Podstawy psychologii dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WM-MA-S2-E2-PPDN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Matematyczno-Przyrodniczy. Szkoła Nauk Ścisłych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | B1.W1 B1.W3 B1.W4 B1.W5 B1.U2 B1.U5 B1.U7 B1.K1 |
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest przekazanie podstawowej wiedzy i kształcenie podstawowych umiejętności z zakresu psychologii określonych w Standardach kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Studenci zapoznają się z elementarnymi zagadnieniami związanymi z zastosowaniem psychologii w praktyce zawodu nauczyciela. Ideą przedmiotu jest ukazanie specyfiki myślenia psychologicznego. Program nauczania psychologii ma na celu dostarczenie studentom takich informacji i umiejętności, które pozwolą im lepiej działać, rozumieć siebie i innych, lepiej radzić sobie z sytuacjami trudnymi pracy zawodowej. Liczba godzin potrzebnych do zrealizowania przedmiotu zorganizowane - 30 godz. praca własna - 20 godz. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Psychologia jako nauka, metody badań psychologii. Koncepcje psychologiczne człowieka (podejście psychodynamiczne, behawiorystyczne, poznawcze, humanistyczne, pozytywne) Biologiczne mechanizmy zachowania. Charakter, osobowość, temperament i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka. Emocje. Wpływ czynników emocjonalnych na prawidłowe funkcjonowanie człowieka. Motywacja. Wpływ czynników motywacyjnych na prawidłowe funkcjonowanie człowieka. Aktywność poznawcza w funkcjonowaniu człowieka. Czynniki determinujące procesy percepcyjne. Aktywność społeczna w funkcjonowaniu człowieka. Postawa i teorie jej zmiany. Uczenie się jako aktywne przetwarzanie informacji. Czynniki rozwoju człowieka. Podstawy psychopatologii dla nauczycieli. Znaczenie inteligencji w procesie uczenia się. Krytyczne myślenie w pracy nauczyciela. Warunki niezbędne w procesie rozwiązywanie problemów. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Mietzel, G. (2003). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (red.) (2005). Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Literatura uzupełniająca: Aronson, E. (2009). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Augustynek, A. (2018). Wprowadzenie do psychologii. Difin. Mika, S. (2007). Psychologia społeczna dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Pasternak, J., Perenc, L., Radochoński, M. (2017). Podstawy psychopatologii dla pedagogów. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Madalińska-Michalak, J., Góralska, R. (2012). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA Student definiuje terminy z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej. Student omawia wybrane teorie psychologiczne. Student wyjaśnia podstawowe mechanizmy funkcjonowania jednostki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań) w relacjach społecznych warunkujące efektywne wykonywanie zawodu nauczyciela. UMIEJĘTNOŚCI Student interpretuje zachowania i procesy psychiczne, proponuje rozwiązania konkretnych problemów. Student wskazuje rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w funkcjonowaniu psychicznym człowieka. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student ocenia poziom swojej wiedzy i umiejętności dotyczących mechanizmy funkcjonowania człowieka. Student dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się oraz samorealizacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest: • Udział w wykładach (zapoznanie się z treścią kursu poprzez logowanie się na platformie) • Wykonanie wszystkich testów 15 testów x 5 pytań po 5 punktów = 75 punktów Brak oceny, próg zaliczenia 51%, czyli od 38 punktów • Zaliczenie testu końcowego Kryteria oceny testu końcowego 0%-50% (0-14 poprawnych odpowiedzi w teście) niedostateczny (2,0) 51%-60% (15-18 poprawnych odpowiedzi w teście) dostateczny (3,0) 61%-70% (19-21 poprawnych odpowiedzi w teście) dostateczny plus (3,5) 71%-80% (22-24 poprawnych odpowiedzi w teście) dobry (4,0) 81%-90% (25-27 poprawnych odpowiedzi w teście) dobry plus (4,5) 91%-100% (28-30 poprawnych odpowiedzi w teście) bardzo dobry (5,0) WIEDZA Ocena dostateczny (3,0) – student posiada elementarną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej, wybranych teorii psychologicznych, mechanizmów funkcjonowania jednostki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań) Ocena dostateczny plus (3,5) – student posiada elementarną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej, wybranych teorii psychologicznych, mechanizmów funkcjonowania jednostki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań) Ocena dobry (4,0) – student posiada wiedzę na poziomie dobrym z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej, wybranych teorii psychologicznych, mechanizmów funkcjonowania jednostki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań) Ocena dobry plus (4,5) – student posiada wiedzę na poziomie