Archeologia w muzealnictwie z elementami metodologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-2-ArchwMu-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Archeologia w muzealnictwie z elementami metodologii |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aWJRXaIeVsy7JzEur3zfNhMI9_k9Mhn4LJTO6KiZWb-A1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=e436dee9-74d2-4758-9b55-9c72e3a2e0c9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Muz1_w04 Muz1_U10 Muz1_K01 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu historii, ochrony zabytków i muzealnictwa. |
Skrócony opis: |
Archeologia w muzealnictwie z elementami metodologii - zajęcia dotyczą metod nieinwazyjnych i inwazyjnych, postępowania badawczego w archeologii, metod wnioskowania i interpretacji, podstaw źródłoznawstwa archeologicznego, badań interdyscyplinarnych, zagadnień historii archeologii, dokumentacji w badaniach archeologicznych, postępowania z zabytkami archeologicznymi, datowania zabytków archeologicznych, jak również prezentacji przeszłości człowieka z perspektywy badań archeologicznych. |
Pełny opis: |
Archeologia w muzealnictwie z elementami metodologii - zajęcia dotyczą: (1) nieinwazyjnych i inwazyjnych – omówienie poszczególnych rodzajów metod, przykładów badań, a także różnic i ich znaczenia w procesie poznawczym przeszłości, (2) postępowania badawczego w archeologii - omówienie, poszczególnych elementów w procesie badawczym, (3) metod wnioskowania i interpretacji – omówienie sposobu stawiania hipotez, wnioskowania oraz interpretacji zjawisk z przeszłości, (4) podstaw źródłoznawstwa archeologicznego – omówienie klasyfikacji, typologii, rodzajów zabytków archeologicznych, stosowania analiz specjalistycznych, (5) badań interdyscyplinarnych – omówienia współpracy interdyscyplinarnej, badań specjalistycznych, (6) zagadnień historii archeologii – omówienie zmian w procesie badawczym i dokumentacyjnym w historii archeologii, prezentacja zasadniczych nurtów badawczych, (7) dokumentacji w badaniach archeologicznych – omówienie procesu i technik dokumentacji, (8) postępowania z zabytkami archeologicznymi – omówienie sposobu pozyskiwania, dokumentowania, zabezpieczania, konserwowania i przechowywania zabytków archeologicznych, (9) datowania zabytków archeologicznych – omówienie sposobu określania chronologii zabytków na bazie metod względnych i bezwzględnych. Integralnym elementem zajęć jest również zapoznawanie uczestników z materiałami audio-video on-line, jak i udział w wybranych inicjatywach, związanych tematycznie z zajęciami (np. webinaria, konferencje itp.). |
Literatura: |
PODSTAWOWA LITERATURA 1. Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, (red.) S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska, Poznań (wybrane rozdziały bezpośrednio związane z tematyką zajęć). 2. Renfrew C., Bahn P., Archeologia. Teorie. Metody. Praktyka. Warszawa 2002. 3. Ashmore W., Sharer R., Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii, Warszawa, 2008. 4. Mazurowski R., Leksykon pojęć i problemów archeologii polowej, Warszawa, 2013. 5. Ławecka D., Wstęp do archeologii. Instytut Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2000 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (DO WYBORU) 1. Minta-Tworzowska D., Klasyfikacja w archeologii jako sposób wyrażania wyników badań, hipotez oraz teorii archeologicznych, 1994, Poznań. 2. Mamzer H., Archeologia i dyskurs. Rozważania metaarcheologiczne, Poznań 2004. 3. Harris E. C., Zasady stratygrafii archeologicznej, Warszawa 1992. 4. Barker Ph., Techniki wykopalisk archeologicznych. Warszawa 1994. 5. Kajzer L., Wstęp do archeologii historycznej w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Warszawa 1996. 6. Misiewicz K., Metody geofizyczne w planowaniu badań wykopaliskowych. Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Warszawa 1998. 7. Rączkowski W., Archeologia lotnicza – metoda wobec teorii. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002. 8. Kobylinski Z., Teoretyczne podstawy konserwacji dziedzictwa archeologicznego, Warszawa 2001. 9. Piontek J., Biologia populacji pradziejowych. Zarys metodyczny. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań 1985. 10. Coles J.. Archeologia doświadczalna, Warszawa 1997. 