Gatunki literatury popularnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-P-KP-GatLit |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gatunki literatury popularnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się z najważniejszymi gatunkami z kręgu literatury popularnej. Poznają najważniejszych twórców obcych i polskich tworzących kanoniczne dziś dzieła literatury popularnej. Uczą się ich znaczenia dla szeroko pojętej kultury, rozwoju jej poszczególnych gałęzi literackich oraz dyskutują o ich społecznym znaczeniu. |
Pełny opis: |
Studenci zapoznają się z najważniejszymi gatunkami z kręgu literatury popularnej. Poznają najważniejszych twórców obcych i polskich tworzących kanoniczne dziś dzieła literatury popularnej. Uczą się ich znaczenia dla szeroko pojętej kultury, rozwoju jej poszczególnych gałęzi literackich oraz dyskutują o ich społecznym znaczeniu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kucharczyk, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się z najważniejszymi gatunkami z kręgu literatury popularnej. Poznają najważniejszych twórców obcych i polskich tworzących kanoniczne dziś dzieła literatury popularnej. Uczą się ich znaczenia dla szeroko pojętej kultury, rozwoju jej poszczególnych gałęzi literackich oraz dyskutują o ich społecznym znaczeniu. |
|
Pełny opis: |
Studenci zapoznają się z najważniejszymi gatunkami z kręgu literatury popularnej. Poznają najważniejszych twórców obcych i polskich tworzących kanoniczne dziś dzieła literatury popularnej. Uczą się ich znaczenia dla szeroko pojętej kultury, rozwoju jej poszczególnych gałęzi literackich oraz dyskutują o ich społecznym znaczeniu. |
|
Literatura: |
1. Barańczak S., Książki najgorsze, Poznań 1990. 2. Bujnicka M., Bohaterki romansu popularnego. Z zagadnień konstrukcji, [w:] Postać w dziele literackim, red. Cz. Niedzielski, J. Speina, Toruń 1982. 3. Bujnicka M., Popularna literatura kobieca jako pareneza, [w:] Głosy piszących kobiet, red. G. Szewczyk, Katowice 1993. 4. Burszta W., Czubaj M., Krwawa setka, Warszawa 2007. 5. Callois R., Odpowiedzialność i styl. Eseje, wybór M. Żurowskiego, Warszawa 1967. 6. Ciećwierz P., Synowie Kaina, córki Lilith… Rzecz o wampirach w fantasy, Warszawa 2009. 7. Dobek T. D., Dokąd idziesz retro – rzecz o polskim kryminale historycznym, „Dekada Literacka” 2008, nr 1. 8. Dunin J., Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, Warszawa 1974. 9. Gemra A., Kwiaty zła na miejskim bruku. O powieści zeszytowej XIX i XX wieku, Warszawa 1998. 10. V. Graaf, Homo Futurus. Analiza współczesnej science fiction, Warszawa 1971 11. Grant – Adamson L., Jak napisać powieść kryminalną, przeł. M. Rusinek, Kraków 1999. 12. Gripenberg M., Agatha Christie, przeł. A. Czyrek, Wrocław 1999. 13. Eco U., Retoryka i ideologia w „Tajemnicach Paryża” Eugeniusza Sue, przeł. W. Kwiatkowski, „Pamiętnik Literacki” 1962, z. 1. 14. Eco U., Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. J. Ugniewska, Kraków 2008. 15. Fantasy jako dobra nowina, red. P. Urbaniak, M. Mikołajczak, Wałbrzych 2005. 16. Formy literatury popularnej, red. A. Okopień – Sławińska, Wrocław 1973. 17. Janion M., Wampir. Biografia symboliczna, Warszawa 2002. 18. Kolbuszewski J., Od Pigalle po kresy. Krajobrazy literatury popularnej, Warszawa 1994. 19. Kowalski P., (Nie)bezpieczne światy masowej wyobraźni, Warszawa 1999. 20. Lasić S., Poetyka powieści kryminalnej. Próba analizy strukturalnej, przeł. M. Petryńska, Warszawa 1976. 21. Martuszewska A., Ta trzecia. Problemy literatury popularnej, Gdańsk 1997. 22. Nowakowski J., W kręgu obiegowych ideałów estetycznych. Szkice o literaturze popularnej, Warszawa 1980. 23. Nowe formy w literaturze popularnej, red. B. Owczarek, J. Frużyńska, Warszawa 2007 24. Pomirska M., Szkoła narzeczonych. O powieści dla dziewcząt w dwudziestoleciu międzywojennym, Warszawa 2006. 25. Pustowaruk M., Od Tolkiena do Pratchetta Potencjał rozwojowy fantasy jako konwencji literackiej, Warszawa 2009. 26. Trębicki G., Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007. 27. Reizow B., Francuska powieść historyczna w epoce romantyzmu, Warszawa 1969 28. Siewierski J., Powieść kryminalna, Warszawa 1979. 29. Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Warszawa 1991 i nast., hasła: Brukowa literatura, Fantastyka, gotycyzm, Literatura dla dzieci i młodzieży, Literatura dla ludu, Literatura popularna, Literatura religijna. 30. Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in., Warszawa 1992, hasła: Literatura dla dzieci i młodzieży, Literatura obiegów popularnych (tu: bibliografia), Powieść dla dziewcząt, Powieść kryminalna, powieść milicyjna, Powieść popularna, Powieść zeszytowa. 31. Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław 1997. 32. Szyszkowska E., Odmiany uczuć. Popularny romans kieszonkowy w Polsce 1900 – 2000, Warszawa 2003. 33. Zgorzelski A., Fantastyka. Utopia. Science Fiction, Warszawa 1980. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kucharczyk, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się z najważniejszymi gatunkami z kręgu literatury popularnej. Poznają najważniejszych twórców obcych i polskich tworzących kanoniczne dziś dzieła literatury popularnej. Uczą się ich znaczenia dla szeroko pojętej kultury, rozwoju jej poszczególnych gałęzi literackich oraz dyskutują o ich społecznym znaczeniu. |
|
Pełny opis: |
Studenci zapoznają się z najważniejszymi gatunkami z kręgu literatury popularnej. Poznają najważniejszych twórców obcych i polskich tworzących kanoniczne dziś dzieła literatury popularnej. Uczą się ich znaczenia dla szeroko pojętej kultury, rozwoju jej poszczególnych gałęzi literackich oraz dyskutują o ich społecznym znaczeniu. |
|
Literatura: |
1. Barańczak S., Książki najgorsze, Poznań 1990. 2. Bujnicka M., Bohaterki romansu popularnego. Z zagadnień konstrukcji, [w:] Postać w dziele literackim, red. Cz. Niedzielski, J. Speina, Toruń 1982. 3. Bujnicka M., Popularna literatura kobieca jako pareneza, [w:] Głosy piszących kobiet, red. G. Szewczyk, Katowice 1993. 4. Burszta W., Czubaj M., Krwawa setka, Warszawa 2007. 5. Callois R., Odpowiedzialność i styl. Eseje, wybór M. Żurowskiego, Warszawa 1967. 6. Ciećwierz P., Synowie Kaina, córki Lilith… Rzecz o wampirach w fantasy, Warszawa 2009. 7. Dobek T. D., Dokąd idziesz retro – rzecz o polskim kryminale historycznym, „Dekada Literacka” 2008, nr 1. 8. Dunin J., Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, Warszawa 1974. 9. Gemra A., Kwiaty zła na miejskim bruku. O powieści zeszytowej XIX i XX wieku, Warszawa 1998. 10. V. Graaf, Homo Futurus. Analiza współczesnej science fiction, Warszawa 1971 11. Grant – Adamson L., Jak napisać powieść kryminalną, przeł. M. Rusinek, Kraków 1999. 12. Gripenberg M., Agatha Christie, przeł. A. Czyrek, Wrocław 1999. 13. Eco U., Retoryka i ideologia w „Tajemnicach Paryża” Eugeniusza Sue, przeł. W. Kwiatkowski, „Pamiętnik Literacki” 1962, z. 1. 14. Eco U., Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. J. Ugniewska, Kraków 2008. 15. Fantasy jako dobra nowina, red. P. Urbaniak, M. Mikołajczak, Wałbrzych 2005. 16. Formy literatury popularnej, red. A. Okopień – Sławińska, Wrocław 1973. 17. Janion M., Wampir. Biografia symboliczna, Warszawa 2002. 18. Kolbuszewski J., Od Pigalle po kresy. Krajobrazy literatury popularnej, Warszawa 1994. 19. Kowalski P., (Nie)bezpieczne światy masowej wyobraźni, Warszawa 1999. 20. Lasić S., Poetyka powieści kryminalnej. Próba analizy strukturalnej, przeł. M. Petryńska, Warszawa 1976. 21. Martuszewska A., Ta trzecia. Problemy literatury popularnej, Gdańsk 1997. 22. Nowakowski J., W kręgu obiegowych ideałów estetycznych. Szkice o literaturze popularnej, Warszawa 1980. 23. Nowe formy w literaturze popularnej, red. B. Owczarek, J. Frużyńska, Warszawa 2007 24. Pomirska M., Szkoła narzeczonych. O powieści dla dziewcząt w dwudziestoleciu międzywojennym, Warszawa 2006. 25. Pustowaruk M., Od Tolkiena do Pratchetta Potencjał rozwojowy fantasy jako konwencji literackiej, Warszawa 2009. 26. Trębicki G., Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007. 27. Reizow B., Francuska powieść historyczna w epoce romantyzmu, Warszawa 1969 28. Siewierski J., Powieść kryminalna, Warszawa 1979. 29. Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Warszawa 1991 i nast., hasła: Brukowa literatura, Fantastyka, gotycyzm, Literatura dla dzieci i młodzieży, Literatura dla ludu, Literatura popularna, Literatura religijna. 30. Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in., Warszawa 1992, hasła: Literatura dla dzieci i młodzieży, Literatura obiegów popularnych (tu: bibliografia), Powieść dla dziewcząt, Powieść kryminalna, powieść milicyjna, Powieść popularna, Powieść zeszytowa. 31. Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław 1997. 32. Szyszkowska E., Odmiany uczuć. Popularny romans kieszonkowy w Polsce 1900 – 2000, Warszawa 2003. 33. Zgorzelski A., Fantastyka. Utopia. Science Fiction, Warszawa 1980. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.