Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia w muzeum z elementami metodologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-MU-I-1-SocMuz-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia w muzeum z elementami metodologii
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Muz1_W01

Muz1_W05

Muz1_U03

Muz1_U07

Muz1_K01

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują wiadomości o historii rozwoju myśli społecznej od starożytności do powstania socjologii jako samodzielnej nauki oraz najważniejsze współczesne doktryny socjologiczne, przedstawienie problemów stratyfikacji społecznej oraz znaczenia grupy społecznej, kulturę widzianą jako przedmiot badań antropologa i socjologa (podstawowe różnice), metodologię badań społecznych, wraz z ćwiczeniem zasad konstrukcji ankiet, przeprowadzania wywiadów i obserwacji, a także analizy dokumentów osobistych i życia społecznego oraz interpretacji uzyskanych wyników.

Pełny opis:

Dzieje myśli społecznej od starożytności (Platon i Arystoteles, Cyceron, Seneka, Św. Augustyn), przez Średniowiecze (Św. Tomasz z Akwinu), Odrodzenie (Machiavelli, utopiści, Hobbes. Locke. Vico), Oświecenie (Monteskiusz, Rousseau) po Augusta Comte - twórcę terminu "socjologia". Socjologia ewolucjonistyczna (Spencer), psychologizm (Pareto), szkoła socjologii Durkheima, socjologia humanistyczna (Simmel, Weber), materializm (Marks), pragmatyzm (Dewey, Thomas, Mead), szkoła socjologii amerykańskiej, historyzm (Boas), Socjologia Znanieckiego, funkcjonalizm ( Malinowski, Parsons).

Stratyfikacja społeczna jako wyraz własności, statusu i władzy. Grupa społeczna jako elementarna jednostka budowy społeczeństwa - jej wpływ na strukturę społeczną.

Kultura wyrazem działalności człowieka jako członka społeczeństwa. Antropologiczne a socjologiczne pojmowanie kultury.

Metody badań społecznych. Problemy standaryzacji wyników. Statystyka jako narzędzie interpretacji danych. Wywiad swobodny i kwestionariuszowy. Ankieta i jej rodzaje. Obserwacja zewnętrzna i uczestnicząca jako techniki badawcze - problemy etyczne. Ćwiczenia praktyczne z stosowaniem poszczególnych technik.

Analiza dokumentów osobistych i życia społecznego - pamiętnik, wywiad prasowy, druki ulotne. Interpretacja informacji w środkach masowego przekazu i możliwości ich kształtowania.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz o specyfice przedmiotu badań muzeologicznych

Ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania nurtów i teorii socjologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych;

Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk społecznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum;

Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów i ich działalności (krytyka muzeologiczna);

Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do oceny będzie znajomość podanej lektury i notatek sporządzanych na zajęciach. Egzamin polega na ustnej odpowiedzi na losowo wybrane trzy pytania. Na ocenę wpływ ma aktywność na zajęciach. Ocenę bardzo dobrą otrzymują egzaminowani, którzy odpowiedzą w sposób wyczerpujący na wszystkie pytania. Ocena dobra przysługuje za odpowiedź wyczerpującą przynajmniej na jedno pytanie oraz satysfakcjonującą na pozostałe, Dostateczna - to odpowiedź zadowalająca na wszystkie pytania lub wyczerpująca i zadowalająca na dwa z trzech i braku właściwej odpowiedz na jedno z nich. Odpowiedz niezadowalająca na więcej niż jedno pytanie skutkuje oceną niedostateczną

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)