Analiza dzieła filmowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-SP-F-I-3-AnaFilm |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza dzieła filmowego |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA: KU1_W03, KU1_W19 UMIEJĘTNOŚCI: KU1_U04, KU1_U06 KOMPETENCJE SPOŁECZNE; KU1_K02 WIEDZA: FP1f_W05, FP1f_W18 UMIEJĘTNOŚCI: FP1f_U03 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: FP1f_K04 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nauczenie Studenta analizowania utworu filmowego. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest nauczenie studenta pojęć związanych z językiem filmu, a także tego, na czym polega analiza dzieła filmowego, oraz wyrobienie w Nim umiejętności "sprawdzania", jak zdjęcia, montaż, dźwięk służą bohaterowi i historii, a zatem zwrócenia uwagi, że film jest "syntezą działań zespołu"; jak na gotowy film przekłada się scenariusz oryginalny bądź będący adaptacją. Podczas zajęć analizie poddane zostaną fragmenty filmów fabularnych i dokumentalnych. Pojedyncze zajęcia składają się z części teoretycznej - wprowadzenie (przypomnienia) pojęć , i analitycznej - analiza fragmentów utworów, całość kończy dyskusja o tym, jak analizowane środki posłużyły historii, jaka twórcy chcieli opowiedzieć. |
Literatura: |
M. Adamczak, Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu, Poznań 2015. A. Helman, Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury, Poznań 1998. M. Hendrykowski, Słownik terminów filmowych, Poznań 1994. "Kwartalnik Filmowy"7-8/1994. Camerimage'94. "Kwartalnik Filmowy" 25-26/1999. Adaptacje filmowe. Okiem operatora. Łódź 2014. Widziane po latach. Analizy i interpretacje filmu polskiego, red. M. Hendrykowska. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zajęciach z Analizy dzieła filmowego Student: poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu wiedzy o kinie, potrafi analizować dzieło filmowe i odnieść je do czasu, w jakim powstało, a także do utworów z innych dziedzin sztuki; potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej, a zatem i korzystać z podstawowych teorii w zakresie wiedzy o filmie; poznaje bieżący repertuar filmowy i uczestniczy w imprezach filmowych (festiwalach, przeglądach). Opis ECTS - 2 punkty Udział w zajęciach - 30 godzin. Przygotowanie Studenta do udziału w zajęciach i napisania pracy -20 godzin. 50 godzin : 25 (1 punkt ECTS= 25 godzin)=2 punkty. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceniania - praca semestralna. Na zaliczenie studenci piszą sproblematyzowaną (tzn. analizują jeden konkretny aspekt, np. światło, scenografię, kolor, i jak on służy bohaterowi i historii) analizę filmu, który nie był omawiany na zajęciach. Ważnym warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywna obecność na zajęciach - trzy nieobecności uniemożliwiają uzyskanie zaliczenia, tzn. złożenie pracy zaliczeniowej. Na ocenę dst (3) Student zna podstawowe terminy z zakresu wiedzy o filmie i potrafi ich użyć, oraz potrafi opracować wynik własnych badań, tzn. wykonanej analizy wybranego przez siebie filmu, w postaci pracy pisemnej. Na ocenę db (4) Student potrafi ich użyć pojęć z zakresu wiedzy o filmie , zna metody analizy dzieła filmowego i potrafi odnieść analizowany utwór do czasu, w jakim powstał, a także do innych dzieł sztuki; oraz potrafi opracować wynik własnych badań w postaci pracy pisemnej; rozumie potrzebę uczestniczenia w życiu filmowym - festiwale, poznawanie bieżącego repertuaru. Na ocenę bdb (5) Student zna podstawowe terminy z zakresu wiedzy o filmie, potrafi ich użyć, zna metody analizy dzieła filmowego, potrafi odnieść analizowany utwór do innych dzieł, z czasu, kiedy ów utwór powstał; potrafi opracować wynik własnych badań w postaci pracy oraz potrafi w pracy o filmie posłużyć się teoriami poznanymi na innych zajęciach kulturoznawczych; rozumie potrzebę uczestniczenia w życiu filmowym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.