Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kolekcjonerstwo, rzeczoznawstwo, rynek sztuki (rzemiosło artystyczne)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-MU-I-1-Kolekc-W
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kolekcjonerstwo, rzeczoznawstwo, rynek sztuki (rzemiosło artystyczne)
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Muz_W03, Muz_W04, Muz_W05

Muz_U01, Muz_U02, Muz_U07

Muz_K07

Skrócony opis:

Podstawowe zagadnienia dotyczące kolekcjonerstwa, rzeczoznawstwa i rynku sztuk dekoracyjnych ze szczególnym uwzględnieniem Europy. Program zakłada wyjaśnienie genezy sztuk dekoracyjnych, podstawowych kierunków oraz rozwoju historycznego oraz stylowego. Kurs obejmuje zagadnienia z historii meblarstwa, stylów wnętrzarskich, porcelany i szkła, tkanin, tapet i kurdybanów oraz złotnictwa. Materiał podzielony jest na działy, które w sposób przystępny i systematyczny porządkują wiedzę oraz wyposażają studenta w aparat naukowy niezbędny do pracy z wytworami kultury artystycznej.

Pełny opis:

Całościowy i chronologiczny kurs rzemiosła artystycznego obejmujące zagadnienia z historii meblarstwa, stylów wnętrzarskich, porcelany i szkła, tkanin, tapet i kurdybanów oraz złotnictwa oraz elementy rzeczoznawstwa oraz rynku sztuki. Wstępem do rozwoju sztuk dekoracyjnych jest wprowadzenie teoretyczne ilustrujące czym są sztuki dekoracyjne i jakie metody badawcze są niezbędne do ich pełnego zrozumienia. Materiał podzielony jest na działy, które w sposób przystępny i systematyczny porządkują wiedzę oraz wyposażają studenta w aparat naukowy niezbędny do pracy z wytworami kultury artystycznej. Rozpoczyna się od historii mebli od Antyku do I wojny światowej. Kurs przybliża style historyczne, charakterystyczne dla epoki materiały i techniki. Stopniowo student uczy się rozpoznawać meble poszczególnych okresów na podstawie cech stylowych oraz form mebli charakterystycznych dla danej epoki. Kurs uczy również fachowej terminologii z dziedziny meblarstwa, niezbędnej w warsztacie muzeologa. Student poznaje najważniejszych ebenistów oraz ich mecenasów, którzy mieli znaczący wpływ na rozwój stylowy epoki. Kolejnym działem jest porcelana, fajans i szkło. Analogicznie, przybliżona zostaje geneza porcelany i fajansu w Wschodzie oraz ich rozwój w Europie. Kurs przybliża najważniejszych twórców wyrobów porcelanowych oraz manufaktury. Zajęcia praktyczne w muzeach pozwalają odróżnić porcelanę od fajansu oraz przybliżą podstawowe znaki i sygnatury spotykane na wyrobach porcelanowych. Poruszona zostanie historia najważniejszych ośrodków takich jak Miśnia, Sevres, Delft i innych. W przypadku złotnictwa studenci poznają podstawowe techniki złotnicze oraz rodzaje naczyń i biżuterii charakterystyczne dla poszczególnych epok. Zajęcia przybliżą również znaki złotnicze oraz najsłynniejszych złotników działających w Europie i ich dzieła. Historia tkanin i tapet zamknie historyczny ciąg rozwoju rzemiosła przybliżając podstawowe techniki tkackie, rodzaje tkanin i dekoracje będące kwintesencją stylów historycznych. Omówione zostaną również materiały obiciowe oraz kurdybany. Kurs zamykać będzie dogłębna interpretacja linii rozwoju stylowego rzemiosła na przestrzeni wieków oraz okresy wielkich innowacji i przemian jak również powrotów do poprzednio panujących tendencji (neostyle).

