Antropologia filozoficzna i metafizyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WK-S-A |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia filozoficzna i metafizyka |
Jednostka: | Wydział Prawa Kanonicznego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | prawo kanoniczne |
Punkty ECTS: | 2 |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PK_W2. PK_W01. PK_U01.. PK_U13. PK_K02. |
Wymagania wstępne: | otwartość na wartości chrześcijańskie; znajomość terminologii katolickiej |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy. Cele przedmiotu: zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej i metafizyki dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka, jego struktury ontycznej, zasad przyczynowości i celowości. Ważne są tu sposoby rozumienia prawdy i dobra; poznanie głównych koncepcji człowieka w historii filozofii z klasycznym ujęciem bytu ludzkiego i osoby. Ostatecznie chodzi o poznanie określonego zasobu terminologii filozoficznej, zdobycie zdolności posługiwania się nim, co ułatwić powinno owocne odbycie studiów prawna kanonicznego, ale także zdobycie adekwatnych kompetencji zawodowych. Wymagania wstępne: znajomość i rozumienie podstawowych terminów filozoficznych. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne przedmiotu sprowadzają się do niniejszych tematów: Jednakże podana literatura pozwala na pogłębienie tematyki, w zależności od osobistych zainteresowań studenta. 1. Zagadnienia wstępne: miejsce antropologii filozoficznej wśród nauk filozoficznych. Antropologie i metody ich uprawiania. 2. Geneza człowieka - kreacjonizm czy ewolucjonizm? 3. Tajemnicze artefakty paleo-archeologiczne. 4. Pojęcie i źródło zła na świecie - księga Henocha a Pismo Św. 5. Człowiek istotą cielesnoduchową. Zagadnienie duszy ludzkiej i jej nieśmiertelności. 6. Człowiek jako istota żyjąca wobec wartości. 7. Człowiek wobec konieczności śmierci. 8. Człowieka jako byt społeczny. 9. Antropologia oświeceniowa i jej wpływ na współczesne myślenie. 10. Antropologia postmodernistyczna. Zagadnienie prawdy. 11. Człowiek jako byt płciowy: płeć i jej rola integrująca osoby. 12. Potrzeba metafizyki katolickiej a etyka wychowania człowieka. 13. Konieczność przejścia od fenomenologii bytu do metafizyki. 14. Człowiek w relacji do prawdy i Boga jako prawdy. 15. Człowiek istotą wolną. KOLOKWIUM USTNE. |
Literatura: |
1. M. Heller - T. Pabjan, Stworzenie i początek wszechświata. Teologia - filozofia - Kosmologia, Kraków 2018. 2. M. Heller, Filozofia przypadku, Kraków 2020. 3. R. Bundar, Nowa historia ewolucji człowieka, Kraków 2014. 4. Antropologia seksualności, red. A. Kościańska, Warszawa 2012. 5. A. Andrzejuk, Człowiek i decyzja, Warszawa 1998. 6. R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki antologia tekstów, Kraków 2002. 7. M. Gogacz, Człowiek i jego relacje, Warszawa 1985. 8. Wprowadzenie do filozofii, t. 1: Rozumieć rzeczywistość, P. Gondek, (red.), Lublin 2000. 9. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990. 10. Tenże, Ciało człowieka w refleksji filozoficznej, Lublin 2009. 11. M.A. Krąpiec, Ja - człowiek, Lublin 1991. 12. Św. Tomasz z Akwinu, Traktat o człowieku, Poznań 1956. 13. K. Wojtyła, Osoba i czyn, Kraków 1984. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: PK_W02: Student ma pogłębioną wiedzę o aksjologicznej (ANTROPOLOGICZNEJ), a szczególnie etycznej istocie prawa oraz o teologicznej naturze prawa kanonicznego, a także o znaczeniu prawa dla poszczególnych osób, społeczeństwa, państwa, Kościoła. PK_W01. Student ma rozszerzoną wiedzę o terminologii i charakterze nauk prawnych oraz o ich relacji do innych nauk Umiejętności: PK_U01: Student posługuje się słownictwem specjalistycznym. Prawidłowo interpretuje i opisuje zjawiska etyczne: ich powiązania z innymi zjawiskami społecznymi (prawniczymi). Potrafi społecznie wykorzystać poznaną wiedzę. PK_U13: Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. Kompetencje społeczne: PK_K01: Student jest świadom zmienności norm prawnych i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. PK_K02: potrafi kreatywnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Punkty ECTS: 2. 30 godzin wykładowych - 1 punkt. 25 godzin lektura tekstów przedmiotowych MOODLE: ESEJ - 0.5 punktu. 25 godzin przygotowanie się do kolokwium - 0.5 punkt. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody formalne: 1. Dialog i dyskusja dydaktyczna. 2. Informacja zwrotna. 3. Lektura esejów. 