Socjologia w muzeum (wstęp do metodologii badań)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-2-SocMuz-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia w muzeum (wstęp do metodologii badań) |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19:OLHFAGTt5YnlrHpkQrmdcAWT9bR3SK1-X4EIZ9g2Jqk1@thread.tacv2/1639648143372?context=%7B%22Tid%22:%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22,%22Oid%22:%228d5a646e-9da6-46f5-a222-29c4455ad87b%22%7D |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Muz1_W14 Zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w muzeologii i muzealnictwie. Muz1_U01 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury. Muz1_U08 Potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących muzeów i ich działalności. Muz1_K04 Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum. |
Wymagania wstępne: | Zaliczony pierwszy rok studiów |
Skrócony opis: |
Student zapoznaje się z historią rozwoju myśli społecznej i socjologii od starożytności do współczesnych teorii socjologicznych, zwłaszcza dotyczących koncepcji rozwoju kultury w tym kultury masowej. Przedstawione są mu zasady stawiania pytań (hipotezy) dotyczących udziału społeczeństwa w kulturze oraz ich weryfikacji przez możliwe do samodzielnego przeprowadzenia i interpretacji wyników badań publiczności muzealnej (ankieta, wywiad, obserwacja). Posiada ogólną wiedzę umożliwiającą prognozowanie efektów działalności muzeum oraz wytyczanie kierunków rozwoju optymalnej polityki w zakresie realizacji misji muzeum. |
Pełny opis: |
1 Przedstawienie rozwoju refleksji nad państwem i społeczeństwem (Platon, Arystoteles, stoicy, św. Augustyn, św. Tomasz, Odrodzenie, Oświecenie, konserwatyzm, liberalizm, socjalizm i komunizm utopijny, Saint-Simon, Marks. 2. Początki socjologii jako nauki: Comte , Mill, Spencer. 3. Kultura 4. Funkcjonalizm 5-8 Realizacja projektu badawczego |
Literatura: |
Literatura podstawowa: B. Szacka. Wprowadzenie do socjologii. Literatura dodatkowa: 1. Szacki J., Historia myśli socjologicznej, różne wydania; 2. Becker H., Barnes H., Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, T 1 - 2, Warszawa 1974; 3. Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2008; 4. Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1970, roz. 6 - 7; 5. Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne, Wrocław 1983, Roz. 1, 2 i 4; 6. Analizy i próby technik badawczych w socjologii, T. IV, Wrocław 1972, Cz. I, s. 13 - 126; 7. Nowak S., Metodologia badań socjologicznych, Warszawa 1970, Roz. 1; 8. Szaniawski K., Metody statystyczne w socjologii, Warszawa 1968, s. 13 - 18, 35 - 38, 58 - 60, 128 - 182. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Muz1_W14 Zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w muzeologii i muzealnictwie. Muz1_U01 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury. Muz1_U08 Potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących muzeów i ich działalności. Muz1_K04 Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum. |
Metody i kryteria oceniania: |
Muz1_W14 Zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w muzeologii i muzealnictwie. na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w muzeologii i muzealnictwie. • na ocenę dobrą: student dobrze zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w muzeologii i muzealnictwie. • na ocenę dostateczną: student dostatecznie zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w muzeologii i muzealnictwie. Muz1_U01 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury. na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury. • na ocenę dobrą: student dobrze potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury. • na ocenę dostateczną: student dostatecznie potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury. Muz1_U08 Potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących muzeów i ich działalności. na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących muzeów i ich działalności. • na ocenę dobrą: student dobrze potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących muzeów i ich działalności. • na ocenę dostateczną: student dostatecznie potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących muzeów i ich działalności. Muz1_K04 Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum. na ocenę bardzo dobrą: student ma pełną świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum. • na ocenę dobrą: student ma częściową świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum.• na ocenę dostateczną:student ma dostateczną świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Dejneka | |
