Techniki cyfrowe i internetowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-3-TechCyInWZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniki cyfrowe i internetowe |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Muz1_W09 Muz1_U03 Muz1_K06 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu obsługi komputera, Internetu oraz na temat dziedzictwa kulturowego i funkcjonowania muzeów w Polsce. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia są dopełnieniem wykładu. Ich celem jest praktyczne zastosowanie wiedzy zdobytej na wykładzie w zakresie zapoznania z funkcjonującymi zasobami cyfrowymi oraz tworzenia dokumentacji, digitalizacji, prezentacji i popularyzacji obiektów dziedzictwa kulturowego z zastosowaniem technik cyfrowych i internetowych. Celem zajęć jest m.in. praktyczne zaznajomienie uczestników z różnymi etapami tzw. digitalizacji dziedzictwa kulturowego - od przygotowania pracowni digitalizacji, przez proces digitalizacji, po archiwizację i udostępnianie zasobów cyfrowych. Praktyczne zajęcia są prowadzone na bazie prac zespołowych, jak i indywidualnych, pod nadzorem prowadzącego, z wykorzystaniem danych cyfrowych, jak i oprogramowania. Zajęcia obejmują również wykorzystanie narzędzi on-line do pracy z danymi, jak również danych dostępnych on-line. Ćwiczenia prowadzone są również w oparciu o serwisy i portale internetowe, w tym zwłaszcza geoportale. Przykładowe dane pochodzą również z projektów zrealizowanych przez UKSW. Przykładowe oprogramowanie (aplikacje) wykorzystywane na zajęciach - do wyboru (przede wszystkim programy nieodpłatne - darmowe, tzw. wolne oprogramowanie, programy dostępne nieodpłatnie ale czasowo lub też w wersji częściowo darmowej): QGIS, SAGA, Locus Map Free. Wykorzystywane serwisy / narzędzia on-line np.: portal mapowy NID. Część referatowa zajęć dotyczy następujących bloków tematycznych (do wyboru, uzupełnienia i uszczegółowienia podczas zajęć): Techniki cyfrowe, internetowe, multimedia, portale społecznościowe itp. – nowe media w muzeach i w prezentacji dóbr kultury (muzeum, in situ, sieć); Instytucje, środowiska, organizacje pozarządowe, centra kompetencji itp. w działaniach związanych z digitalizacją dóbr kultury w Polsce (standardy, zalecenia, wytyczne, dobre praktyki …) - przykłady; Finansowanie i środki na cyfryzację (dóbr kultury i środowiska) w Polsce; Finansowanie i środki na cyfryzację (dóbr kultury i środowiska) w Polsce Warsztaty, szkolenia, kursy oraz formalna i nieformalna edukacja w zakresie digitalizacji dziedzictwa kulturowego w Polsce; Oddolna digitalizacja, crowdsourcing , crowdfunding (finansowanie społeczne), projekty społecznościowe, nauka obywatelska (citizen science) w działaniach na rzecz digitalizacji dziedzictwa kulturowego; Dziedzictwo zdigitalizowane – dziedzictwo cyfrowo poznawane: zdefiniowanie odbiorców, badanie odbiorców, analiza big data, analiza jakości usług i produktów, problem wykluczenia cyfrowego i analfabetyzmu nowomedialnego. Część tzw. stolików eksperckich dotyczy następujących - przykładowych zagadnień (do wyboru, uzupełnienia i uszczegółowienia podczas zajęć): cyfrowe zasoby w sieci (analiza SWOT); oferta edukacyjna on-line w zakresie digitalizacji dziedzictwa kulturowego (analiza SWOT). Studentki i studenci podczas zajęć wykonują m.in. samodzielne ćwiczenia - zadania np. generowanie warstw w narzędziach geomatycznych, tworzenie modelu 3D na podstawie samodzielnie wykonanych i/lub udostępnionych przez prowadzącego zdjęć przykładowych obiektów. Integralnym elementem zajęć jest również zapoznawanie uczestników z materiałami audio-video on-line, jak i udział w wybranych inicjatywach, związanych tematycznie z zajęciami (np. webinaria, konferencje itp.). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: Muz1_W09 - student ma uporządkowaną wiedzę o zasadach bezpieczeństwa zbiorów i ludzi, organizacji wystaw i zarządzania zbiorami muzealnymi Efekty kształcenia w zakresie umiejętności: Muz1_U03 - student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk społecznych, prawnych i innych (z zakresu historii sztuki, kulturoznawstwa, archeologii, nauk przyrodniczych i technicznych), reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: Muz1_K06 - student docenia rolę współpracy między instytucjonalnej i międzynarodowej w celu profesjonalizacji działań muzealnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zliczenie test / ocena. Osiągnięcie efektów kształcenia - student potrafi: - niedostateczny/2 - brak podstawowej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia. - dostateczny/3 - posiadanie podstawowej – minimalnej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia - dobry/4 – posiadanie wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia - bardzo dobry/5 - posiadanie ponad przeciętnej wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia Obecność obowiązkowa (dopuszczalna ilość nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego. Ćwiczenia – zaliczenie: obecność, aktywny udział w zajęciach (np. dyskusja) oraz przygotowanie referatu. Udział w wykładach, warsztatach, szkoleniach itp. on-line organizowanymi poza UKSW (terminy i szczegóły zostaną określone podczas zajęć). Zaliczenie w trybie stacjonarnym (w siedzibie uczelni) lub trybie zdalnym za pośrednictwem platformy Moodle i/lub MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Rafał Zapłata | |
Prowadzący grup: | Rafał Zapłata | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aAo-gzvu9KMlqgflHmRSF-jbImbj3AuCR9ID8eEfQ_vA1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=81b5f4d8-5bf7-4bfc-b3cc-7e52d6ed40c0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia są dopełnieniem wykładu. Ich celem jest praktyczne zastosowanie wiedzy zdobytej na wykładzie w zakresie zapoznania z funkcjonującymi zasobami cyfrowymi oraz tworzenia dokumentacji, digitalizacji, prezentacji i popularyzacji obiektów dziedzictwa kulturowego z zastosowaniem technik cyfrowych i internetowych. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia są dopełnieniem wykładu. Ich celem jest praktyczne zastosowanie wiedzy zdobytej na wykładzie w zakresie zapoznania z funkcjonującymi zasobami cyfrowymi oraz tworzenia dokumentacji, digitalizacji, prezentacji i popularyzacji obiektów dziedzictwa kulturowego z zastosowaniem technik cyfrowych i internetowych. Celem zajęć jest m.in. praktyczne zaznajomienie uczestników z różnymi etapami tzw. digitalizacji dziedzictwa kulturowego - od przygotowania pracowni digitalizacji, przez proces digitalizacji, po archiwizację i udostępnianie zasobów cyfrowych. Praktyczne zajęcia są prowadzone na bazie prac zespołowych, jak i indywidualnych, pod nadzorem prowadzącego, z wykorzystaniem danych cyfrowych, jak i oprogramowania. Zajęcia obejmują również wykorzystanie narzędzi on-line do pracy z danymi, jak również danych dostępnych on-line. Ćwiczenia prowadzone są również w oparciu o serwisy i portale internetowe, w tym zwłaszcza geoportale. Przykładowe dane pochodzą również z projektów zrealizowanych przez UKSW. Przykładowe oprogramowanie (aplikacje) wykorzystywane na zajęciach - do wyboru (przede wszystkim programy nieodpłatne - darmowe, tzw. wolne oprogramowanie, programy dostępne nieodpłatnie ale czasowo lub też w wersji częściowo darmowej): QGIS, SAGA, Locus Map Free. Wykorzystywane serwisy / narzędzia on-line np.: portal mapowy NID. Część referatowa zajęć dotyczy następujących bloków tematycznych (do wyboru, uzupełnienia i uszczegółowienia podczas zajęć): Techniki cyfrowe, internetowe, multimedia, portale społecznościowe itp. – nowe media w muzeach i w prezentacji dóbr kultury (muzeum, in situ, sieć); Instytucje, środowiska, organizacje pozarządowe, centra kompetencji itp. w działaniach związanych z digitalizacją dóbr kultury w Polsce (standardy, zalecenia, wytyczne, dobre praktyki …) - przykłady; Finansowanie i środki na cyfryzację (dóbr kultury i środowiska) w