Nowy dramat w Polsce i na świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-SP-T-II-2-Drama-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nowy dramat w Polsce i na świecie |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2t_W05 FP2t_W09 FP2t_W19 FP2t_U05 FP2t_K04 KU2_W01 KU2_K11 KU2_W06 KU2_U12 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: W konwersatorium mogą wziąć udział wszyscy studenci na poziomie licencjackim i magisterskim zainteresowani dramatem i teatrem współczesnym. Cele przedmiotu: Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z najnowszą dramaturgią w Polsce i na świecie w jej różnych odmianach. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu wiedzy o dramacie (historia, teoria). |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Przedmiotem konwersatorium będzie najnowsza dramaturgia polska i obca. Zajmiemy się twórczością pisarzy młodego i średniego pokolenia. W I semestrze poznamy sztuki autorów polskich. W II semestrze zajmiemy się twórczością autorów zagranicznych. Stosując narzędzia poetyki kulturowej i performatyki spróbujemy odczytać wybrane sztuki jako DRAMATYZACJE konfliktów, które przeżywa człowiek współczesny w różnych sytuacjach społecznych i okolicznościach kulturowych. |
Literatura: |
Babecki, Miłosz: Strategie medialne w tekstach najnowszej dramaturgii polskiej, Olsztyn 2010. Baluch, Wojciech (red): Dramat made (in) Poland : współczesny dramat polski we współczesnej polskiej rzeczywistości, Kraków 2006 Bartosiak, Mariusz: Autopoetyka dramatu, Wydawnictwo Primum Verbum, Poznań 2014. Bartosiak, Mariusz, Leyko, Małgorzata (red):, Kulturowe konteksty dramatu współczesnego, Kraków 2008. Bennett, Benjamin: Theater as Problem. Modern Drama and Its Place in Literature, Ithaca – London 1990. Berry, S. Kathleen: The Dramatic Arts and Cultural Studies. Acting against the Grain, Falmer Press, New York - London 2000. Borowski, Mateusz Sugiera, Małgorzata: Polska dramatyczna, T. 1, Dramat i dramatyzacje w XX wieku, Księgarnia Akademicka, Kraków 2012. Borowski, Mateusz: W poszukiwaniu realności: przemiany formy dramatycznej końca XX wieku a nowe mimesis, Kraków 2006. Burzyńska Anna: Anty-teoria literatury, Universitas, Kraków 2006. Degler, Janusz (red.): Problemy teorii dramatu i teatru. T.1, 2, Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003. Drozdowski, Rafał, Fatyga, Barbara, Filiciak, Mirosław, Krajewski, Marek, Szlendak (wsp.): Praktyki kulturalne Polaków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Toruńskiego, Toruń 2014. Fischer-Lichte, Erica: Estetyka performatywności, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera. Księgarnia Akademicka, Kraków 2008. Grabowski, Artur; Kopciński, Jacek: Dramat w tekście-tekst w dramacie, IBL, Warszawa 2013. Greenblatt, Stephen: Poetyka kulturowa: pisma wybrane, red. i wstęp Krystyna Kujawińska-Courtney, Universitas, Kraków 2006. Herzfeld, Michael: Zażyłość kulturowa: poetyka społeczna w państwie narodowym, przekł. Michał Buchowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007. Iser, Wolfgang: Czym jest antropologia literatury? Różnica między fikcjami wyjaśniającymi a odkrywającymi, przekł. A. Kowalczyk-Pawlik, „Teksty Drugie” nr 5/2006 Kopciński, Jacek (red.): Świat (w) polskiej dramaturgii najnowszej, IBL, Warszawa 2016. Krajewska, Anna: Dramat współczesny. Teoria i interpretacja, Poznań 2005. Lehmann, Hans-Thies: Teatr postdramatyczny, przeł. Dorota Sajewska, Małgorzata Sugiera, Kraków 2004. Oliphant, D., Bradford, R. (edit): New directions in textual studies, Austin 1990. Leyko, Małgorzta; Pełka, Artur (red.): Dramat po dramacie. Przemiany form dramatycznych w Niemczech po 1945 roku Łódź 2012. Markowski, Michał Paweł; Nycz, Ryszard (red.): Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, wstęp R. Nycz, Universitas, Kraków 2006. Walas, Teresa; Nycz, Ryszard (red.): Kulturowa teoria literatury. 