Edukacja muzealna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-3-EduMuz-C-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja muzealna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Muz1_W15 Muz1_U11 Muz1_U13 Muz1_K04 Muz1_K05 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z szerokim znaczeniem działalności edukacyjnych muzeów zarówno w działalności zespołowej pracowników muzeów jak i wobec społeczeństwa i zwiedzających. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z szerokim znaczeniem działalności edukacyjnych muzeów zarówno w działalności zespołowej pracowników muzeów jak i wobec społeczeństwa i zwiedzających. Zostanie ukazana perspektywa zmian w funkcjonowaniu i charakterze racy muzeów uwzględniająca znaczenie edukacji muzealnej w ostatnich latach. Poznając różne modele działalności organizacyjnej i programowej muzeów student będzie się dowiadywał o funkcjonowaniu muzeów zaangażowanych społecznie. Poprzez wprowadzane metody warsztatowe student pozyska wiedzę i narzędzia umożliwiające przyszłą pracę muzealnika z głębokim zrozumieniem charakteru pracy edukacji muzealnej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student w obszarze wiedzy (wymienia, charakteryzuje, wyjaśnia) poznane zagadnienia związane z edukacją muzealną, w tym ze szczegółami praktyki zawodowej w tym obszarze. Student w obszarze umiejętności student stosuje narzędzia poznane na zajęciach, takie jak tworzenie scenariusza i przygotowanie lekcji muzealnej dla różnych grup wiekowych i społecznych z uwzględnieniem interaktywnego charakteru. Student w obszarze kompetencji zna wydarzenia o charakterze edukacyjnym i jest gotowy do współpracy w zespole działu edukacyjnego muzeum. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega: aktywność podczas zajęć przygotowanie do zajęć (lektury) opracowanie wybranego zagadnienia Na ocenę BDB (5) - student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowania i znaczenia działalności edukacyjnej muzeów; biegle posługuje się terminami i pojęciami dotyczącymi edukacji muzealnej; dostrzega związek między praktyką, a teorią. Opisuje i nazywa sposoby kontaktu z artefaktem poprzez praktyki edukacyjne w muzeach. Zna i korzysta z literatury fachowej, popularnonaukowej oraz zasobów internetowych. Na ocenę DB (4) - student ma ogólną wiedzę na temat prezentowanych na ćwiczeniach przemian e edukacji muzealnej. Rozpoznaje kluczowe obszary związane z edukacja muzealną. Potrafi zdefiniować grupy odbiorców muzeów. Na ocenę DST (3) - student opanował w minimalnym stopniu informacje o edukacji muzealnej. Ogólnie rozumie zmiany w edukacji muzealnej. Student omawia na zajęciach wybrany przez siebie temat z przygotowaniem prezentacji multimedialnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marianna Otmianowska, Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Marianna Otmianowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marianna Otmianowska, Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Marianna Otmianowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 pkt. ECTS, w tym: udział bezpośredni: 0,5 ECTS = 15 godz. - aktywne uczestnictwo w zajęciach praca własna: 1,5 ECTS = 50 godz. - przygotowanie do zajęć |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marianna Otmianowska, Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Marianna Otmianowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z szerokim znaczeniem działalności edukacyjnych muzeów zarówno w działalności zespołowej pracowników muzeów jak i wobec społeczeństwa i zwiedzających. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z szerokim znaczeniem działalności edukacyjnych muzeów zarówno w działalności zespołowej pracowników muzeów jak i wobec społeczeństwa i zwiedzających. Zostanie ukazana perspektywa zmian w funkcjonowaniu i charakterze racy muzeów uwzględniająca znaczenie edukacji muzealnej w ostatnich latach. Poznając różne modele działalności organizacyjnej i programowej muzeów student będzie się dowiadywał o funkcjonowaniu muzeów zaangażowanych społecznie. Poprzez wprowadzane metody warsztatowe student pozyska wiedzę i narzędzia umożliwiające przyszłą pracę muzealnika z głębokim zrozumieniem charakteru pracy edukacji muzealnej. |
|
Literatura: |