Prowadzący grup: | Piotr Dejneka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19:OLHFAGTt5YnlrHpkQrmdcAWT9bR3SK1-X4EIZ9g2Jqk1@thread.tacv2/1639648143372?context=%7B%22Tid%22:%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22,%22Oid%22:%228d5a646e-9da6-46f5-a222-29c4455ad87b%22%7D | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Student zapoznaje się z historią rozwoju myśli społecznej i socjologii od starożytności do współczesnych teorii socjologicznych, zwłaszcza dotyczących koncepcji rozwoju kultury w tym kultury masowej. Przedstawione są mu zasady stawiania pytań (hipotezy) dotyczących udziału społeczeństwa w kulturze oraz ich weryfikacji przez możliwe do samodzielnego przeprowadzenia i interpretacji wyników badań publiczności muzealnej (ankieta, wywiad, obserwacja). Posiada ogólną wiedzę umożliwiającą prognozowanie efektów działalności muzeum oraz wytyczanie kierunków rozwoju optymalnej polityki w zakresie realizacji misji muzeum. |
|
Pełny opis: |
1 Przedstawienie rozwoju refleksji nad państwem i społeczeństwem (Platon, Arystoteles, stoicy, św. Augustyn, św. Tomasz, Odrodzenie, Oświecenie, konserwatyzm, liberalizm, socjalizm i komunizm utopijny, Saint-Simon, Marks. 2. Początki socjologii jako nauki: Comte , Mill, Spencer. 3. Psychologizm - Pareto. 4. Socjologia - Durkheim. 5. Socjologia humanistyczna, materializm po Marksie, pragmatyzm społeczny, amerykańska socjologia opisowa - Szkoła Chicagowska. 6. Znaniecki. 7. Antropologia a socjologia. 8. Funkcjonalizm - Malinowski, Radcliffe-Brown, Merton 9. Kultura - definicja i jej struktura. Kłoskowska, Golka. 10. Miejsce muzeum w kulturze. 11. Metodologia socjologii - teoria a empiria, techniki badawcze. 12. Samodzielne przygotowanie badań (wywiad kwestionariuszowy, ankieta, obserwacja); hipotezy robocze, ich weryfikacja. 13. Ogólne wiadomości o zastosowaniu statystyki w badaniach. 14. Interpretacja danych. UWAGA: Numeracja tematów nie jest numeracją kolejnych zajęć. |
|
Literatura: |
1. Szacki J., Historia myśli socjologicznej, różne wydania; 2. Becker H., Barnes H., Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, T 1 - 2, Warszawa 1974; 3. Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2008; 4. Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1970, roz. 6 - 7; 5. Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne, Wrocław 1983, Roz. 1, 2 i 4; 6. Analizy i próby technik badawczych w socjologii, T. IV, Wrocław 1972, Cz. I, s. 13 - 126; 7. Nowak S., Metodologia badań socjologicznych, Warszawa 1970, Roz. 1; 8. Szaniawski K., Metody statystyczne w socjologii, Warszawa 1968, s. 13 - 18, 35 - 38, 58 - 60, 128 - 182. |
|
Wymagania wstępne: |
W przypadku konieczności pracy w trybie zdalnym ze względu na obostrzenia pandemii COV19, zostaną podjęte wszelkie niezbędne działania min:, zostanie podany link do przedmiotu na platformie MS Teams, oraz zostanie zintensyfikowana komunikacja za pomocą platformy moodle, ewentualnie poczty UKSW |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Jewdokimow, Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Marcin Jewdokimow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Konwerstatorium prowadzone w formie 30 godzin, któremu przypisano 2 ECTS: udział w zajęciach : 30 godz. samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godz. Łącznie: 50 godzin = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi założeniami wnioskowania i badania socjologicznego. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi założeniami wnioskowania i badania socjologicznego. W ramach zajęć zaprezentowane zostaną wybrane paradygmaty i teorie socjologiczne, a także metody i techniki badań socjologicznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: B. Szacka. Wprowadzenie do socjologii. Literatura dodatkowa: 1. Szacki J., Historia myśli socjologicznej, różne wydania; 2. Becker H., Barnes H., Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, T 1 - 2, Warszawa 1974; 3. Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2008; 4. Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1970, roz. 6 - 7; 5. Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne, Wrocław 1983, Roz. 1, 2 i 4; 6. Analizy i próby technik badawczych w socjologii, T. IV, Wrocław 1972, Cz. I, s. 13 - 126; 7. Nowak S., Metodologia badań socjologicznych, Warszawa 1970, Roz. 1; 8. Szaniawski K., Metody statystyczne w socjologii, Warszawa 1968, s. 13 - 18, 35 - 38, 58 - 60, 128 - 182. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Dejneka, Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Dejneka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.