11. Archeologiczne Zdjęcie Polski, M. Konopka (red.). Warszawa 1981. 12. Zapłata R., Nieinwazyjne metody w badaniu i dokumentacji dziedzictwa kulturowego – aspekty skanowania laserowego w badaniach archeologicznych i architektonicznych, Warszawa, 2013. 13. Zalewska A., Teoria źródła archeologicznego i historycznego we współczesnej refleksji metodologicznej, Lublin 2005. 14. Buko A., Urbańczyk P. (red.), Archeologia w teorii i praktyce, Warszawa 2000 (wybrane rozdziały bezpośrednio związane z tematyką zajęć). 15. Kowalski A. P., Myślenie przedfilozoficzne. Studia z filozofii kultury i historii idei, Poznań 2001. 16. Soldani A., Jankowski D., Zabytki. Ochrona i opieka. Praktyczny komentarz do nowej ustawy. Tekst ustawy z dnia 23 lipca 2003 r., Zachodnie Centrum Organizacji, Zielona Góra 2004. * Dodatkowa literatura rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Muz1_w04 Zna i rozumie metodologię badań w zakresie muzealnictwa historycznego i archeologicznego, w tym posiada wiedzę na temat rozwoju dyscyplin historycznych w powiązaniu z rozwojem muzealnictwa w Polsce i na świecie. Muz1_U10 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w zakresie nauk historycznych w pracy muzealnika. Muz1_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie / ocena Osiągnięcie efektów kształcenia - student potrafi: - niedostateczny/2 - brak podstawowej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia. - dostateczny/3 - posiadanie podstawowej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia / poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami, zna definicje oraz podstawową terminologię - dobry/4 – posiadanie wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia / poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami, zna definicje oraz podstawową terminologię, a także potrafi zestawiać informacje i dokonywać podsumowania określone zagadnienia - bardzo dobry/5 - posiadanie wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia, poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami, zna definicje oraz podstawową terminologię, a także potrafi zestawiać informacje i dokonywać podsumowania określone zagadnienia / samodzielnie dobiera elementy niezbędne do rozwiązania zadanego problemu Próg otrzymania oceny pozytywnej z egzaminu powyżej 50% 2/niedostateczny – mniej/równe 50% Obecność obowiązkowa (dopuszczalna ilość nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego. Udział w wykładach, warsztatach, szkoleniach itp. on-line organizowanymi poza UKSW (terminy i szczegóły zostaną określone podczas zajęć). Elementy składowe zaliczenia końcowego (waga poszczególnych składowych) – system zaliczania: I element - obecność i aktywny udział: - ćwiczenia praktyczne (zaliczanie ciągłe) = maks. 15 pkt. / min. 13 pkt. Łącznie 100% (1.0) - próg zaliczenia równy/powyżej 80% - zal. II element: - referaty = 50% (0.5) - zaliczenie końcowe (pisemne/test) = 50% (0.5) Łącznie 100% (1.0) - próg zaliczenia równy/powyżej 75% (0.75). Łączne zaliczenie końcowe: min. 75% - zal Sposób weryfikacji – kolokwium (pisemne / test). Test dla systemu zdalnego - na platformie Moodle on-line lub w siedzibie uczelni. Referaty do przygotowania i zaprezentowania on-line - do przesłania prowadzącemu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Rafał Zapłata | |
Prowadzący grup: | Rafał Zapłata | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aWJRXaIeVsy7JzEur3zfNhMI9_k9Mhn4LJTO6KiZWb-A1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=e436dee9-74d2-4758-9b55-9c72e3a2e0c9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Archeologia w muzealnictwie z elementami metodologii - zajęcia dotyczą metod nieinwazyjnych i inwazyjnych, postępowania badawczego w archeologii, metod wnioskowania i interpretacji, podstaw źródłoznawstwa archeologicznego, badań interdyscyplinarnych, zagadnień historii archeologii, dokumentacji w badaniach archeologicznych, postępowania z zabytkami archeologicznymi, datowania zabytków archeologicznych, jak również prezentacji przeszłości człowieka z perspektywy badań archeologicznych. |
|
Pełny opis: |
