Historia techniki w muzeum (wstęp do metodologii badań)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-2-HisTechMuz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia techniki w muzeum (wstęp do metodologii badań) |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Muz1_W04 Muz1_W05 Muz1_U03 Muz1_U07 Muz1_K01 |
Wymagania wstępne: | Student ma podstawową wiedzę na temat uwarunkowań technicznych artefaktów muzealniczych. |
Pełny opis: |
„Pozbawieni swobody, przykuci jesteśmy wszędzie do techniki, czy jej potakujemy z zapałem, czy też przeczymy. Ale najgorzej zdani jesteśmy na jej łaskę wówczas, gdy traktujemy ją jako coś neutralnego: przedstawiając ja bowiem w ten sposób , jak to się dziś robi ze szczególną skwapliwością, stajemy się zupełnie ślepi na istotę techniki” [M.Heidegger,1953]. Podczas trwania ćwiczeń analizie poddane zostanie ogólne pojęcie techniki, jej istoty i związków z etyką oraz estetyką. Przedstawiona zostanie skrócona historia technik wykorzystywanych w muzeach. Uwaga zostanie skupiona na technikach piśmiennych i obrazowych (w ich wersji analogowej i cyfrowej). Zajęcia teoretyczne poprzedzane będą wizytą w miejscu, gdzie wybrana technika jest praktykowana, np. w: drukarni, pracowni graficznej, ciemni fotograficznej, pracowni ze skanerami. W ten sposób student zetknie się faktycznie z techniką i uzyska ogólną praktyczną wiedzę na jej temat, którą następnie skonfrontuje z teoretycznymi tekstami metodologicznymi i analitycznymi dotyczącymi tychże artefaktów. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W zakresie wiedzy student: • ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju technicznego środków dokumentacji i komunikacji oraz metodologii stosowanej w tej nauce; • ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania filozofii, antropologii i psychologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych; W zakresie umiejętności student: • potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych, prezentacyjnych i edukacyjnych w muzeum; • potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących muzeów i ich działalności (krytyka muzeologiczna). W zakresie kompetencji student: • ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena podsumowująca: student - na ocenę 2 (ndst.): nie ma żadnej wiedzy w zakresie rozwoju technicznego środków dokumentacji i komunikacji oraz metodologii stosowanej w tej nauce; - na ocenę 3 (dst.): ma nieuporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju technicznego środków dokumentacji i komunikacji oraz metodologii stosowanej w tej nauce; - na ocenę 4 (db.): ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju technicznego środków dokumentacji i komunikacji, ale nie metodologii stosowanej w tej nauce; - na ocenę 5 (bdb.): ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju technicznego środków dokumentacji i komunikacji oraz metodologii stosowanej w tej nauce. - na ocenę 2 (ndst.): nie ma podstawowej wiedzy w zakresie oddziaływania filozofii, antropologii i psychologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych; - na ocenę 3 (dst.): ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania tylko filozofii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych; - na ocenę 4 (db.): ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania filozofii i antropologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych; - na ocenę 5 (bdb.): ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania filozofii, antropologii i psychologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych. - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy teoretycznej w zakresie nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych, prezentacyjnych i edukacyjnych w muzeum; - na ocenę 3 (dst.): potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk technicznych w praktycznych działaniach tylko dokumentacyjnych w muzeum.; - na ocenę 4 (db.): potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i prezentacyjnych w muzeum. - na ocenę 5 (bdb.): potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych, prezentacyjnych i edukacyjnych w muzeum. - na ocenę 2 (ndst.): nie posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów i ich działalności; - na ocenę 3 (dst.): posiada umiejętność prezentowania tylko własnych poglądów, ale nie opinii innych na temat istniejących muzeów i ich działalności; - na ocenę 4 (db.): posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów, ale nie ich działalności; - na ocenę 5 (bdb.): posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów i ich działalności (krytyka muzeologiczna). - na ocenę 2 (ndst.): nie ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i nie rozumie konieczność ciągłego samokształcenia oraz konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej; - na ocenę 3 (dst.): ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej, ale nie rozumie konieczności ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej; - na ocenę 4 (db.): ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia, ale bez konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej; - na ocenę 5 (bdb.): ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej. Ocena podsumowująca na podstawie: - obecności na zajęciach; - przygotowania do zajęć i aktywności na zajęciach (za 2 aktywności udokumentowane plusem, można podnieść ocenę końcową z zajęć o pół oceny); - dwóch testów cząstkowych (na platformie Moodle), których zaliczenie jest niezbędnym warunkiem dopuszczenia do testu końcowego; - testu końcowego w formie odpowiedzi na pytania: otwarte, jednokrotnego i wielokrotnego wyboru (na platformie Moodle). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Smaga, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Smaga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS - 2 punkty - udział w ćwiczeniach stacjonarnych (15 godz.); - lektura do zajęć, umieszczona na platformie Moodle (15 godz.); przygotowanie do pisemnych testów cząstkowych na zaliczenie, realizowanych na platformie Moodle (10 godz.); - przygotowanie do pisemnego testu końcowego na ocenę (5 godz.). |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.