Wprowadzenie do filmu dokumentalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-SP-F-I-3-WprFimDo |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do filmu dokumentalnego |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | F-spec1_W05 F-spec1_W18 F-spec1_U03 F-spec1_K04 |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze specyfiką gatunkową filmu dokumentalnego, jego odmianami, językiem, tematyką a także przybliżenie najważniejszych kierunków rozwoju poprzez wspólną analizę i interpretację wybranych utworów dokumentalnych wybitnych twórców, w świetle dostępnych dyskursów filmoznawczych. |
Pełny opis: |
Filmografia: Nanuk z północy – Robert Flaherty Takiego pięknego syna urodziłam – Marcin Koszałka Muzykanci – Kazimierz Karabasz Rodzina człowiecza – Władysław Ślesicki Gadające głowy – Krzysztof Kieślowski Życiorys – Krzysztof Kieślowski Arizona – Ewa Borzęcka Nie płacz – Grzegorz Królikiewicz Wdech-wydech – Bogdan Dziworski, Zbigniew Rybczyński Idę – Józef Robakowski |
Literatura: |
Literatura: 1. Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk-Słupsk 2004. 2. Mirosław Przylipiak, Kino bezpośrednie 1960-1963, Gdańsk 2007. 3. Kazimierz Karabasz, Cierpliwe oko, Warszawa 1979; Bez fikcji, Warszawa 1985. 4. Krzysztof Kieślowski: O sobie, Warszawa 1997. 5. Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008. 6. Jerzy Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008. 7. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008. 8. Tom Kingdon, Sztuka reżyserii filmowej, Warszawa 2008. 9. Steven D. Katz, Reżyseria filmowa ujęcie po ujęciu, Warszawa 2007. 10. Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa 2008. 11. Stephen Book, Podręcznik dla aktorów. Techniki improwizacji dla profesjonalnych aktorów filmu, teatru i telewizji, Warszawa 2006. 12. Lidia Zonn: O montażu w filmie, Warszawa 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, praca semestralna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.