Ćwiczenia z obiektami oraz dodatkowym materiałem ikonograficznym pozwolą zautomatyzować proces rozpoznawania dzieł z kręgu sztuki zdobniczej. Studenci będą mieli okazję do namacalnego kontaktu z dziełami sztuki, co przybliży zagadnienia datowania obiektów oraz sposób ich opisu. Ponadto ćwiczenia zwrócą uwagę na najważniejsze kolekcje, w których znajduje się rzemiosło artystyczne oraz na rynek antykwaryczny. Zajęcia w muzeach pozwolą na zapoznanie się z warsztatem historyka rzemiosła oraz dadzą wiele cennych wskazówek odnośnie twórców, manufaktur oraz technik.

Tematy zajęć przewidziane na dwa semestry:

1. Czym jest rzemiosło artystyczne. Problematyka kolekcjonowania i rynku sztuk dekoracyjnych.

2. Najważniejsze kolekcje sztuki dekoracyjnej w Polsce i na świecie. Domy aukcyjne i ich rola w formowaniu się rynku rzemiosł.

3. Wstęp do meblarstwa. Niezbędna termnologia. Meblarstwo w starożytności.

4. Wieki Średnie - meblarstwo i wyposażenie wnętrz. Główne źródła wiedzy o meblach epoki.

5. Renesans - formowanie się nowych odmian mebli, zmiany w wystroju wnętrz. Główne ośrodki produkcji europejskiej.

6. Kształtowanie się stylu Ludwików na tle panoramy historyczno-stylowej. Ludwik XIII i Ludwik XIV.

7. Styl Ludwika XV i oraz pojawienie się rokoka w Europie.

8. Ludwik XVI, klasycyzm, dyrektoriat oraz kształtowanie się stylu empire.

9. Styl Ludwika Filipa i Napoleona.

10. Panorama wieku XIX. Romantyzm oraz pojawienie się neostylów.

11. Poza kontynentem - główne style w meblarstwie i wyposażeniu wnętrz na Wyspach Brytyjskich.

12. U zarania współczesności - Secesja i Art Deco.

13. Wstęp do porcelany, ceramiki i wyrobów szklanych. Problematyka badań, techniki produkcji oraz niezbędna terminologia. Największe kolekcje ceramiki, porcelany i szkła.

14. Historia ceramiki i główne rodzaje naczyń na przestrzeni dziejów.

15. Nowożytne ośrodki ceramiczne w Europie i Azji oraz ich charakterystyczne cechy stylowe.

16. Pojawienie się porcelany na gruncie azjatycki oraz jej drogi do Europy.

17. Miśnia i porcelanowa rewolucja. Najważniejsze manufaktury europejskie i ich wyroby.

18. Szkło - geneza powstania oraz charakterystyka wyrobów.

19. Wyroby szklane od starożytności do współczesności.

20. Złotnictwo - historia sztuki złotniczej, techniki produkcji oraz terminologia.

21. Dywersyfikacja wyrobów złotniczych od starożytności do czasów współczesnych. Chronologia dziejów oraz najważniejsze kolekcje.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.A. Bender, Tapiserie w dawnej Rzeczypospolitej, Lublin 2004.

2.Taż, Złocone kurdybany w Polsce. Z problematyki importu wyrobów artystycznych, Lublin 1992.

3.H. de Morant, Historia sztuki złotniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981.

4.G. Kaesz, Meble stylowe, Wrocław 1990.

5.M. Michałowska, Słownik terminologiczny włókiennictwa, Warszawa 1995.

6.K. Szczepkowska-Naliwajek, Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polscew czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003.

7. Z. Żygulski jun. Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Muz_W03 Student, który zaliczył moduł, zna podstawowe zagadnienia dotyczące historii i chronologii sztuk dekoracyjnych oraz kolekcjonerstwa w kontekście europejskim.

Potrafi wymienić najważniejsze różnice pomiędzy stylami powstałymi w poszczególnych krajach (bądź regionach) oraz wskazać ich genezę.

