Tradycja antyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-1-TradAnt |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tradycja antyczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia: Muz1_W18 Muz1_U02 Muz1_U05 |
Wymagania wstępne: | ogólna wiedza o antyku na poziomie szkoły średniej |
Skrócony opis: |
Konwersatorium Tradycja antyczna ma na celu kontynuację i rozszerzenie ogólnego wykształcenia humanistycznego. Podkreślenie korelacji historyczno-kulturowo-literackich. Analiza podstawowych pojęć cywilizacji europejskiej wywodzących się z antyku. Poszerzenie horyzontów myślowych, pozwalających na świadome kształtowanie poglądów na temat historii, kultury i literatur europejskich, w tym i kultury polskiej w kontekście dziedzictwa materialnego - podstawowej osi tematycznej specjalizacji muzeologicznej. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładów dotyczy głównych idei antyku jak mitologia, filozofia, retoryka, choreia, ważnych także współcześnie (np. znaczenie różnorodnych badań nad mitologią dla psychologii i antropologii) popularność niektórych postaw (ironia) oraz gatunków literackich |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zna śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej, podstawy języka łacińskiego i greckiego oraz najwybitniejsze arcydzieła kultury polskiej i światowej powstałe jako recepcja antyku. Ma podstawową wiedzę na temat kompleksowej natury języka jako narzędzia komunikacji i interpretacji rzeczywistości. Ma uporządkowana wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie wielokulturowości. Potrafi w perspektywie synchronicznej i diachronicznej dokonywać analizy różnych wytworów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi przygotować prace pisemne z wykorzystaniem podstawowych pojęć istotnych dla danego zagadnienia. Ma pogłębioną wiedzę o języku, powiązaną z semiotyką i teorią języka. Potrafi określać specyfikę tekstów mono- i polisemiotycznych oraz analizować je w perspektywie komparatystycznej. ma świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego. Potrafi współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role i kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz opiekuna praktyki zawodowej. Ma świadomość własnej i wspólnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Polski i Europy jako znaków tożsamości człowieka we współczesnym zglobalizowanym świecie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną. Metody i kryteria oceniania: Podstawą 50 % oceny są prace wykonane na zajęciach, indywidualne, jak i grupowe z zastosowaniem metody stolikowej. Drugą połowę oceny stanowi końcowy sprawdzian pisemny (test oraz analiza i interpretacja wybranych pojęć, zagadnień i innych wytworów kultury wywodzących się z antyku). Istnieje także możliwość zyskania dodatkowych punktów za udział w projekcie: "Doświadczyć chorei" (realizowanym na zajęciach kończących semestr) oraz uzupełniających odpowiedzi ustnych, sprawdzających umiejętność czytania w języku łacińskim i greckim. Na ocenę dostateczną student zna podstawowe źródła śródziemnomorskie kultury europejskiej , umie przygotować prace pisemne z wykorzystaniem podstawowych pojęć oraz ma świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości Na ocenę dobrą ponadto potrafi ocenić specyfikę tekstów wywodzących się z antyku bądź nim inspirowanych i poddać je krytycznej analizie w perspektywie komparatystycznej, ma uporządkowaną wiedzę na temat kompleksowej natury języka, zwłaszcza łaciny i greki. Na ocenę bardzo dobrą ponadto ma podstawową wiedzę o zasadach funkcjonowania instytucji kultury, ich uwarunkowaniach ekonomicznych także w świecie starożytnym oraz umie określić i odnieść zdobywaną wiedzę do wartości etycznych i przyszłego zastosowania tychże we własnej pracy zawodowej, a także potrafi bardzo dobrze współdziałać w grupie kierując się wskazówkami prowadzącego zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Beata Skrzydlewska | |
Prowadzący grup: | Beata Gaj | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a54a25fb904f84b09829924af40d9ca8e%40thread.tacv2/conversations?groupId=f1bfdcae-aaac-48aa-8aa2-8c7a8f4967cc&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W semestrze letnim 2020/21 zajęcia prowadzone w e-learningu na platformie Ms Teams Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a54a25fb904f84b09829924af40d9ca8e%40thread.tacv2/conversations?groupId=f1bfdcae-aaac-48aa-8aa2-8c7a8f4967cc&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
|
Pełny opis: |
Jak w opisie podstawowym przedmiotu. Zaliczenie na podstawie testów online, przygotowanych prezentacji oraz pracy na zajęciach |
|
Literatura: |
Jak w opisie podstawowym przedmiotu W uwagi na zdalny charakter zajęć oraz utrudnienia pandemiczne część materiału będzie dostarczona przez Wykładowcę w formie skanów |
|
Wymagania wstępne: |
Jak w opisie głównym - wiedza o antyku na poziomie szkoły średniej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Beata Gaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godzin pracy w kontakcie z wykładowcą, ok 5 godzin konsultacji ponadto do 40 godzin pracy własnej studenta |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Beata Gaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy studenta zwiększony o 50% w związku z wprowadzeniem tutoringu 1 ECTS- zajęcia plus dyżur, pozostałe - przygotowanie do zaliczeń i praca biblioteczna i własna studenta |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia z tradycji antycznej dostosowane do kierunku muzeologia |
|
Pełny opis: |
Zajęcia z tradycji antyczne dostosowane do kierunku muzeologia obejmujące główne idee starożytnej kultury |
|
Literatura: |
dostosowana do potrzeb studentów , przygotowana na bieżąco przez wykładowcę. Wśród autorów - B. Gaj, K. Kumaniecki, L. Winniczuk.W, . Fitzgerald |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.