Chemia ogólna I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WM-NS-105 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia ogólna I |
Jednostka: | Wydział Matematyczno-Przyrodniczy. Szkoła Nauk Ścisłych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a124f11d475ae41099eb32c208dca2479%40thread.tacv2/conversations?groupId=3063d960-d006-4ff4-8e26-9f6d69c64a91&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | CH1_W03, CH1_W04, CH1_W04,12 CH1_W11, CH1_W03,12 CH1_W04, CH1_U01-U02, CH1_K02, FIZ1_K02, |
Skrócony opis: |
Na wykładzie zaprezentowane zostaną podstawowe zagadnienia z chemii ogólnej |
Pełny opis: |
Powtórzenie wiadomości z chemii ogólnej i nieorganicznej. Podstawowe pojęcia chemiczne. Wstęp do właściwości pierwiastków chemicznych. Budowa atomu. Struktura elektronowa pierwiastków. Trendy w układzie okresowym pierwiastków. Klasyfikacja związków nieorganicznych. Reakcje i nazewnictwo. Roztwory. Stężenia. Stopień dysocjacji. Stała dysocjacji. Pojęcie pH. Oddziaływanie międzycząsteczkowe. Rozpuszczalność. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje utleniania i redukcji. Budowa i właściwości związków organicznych. Grupy funkcyjne, reakcje, izomeria. Polimery i biopolimery. Kinetyka reakcji chemicznych. Kataliza. Termodynamika. Funkcje termodynamiczne. Procesy samorzutne. Podstawy chemii analitycznej i analizy instrumentalnej. dotyczy ćwiczeń 1. Cyfry znaczące, zaokrąglanie liczb. Masa atomowa/molowa. Nazewnictwo związków 2. Stężenie procentowe, analiza spaleniowa, obliczenia stechiometryczne, wydajność reakcji chemicznych 3. Stechiometria mieszanin 4. Stężenie molowe, ułamek molowy, przeliczanie stężeń 5. Rozcieńczanie i mieszanie roztworów o różnym stężeniu 6. Rozcieńczanie i mieszanie roztworów o różnym stężeniu 7. KOLOKWIUM 1 8. Siła jonowa i aktywność jonów. Autodysocjacja wody, iloczyn jonowy wody, pH 9. Roztwory wodne mocnych elektrolitów 10. Równowaga chemiczna. Równowagi kwasowo-zasadowe 11. Słabe kwasy i zasady (jednoprotonowe) stała dysocjacji stopień dysocjacji [i protolizy] teoria Bronsteda 12. Słabe kwasy i zasady (jednoprotonowe) stała dysocjacji stopień dysocjacji [i protolizy] teoria Bronsteda 13. Iloczyn rozpuszczalności, rozpuszczalność 14. Iloczyn rozpuszczalności, rozpuszczalność 15. KOLOKWIUM 2 |
Literatura: |
„Chemia ogólna – cząsteczki, materia, reakcje” – Loretta Jones, Peter Atkins, PWN „Chemical structure and reactivity- an integrated approach”, 2nd Edn - James Keeler, Peter Wothers, Oxford dotyczy ćwiczeń: Z. Galus (ed.) "Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej". PWN Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: „Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej” Krzysztof M. Pazdro, Anna Rola-Noworyta, Oficyna Edukacyjna Krzysztof M. Pazdro Sp. z o.o., Warszawa 2013 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: -wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne -rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych -omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek -tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego -omawia podstawowe aspekty związane z chemią organiczną, kinetyką i termodynamiką -charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości roztworów, wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe -opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń przewidzianych do przedmiotu uczestnictwo w zajęciach: 60h ECTS: 2.1 przygotowanie do zajęć: 20h przygotowanie do weryfikacji: 28h konsultacje z prowadzącym: 2h ECTS: 1.9 dotyczy ćwiczeń: uczestnictwo w zajęciach: 30h ECTS 1,0 przygotowanie do zajęć: 20h przygotowanie do weryfikacji: 4h konsultacje z prowadzącym: 1h ECTS 1,0 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy Moodle i MS Teams. Egzamin pisemny i ustny z wykorzystaniem platformy online. Kryteria oceniania: 5 -weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne 4,5- weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć omawia podstawowe aspekty związane z chemią organiczną 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie omawia podstawowe aspekty związane z chemią organiczną, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie omawia podstawowe aspekty związane z chemią organiczną, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie omawia podstawowe aspekty związane z chemią organiczną, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych omawia podstawowe aspekty związane z chemią organiczną, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że omawia podstawowe aspekty związane z chemią organiczną, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości roztworów, wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości roztworów, wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości roztworów, wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości roztworów, wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości roztworów, wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości roztworów, wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń przewidzianych do przedmiotu 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń przewidzianych do przedmiotu, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń przewidzianych do przedmiotu, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń przewidzianych do przedmiotu, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń przewidzianych do przedmiotu, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń przewidzianych do przedmiotu, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę dotyczy ćwiczeń: 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć posługuje się terminologią i nomenklaturą chemiczną 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie posługuje się terminologią i nomenklaturą chemiczną, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie posługuje się terminologią i nomenklaturą chemiczną, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie posługuje się terminologią i nomenklaturą chemiczną, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych posługuje się terminologią i nomenklaturą chemiczną, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że posługuje się terminologią i nomenklaturą chemiczną, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć przeprowadza podstawowe obliczenia chemiczne oraz zapisuje poznane reakcje chemiczne w postaci równań 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie przeprowadza podstawowe obliczenia chemiczne oraz zapisuje poznane reakcje chemiczne w postaci równań, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie przeprowadza podstawowe obliczenia chemiczne oraz zapisuje poznane reakcje chemiczne w postaci równań, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie przeprowadza podstawowe obliczenia chemiczne oraz zapisuje poznane reakcje chemiczne w postaci równań, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych przeprowadza podstawowe obliczenia chemiczne oraz zapisuje poznane reakcje chemiczne w postaci równań, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że przeprowadza podstawowe obliczenia chemiczne oraz zapisuje poznane reakcje chemiczne w postaci równań, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę 5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć włącza się w rozwiązywanie problemów poruszanych podczas ćwiczeń 4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie włącza się w rozwiązywanie problemów poruszanych podczas ćwiczeń, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie włącza się w rozwiązywanie problemów poruszanych podczas ćwiczeń, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie włącza się w rozwiązywanie problemów poruszanych podczas ćwiczeń, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych włącza się w rozwiązywanie problemów poruszanych podczas ćwiczeń, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę 2-weryfikacja nie wykazuje, że włącza się w rozwiązywanie problemów poruszanych podczas ćwiczeń, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę Ocena końcowa x jest wyznaczana na podstawie wartości st(w)= 5, jeśli 4,5 < w; st(w)= 4,5, jeśli 4,25 < w . 4,5; st(w)= 4, jeśli 3,75 < w . 4,25; st(w)= 3,5, jeśli 3,25 < w . 3,75; st(w)= 3, jeśli 2,75 < w . 3,25; st(w)= 2, jeśli w . 2,75 oraz na bazie podanej niżej reguły: jeśli każda z ocen końcowych za zajęcia powiązane jest pozytywna i ich średnia wynosi y, to x wyznacza się ze wzoru x=st((y+z)/2), gdzie z jest średnią ważoną ocen z przeprowadzonych weryfikacji, w których wagi ocen z egzaminów wynoszą 2, a wagi ocen z innych form weryfikacji są równe 1 jeśli choć jedną oceną końcową z zajęć powiązanych jest 2 lub nzal, to x=2. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.