Kultura artystyczna-sztuki piękne w muzeum (wstęp do metodologii badań)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-1-KuArSz-W-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura artystyczna-sztuki piękne w muzeum (wstęp do metodologii badań) |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afV-kHMed2DD43esTQLWCzYyasDLa3c84T8WuhKWApbU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a0838d01-0cc0-4a30-8b88-31aed9b6e37d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wiedza: muz1_W03 umiejętności: Muz1_U11 Muz1_U05 |
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmujące metodologię, terminologię i historię dyscypliny, a także wykład z historii sztuki od czasów prehistorycznych do XIX w. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone w formie wykładu informacyjnego (problemowego, konwersatoryjnego) połączonego z aktywnym uczestnictwem studentów (dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki oraz polecanej na bieżąco literatury przedmiotu). Część zajęć prowadzona na platformie e-lernigowej w systemie e-lerning i w systemie blended-lerning. W pierwszej części zajęć student zostanie zapoznany z historią metodologią i terminologią dyscypliny. Zasadniczą część zajęć stanowić będzie wykład dotyczący historii sztuki europejskiej w ujęciu chronologicznym od czasów najdawniejszych do XXI w, połączony z przykładami praktycznego zastosowania metodologii badań właściwej dla prezentowanej dyscypliny. Tematy zajęć I semestr: 1. Historia dyscypliny 2. Metodologia historii sztuki 3. Pojęcia i definicje, problematyka datowania (co najmniej 20 godz.) 4. Prehistoria sztuki 5. Sztuka starożytna: Mezopotamia, Egipt, Grecja, Etruria, Rzym 6. Sztuka wczesnochrześcijańska, rawenańska, bizantyńska 7. sztuka wczesnego średniowiecza na terenie Europy (germańska, ostrogocka, merowińska, longobardzka, anglo-iryjska, karolińska) 8. sztuka romańska południowej i północnej Europy 9. sztuka gotyku południowej i północnej Europy Tematy zajęć II semestr: 10. renesans we Włoszech (malarstwo, rzeźba, architektura) 11. Renesans na północy 12. Manieryzm 13. Barok w Italii 14. Barok na północ od Alp 15. Sztuka rokoka 16. Neoklasycyzm 17. Romantyzm 18. Impresjonizm i postimpresjonizm 19. WIEK XX - kubizm, fowizm, ekspresjonizm, abstrakcjonizm, malarstwo metafizyczne, surrealizm, futuryzm, minimalizm, pop-art 24. estetyka, doktryny artystyczne i teoria sztuki europejskiej - zarys problematyki (niektóre tematy obejmują więcej niż jedne zajęcia) |
Literatura: |
D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2005. Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław-Warszawa-Kraków 1980. Białostocki J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] tegoż, Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976, s. 239-247. Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2011 (lub wcześniejsze wydania) Dzieje sztuki powszechnej, red. B. Kowalska, Warszawa 1990. Gombrich E.H., O szutuce, Poznań 2016. Kłębowski J., Dzieje sztuki polskiej, Warszawa 1987. Koch W., Style w architekturze: arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 1996. Panofsky E ., Studia z historii sztuki, oprac. Jan Białostocki, Warszawa 1971 (wybór tekstów). Pojęcia problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, wybr. przekł. J. Białostocki, Warszawa 1986. Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1979. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, Warszawa 2012 Sztuka polska, t. 1-4, wydawnictwo Arkady, Warszawa 2005-2012. Sztuka świata, t. 1-10, wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989-1996. Wstęp do historii sztuki, red. Piotr Skubiszewski, Warszawa 1973. Literatura uzupełniająca do poszczególnych tematów podawana będzie na bieżąco w trakcie zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii sztuki w pracy w muzeum - Student wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i teorii sztuki na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych - Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii sztuki w opisie kolekcji muzealnej - Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji sztuki. - Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych w historii sztuki, student podejmuje próby formułowani wniosków. 1 ECTS - udział w zajęciach/przygotowanie do zajęć - 30 godz. (on-line - ms-teams) 1 ECTS - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godz. x 2 = 30 godz. 2 ECTS - lektury/zadania na platformie moodle - 60 godz. 120 godzin:30 = 4 punkty ECTS (8 ECTS w skali roku) |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY ocenianie ciągłe, aktywność podczas zajęć, wypowiedzi ustne, prezentacja wybranego tematu (udział w dyskusji - 60% oceny), weryfikacja pisemnego opracowania (40% oceny) Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane na drodze wykładu informacyjno-problemowego, a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur oraz w realizowanych zadań na platformie e-lerningowej. Efekty kształcenia w obszarze umiejętności są osiągane metodami dyskusji a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur, oraz przez ocenę przygotowanego przez studenta dwuczęściowego opracowania (w każdym z semestrów) z pełnym aparatem badawczym, obejmującego historię wybranej muzealnej kolekcji sztuki oraz analizy wybranego dzieła z tej kolekcji z zastosowaniem wybranej przez studenta metodologii stosowanej w historii sztuki. KRYTERIA ocena BDB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii sztuki. Student wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i teorii sztuki na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii sztuki w opisie kolekcji muzealnej Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji sztuki. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych w historii sztuki, student podejmuje próby formułowania wniosków. ocena DB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii sztuki. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii sztuki w opisie kolekcji muzealnej Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji sztuki. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych w historii sztuki, student nie zachowuje dostatecznej ostrożności w formułowaniu wniosków. ocena DST - Student identyfikuje metody badawcze stosowane w historii sztuki. Student podejmuje próby wyciągania wniosków dotyczące oddziaływania nurtów i teorii sztuki na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych. ocena NDST - Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Małgorzata Wrześniak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Wrześniak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afV-kHMed2DD43esTQLWCzYyasDLa3c84T8WuhKWApbU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a0838d01-0cc0-4a30-8b88-31aed9b6e37d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmujące metodologię, terminologię i historię dyscypliny, a także wykład z historii sztuki od czasów prehistorycznych do XIX w. |
|
Literatura: |
Materiały dydaktycznych do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle (https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=24479) Literatura obwiązująca znajduje się w opisie przedmiotu - niezależnie od cyklu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska, Karolina Zioło-Pużuk | |
Prowadzący grup: | Beata Skrzydlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Beata Skrzydlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmujące metodologię, terminologię i historię dyscypliny, a także wykład z historii sztuki od czasów prehistorycznych do XIX w. |
|
Literatura: |
D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2005. Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław-Warszawa-Kraków 1980. Białostocki J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] tegoż, Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976, s. 239-247. Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2011 (lub wcześniejsze wydania) Dzieje sztuki powszechnej, red. B. Kowalska, Warszawa 1990. Gombrich E.H., O szutuce, Poznań 2016. Kłębowski J., Dzieje sztuki polskiej, Warszawa 1987. Koch W., Style w architekturze: arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 1996. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.