Komunikacja lekarz-pacjent
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-LE-KLP-3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja lekarz-pacjent |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | D.W5, D.W6, D.W11, D.W15, D.U1, D.U4, D.U5, D.U6, D.U7, D.U8, D.U9, E.U1, E.U2., K01, K02, K03, K04 |
Wymagania wstępne: | 1. ogólna wiedza humanistyczna na poziomie szkoły średniej, 2. ogólna wiedza z zakresu fizjologii i patologii człowieka na poziomie szkoły średniej |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wykształcenie umiejętności komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem w różnych sytuacjach występujących w opiece zdrowotnej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wykształcenie umiejętności komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem w różnych sytuacjach występujących w opiece zdrowotnej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student/ka zna i rozumie zasady i metody komunikacji z pacjentem i jego rodziną, które służą budowaniu empatycznej, opartej na zaufaniu relacji; znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem; Student/ka potrafi uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych; budować atmosferę zaufania podczas całego procesu diagnostycznego, leczenia i profilaktyki; przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej; informować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych oraz uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie tych działań; angażować pacjenta w proces terapeutyczny; przekazać pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu; udzielać porad w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia; przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym, dzieckiem i jego rodziną. Student/ka potrafi nawiązać i utrzymać głęboki oraz pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych; kierować się dobrem pacjenta; przestrzegać tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta; podejmować działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa i stanowi jedno z kryteriów zaliczających przedmiot. Punktualność i odpowiedzialność to cechy bez których nie ma możliwości pracy w żadnym z medycznych zawodów. Podczas seminariów studenci prezentują przygotowane wcześniej scenki na zadany temat, występując w rolach lekarza lub pacjenta . Scenki są podstawą dyskusji w grupie. Aktywnośc w czasie wszystkich zajęć jest oceniana przez prowadzącego na stopnie, które są podstawą końcowej oceny na zaliczeniu przedmiotu. Osoby nieaktywne lub wykonujące zadania na zbyt niskim do zaliczenia przedniotu poziomie (ponizej oceny dostatecznej) będą proszone o zaprezentowanie swojej wiedzy, postawy i umiejętności w scenkach odgrywanych z prowadzącym zajęcia w ostanim ich cyklu. Uczestniczenie w zajęciach wymaga skupienia i ciszy, niezależnie od tego czy są prowadzone stacjonarnie czy też metodą nauczania zdalnego. Dlatego w czasie zajęć wykluczone jest przemieszczanie się lub przebywanie w gwarnych miejscach lub innych warunkach utrudniających skupienie i nie zapewniających ciszy. W czasie nauczania zdalnego osoba poproszona o zabranie głosu lub sama zgłaszająca się do wypowiedzi ma obowiązek właczenia kamery, aby wszyscy uczestnicy wykładu lub seminarium ją widzieli. Jeśli w danej okolicy nastąpi awaria internetu nieobecnośc na zjęciach może być usprawiedliwiona po dostarczeniu odpowiedniego zaświadczenia od operatora (konserwatora) sieci internetowej. Obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. opuszczenie więcej niż 20% zajęć wyklucza możliwość zaliczenia przedmiotu niezależnie od tego czy nieobecności są usprawiedliwione czy też nie. Osoby, które opuściły mniej niż 20% zajęć (niezależnie czy nieobecności są usprawiedliwione czy też nie) muszą odrobić te nieobecności poprzez uczestniczenie w zajęciach z inną grupą seminaryjną. Jesli nie będzie to możliwe ocena z zajęć zostaje obniżona o jeden stopień za każdą nieobecność. NIeobecność na wykładach wymaga dodatkowego zaliczenia z wiedzy przekazanej na wykładzie na ocenę, która zostanie uwzględniona w ocenie końcowej z zajęć seminaryjnych (ocena końcowa to wartość średniej arytmetycznej z wszystkich ocen). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Czarkowski | |
Prowadzący grup: | Marek Czarkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.