Teoria filmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-SP-F-I-3-TeorFi-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria filmu |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Symbole efektów kształcenia: KU1_W03 KU1_W06 KU1_W10 KU1_U06 KU1_U11 KU1_K05 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z najważniejszymi teoriami filmu oraz ćwiczenie praktycznego wykorzystania tekstów teoretyków filmu do analizy filmu. Zajęcia prowadzone są w blokach: - projekcja filmu - próba analizy filmu w oparciu o teksty wybranych teoretyków filmu |
Pełny opis: |
Plan całoroczny 1. WCZESNE TEORIE KINA - projekcja filmu Walc z Baszirem, reż. A. Folman - B. Matuszewski pionier reflekcji nad rolą filmu jako zapisu historycznego 2. RADZIECKA SZKOŁA MONTAŻU - projekcja filmu KOYAANISQATSI reż. G. Reggio - manifesty Dziga Wiertowa 3. TWÓRCA STAJE SIĘ WYTWÓRCĄ - projekcja filmu Jaskinia zapomnianych snów, reż. W Herzog - W. Benjamin definiuje rolę filmu 4. FORMALIZM - projekcja filmu Płaszcz, reż. G. Kozincew i L. Trauberg - badania nad literaturą wstępem do teorii filmu: B. Eichenbaum, J. Tynianow, R. Jakobson 5. STRUKTURALIZM PRASKI - projekcja filmu Światła wielkiego miasta reż. Ch. Chaplin - czas, przestrzeń, aktor wg. J. Mukarovsky'ego 6. FILM JAKO WIDOWISKO - projekcja filmu Aria dla atlety, reż. F. Bajon - uwagi Romana Ingardena o sztuce filmowej 7. UCZESTNICTWO UCZUCIOWE - projekcja-identyfikacja - definicje E. Morina 8. TEORIA AUTORSKA - projekcja filmu 400 batów, reż. F. Truffaut - autor filmowy w ujęciu A. Heman, J. Collet, R. Predal 9. GATUNEK FILMOWY - projekcja filmu Dziewięć, reż. R. Marshall/Deszczowa piosenka reż. S. Donen i G. Kelly - co to jest gatunek filmowy? 10. PSYCHOANALITYCZNA TEORIA FILMU - projekcja filmu Sen, reż. Ki-duk Kim/Vanilla Sky, reż. C. Crowe - film jako wrażenie rzeczywistości (Jean-Louis Baudry, L. Mulvey, Jean-Pierre Oudart) 11. SEMIOTYKA - projekcja filmu Ptaki i ptaszyska, reż. P.P Pasolini/Teoremat, reż. P.P Pasolini - znak filmowy (Barthes, Matz, Pasolini) 12. KOGNITYWNA TEORIA FILMU - projekcja filmu Laura, reż. O. Preminger - alternatywa wobec psychonalitycznej teorii filmu (J. Ostaszewski, Ed. S. Tan) 13. "REALNE SPOJRZENIE" - projekcja filmu Nieustające wakacje, reż. W. Wenders - doświadczenie kinowe w kategorii objet petit a w ujęciu T. McGowana 14. NARRATOLOGIA - projekcja filmu Hiroszima moja miłość, reż. A. Resnais - teorie narracji 15. POSTMODERNISTYCZNE PODEJŚCIE DO KINA - projekcja filmu Umberto D. reż. V De Sica - nomadologia - G. Deleuze |
Literatura: |
- R. Altman, Gatunki filmowe (tu: rozdział 2. Co zwykło określać się mianem gatunku filmowego i rozdział 3. Jak powstają gatunki?), Warszawa, 2012 - R. Barthes, Problem znaczenia w filmie w: Film: język - rzeczywistość - osoba, red. A. Helman, J. Ostaszewski, Warszawa, 1992 - Jean-Louis Baudry, Projektor: metapsychologiczne wyjaśnienie wrażenia rzeczywistości w: Panorama współczesnej myśli filmowej, red. A. Helman, Kraków, 1992 - W. Benjamin, Dzieło sztuki w epoce jego reprodukowalności technicznej w: W. Benjamin, Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, Warszawa, 2011 - D. Bordwell, Narracja parametryczna, w: Kwartalnik Filmowy 71-72/2010 - B. Eichenbaum, Problemy stylistyki filmowej w: Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa, 1972 - J.P. Esquenazi, Ferdynand rozdarty. Szalony Piotruś Jeana Luca Godarda w polu kulturowym w: Kwartalnik Filmowy 60/2007 - W. Godzic, Analityka filmowa spod znaku Freuda i Lacana w: Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów, red. W. Godzic, Kraków, 1994 - A. Helman, Na tropach autora w: Kwartalnik Filmowy 59/2007 - A. Helman, Teoria opowiadania Rica Altmana, w: Kwartalnik Filmowy 71-71/2010 - A. Helman, J. Ostaszewski, Historia myśli filmowej. Podręcznik, Gdańsk 2007 - R. Ingarden, Kilka uwag o sztuce filmowej w: Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa, 1972 - R. Jakobson, Upadek filmu? w: Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa, 1972 - L. Koepnick, Aura widziana na nowo. Benjamin i współczesna kultura wizualna - Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, red. J. OStaszewski (tu: Wstęp oraz tekst: Ed S. Tan, Film fabularny jako maszyna emocji), Kraków, 1998 - T. Lubelski, Redaktorzy "Cahiers du Cinema" odczytują kino hollywoodzkie w: Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów, red. W. Godzic, Kraków, 1994 - M. Maron, Walter Benajmin i surrealizm w: Kwartalnik Filmowy 64/2008 - B. Matuszewski, Nowe źródła historii w: Film i historia. Antologia, red. I. Kurz. Warszawa, 2008 - T. McGowan, Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie, Warszawa 2008 (tu: Wstęp. Od wyobrażonego wzroku do realnego spojrzenia) - Ch. Metz, Pluralność kodów kinowych, w: Film: język - rzeczywistość - osoba, red. A. Helman, J. Ostaszewski, Warszawa, 1992 - E. Morin, Dusza kina w: E. Morin, Kino i wyobraźnia, Warszawa, 1975 - J. Mukarovsky, Czas w filmie w: Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa, 1972 - J. Mukarovsky, W stronę estetyki