Chemia nieorganiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WM-CH-S1-E3-CHN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia nieorganiczna |
Jednostka: | Wydział Matematyczno-Przyrodniczy. Szkoła Nauk Ścisłych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki chemiczne |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | CH1_W03; CH1_W04; CH1_W11; CH1_W12; CH1_W16; CH1_U01; CH1_U15; CH1_U17; CH1_U20 |
Wymagania wstępne: | Brak |
Pełny opis: |
Pierwsza część wykładu przybliża podstawowe pojęcia używane w chemii nieorganicznej. Druga część poświęcona jest zwięzłemu opisowi wybranych grup układu okresowego. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Dla wykładu: EU1- tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego EU2- posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z właściwościami i reaktywnością pierwiastków (kwasowość/zasadowość, izoelektronowość, energia orbitalna itp.) EU3- potrafi opisać podstawowe rodzaje wiązań chemicznych korzystając z teorii wiązań walencyjnych, orbitali molekularnych, uwzględniając również oddziaływania elektrostatyczne EU4- omawia trendy we właściwościach i reaktywności pierwiastków grup głównych na podstawie wybranej grupy związków EU5- posługuje się podstawowymi pojęciami służącymi do opisu ciała stałego; potrafi opisać podstawowe struktury krystaliczne EU6- wyjaśnia podstawowe aspekty chemii koordynacyjnej Dla ćwiczeń: EU1 - szereguje pierwiastki względem ich właściwości (promień atomowy, energia jonizacji itp.) EU2 - potrafi wyliczyć podstawowe właściwości związków na podstawie właściwości tworzących je pierwiastków EU3- potrafi przewidzieć geometrię prostych molekuł bazując na teorii VSEPR EU4 - opisuje sposób wiązania się pierwiastków z związkach i na tej podstawie przewiduje ich właściwości |
Metody i kryteria oceniania: |
Dla wykładu: EU1: 5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć omawia właściwości najważniejszych pierwiastków chemicznych i ich związków 4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie omawia właściwości najważniejszych pierwiastków chemicznych i ich związków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie omawia właściwości najważniejszych pierwiastków chemicznych i ich związków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie omawia właściwości najważniejszych pierwiastków chemicznych i ich związków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych omawia właściwości najważniejszych pierwiastków chemicznych i ich związków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2 - weryfikacja nie wykazuje, że omawia właściwości najważniejszych pierwiastków chemicznych i ich związków, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę EU2: 5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego 4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4 -weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2 - weryfikacja nie wykazuje, że tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę EU3: 5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć potrafi opisać podstawowe rodzaje wiązań chemicznych korzystając z teorii wiązań walencyjnych, orbitali molekularnych, uwzględniając również oddziaływania elektrostatyczne 4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie potrafi opisać podstawowe rodzaje wiązań chemicznych korzystając z teorii wiązań walencyjnych, orbitali molekularnych, uwzględniając również oddziaływania elektrostatyczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4 -weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie potrafi opisać podstawowe rodzaje wiązań chemicznych korzystając z teorii wiązań walencyjnych, orbitali molekularnych, uwzględniając również oddziaływania elektrostatyczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie potrafi opisać podstawowe rodzaje wiązań chemicznych korzystając z teorii wiązań walencyjnych, orbitali molekularnych, uwzględniając również oddziaływania elektrostatyczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych potrafi opisać podstawowe rodzaje wiązań chemicznych korzystając z teorii wiązań walencyjnych, orbitali molekularnych, uwzględniając również oddziaływania elektrostatyczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2 - weryfikacja nie wykazuje, że potrafi opisać podstawowe rodzaje wiązań chemicznych korzystając z teorii wiązań walencyjnych, orbitali molekularnych, uwzględniając również oddziaływania elektrostatyczne, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę EU4 5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć omawia trendy we właściwościach i reaktywności pierwiastków grup głównych na podstawie wybranej grupy związków 4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie omawia trendy we właściwościach i reaktywności pierwiastków grup głównych na podstawie wybranej grupy związków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4 -weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie omawia trendy we właściwościach i reaktywności pierwiastków grup głównych na podstawie wybranej grupy związków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie omawia trendy we właściwościach i reaktywności pierwiastków grup głównych na podstawie wybranej grupy związków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych omawia trendy we właściwościach i reaktywności pierwiastków grup głównych na podstawie wybranej grupy związków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2 - weryfikacja nie wykazuje, że omawia trendy we właściwościach i reaktywności pierwiastków grup głównych na podstawie wybranej grupy związków, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę EU5: 5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć posługuje się podstawowymi pojęciami służącymi do opisu ciała stałego; potrafi opisać podstawowe struktury krystaliczne 4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami służącymi do opisu ciała stałego; potrafi opisać podstawowe struktury krystaliczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4 -weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami służącymi do opisu ciała stałego; potrafi opisać podstawowe struktury krystaliczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie posługuje się podstawowymi pojęciami służącymi do opisu ciała stałego; potrafi