2, Poetyki, problematyki, interpretacje, Kraków 2012. Nycz, Ryszard: Antropologia literatury - kulturowa teoria literatury – poetyka doświadczenia, „Teksty Drugie” nr 6/2007Nycz, Ryszard, Zeidler-Janiszewska, Anna (red.): Nowoczesność jako doświadczenie, Universitas, Kraków 2006. Popczyk-Szczęsna, Beata; Figzał, Magdalena (red.): Dramat i doświadczenie, Uniwersytet Śląski, Katowice 2015. Pyzik, Teresa: Warsztatowe problemy dramaturgii. Wybór tekstów, Łódź – Warszawa 1980. Ratajczakowa, Dobrochna: Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych, Poznań, 2015. Sarrazac, Jean-Pierre (red.): Słownik dramatu nowoczesnego i najnowszego, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2007. Schechner, Richard: Performance Theory, Routledge, New York 1988. Schechner, Richard, Performance Studies. An Introduction, Routledge, London 2002. Skórzyńska, Agata: Teatr jako źródło ponowoczesnych spektakli społecznych, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2007. Steiner, Georg: Po wieży Babel. Problemy języka i przekładu, tł. Wojciech Kubiński, Kraków 2000. Turner, Victor: Gry społeczne, pola i metafory, tł. Wojciech Usakiewicz, Kraków 2005 Ubersfeld, Ann: Czytanie teatr I, tł. Joanna Żurowska, PWN, Warszawa 2002 Ulea, Vera: A Concept of Dramatic Genre and the Comedy of a New Type: Chess, Literature and Film, Carbondal: Southern Illinois University Press, 2002. Winkin Yves, Antropologia komunikacji. Od teorii do badań terenowych, przeł. A. Karpowicz, wstęp W J. Burszta, Wydawnictwo UW, Warszawa 2007. Worthen, W.B: Dramat: między literaturą a przedstawieniem, tł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
50 godzin - uczestnictwo w zajęciach 50 godzin - przygotowanie do zajęć (lektury, konteksty) 25 godzin - przygotowanie prezentacji/performansu Filologia polska: - Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu historii teorii teatru i dramatu europejskiego, dzieł a teatralnego, procesu twórczego nad dziełem teatralnym. - Student zna uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu historii teatru europejskiego, historii przemian form dramatu europejskiego, najważniejszych doktryn teatralnych (historycznych i współczesnych), zna warsztat krytyka teatralnego, zna języki teatru i dramatu współczesnego. - Student zna współczesne metody analizy i interpretacji przedmiotowego dzieła dramatycznego i teatralnego, zasady budowy i cele recenzji teatralnej. - Student potrafi integrować swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki, by przeprowadzić analizę i interpretację dzieła teatralnego w celu opisu jego konstrukcji artystycznej i odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem. - Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu historyka teatru i dramatu, teoretyka doktryn teatralnych, krytyka teatralnego, kierownika literackiego w teatrze współczesnym, organizatora życia teatralnego. Kulturoznawstwo: - Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej kulturoznawstwa w aspekcie wiedzy o dramacie współczesnym, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w przyszłej działalności zawodowej. - Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalizacji - w aspekcie wiedzy o dramacie współczesnym. - Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu studiowanych specjalizacji, pozwalającą na specjalizowanie się w wybranym kierunku badań kulturoznawczych - w aspekcie wiedzy o dramacie współczesnym. - Student potrafi w oryginalnej perspektywie dokonywać krytycznej analizy oraz interpretacji tekstów dramatycznych, stosując metody typowe oraz innowacyjnie wytworzone w toku samodzielnych działań badawczych, w celu określenia znaczeń tekstów dramatycznych, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: Oceniane będą zaangażowanie w pracę nad tekstami i aktywność na zajęciach. Podstawą zaliczenia jest esej oraz performatywne czytanie wybranego tekstu. |
Praktyki zawodowe: |
Zgodne z programem specjalizacji teatralnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.