4. Kolokwium ustne. Kryteria merytoryczne stopniowania oceny: Ocena 2: Student nie chodził na wykłady, nie wykazał na kolokwium ustnym posiadania przedmiotowej wiedzy (tj. opisanej w efektach kształcenia), nie wykazał oczekiwanych umiejętności i kompetencji społecznych (brak eseju na MOODLE). Ocena 3: Student ma zaliczone obecności, wykazał się konieczną (opisaną w efektach kształcenia) wiedzą, na końcowym kolokwium ustnym, zaprezentował umiejętności i kompetencje, na bazie napisanego eseju. Ocena 4: Jak powyżej, z tym że chodzi już o wyższy poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności. Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom, jest bardzo dobry. Kryteria procentowe oceny końcowej: Do 30% - aktywna obecność na wykładzie. Do 30% - opublikowanie eseju na MOODLE (poprawność merytoryczna i formalna) Do 40% - wykazanie się wysokim poziomem merytorycznej wiedzy (kolokwium ustne). Zaliczenie dokonuje się po uzyskaniu > niż 65%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Biały | |
Prowadzący grup: | Stanisław Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 p. ECTS - 30 godzin uczestnictwa w zajęciach 1 p. ECTS - 20 publikacja przedmiotowego eseju na MOODLE 1. p. ETCS - 20 godzin lektury oraz zaliczenie kolokwium końcowego. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii i metafizyki, dla: a) łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka, b) rozumienia struktury ontycznej człowieka, c) zasad przyczynowości i celowości działania; d) rozumienia zasady prawdy i dobra w działaniu człowieka; e) poznania głównych koncepcji człowieka w historii filozofii (antropologia redukcjonistyczna i antropologia personalistyczna). Wymagania wstępne: rozumienie podstawowych terminów filozoficznych. |
|
Pełny opis: |
Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej i metafizyki (katolickiej). Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent studiów prawa kanonicznego będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp. Znaczy to, że zajęcia polegać będą na analizie złożoności istniejących poglądów filozoficznych, odnoszących się do genezy człowieka, mających wpływ na uprzednie i obecne relacje społeczności, a co za tym idzie - na kształtowanie się różnych nowych postaw etycznych, moralnych i w ogóle - światopoglądów. Chodzi o poznanie ich genezy (tj. ich najważniejszych reprezentantów), mechanizmów działania, ale i konsekwencji w perspektywie możności budowania pokojowych relacji międzyludzkich. W drugim etapie wykładów następuje przejście do zagadnień metafizyki klasycznej (tomistycznej). Poruszane będą takie kwestie jak: człowiek jako byt osobowy, człowiek a wartości i uczucia, człowiek i jego egzystencja (śmierć) a wiara w Boga, itp.; Wszystko to powinno nadto sprawić, że student będzie miał możność poznania określonego zasobu pojęciowego z antropologii i metafizyki, ułatwiającą jemu przejście poprzez studia prawnicze i uzyskanie adekwatnie oczekiwanych kompetencji zawodowych. |
|
Literatura: |
1. R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki, Kraków 2002. 2. M. Krąpiec, Ja - człowiek, Lublin 1991. 3. A.B. Stępień, Wprowadzenie do metafizyki, Kraków 1964. 4. T. Stępień, Podstawy tomistycznego rozumienia człowieka, Warszawa 2003. 5. W. Szewczyk, Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Tarnów 1998. 6. Św. Tomasz z Akwinu, Traktat o człowieku, Poznań 1956. 7. A.B. Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin 2001. 8. Antropologia, red. A. Malinowski - J. Strzałko, Warszawa – Poznań 1989. 9. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990. 10. W. Szewczyk, Kim jest człowiek?, Tarnów 2009. 11. Ł. Kwiatek, Ludzie tacy jak my, "Tygodnik Powszechny" 13.01.2020, https://www.tygodnikpowszechny.pl/ludzie-tacy-jak-my-161682. 12. N. Morciniec, Monogeneza a różnorodność języków. Co na temat języka mówi Biblia?, http://www.morciniec.eu/20,monogeneza_a_roznorodnosc_jezykow_co_na_temat_jezyka_mowi_biblia. 13. W. Żmudziński, Adam i Ewa, http://www.rozmawiamy.jezuici.pl/forum/113/n/134/. 14. G. Allen, Ufologia. Kompletny przewodnik po sprawach pozaziemskich, Bielsko Biała 2016. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Biały | |
