikanie w naszym życiu indywidualnym i zbiorowym, błędów, które popełniały minione generacje. Zajęcia postarają się odpowiedzieć na wskazane wyżej zagadnienia: przybliżyć historię jako naukę; muzea, które zajmują się jej prezentowaniem oraz - ukazać ukazać użyteczność doświadczenia historycznego w życiu praktycznym. |
Literatura: |
1. K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013. 2. D. Folga-Januszewska, Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?, "Muzealnictwo", nr 49, 2008. 3. P. Majewski, Twarze polskiej Klio. Szkice z dziejów nowożytnych i najnowszych, Warszawa 2013. 4. K. Message, New Museums and the Making of Culture, Oxford - New York 2006. 5. J. Skutnik, Muzeum sztuki współczesnej jako przestrzeń edukacji, Katowice 2008. (wybór - uzupełniana sukcesywnie przez prowadzącego zajęcia) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Muz_W04 (Uporządkowana wiedza w zakresie rozwoju muzeologii i muzealnictwa artystycznego, historycznego, naukowo-przyrodniczego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach) Muz_W05 (Podstawowa wiedza w zakresie oddziaływania nurtów i teorii humanistyki, w tym zwłaszcza sztuki, filozofii, antropologii, socjologii i psychologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych) Umiejętności Muz_U03 (Umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w zakresie nauk społecznych, prawnych i innych (z zakresu historii sztuki, kulturoznawstwa, archeologii, nauk przyrodniczych i technicznych), reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeach) Muz_U07 (Umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów i ich działalności; krytyka muzeologiczna) Kompetencje Muz_K01 (Świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumienie konieczności ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej) Opis ETCS (2): uczestnictwo w zajęciach - 1p samodzielna lektura i przygotowanie do pracy zaliczeniowej - 1p |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach oraz napisanie pracy zaliczeniowej o objętości nieprzekraczającej 10 znormalizowanych stron, gdzie 1 strona = 1800 znaków ze spacjami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.