opisać podstawowe struktury krystaliczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych posługuje się podstawowymi pojęciami służącymi do opisu ciała stałego; potrafi opisać podstawowe struktury krystaliczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2 - weryfikacja nie wykazuje, że posługuje się podstawowymi pojęciami służącymi do opisu ciała stałego; potrafi opisać podstawowe struktury krystaliczne, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę EU6: 5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć wyjaśnia podstawowe aspekty chemii koordynacyjnej 4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie wyjaśnia podstawowe aspekty chemii koordynacyjnej, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie wyjaśnia podstawowe aspekty chemii koordynacyjnej, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie wyjaśnia podstawowe aspekty chemii koordynacyjnej, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych wyjaśnia podstawowe aspekty chemii koordynacyjnej, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2 - weryfikacja nie wykazuje, że wyjaśnia podstawowe aspekty chemii koordynacyjnej, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę Dla ćwiczeń: EU1: 5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć szereguje pierwiastki względem ich właściwości (promień atomowy, energia jonizacji itp.) 4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie szereguje pierwiastki względem ich właściwości (promień atomowy, energia jonizacji itp.), ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4 -weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie szereguje pierwiastki względem ich właściwości (promień atomowy, energia jonizacji itp.), ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie szereguje pierwiastki względem ich właściwości (promień atomowy, energia jonizacji itp.), ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych szereguje pierwiastki względem ich właściwości (promień atomowy, energia jonizacji itp.), ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2 - weryfikacja nie wykazuje, że szereguje pierwiastki względem ich właściwości (promień atomowy, energia jonizacji itp.), ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę EU2: 5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć potrafi wyliczyć podstawowe właściwości związków na podstawie właściwości tworzących je pierwiastków 4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie potrafi wyliczyć podstawowe właściwości związków na podstawie właściwości tworzących je pierwiastków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4 -weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie potrafi wyliczyć podstawowe właściwości związków na podstawie właściwości tworzących je pierwiastków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie potrafi wyliczyć podstawowe właściwości związków na podstawie właściwości tworzących je pierwiastków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych potrafi wyliczyć podstawowe właściwości związków na podstawie właściwości tworzących je pierwiastków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2 - weryfikacja nie wykazuje, że potrafi wyliczyć podstawowe właściwości związków na podstawie właściwości tworzących je pierwiastków, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę EU3: 5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć potrafi przewidzieć geometrię prostych molekuł bazując na teorii VSEPR 4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie potrafi przewidzieć geometrię prostych molekuł bazując na teorii VSEPR, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4 -weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie potrafi przewidzieć geometrię prostych molekuł bazując na teorii VSEPR, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie potrafi przewidzieć geometrię prostych molekuł bazując na teorii VSEPR, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych potrafi przewidzieć geometrię prostych molekuł bazując na teorii VSEPR, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2 - weryfikacja nie wykazuje, że potrafi przewidzieć geometrię prostych molekuł bazując na teorii VSEPR, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę EU4: 5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć opisuje sposób wiązania się pierwiastków z związkach i na tej podstawie przewiduje ich właściwości 4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie opisuje sposób wiązania się pierwiastków z związkach i na tej podstawie przewiduje ich właściwości, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4 -weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie opisuje sposób wiązania się pierwiastków z związkach i na tej podstawie przewiduje ich właściwości, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie opisuje sposób wiązania się pierwiastków z związkach i na tej podstawie przewiduje ich właściwości, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych opisuje sposób wiązania się pierwiastków z związkach i na tej podstawie przewiduje ich właściwości, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2 - weryfikacja nie wykazuje, że opisuje sposób wiązania się pierwiastków z związkach i na tej podstawie przewiduje ich właściwości, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Kurzydłowski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ceborska, Dominik Kurzydłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Kurzydłowski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ceborska, Dominik Kurzydłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | uczestnictwo w zajęciach: 30h (1,1 ECTS) przygotowanie do zajęć: 25h przygotowanie do weryfikacji: 17h konsultacje z prowadzącym: 13h (0,6 ECTS) RAZEM: 85 h (3 ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Kurzydłowski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ceborska, Dominik Kurzydłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | uczestnictwo w zajęciach: 30h (1,1 ECTS) przygotowanie do zajęć: 25h przygotowanie do weryfikacji: 17h konsultacje z prowadzącym: 13h (0,6 ECTS) RAZEM: 85 h (3 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Kurzydłowski | |
Prowadzący grup: | Dominik Kurzydłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.