Prowadzący grup: | Stanisław Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 p. ECTS - 30 godzin uczestnictwa w zajęciach. 1/2 p. ECTS - 25 publikacja przedmiotowego eseju na MOODLE. 1/2. p. ETCS - 25 godzin lektury oraz zaliczenie kolokwium końcowego. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii i metafizyki, dla: a) łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka, b) rozumienia struktury ontycznej człowieka, c) zasad przyczynowości i celowości działania; d) rozumienia zasady prawdy i dobra w działaniu człowieka; e) poznania głównych koncepcji człowieka w historii filozofii (antropologia redukcjonistyczna i antropologia personalistyczna). Wymagania wstępne: rozumienie podstawowych terminów filozoficznych. |
|
Pełny opis: |
Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej i metafizyki (katolickiej). Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent studiów prawa kanonicznego będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp. Znaczy to, że zajęcia polegać będą na analizie złożoności istniejących poglądów filozoficznych, odnoszących się do genezy człowieka, mających wpływ na uprzednie i obecne relacje społeczności, a co za tym idzie - na kształtowanie się różnych nowych postaw etycznych, moralnych i w ogóle - światopoglądów. Chodzi o poznanie ich genezy (tj. ich najważniejszych reprezentantów), mechanizmów działania, ale i konsekwencji w perspektywie możności budowania pokojowych relacji międzyludzkich. W drugim etapie wykładów następuje przejście do zagadnień metafizyki klasycznej (tomistycznej). Poruszane będą takie kwestie jak: człowiek jako byt osobowy, człowiek a wartości i uczucia, człowiek i jego egzystencja (śmierć) a wiara w Boga, itp.; Wszystko to powinno nadto sprawić, że student będzie miał możność poznania określonego zasobu pojęciowego z antropologii i metafizyki, ułatwiającą jemu przejście poprzez studia prawnicze i uzyskanie adekwatnie oczekiwanych kompetencji zawodowych. |
|
Literatura: |
1. M. Heller - T. Pabjan, Stworzenie i początek wszechświata. Teologia - filozofia - Kosmologia, Kraków 2018. 2. M. Heller, Filozofia przypadku, Kraków 2020. 3. R. Bundar, Nowa historia ewolucji człowieka, Kraków 2014. 4. Antropologia seksualności, red. A. Kościańska, Warszawa 2012. 5. A. Andrzejuk, Człowiek i decyzja, Warszawa 1998. 6. R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki, antologia tekstów, Kraków 2002. 7. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990. 8. Tenże, Ciało człowieka w refleksji filozoficznej, Lublin 2009. 9. M.A. Krąpiec, Ja - człowiek, Lublin 1991. 10. Św. Tomasz z Akwinu, Traktat o człowieku, Poznań 1956. 11. K. Wojtyła, Osoba i czyn, Kraków 1984. 12. Ł. Kwiatek, Ludzie tacy jak my, "Tygodnik Powszechny" 13.01.2020, https://www.tygodnikpowszechny.pl/ludzie-tacy-jak-my-161682. 13. G. Allen, Ufologia. Kompletny przewodnik po sprawach pozaziemskich, Bielsko Biała 2016. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Biały | |
Prowadzący grup: | Stanisław Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1. ECTS - 30 GODZIN - AKTYWNE UCZESTNCTWO W ZAJĘCIACH 1. ECTS - 30 GODZ. - PRZYGOTOWANIE SIĘ DO KOLOWIUM USTNEGO KOŃCOWEGO ORAZ OPUBLIKOWANIE ESEJU NA MOODLE . |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii i metafizyki, dla: a) łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka, b) rozumienia struktury ontycznej człowieka, c) zasad przyczynowości i celowości działania; d) rozumienia zasady prawdy i dobra w działaniu człowieka; e) poznania głównych koncepcji człowieka w historii filozofii (antropologia redukcjonistyczna i antropologia personalistyczna). Wymagania wstępne: rozumienie podstawowych terminów filozoficznych. |
|
Literatura: |
1. M. Heller - T. Pabjan, Stworzenie i początek wszechświata. Teologia - filozofia - Kosmologia, Kraków 2018. 2. M. Heller, Filozofia przypadku, Kraków 2020. 3. R. Bundar, Nowa historia ewolucji człowieka, Kraków 2014. 4. Antropologia seksualności, red. A. Kościańska, Warszawa 2012. 5. A. Andrzejuk, Człowiek i decyzja, Warszawa 1998. 6. R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki, antologia tekstów, Kraków 2002. 7. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990. 8. Tenże, Ciało człowieka w refleksji filozoficznej, Lublin 2009. 9. M.A. Krąpiec, Ja - człowiek, Lublin 1991. 10. Św. Tomasz z Akwinu, Traktat o człowieku, Poznań 1956. 11. K. Wojtyła, Osoba i czyn, Kraków 1984. 12. Ł. Kwiatek, Ludzie tacy jak my, "Tygodnik Powszechny" 13.01.2020, https://www.tygodnikpowszechny.pl/ludzie-tacy-jak-my-161682. 13. G. Allen, Ufologia. Kompletny przewodnik po sprawach pozaziemskich, Bielsko Biała 2016. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Sacher | |
Prowadzący grup: | Andrzej Sacher | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.