dobrym z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej, wybranych teorii psychologicznych, mechanizmów funkcjonowania jednostki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań) Ocena bardzo dobry (5,0) – student posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej, wybranych teorii psychologicznych, mechanizmów funkcjonowania jednostki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań) UMIEJĘTNOŚCI Ocena dostateczny (3,0) – student potrafi w stopniu dostatecznym interpretować zachowania i procesy psychiczne, zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w funkcjonowaniu człowieka Ocena dostateczny plus (3,5) – student potrafi w stopniu dostatecznym interpretować zachowania i procesy psychiczne, zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w funkcjonowaniu człowieka Ocena dobry (4,0) – student potrafi w stopniu dobrym interpretować zachowania i procesy psychiczne, zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w funkcjonowaniu człowieka Ocena dobry plus (4,5) – student potrafi w stopniu dobrym interpretować zachowania i procesy psychiczne, zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w funkcjonowaniu człowieka Ocena bardzo dobry (5,0) – student prawie zawsze właściwie potrafi interpretować zachowania i procesy psychiczne, zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w funkcjonowaniu człowieka KOMPETENCJE SPOŁECZNE Ocena dostateczny (3,0) – student w stopniu wykazującym podstawową świadomość ocenia swoją wiedzę i umiejętności dotyczące mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się Ocena dostateczny plus (3,5) – student w stopniu wykazującym podstawową świadomość ocenia swoją wiedzę i umiejętności dotyczące mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się Ocena dobry (4,0) – student w stopniu wykazującym średnią świadomość ocenia swoją wiedzę i umiejętności dotyczące mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się Ocena dobry plus (4,5) – student w stopniu wykazującym średnią świadomość ocenia swoją wiedzę i umiejętności dotyczące mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się Ocena bardzo dobry (5,0) – student w stopniu wykazującym wysoką świadomość ocenia swoją wiedzę i umiejętności dotyczące mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wiśniak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wiśniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest przekazanie podstawowej wiedzy i kształcenie podstawowych umiejętności z zakresu psychologii określonych w Standardach kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Studenci zapoznają się z elementarnymi zagadnieniami związanymi z zastosowaniem psychologii w praktyce zawodu nauczyciela. Ideą przedmiotu jest ukazanie specyfiki myślenia psychologicznego. Program nauczania psychologii ma na celu dostarczenie studentom takich informacji i umiejętności, które pozwolą im lepiej działać, rozumieć siebie i innych, lepiej radzić sobie z sytuacjami trudnymi pracy zawodwej. |
|
Wymagania wstępne: |
Umiejętność studiowania, czytania ze zrozumieniem, krytycznego myślenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kłosowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Kłosowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Opis przedmiotu podany jest w informacjach ogólnych o przedmiocie. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Gerrig, R., Zimbardo, P. G. (2021). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hock, R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (red.) (2005). Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Rolls, G. (2011). Najciekawsze przypadki w psychologii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Literatura uzupełniająca: Aronson, E. (2009). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Augustynek, A. (2018). Wprowadzenie do psychologii. Difin. Eysenck, M & H (1998). Podpatrywanie umysłu. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują. Gdańsk: Gdańskie Wydawictwo Psychologiczne. Mietzel, G. (2003). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP. Mietzel, G. (2008). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Mika, S. (2007). Psychologia społeczna dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Pasternak, J., Perenc, L., Radochoński, M. (2017). Podstawy psychopatologii dla pedagogów. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Madalińska-Michalak, J., Góralska, R. (2012). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA. Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, W. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 1. Podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, W. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 2. Motywacja i uczenie się. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, W. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 3. Struktura i funkcje świadomości. Warszawa: Wydawnictwo PWN. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.