Techniki multimedialne w fotografii i filmie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WM-MA-U2-TMWF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniki multimedialne w fotografii i filmie |
Jednostka: | Wydział Matematyczno-Przyrodniczy. Szkoła Nauk Ścisłych |
Grupy: |
Grupa przedmiotów fakultatywnych POWER |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Zadania: 1. Elementy budowy/konstrukcji aparatu fotograficznego/filmowego 2. Wykorzystanie sprzętu do kadrów fotograficznych i ujęć filmowych 3. Podstawy obróbki/korekty graficznej Sprzęt, budowa fotoaparatu, kamery Wykonywanie kadrów i ujęć, typy kadrów, kompozycja, ekspozycja Praca przy trudnych scenach i warunkach Obróbka obrazów, programy graficzne HDR, HDRi - czyli jak widzi człowiek |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przedstawić podstawowe zagadnienia fotografii i filmu. Zawarte w tym są elementy budowy sprzętu, wykonywania kadrów i ujęć oraz obróbki graficznej. Ćwiczenia poświęcone są praktycznej ilustracji zagadnień wykładu. Wykonuje się używając własnego sprzętu i dyskutuje odpowiednie przykłady z zakresu kolejnych tematów wykładu. Omawia się i ocenia przygotowane przez studentów prace/zdjęcia w kolejno zadawanych kategoriach.: |
Literatura: |
Literatura I 1. Tom Ang, National Geographic 2006, Jak fotografować absolutnie wszystko aparatem Cyfrowym 2. Jeff Wignall, Helion 2009, Ekspozycja Literatura II 3. R Gonzales, R. Woods, Prentice Hall 2008, Digital Image Processing 3rd ed. 4. R Freeman, National Geographic 2010, HDR Zdjęcia o dużej rozpiętości tonalnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny z materiału wykładowego max 46ptk Ocenia się prace/zdjęcia studentów w 6ciu kategoriach.: 6 kategorii x 3 zdjęcia x max 3ptk = 54ptk Suma max 100ptk Skala ocen 0 - 50 = 2,0 ndst 51 - 60 = 3,0 61 - 70 = 3,5 71 - 80 = 4,0 81 - 90 = 4,5 91 - 100 = 5,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 15 miejsc
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Kunicki | |
Prowadzący grup: | Jan Kunicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zadania: 1. Elementy budowy/konstrukcji aparatu fotograficznego/filmowego 2. Wykorzystanie sprzętu do kadrów fotograficznych i ujęć filmowych 3. Podstawy obróbki/korekty graficznej Sprzęt, budowa fotoaparatu, kamery Wykonywanie kadrów i ujęć, typy kadrów, kompozycja, ekspozycja Praca przy trudnych scenach i warunkach Obróbka obrazów, programy graficzne HDR, HDRi - czyli jak widzi człowiek |
|
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przedstawić podstawowe zagadnienia fotografii i filmu. Zawarte w tym są elementy budowy sprzętu, wykonywania kadrów i ujęć oraz obróbki graficznej. 1. Program GIMP, podstawowe czynności, zapis obrazu 2. Sprzęt: podstawy budowy i obsługi 3. Kompozycja: proporcje kadrów, trójpodział, programy tematyczne ‘sceny’ 4. Ogniskowa: dobór do sceny, głębia ostrości, kalkulator 5. Ekspozycja: naświetlenie, światłomierz, czułość i tolerancja rejestratora 6. Tryby półautomatyczne. Blokada * i korekta ekspozycji 7. Metody pomiaru światła, dobór ekspozycji do sceny 8. Tryb manualny, korekta ekspozycji dla trudniejszej sceny 9. Praca w trudnych warunkach, panorama, panoramowanie ruchu 10. Zdjęcia nocne, naświetlanie strefowe wg AA, praca z lampą błyskową, typowe ‘okazje’ 11. Programy graficzne: GIMP (free), Photoshop Elements, Lightroom 12. Korekty: kontrastu, balansu, nasycenia – użycie poziomów, krzywych 13. Histogram, wyostrzanie i odszumianie 14. Praca z zaznaczeniami, warstwami, maskami i formatem RAW 15. HDR, HDRi - jak widzi człowiek – algorytmy, programy i ich użycie Ćwiczenia poświęcone są praktycznej ilustracji zagadnień wykładu. Wykonuje się i dyskutuje odpowiednie przykłady z zakresu kolejnych tematów wykładu. Omawia się i ocenia przygotowane przez studentów prace/zdjęcia w kolejno zadawanych 6ciu kategoriach.: 1. kompozycja 2. typy półautomatyczne 3. praca w trudnych warunkach 4. podstawowe korekty obrazu 5. korekty zaawansowane 6. technika HDR Istnieje możliwość ponownego wykonania tych prac. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Tom Ang, National Geographic 2006, Jak fotografować absolutnie wszystko aparatem Cyfrowym 2. Jeff Wignall, Helion 2009, Ekspozycja Literatura uzupełniająca 3. R Gonzales, R. Woods, Prentice Hall 2008, Digital Image Processing 3rd ed. 4. R Freeman, National Geographic 2010, HDR Zdjęcia o dużej rozpiętości tonalnej |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagana dostępność aparatu kompaktowego z zoomem lub lustrzanki z wymienną optyką, lampy błyskowej oraz komputera z programem GIMP (free issue) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Kunicki | |
Prowadzący grup: | Jan Kunicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.