Historia w muzeum (wstęp do metodologii badań)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-1-HistwMuz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia w muzeum (wstęp do metodologii badań) |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | historia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Muz1_W04 Muz1_U10 Muz_K01 |
Wymagania wstępne: | zaliczenie zajęć w semestrze zimowym 2024/25 |
Skrócony opis: |
Podstawowymi celami przedmiotu są: 1) zaprezentowanie historii jako dyscypliny naukowej mieszczącej się w dziedzinie nauk humanistycznych; 2) przedstawienie muzeów jako instytucji edukujących o przeszłości, z wykorzystaniem dorobku historii jako nauki; 3) przedstawienie wiedzy historycznej jako użytecznej w czasach współczesnych. |
Pełny opis: |
Podstawowymi celami przedmiotu są: 1) zaprezentowanie historii jako dyscypliny naukowej mieszczącej się w dziedzinie nauk humanistycznych; 2) przedstawienie muzeów jako instytucji edukujących o przeszłości, z wykorzystaniem dorobku historii jako nauki; 3) przedstawienie wiedzy historycznej jako użytecznej w czasach współczesnych. Muzeum należy do instytucji, które integrują wiele specjalizacji. Zwiedzając muzea lub pracując w nich można spotkać osoby reprezentujące różne dyscypliny naukowe, w tym historię. Satysfakcjonująca praca zespołowa oraz zdolność zrozumienia instytucji tak złożonej jak muzeum wymaga również rozpoznania specyfiki historii: rozumianej jako przeszłość lub jako nauka o przeszłości. Historia (jako przeszłość oraz jako nauka) obecna jest w wielu muzeach, w sposób szczególnych jednak w grupie muzeów zwanych „narracyjnymi”, których przykładami są w Polsce: Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum II Wojny Światowej, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN czy Muzeum Historii Polski. Historia może być również użyteczna w życiu publicznym, ułatwiając zrozumienie współczesnego świata, czy też odnalezienie zbiorowej oraz indywidualnej tożsamości. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju muzeologii i muzealnictwa historycznego, dyscypliny naukowej historia oraz właściwych jej elementów metodologii. Student potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie dyscypliny historia w pracy w muzeum. Student jest świadom interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej, z uwzględnieniem dorobku naukowego w dyscyplinie historia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Majewski, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Majewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Konwersatorium - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 pkt ETCS – udział w zajęciach 2 pkt ETCS – przygotowanie konspektu (semestr zimowy) i pracy zaliczeniowej (semestr letni) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.