filmu w: Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa, 1972 - L. Mulvey, Przyjemność wzrokowa a kino narracji w: Panorama współczesnej myśli filmowej, red. A. Helman, Kraków, 1992 - J. Ostaszewski, Narrator niewiarygodny w filmie fabularnym, w: Kwartalnik Filmowy 71-71/2010 - Jaen-Pierre Oudart, Suture w: Panorama współczesnej myśli filmowej, red. A. Helman, Kraków 1992 - P.P. Pasolini, Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie (tu: "Kino poezji" oraz Scenariusz jako "struktura, która pragnie być inna strukturą), Warszawa, 2012 - R. Predal, Co po śmierci autora? w: Kwartalnik Filmowy 59/2007 - R. A. Rosenstone, Historia w obrazach/historia w słowach: rozważania nad możliwością przedstawienia historii na tasie filmowej w: Film i historia. Antologia. red. I. Kurz. Warszawa, 2008 - G. Simonelli, Wizerunek ciała w ewolucji gatunku filmowego. Uwagi o musicalu w: Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów, red. W. Godzic, Kraków, 1994 - J. Tynianow, Prawa kina w: Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa, 1972 - D. Wiertow, MY. Wariant manifestu w: Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia, oprac. A. Gwóźdź. Warszawa 2002 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: teoria filmu - posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie historii sztuki oraz nauk o filmie - zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji teorii i szkół badawczych - potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie filmoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych - posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów teoretyków filmu i formułowania wniosków - potrafi określić swoja aktywność badawczą, uwzględniając jej cele oraz kontekst społeczny i kulturowy ECTS - 2 pkt: udział w zajęciach - 30h przygotowanie do zajęć - 15h przygotowanie eseju zaliczeniowego - 10h |
Metody i kryteria oceniania: |
Student przygotowuje esej naukowy. Ad efektu KU1_W03: - na ocenę ndst.: nie zna podstawowej terminologii i metodologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: teoria filmu - na ocenę dst.: częściowo zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: teoria filmu - na ocenę db. - dobrze zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: teoria filmu - na ocenę bdb. - bardzo dobrze zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: teoria filmu Ad efektu KU1_W06: - na ocenę ndst. - nie posiada uporządkowanej wiedzy ogólnej w zakresie historii sztuki oraz nauk o filmie - na ocenę dst. - posiada słabo uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie historii sztuki oraz nauk o filmie - na ocenę db. - posiada dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie historii sztuki oraz nauk o filmie - na ocenę bdb. - posiada bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie historii sztuki oraz nauk o filmie Ad efektu KU1_W10: - na ocenę ndst. - nie zna podstawowych metod analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji teorii i szkół badawczych - na ocenę dst. - słabo zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji teorii i szkół badawczych - na ocenę db. - dobrze zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji teorii i szkół badawczych - na ocenę bdb. - bardzo dobrze zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji teorii i szkół badawczych Ad efektu KU1_U06: - na ocenę ndst. - nie potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie filmoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych - na ocenę dst. - słabo potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie filmoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych - na ocenę db. - dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie filmoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych - na ocenę bdb. - bardzo dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie filmoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych Ad efektu KU1_U11: - na ocenę ndst. - nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów teoretyków filmu i formułowania wniosków - na ocenę dst. - posiada słabe umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów teoretyków filmu i formułowania wniosków - na ocenę db. - posiada dobre umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów teoretyków filmu i formułowania wniosków - na ocenę bdb. - posiada wysokie umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów teoretyków filmu i formułowania wniosków Ad efektu KU1_K05: - na ocenę ndst. - nie potrafi określić swojej aktywności badawczej, uwzględniając jej cele oraz kontekst społeczny i kulturowy - na ocenę dst. - potrafi słabo określić swoją aktywność badawczą, uwzględniając jej cele oraz kontekst społeczny i kulturowy - na ocenę db. - potrafi dobrze określić swoją aktywność badawczą, uwzględniając jej cele oraz kontekst społeczny i kulturowy - na ocenę bdb. - bardzo dobrze potrafi określić swoją aktywność badawczą, uwzględniając jej cele oraz kontekst społeczny i kulturowy |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.