Archeologia w muzealnictwie z elementami metodologii - zajęcia dotyczą: (1) nieinwazyjnych i inwazyjnych – omówienie poszczególnych rodzajów metod, przykładów badań, a także różnic i ich znaczenia w procesie poznawczym przeszłości, (2) postępowania badawczego w archeologii - omówienie, poszczególnych elementów w procesie badawczym, (3) metod wnioskowania i interpretacji – omówienie sposobu stawiania hipotez, wnioskowania oraz interpretacji zjawisk z przeszłości, (4) podstaw źródłoznawstwa archeologicznego – omówienie klasyfikacji, typologii, rodzajów zabytków archeologicznych, stosowania analiz specjalistycznych, (5) badań interdyscyplinarnych – omówienia współpracy interdyscyplinarnej, badań specjalistycznych, (6) zagadnień historii archeologii – omówienie zmian w procesie badawczym i dokumentacyjnym w historii archeologii, prezentacja zasadniczych nurtów badawczych, (7) dokumentacji w badaniach archeologicznych – omówienie procesu i technik dokumentacji, (8) postępowania z zabytkami archeologicznymi – omówienie sposobu pozyskiwania, dokumentowania, zabezpieczania, konserwowania i przechowywania zabytków archeologicznych, (9) datowania zabytków archeologicznych – omówienie sposobu określania chronologii zabytków na bazie metod względnych i bezwzględnych. Integralnym elementem zajęć jest również zapoznawanie uczestników z materiałami audio-video on-line, jak i udział w wybranych inicjatywach, związanych tematycznie z zajęciami (np. webinaria, konferencje itp.). |
|
Literatura: |
PODSTAWOWA LITERATURA 1. Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, (red.) S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska, Poznań (wybrane rozdziały bezpośrednio związane z tematyką zajęć). 2. Renfrew C., Bahn P., Archeologia. Teorie. Metody. Praktyka. Warszawa 2002. 3. Ashmore W., Sharer R., Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii, Warszawa, 2008. 4. Mazurowski R., Leksykon pojęć i problemów archeologii polowej, Warszawa, 2013. 5. Ławecka D., Wstęp do archeologii. Instytut Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2000 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (DO WYBORU) 1. Minta-Tworzowska D., Klasyfikacja w archeologii jako sposób wyrażania wyników badań, hipotez oraz teorii archeologicznych, 1994, Poznań. 2. Mamzer H., Archeologia i dyskurs. Rozważania metaarcheologiczne, Poznań 2004. 3. Harris E. C., Zasady stratygrafii archeologicznej, Warszawa 1992. 4. Barker Ph., Techniki wykopalisk archeologicznych. Warszawa 1994. 5. Kajzer L., Wstęp do archeologii historycznej w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Warszawa 1996. 6. Misiewicz K., Metody geofizyczne w planowaniu badań wykopaliskowych. Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Warszawa 1998. 7. Rączkowski W., Archeologia lotnicza – metoda wobec teorii. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002. 8. Kobylinski Z., Teoretyczne podstawy konserwacji dziedzictwa archeologicznego, Warszawa 2001. 9. Piontek J., Biologia populacji pradziejowych. Zarys metodyczny. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań 1985. 10. Coles J.. Archeologia doświadczalna, Warszawa 1997. 11. Archeologiczne Zdjęcie Polski, M. Konopka (red.). Warszawa 1981. 12. Zapłata R., Nieinwazyjne metody w badaniu i dokumentacji dziedzictwa kulturowego – aspekty skanowania laserowego w badaniach archeologicznych i architektonicznych, Warszawa, 2013. 13. Zalewska A., Teoria źródła archeologicznego i historycznego we współczesnej refleksji metodologicznej, Lublin 2005. 14. Buko A., Urbańczyk P. (red.), Archeologia w teorii i praktyce, Warszawa 2000 (wybrane rozdziały bezpośrednio związane z tematyką zajęć). 15. Kowalski A. P., Myślenie przedfilozoficzne. Studia z filozofii kultury i historii idei, Poznań 2001. 16. Soldani A., Jankowski D., Zabytki. Ochrona i opieka. Praktyczny komentarz do nowej ustawy. Tekst ustawy z dnia 23 lipca 2003 r., Zachodnie Centrum Organizacji, Zielona Góra 2004. * Dodatkowa literatura rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska, Rafał Zapłata | |
Prowadzący grup: | Rafał Zapłata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Praca w bezpośrednim kontakcie / udział bezpośredni 30 godz. – uczestnictwo w zajęciach, konsultacje, zaliczenie zajęć itp.. Praca własna / 30 godzin – samodzielne przygotowanie się do zaliczenia / egzaminu, samodzielna lektura, przygotowanie się do zajęć. Suma godzin: 60 = 2 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 30 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.