Socjologia w muzeum (wstęp do metodologii badań)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-2-SocMuz-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia w muzeum (wstęp do metodologii badań) |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbMuz1_W14 Zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w muzeologii i muzealnictwie. Muz1_U01 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury. Muz1_U08 Potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących muzeów i ich działalności. Muz1_K04 Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum. le efektów kształcenia |
Wymagania wstępne: | Zaliczony pierwszy semestr przedmiotu |
Pełny opis: |
Student zapoznaje się z historią rozwoju myśli społecznej i socjologii od starożytności do współczesnych teorii socjologicznych, zwłaszcza dotyczących koncepcji rozwoju kultury w tym kultury masowej. Przedstawione są mu zasady stawiania pytań (hipotezy) dotyczących udziału społeczeństwa w kulturze oraz ich weryfikacji przez możliwe do samodzielnego przeprowadzenia i interpretacji wyników badań publiczności muzealnej (ankieta, wywiad, obserwacja). Posiada ogólną wiedzę umożliwiającą prognozowanie efektów działalności muzeum oraz wytyczanie kierunków rozwoju optymalnej polityki w zakresie realizacji misji muzeum. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Muz1_W14 Zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w muzeologii i muzealnictwie i potrafi wykorzystać tę wiedzę w pracy muzealniczej. Muz1_U01 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury Muz1_U08 Potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących muzeów i ich działalności bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej Muz1_K04 Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum, bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Muz1_W14 Zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w muzeologii i muzealnictwie i potrafi wykorzystać tę wiedzę w pracy muzealniczej. na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w muzeologii i muzealnictwie i potrafi wykorzystać tę wiedzę w pracy muzealniczej. • na ocenę dobrą: student dobrze zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w muzeologii i muzealnictwie i potrafi wykorzystać tę wiedzę w pracy muzealniczej. • na ocenę dostateczną: student dostatecznie zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w muzeologii i muzealnictwie i potrafi wykorzystać tę wiedzę w pracy muzealniczej. Muz1_U01 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury. na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury. • na ocenę dobrą: student dobrze potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury. • na ocenę dostateczną: student dostatecznie potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury. Muz1_U08 Potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących muzeów i ich działalności bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących muzeów i ich działalności bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej • na ocenę dobrą: student dobrze potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących muzeów i ich działalności bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej • na ocenę dostateczną: student dostatecznie potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących muzeów i ich działalności bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej Muz1_K04 Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum, bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej na ocenę bardzo dobrą: student ma pełną świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum, bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej • na ocenę dobrą: student ma częściową świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum, bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej • na ocenę dostateczną:student ma dostateczną świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum, bazując na zdobytej wiedzy socjologicznej |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Dejneka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Dejneka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnictwo w zajęciach - 30h Przygotowanie do zajęć - 20h Konsultacje - 10h Przygotowanie prezentacji- 30h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu propedeutyczne przedstawienie użyteczności socjologii jako dziedziny wiedzy społecznej w codziennej praktyce muzeologa. Zajęcia prowadzone są w formie konwersatorium |
|
Pełny opis: |
Student zapoznaje się z historią rozwoju myśli społecznej i socjologii od starożytności do współczesnych teorii socjologicznych, zwłaszcza dotyczących koncepcji rozwoju kultury w tym kultury masowej. Przedstawione są mu zasady stawiania pytań (hipotezy) dotyczących udziału społeczeństwa w kulturze oraz ich weryfikacji przez możliwe do samodzielnego przeprowadzenia i interpretacji wyników badań publiczności muzealnej (ankieta, wywiad, obserwacja). Posiada ogólną wiedzę umożliwiającą prognozowanie efektów działalności muzeum oraz wytyczanie kierunków rozwoju optymalnej polityki w zakresie realizacji misji muzeum. |
|
Literatura: |
1. Szacki J., Historia myśli socjologicznej, różne wydania; 2. Becker H., Barnes H., Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, T 1 - 2, Warszawa 1974; 3. Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2008; 4. Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1970, roz. 6 - 7; 5. Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne, Wrocław 1983, Roz. 1, 2 i 4; 6. Analizy i próby technik badawczych w socjologii, T. IV, Wrocław 1972, Cz. I, s. 13 - 126; 7. Nowak S., Metodologia badań socjologicznych, Warszawa 1970, Roz. 1; 8. Szaniawski K., Metody statystyczne w socjologii, Warszawa 1968, s. 13 - 18, 35 - 38, 58 - 60, 128 - 182. |
|
Wymagania wstępne: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Jewdokimow, Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Marcin Jewdokimow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 15h, 2 ECTS, Udział w projekcie badawczym - 30h Analiza zebranych danych - 20h Przygotowanie do zajęć 10h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Dejneka, Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Dejneka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.