Nauki przyrodnicze w muzeum (wstęp do metodologii badań)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-2-NaukPrzy-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauki przyrodnicze w muzeum (wstęp do metodologii badań) |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a351HHrkWGyRwBohGHfkU4L95OvRdrHdwshv2hM9ddIU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=405f91b2-3d19-4d86-b55a-003cf55f3787&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | W_05 U_012 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z terminologią i narzędziami stosowanymi w naukach przyrodniczych w kontekście muzealnictwa polskiego i europejskiego. Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu nauk przyrodniczych w odniesieniu do Nauki o Muzeach. Wykłady obejmują powstanie życia na Ziemi tzn. etapy procesu powstawania pierwszych struktur i rola czynników zewnętrznych w czasie powstawania Ziemi: dryf kontynentów, zmiany klimatyczne, itp., jak również najważniejsze zdarzenia z życia Ziemi i naukę o budowie organizmów. Kolejne tematy zajmują się taksonomią w świecie roślinnym i zwierzęcym, następnie minerałami. Kultura kolekcjonowania w zakresie nauk przyrodniczych począwszy od Starożytności aż do utworzenia Muzeum jako instytucji publicznej kończy wykłady o Naukach Przyrodniczych związanych z Muzeami. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student w obszarze Wiedza (Muz1_W05) - zna podstawową terminologię w zakresie nauk przyrodniczych - kojarzy metody badań z zakresu muzealnictwa przyrodniczego - rozróżnia założenia muzealne gromadzące okazy natury Umiejętności (Muz1_U12) - przedstawia instytucje gromadzące okazy natury, jak muzea przyrodnicze, parki, ogrody botaniczne - opisuje wybrany obiekt należący do kolekcji muzealnej, parku lub ogrodu botanicznego - potrafi wyszukiwać i weryfikować informacje dotyczące kolekcji okazów natury |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY ocenianie ciągłe, aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji - 40% oceny), weryfikacja pisemnego opracowania (60% oceny) KRYTERIA OCENY ocena BDB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w naukach przyrodniczych. Student wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i postępu nauki w zakresie nauk przyrodniczych w przeciągu wieków na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk przyrodniczych w opisie kolekcji muzealnej, lub analizy wybranego obiektu z ogrodu botanicznego, lub parku. Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji muzealnej, ogrodu botanicznego, lub parku. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych związanych z naukami przyrodniczymi, student zachowuje ostrożność w formułowaniu wniosków. ocena DB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w zakresie nauk przyrodniczych. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk przyrodniczych w opisie kolekcji muzealnej, lub obiektu z ogrodu botanicznego, lub parku. Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji muzealnej, ogrodu botanicznego, lub parku. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych związanych z naukami przyrodniczymi, student nie zachowuje dostatecznej ostrożności w formułowaniu wniosków. ocena DST - Student identyfikuje metody badawcze stosowane w zakresie nauk przyrodniczych. Student podejmuje próby wyciągania wniosków dotyczące oddziaływania nurtów i postępu nauki w zakresie nauk przyrodniczych w przeciągu wieków na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Biniecka-Popoli, Beata Skrzydlewska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Biniecka-Popoli | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aYp7Qxhqg_RtqARH2sZ3tTyAhPMY0IxQd1_8UPkPVCm41%40thread.tacv2/conversations?groupId=87b4ee3f-ccf1-47bb-a062-5206688de6e2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ECTS - 30 godz. - udział w zajęciach (Ms-TEams) 1 ECTS - 20 godz. - przygotowanie pracy semestralnej 1 ECTS - 30 godz. - lektury |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu nauk przyrodniczych w odniesieniu do Nauki o Muzeach. Wykłady obejmują powstanie życia na Ziemi tzn. etapy procesu powstawania pierwszych struktur i rola czynników zewnętrznych w czasie powstawania Ziemi: dryf kontynentów, zmiany klimatyczne, itp., jak również najważniejsze zdarzenia z życia Ziemi i naukę o budowie organizmów. Kolejne tematy zajmują się taksonomią w świecie roślinnym i zwierzęcym, następnie minerałami. Kultura kolekcjonowania w zakresie nauk przyrodniczych począwszy od Starożytności aż do utworzenia Muzeum jako instytucji publicznej kończy wykłady o Naukach Przyrodniczych związanych z Muzeami. |
|
Literatura: |
1. Biologia Campbella, Opracowanie zbiorowe , Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2016. 2. Arabas, I., Przyrodnicy, kolekcjonerzy i teoretycy muzealnictwa , „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, 54/1, 2009, s.115-130. 3. Trojanowska, M., Parki i ogrody terapeutyczne, PWN, Warszawa, 2017 4. Majdecki. L. Historia ogrodów Warszawa 2007. 5. Majdecki L., Historia ogrodów: przemiany formy i konserwacja. Warszawa 1978. 6. Przewodnik Rosliny i Zwierzeta, Stichmann-Marny, U., Kretzschmar, E., Wyd. Multico, Warszawa, 2017. 7. The mind of God : the scientific basis for a rational world, Davies, P., Simon & Schuster, N.Y., 1992 9. Życie na krawędzi : rozwój cywilizacji i zagłada gatunków, Eldredge, N., Prószyński i S-ka, 2003 9. Klimat i człowiek, Schönwiese C-D., Prószyński i S-ka, Warszawa, 2008 Literatura dodatkowa podawana na bieżąco podczas zajęć do każdego z tematów (zob. Moodle). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Biniecka-Popoli, Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Biniecka-Popoli | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a351HHrkWGyRwBohGHfkU4L95OvRdrHdwshv2hM9ddIU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=405f91b2-3d19-4d86-b55a-003cf55f3787&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punktacja ECTS - 3 pkt., w tym: 0,5 pkt = 15 godzin - udział w zajęciach 0,5 pkt = 15 godzin - przygotowanie do zajęć 1 ECTS = 30 godzin - przygotowanie pracy semestralnej 1 ECTS = 30 godzin - samodzielna lektura |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z funkcjonowaniem muzeów przyrodniczych |
|
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu nauk przyrodniczych w odniesieniu do Nauki o Muzeach. Wykłady obejmują powstanie życia na Ziemi tzn. etapy procesu powstawania pierwszych struktur i rola czynników zewnętrznych w czasie powstawania Ziemi: dryf kontynentów, zmiany klimatyczne, itp., jak również najważniejsze zdarzenia z życia Ziemi i naukę o budowie organizmów. Kolejne tematy zajmują się taksonomią w świecie roślinnym i zwierzęcym, następnie minerałami. Kultura kolekcjonowania w zakresie nauk przyrodniczych począwszy od Starożytności aż do utworzenia Muzeum jako instytucji publicznej kończy wykłady o Naukach Przyrodniczych związanych z Muzeami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.