Muz_W04 Zna najważniejszych tendencje stylowe, potrafi rozpoznać oraz datować obiekty z kręgu meblarstwa, szkła i porcelany, tkanin, tapet oraz złotnictwa.

Muz_W05 Potrafi wymienić najważniejszych mecenasów i kolekcjonerów na przestrzeni dziejów.

Muz_U01 Umie znaleźć materiał ikonograficzny ilustrujący kontekst powstania dzieł oraz epokę historyczno-stylową.

Posiada bazę naukową (znajomość historii, podstawowa literatura), która pozwala na poszerzanie wiedzy we własnym zakresie oraz lepsze rozumienie zjawisk z kręgu rzemiosła i kolekcjonerstwa.

Identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze przykłady na podstawie zdjęć. Potrafi wymienić twórcę oraz krąg kulturowy, w którym się rozwijały poszczególne gałęzie rzemiosła.

Muz_U02 Potrafi w sposób twórczy wykorzystać wiedzę, dzięki której lepiej przedmioty obecne w większości kolekcji muzealnych oraz rynek antykwaryczny.

Umie wymienić najsłynniejszych ebenistów, złotników, kaletników, projektantów porcelany oraz manufaktury w których przedmioty były wytwarzane.

Muz_U07 Rozumie proces kształtowania się sztuk dekoracyjnych, potrafi go przeanalizować w logiczny sposób, w oparciu o wiedzę historyczną.

Potrafi określić rodzaj obiektu, materiały i techniki zastosowane w jego produkcji, styl oraz epokę i krąg kulturowy w jakim zostały wykonane.

Muz_K07 Zna kolekcje muzealne posiadające sztuki zdobnicze oraz potrafi korzystać z ich archiwów w celu wzbogacania wiedzy.

Potrafi korzystać w katalogów domów aukcyjnych, które dostarczają wiedzy na temat wartości obiektów sztuki zdobniczej na rynku antykwarycznym.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

Ocena BDB - Student definiuje terminy z zakresu rzemiosła artystycznego, kolekcjonerstwa i rynku sztuki. Potrafi przyporządkować poszczególne obiekty do epok i stylu.

Potrafi wymienić najsłynniejszych ebenistów, złotników, kaletników, projektantów porcelany oraz manufaktury, w których przedmioty były wytwarzane.

Rozumie proces kształtowania się sztuk dekoracyjnych, potrafi go przeanalizować w logiczny sposób, w oparciu o wiedzę historyczną. Potrafi określić rodzaj obiektu, materiały i techniki zastosowane w jego produkcji, styl oraz epokę i krąg kulturowy w jakim zostały wykonane.

Charakteryzuje kolekcje muzealne posiadające zbiory sztuki zdobniczej oraz potrafi korzystać z ich archiwów w celu wzbogacania wiedzy. Podejmuje próby korzystania z katalogów aukcyjnych.

Ocena DB – Student posiada bazę naukową (znajomość historii, podstawowa literatura), która pozwala na poszerzanie wiedzy we własnym zakresie oraz lepsze rozumienie zjawisk z kręgu rzemiosła i kolekcjonerstwa. Potrafi zauważyć różnice pomiędzy stylami powstałymi w poszczególnych krajach (bądź regionach) oraz wskazać ich genezę. Potrafi wymienić najważniejszych mecenasów i kolekcjonerów na przestrzeni dziejów. Identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze przykłady na podstawie zdjęć. Potrafi wymienić twórcę oraz krąg kulturowy, w którym się rozwijały poszczególne gałęzie rzemiosła.

Ocena DST – Student podejmuje próby posługiwania się podstawową terminologią w zakresie rzemiosła artystycznego, kolekcjonerstwa i rynku sztuki. Umie przyporządkować poszczególne obiekty do epoki, stylu.

Ocena NDST – Student nie spełnia kryteriów przewidzianych dla oceny dostatecznej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)