Polsce; Finansowanie i środki na cyfryzację (dóbr kultury i środowiska) w Polsce Warsztaty, szkolenia, kursy oraz formalna i nieformalna edukacja w zakresie digitalizacji dziedzictwa kulturowego w Polsce; Oddolna digitalizacja, crowdsourcing , crowdfunding (finansowanie społeczne), projekty społecznościowe, nauka obywatelska (citizen science) w działaniach na rzecz digitalizacji dziedzictwa kulturowego; Dziedzictwo zdigitalizowane – dziedzictwo cyfrowo poznawane: zdefiniowanie odbiorców, badanie odbiorców, analiza big data, analiza jakości usług i produktów, problem wykluczenia cyfrowego i analfabetyzmu nowomedialnego. Część tzw. stolików eksperckich dotyczy następujących - przykładowych zagadnień (do wyboru, uzupełnienia i uszczegółowienia podczas zajęć): cyfrowe zasoby w sieci (analiza SWOT); oferta edukacyjna on-line w zakresie digitalizacji dziedzictwa kulturowego (analiza SWOT). Studentki i studenci podczas zajęć wykonują m.in. samodzielne ćwiczenia - zadania np. generowanie warstw w narzędziach geomatycznych, tworzenie modelu 3D na podstawie samodzielnie wykonanych i/lub udostępnionych przez prowadzącego zdjęć przykładowych obiektów. Integralnym elementem zajęć jest również zapoznawanie uczestników z materiałami audio-video on-line, jak i udział w wybranych inicjatywach, związanych tematycznie z zajęciami (np. webinaria, konferencje itp.). |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Systemy informacji przestrzennej z QGIS : podręcznik akademicki. Cz. 1 i 2 - https://gis-support.pl/swietny-podrecznik-akademicki-do-qgis-za-darmo/ LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Cyfrowe odwzorowania muzealiów – parametry techniczne, modelowe rozwiązania, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, grupa ds. odwzorowań cyfrowych, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/52/Cyfrowe_odwzorowania_muzealiow_NIMOZ_2012.pdf 2. Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, red. G. Płoszajski, Warszawa 2008 - http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/1262/BG_Stand_w_proc_digit.pdf 3. Zalecenia dotyczące planowania i realizacji projektów digitalizacyjnych w muzealnictwie, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/54/Zalecenia_planowanie_i_realizacja_projektow_digitalizacyjnych_NIMOZ_2011.pdf 4. „Metadane, zagadnienia słowników kontrolowanych” – raport z prac Grupy Ekspertów ds. Digitalizacji powołanej w ramach NIMOZ. Warszawa, 2012 - http://nimoz.pl/upload/digitalizacja/publikacje%20digit/Raport_Metadane_NIMOZ_2012.pdf 5. „Raport o digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce 2009-2020", 2009, Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - http://www.kongreskultury.pl/library/File/RaportDigitalizacja/Program%20digitalizacji%202009-2020.pdf 6. „Raport: Digitalizacja dóbr kultury w Polsce”, 2015 - https://www.nck.pl/badania/raporty/raport-digitalizacja-dobr-kultury-w-polsce DODATKOWA – podawana na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska, Rafał Zapłata | |
Prowadzący grup: | Rafał Zapłata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Praca w bezpośrednim kontakcie / udział bezpośredni 15 godz. – uczestnictwo w zajęciach, konsultacje, zaliczenie zajęć itp.. Praca własna / 30 godzin – samodzielne przygotowanie się do zaliczenia / samodzielna lektura, przygotowanie się do zajęć. Suma godzin: 45 = 1,5 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 15 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska, Rafał Zapłata | |
Prowadzący grup: | Rafał Zapłata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Praca w bezpośrednim kontakcie / udział bezpośredni 15 godz. – uczestnictwo w zajęciach, konsultacje, zaliczenie zajęć itp.. Praca własna / 30 godzin – samodzielne przygotowanie się do zaliczenia / samodzielna lektura, przygotowanie się do zajęć. Suma godzin: 45 = 1,5 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 15 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.