Chemia analityczna II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WM-CH-CHA-II |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia analityczna II |
Jednostka: | Wydział Matematyczno-Przyrodniczy. Szkoła Nauk Ścisłych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8mL9Jm-tizJHmD3h9ivhrQSMoijTUnfQ13FAuf0c-xE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7d7254f1-f0ec-49fa-a62c-7ad44a5802e3&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki chemiczne |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Dla wykładów: CH1_W05 CH1_U01, U04 CH1_K01-K02 CH1_U20 Dla laboratorium: CH1_W05 CH1_U07, U09 CH1_U03, U06, U09 CH1_U08, CH1_U10, CH1_U11 CH1_K01, K05 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Na wykładzie zaprezentowane zostaną podstawowe zagadnienia analizy instrumentalnej |
Pełny opis: |
Dla wykładów: 1.Definicje podstawowych pojęć chemii analitycznej 2. Charakterystyka sygnału analitycznego. 3. Metody analizy ilościowej 4. Chromatografia – podstawy 5. Chromatografia cieczowa 6. Chromatografia gazowa, nadkrytyczna, jonowymienna 7. Spektrometria mas 8. Spektroskopia atomowa 9. Spektroskopia absorpcyjna 10. Spektroskopia absorpcyjna IR 11. Molekularna spektroskopia emisyjna – podstawy 12. Molekularna spektroskopia emisyjna 13. Metody termoanalityczne 14. Dobór metody analitycznej i analiza danych eksperymentalnych 15. Egzamin „0” Dla laboratorium: 1.pH-metryczne oznaczanie stężenia mocnego kwasu, słabego kwasu i ich mieszaniny 2.Zastosowanie konduktometrii w analizie instrumentalnej 3.Oznaczanie fluoru w pastach do zębów za pomocą elektrod jonoselektywnych 4.Potencjometryczne miareczkowanie kwasów i zasad 5.Pośredni i bezpośredni pomiar stężenia chlorku sodu w soli fizjologicznej |
Literatura: |
Statystyka i chemometria w chemii analitycznej – James Miller, Jane Miller, PWN 2016 Chromatografia cieczowa: teoria i praktyka – Z. Witkiewicz, W. Wardencki, I. Malinowska, PWN 2020 W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa 2002. D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, tom 2, PWN SA, Warszawa 2007. literatura uzupełniająca: D. A. Skoog and J. J. Leary, Principles of instrumental analysis, Saunders College Publishing, Harcourt Brace College Publishers, Harcourt Brace & Co., Orlando, FL, 1992. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Dla wykładów: Student: -wyjaśnia zasadę działania głównych, instrumentalnych metod analizy chemicznej -przedstawia zakres użyteczności poznanych metod analitycznych, wymienia ich wady i zalety -dobiera metodę analityczną adekwatną do zdefiniowanej próbki i zagadnienia analitycznego -docenia znaczenie metod analizy instrumentalnej w przemyśle chemicznym a w szególności ich rolę w procesie kontroli jakości i jest w stanie prowadzić rozmowę na ten temat użwając argumentów merytorycznych -zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia się uczestnictwo w zajęciach 30h przygotowanie do zajęć 22h przygotowanie do weryfikacji 26h konsultacje z prowadzącym 2h Dla laboratorium: Student: -prezentuje zasadę działania aparatury używanej podczas ćwiczeń -posługuje się właściwie sprzętem laboratoryjnym przeprowadzając przy jego pomocy podstawowe operacje analityczne -analizuje skład próbek z zastosowaniem metod instrumentalnych -opracowuje wyniki przeprowadzonych eksperymentów i wyciąga z nich właściwe wnioski -potrafi rozwiązywać stawiane przed nim problemy jakościowe i ilościowe pracując w ramach zespołu uczestnictwo w zajęciach 30h przygotowanie do zajęć 30h przygotowanie do weryfikacji 18h konsultacje z prowadzącym 2h |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny. Dla wykładów: 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć wyjaśnia zasadę działania głównych, instrumentalnych metod analizy chemicznej 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie wyjaśnia zasadę działania głównych, instrumentalnych metod analizy chemicznej, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie wyjaśnia zasadę działania głównych, instrumentalnych metod analizy chemicznej, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie wyjaśnia zasadę działania głównych, instrumentalnych metod analizy chemicznej, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych wyjaśnia zasadę działania głównych, instrumentalnych metod analizy chemicznej, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że wyjaśnia zasadę działania głównych, instrumentalnych metod analizy chemicznej, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć przedstawia zakres użyteczności poznanych metod analitycznych, wymienia ich wady i zalety 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie przedstawia zakres użyteczności poznanych metod analitycznych, wymienia ich wady i zalety, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie przedstawia zakres użyteczności poznanych metod analitycznych, wymienia ich wady i zalety, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie przedstawia zakres użyteczności poznanych metod analitycznych, wymienia ich wady i zalety, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych przedstawia zakres użyteczności poznanych metod analitycznych, wymienia ich wady i zalety, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że przedstawia zakres użyteczności poznanych metod analitycznych, wymienia ich wady i zalety, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć dobiera metodę analityczną adekwatną do zdefiniowanej próbki i zagadnienia analitycznego 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie dobiera metodę analityczną adekwatną do zdefiniowanej próbki i zagadnienia analitycznego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie dobiera metodę analityczną adekwatną do zdefiniowanej próbki i zagadnienia analitycznego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie dobiera metodę analityczną adekwatną do zdefiniowanej próbki i zagadnienia analitycznego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych dobiera metodę analityczną adekwatną do zdefiniowanej próbki i zagadnienia analitycznego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że dobiera metodę analityczną adekwatną do zdefiniowanej próbki i zagadnienia analitycznego, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć docenia znaczenie metod analizy instrumentalnej w przemyśle chemicznym a w szególności ich rolę w procesie kontroli jakości i jest w stanie prowadzić rozmowę na ten temat użwając argumentów merytorycznych 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie docenia znaczenie metod analizy instrumentalnej w przemyśle chemicznym a w szególności ich rolę w procesie kontroli jakości i jest w stanie prowadzić rozmowę na ten temat użwając argumentów merytorycznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie docenia znaczenie metod analizy instrumentalnej w przemyśle chemicznym a w szególności ich rolę w procesie kontroli jakości i jest w stanie prowadzić rozmowę na ten temat użwając argumentów merytorycznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie docenia znaczenie metod analizy instrumentalnej w przemyśle chemicznym a w szególności ich rolę w procesie kontroli jakości i jest w stanie prowadzić rozmowę na ten temat użwając argumentów merytorycznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych docenia znaczenie metod analizy instrumentalnej w przemyśle chemicznym a w szególności ich rolę w procesie kontroli jakości i jest w stanie prowadzić rozmowę na ten temat użwając argumentów merytorycznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że docenia znaczenie metod analizy instrumentalnej w przemyśle chemicznym a w szególności ich rolę w procesie kontroli jakości i jest w stanie prowadzić rozmowę na ten temat użwając argumentów merytorycznych, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia się 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia się, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia się, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia się, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia się, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia się, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę Ocena końcowa x jest wyznaczana na podstawie wartości st(w)= 5, jeśli 4,5 < w; st(w)= 4,5, jeśli 4,25 < w ≤ 4,5; st(w)= 4, jeśli 3,75 < w ≤ 4,25; st(w)= 3,5, jeśli 3,25 < w ≤ 3,75; st(w)= 3, jeśli 2,75 < w ≤ 3,25; st(w)= 2, jeśli w ≤ 2,75 oraz na bazie podanej niżej reguły: ● jeśli każda z ocen końcowych za zajęcia powiązane jest pozytywna i ich średnia wynosi y, to x wyznacza się ze wzoru x=st((y+z)/2), gdzie z jest średnią ważoną ocen z przeprowadzonych weryfikacji, w których wagi ocen z egzaminów wynoszą 2, a wagi ocen z innych form weryfikacji są równe 1 ● jeśli choć jedną oceną końcową z zajęć powiązanych jest 2 lub nzal, to x=2. Dla laboratorium: 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć prezentuje zasadę działania aparatury używanej podczas ćwiczeń 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie prezentuje zasadę działania aparatury używanej podczas ćwiczeń, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie prezentuje zasadę działania aparatury używanej podczas ćwiczeń, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie prezentuje zasadę działania aparatury używanej podczas ćwiczeń, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych prezentuje zasadę działania aparatury używanej podczas ćwiczeń, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że prezentuje zasadę działania aparatury używanej podczas ćwiczeń, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć posługuje się właściwie sprzętem laboratoryjnym przeprowadzając przy jego pomocy podstawowe operacje analityczne 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie posługuje się właściwie sprzętem laboratoryjnym przeprowadzając przy jego pomocy podstawowe operacje analityczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie posługuje się właściwie sprzętem laboratoryjnym przeprowadzając przy jego pomocy podstawowe operacje analityczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie posługuje się właściwie sprzętem laboratoryjnym przeprowadzając przy jego pomocy podstawowe operacje analityczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych posługuje się właściwie sprzętem laboratoryjnym przeprowadzając przy jego pomocy podstawowe operacje analityczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że posługuje się właściwie sprzętem laboratoryjnym przeprowadzając przy jego pomocy podstawowe operacje analityczne, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć analizuje skład próbek z zastosowaniem metod instrumentalnych 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie analizuje skład próbek z zastosowaniem metod instrumentalnych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie analizuje skład próbek z zastosowaniem metod instrumentalnych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie analizuje skład próbek z zastosowaniem metod instrumentalnych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych analizuje skład próbek z zastosowaniem metod instrumentalnych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że analizuje skład próbek z zastosowaniem metod instrumentalnych, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć opracowuje wyniki przeprowadzonych eksperymentów i wyciąga z nich właściwe wnioski 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie opracowuje wyniki przeprowadzonych eksperymentów i wyciąga z nich właściwe wnioski, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie opracowuje wyniki przeprowadzonych eksperymentów i wyciąga z nich właściwe wnioski, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie opracowuje wyniki przeprowadzonych eksperymentów i wyciąga z nich właściwe wnioski, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych opracowuje wyniki przeprowadzonych eksperymentów i wyciąga z nich właściwe wnioski, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że opracowuje wyniki przeprowadzonych eksperymentów i wyciąga z nich właściwe wnioski, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć potrafi rozwiązywać stawiane przed nim problemy jakościowe i ilościowe pracując w ramach zespołu 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie potrafi rozwiązywać stawiane przed nim problemy jakościowe i ilościowe pracując w ramach zespołu, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie potrafi rozwiązywać stawiane przed nim problemy jakościowe i ilościowe pracując w ramach zespołu, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie potrafi rozwiązywać stawiane przed nim problemy jakościowe i ilościowe pracując w ramach zespołu, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych potrafi rozwiązywać stawiane przed nim problemy jakościowe i ilościowe pracując w ramach zespołu, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że potrafi rozwiązywać stawiane przed nim problemy jakościowe i ilościowe pracując w ramach zespołu, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę Ocena końcowa x jest wyznaczana na podstawie wartości: st(w)= 5, jeśli 4,5 < w; st(w)= 4,5, jeśli 4,25 < w ≤ 4,5; st(w)= 4, jeśli 3,75 < w ≤ 4,25; st(w)= 3,5, jeśli 3,25 < w ≤ 3,75; st(w)= 3, jeśli 2,75 < w ≤ 3,25; st(w)= 2, jeśli w ≤ 2,75 oraz na bazie podanej niżej reguły: ● jeśli każda z ocen końcowych za zajęcia powiązane jest pozytywna i ich średnia wynosi y, to x wyznacza się ze wzoru x=st((y+z)/2), gdzie z jest średnią ważoną ocen z przeprowadzonych weryfikacji, w których wagi ocen z egzaminów wynoszą 2, a wagi ocen z innych form weryfikacji są równe 1 ● jeśli choć jedną oceną końcową z zajęć powiązanych jest 2 lub nzal, to x=2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR WYK
CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Nawara | |
Prowadzący grup: | Paweł Dąbrowski-Tumański, Krzysztof Nawara, Marcin Osuchowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Nawara | |
Prowadzący grup: | Paweł Dąbrowski-Tumański, Barbara Golec, Krzysztof Nawara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | dotyczy wykładu: uczestnictwo w zajęciach: 30h (ECTS: 1) przygotowanie do zajęć: 6h przygotowanie do weryfikacji: 14h konsultacje z prowadzącym: 10h (ECTS:0.3) Razem: 60h (ECTS: 3) dotyczy pracowni: uczestnictwo w zajęciach: 30h (ECTS 1.0) przygotowanie do zajęć: 6h przygotowanie do weryfikacji: 14h konsultacje z prowadzącym: 10h (ECTS 0.3) Razem: 60h (ECTS 3.0) |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny ograniczonego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Nawara | |
Prowadzący grup: | Barbara Golec, Krzysztof Nawara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Nawara | |
Prowadzący grup: | Barbara Golec, Krzysztof Nawara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.