Nauczanie języka polskiego jako drugiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-P-KNJP-NJPJD.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauczanie języka polskiego jako drugiego |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W03; FP1_W10; FP1_U03;FP1_K01 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie problematyki związanej z pracą w klasie wielokulturowej, ze szczególnym uwzględnieniem problemów językowych i adaptacyjnych. Uczestnicy zapoznają się z metodami nauczania języka polskiego jako obcego, dostępnymi materiałami oraz metodami dostosowywania materiałów lekcyjnych do potrzeb uczniów obcojęzycznych oraz sposoby opracowywania ćwiczeń językowych rozwijających różne kompetencje językowe. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie problematyki związanej z pracę w klasie wielokulturowej, ze szczególnym uwzględnieniem problemów językowych i adaptacyjnych. Uczestnicy zapoznają się z metodami nauczania języka polskiego jako obcego, dostępnymi materiałami oraz metodami dostosowywania materiałów lekcyjnych do potrzeb uczniów obcojęzycznych oraz sposoby opracowywania ćwiczeń językowych rozwijających różne kompetencje językowe. Uczestnicy będą mieli okazję dowiedzieć się jak nabywamy I język i czym różni się nabywanie I języka od nauki L2, jakie czynniki indywidualne i środowiskowe wpływają na naukę L2, w jakie sposób można wspierać ucznia obcojęzycznego podczas pracy na lekcji języka polskiego w klasie szkolnej. |
Literatura: |
A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Universitas Kraków 2005 Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, A. Seretny, Universitas Kraków 2006 Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, P. Gębal; W. Miodunka, Warszawa 2020 M. Nawracka, Nauczanie języka polskiego jako obcego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej, Kraków 2020 Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, Kraków 2016 oraz artykuły udostępniane przez wykładowcę podczas zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP1_W03 - zna podstawową terminologię, teorie i nurty z zakresu nauczania jpjo ; FP1_W10 - zna współczesne metody nauczania jpjo; FP1_U03 - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami potrzebnymi w pracy nauczyciela jpjo FP1_K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy glottodydaktycznej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach, dyskusja podczas zajęć na podstawie przeczytanych tekstów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kucharczyk, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie problematyki związanej z pracą w klasie wielokulturowej, ze szczególnym uwzględnieniem problemów językowych i adaptacyjnych. Uczestnicy zapoznają się z metodami nauczania języka polskiego jako obcego, dostępnymi materiałami oraz metodami dostosowywania materiałów lekcyjnych do potrzeb uczniów obcojęzycznych oraz sposoby opracowywania ćwiczeń językowych rozwijających różne kompetencje językowe. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie problematyki związanej z pracę w klasie wielokulturowej, ze szczególnym uwzględnieniem problemów językowych i adaptacyjnych. Uczestnicy zapoznają się z metodami nauczania języka polskiego jako obcego, dostępnymi materiałami oraz metodami dostosowywania materiałów lekcyjnych do potrzeb uczniów obcojęzycznych oraz sposoby opracowywania ćwiczeń językowych rozwijających różne kompetencje językowe. Uczestnicy będą mieli okazję dowiedzieć się jak nabywamy I język i czym różni się nabywanie I języka od nauki L2, jakie czynniki indywidualne i środowiskowe wpływają na naukę L2, w jakie sposób można wspierać ucznia obcojęzycznego podczas pracy na lekcji języka polskiego w klasie szkolnej. |
|
Literatura: |
: A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Universitas Kraków 2005 Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, A. Seretny, Universitas Kraków 2006 Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, P. Gębal; W. Miodunka, Warszawa 2020 M. Nawracka, Nauczanie języka polskiego jako obcego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej, Kraków 2020 Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, Kraków 2016 oraz artykuły udostępniane przez wykładowcę podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.