Bal Mieke (2005) Dyskurs muzeum. Przełożyła Małgorzata Nitka [w:] Maria Popczyk, red., Muzeum sztuki. Antologia. Kraków: Universitas. Bąk Agnieszka, Wiśniewski Rafał (2021) Przyjdź widzu, przyjdź… Wstępne uwagi na temat publiczności muzealnej w czasie pandemii COVID-19. „Muzealnictwo”, t. 62, s. 19‒26. Barańska Katarzyna (2013) Muzeum w sieci znaczeń: zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych. Kraków: Wydawnictwo Attyka. Black Graham (2012) Transforming Museums in the Twenty-first Century. London, New York: Routledge. Bourdieu Pierre, Darbel Alain, Schnapper Dominique (1991) The Love of Art. European Art Museums and Their Public. Oxford: Polity Press. Bukalska Izabela (2015) Koncepcja obiektu granicznego – idea, zastosowania, perspektywy. „Seminare”, t. 36, nr 4, s. 93‒103. Byszewski Janusz, Nessel-Łukasik Beata (2020) Muzeum relacyjne przed progiem/za progiem. Sulejówek: Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Byszewski Janusz, Parczewska Maria (2012) Muzeum jako rzeźba społeczna. Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Folga-Januszewska Dorota (2006) Muzeologia, muzeografia, muzealnictwo. „Muzealnictwo”, t. 47, s. 9–14. Folga-Januszewska Dorota (2015) Muzeum: fenomeny i problemy, Kraków: Universitas. Folga-Januszewska Dorota (2022) Emocjoneum. Muzeum jako instytucja emocji, Warszawa: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Gaweł Łukasz (2018a) Zarządzanie publicznymi instytucjami kultury w kontekście koncepcji Corporate Social Responsibility (CSR). Społeczna odpowiedzialność muzeum. „Studia Ekonomiczne”, nr 376, s. 48‒62. Słownik encyklopedyczny muzeologii. Przełożyły Katarzyna Bartkiewicz, Dorota Folga-Januszewska. Warszawa: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów Gaweł Łukasz (2018b) Zaginiony świat – edukacja muzealna a proces zarządzania dziedzictwem kulturowym [w:] Łukasz Gaweł, Monika Kostera, red., Etnografie instytucji dziedzictwa kulturowego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 17‒32. Grigar Ewa (2021) Inventing the New Art World: On Art Institutions and Their Audience. “Przegląd Socjologii Jakościowej”, 17(3), (DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.07, s. 126-141). Marcin Szeląg, Jolanta Skutnik, red., Edukacja muzealna. Antologia tłumaczeń. Przełożył Piotr Szaradowski. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, s. 58‒83. Jagodzińska Katarzyna (2021) Partycypacja publiczności w polskich muzeach. „Muzealnictwo”, t. 62, s. 171‒179. Kotowski Robert (2022) Muzeoterapia jako nowa misja muzeum [w:] Muzeum XXI wieku. W 100-lecie i zjazdu muzeów polskich w Poznaniu, red. Maria Gołab, Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, s. 329-339. Kwiatkowski Piotr Tadeusz, Nessel-Łukasik Beata, Grzonkowska Joanna (2022) Publiczność (w) Muzeum, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów. Lis Bartek (2019) Zwrot ku publiczności. Audience development jako próba uspołecznienia instytucji kultury. „Kultura Współczesna”, nr 2(105), s. 76‒90 (DOI: 10.26112/kw.2019.105.07). Matassa Freda (2015) Organizacja wystaw. Podręcznik dla muzeów, bibliotek i archiwów. Przełożyła Sonia Jaszczyńska. Kraków: Universitas. Matt Gerald (2006) Muzeum jako przedsiębiorstwo: łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucja kultury. Przełożył Andrzej Wajs. Warszawa: Fundacja Aletheia. Matuchniak-Krasuska Anna (2013), Emocje w polu dóbr symbolicznych. Od Leonarda da Vinci do Jerzego Dudy –Gracza, „Przegląd socjologii jakościowej”, 2013, nr. 2, s. 46-69. Nieroba Elżbieta (2016) Pomiędzy dobrem wspólnym a elitarnością. Współczesny model muzeum. Opole: Uniwersytet Opolski. Nieroba Elżbieta (2019) Muzeum jako przestrzeń dialogu. O koncepcji zwrotu edukacyjnego w muzeum. „Kultura Współczesna”, nr 2(105), s. 106‒115. Popczyk Maria, red., (2005) Muzeum sztuki. Antologia. Kraków: Universitas. Sandell Richard, red., (2003) Museums, Society, Inequality. London ‒ New York: Routledge. Marcin Szeląg, red., Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce. Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Muzeum Pałac w Wilanowie, s. 159‒184. Wasilewska Joanna (2019) Spór o nową definicję muzeum na konferencji generalnej ICOM w Kioto. „Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej”, nr 6, s. 175‒180 (DOI: 10.12775/ZWAM.2019.6.12). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.