Socjologia w muzeum z elementami metodologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-1-SocMuz-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia w muzeum z elementami metodologii |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Muz1_W01 Muz1_W05 Muz1_U03 Muz1_U07 Muz1_K01 |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują wiadomości o historii rozwoju myśli społecznej od starożytności do powstania socjologii jako samodzielnej nauki oraz najważniejsze współczesne doktryny socjologiczne, przedstawienie problemów stratyfikacji społecznej oraz znaczenia grupy społecznej, kulturę widzianą jako przedmiot badań antropologa i socjologa (podstawowe różnice), metodologię badań społecznych, wraz z ćwiczeniem zasad konstrukcji ankiet, przeprowadzania wywiadów i obserwacji, a także analizy dokumentów osobistych i życia społecznego oraz interpretacji uzyskanych wyników. |
Pełny opis: |
Dzieje myśli społecznej od starożytności (Platon i Arystoteles, Cyceron, Seneka, Św. Augustyn), przez Średniowiecze (Św. Tomasz z Akwinu), Odrodzenie (Machiavelli, utopiści, Hobbes. Locke. Vico), Oświecenie (Monteskiusz, Rousseau) po Augusta Comte - twórcę terminu "socjologia". Socjologia ewolucjonistyczna (Spencer), psychologizm (Pareto), szkoła socjologii Durkheima, socjologia humanistyczna (Simmel, Weber), materializm (Marks), pragmatyzm (Dewey, Thomas, Mead), szkoła socjologii amerykańskiej, historyzm (Boas), Socjologia Znanieckiego, funkcjonalizm ( Malinowski, Parsons). Stratyfikacja społeczna jako wyraz własności, statusu i władzy. Grupa społeczna jako elementarna jednostka budowy społeczeństwa - jej wpływ na strukturę społeczną. Kultura wyrazem działalności człowieka jako członka społeczeństwa. Antropologiczne a socjologiczne pojmowanie kultury. Metody badań społecznych. Problemy standaryzacji wyników. Statystyka jako narzędzie interpretacji danych. Wywiad swobodny i kwestionariuszowy. Ankieta i jej rodzaje. Obserwacja zewnętrzna i uczestnicząca jako techniki badawcze - problemy etyczne. Ćwiczenia praktyczne z stosowaniem poszczególnych technik. Analiza dokumentów osobistych i życia społecznego - pamiętnik, wywiad prasowy, druki ulotne. Interpretacja informacji w środkach masowego przekazu i możliwości ich kształtowania. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz o specyfice przedmiotu badań muzeologicznych Ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania nurtów i teorii socjologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych; Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk społecznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum; Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów i ich działalności (krytyka muzeologiczna); Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do oceny będzie znajomość podanej lektury i notatek sporządzanych na zajęciach. Egzamin polega na ustnej odpowiedzi na losowo wybrane trzy pytania. Na ocenę wpływ ma aktywność na zajęciach. Ocenę bardzo dobrą otrzymują egzaminowani, którzy odpowiedzą w sposób wyczerpujący na wszystkie pytania. Ocena dobra przysługuje za odpowiedź wyczerpującą przynajmniej na jedno pytanie oraz satysfakcjonującą na pozostałe, Dostateczna - to odpowiedź zadowalająca na wszystkie pytania lub wyczerpująca i zadowalająca na dwa z trzech i braku właściwej odpowiedz na jedno z nich. Odpowiedz niezadowalająca na więcej niż jedno pytanie skutkuje oceną niedostateczną |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.