Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aspekty etyczne w nauce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMCM-LE-MON-AE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Aspekty etyczne w nauce
Jednostka: Wydział Medyczny. Collegium Medicum
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Poznanie problemów nauki i etyki współczesnej

Poznanie funkcji i celów etyki zawodowej

Poznanie kodeksu etycznego i zasad etyki naukowca i medyka.

Pełny opis:

Poznanie problemów nauki i etyki współczesnej

Poznanie funkcji i celów etyki zawodowej

Poznanie kodeksu etycznego i zasad etyki naukowca i medyka.

Ocenia działania oraz rozstrzyga dylematy moralne w oparciu o normy i zasady etyczne. Zna podstawowe pojęcia z zakresu etyki, deontologii i bioetyki oraz problematykę historycznego rozwoju systemów etycznych.

Zna przepisy prawne dotyczące etyki badań naukowych, badań prowadzonych na zwierzętach i eksperymentów medycznych.

Literatura:

Red. J. Hartman, M. Waligóra, Etyczne aspekty decyzji medycznych,

Wolters Kliwer Polska, Sp.z.o.o.Warszawa 2011

M. A. Monge, Etyka w medycynie, Warszawa 2012.

M. Heller, Podglądanie wszechświata, Kraków 2011.

J. Baggini, P.S. Fosl, Przybornik etyka, Warszawa 2010.

R. Clarke, Nowe tajemnice Wszechświata, Kraków 2005.

W. Szumowski, Filozofia medycyny, Kęty 2007.

M. Friedman, G.W. Friedland, Krótka historia medycyny, Warszawa 2017.

M. Czarkowski, J. Różyńska, Świadoma zgoda, Warszawa 2008.

Strona www. Pozycja obowiązkowa:

https://www.nil.org.pl/dzialalnosc/osrodki-naczelnej-izby-lekarskiej/orodek-bioetyki/etyka-w-badaniach-naukowych

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Główne zagadnienia etyki współczesnej. Etyka a moralność i

inne systemy wartości (prawo, religia, obyczaj). Czym jest

nauka i jakie ma cele? Czy etyka badań naukowych może być

etyką zawodową?

Funkcje etyk zawodowych i ich uwarunkowania.

Wartości etyczne nauki. Konflikty i dylematy etyczne w

badaniach naukowych. Cele utylitarne nauki a prawda i

godność człowieka.

Eksperyment – uwarunkowania. Zagrożenia ze strony postępu

naukowego. Odpowiedzialność etyczna w nauce – za co

odpowiada badacz?. Etos nauki, kodeks etyki naukowca,

konwencje międzynarodowe czy dobre obyczaje w nauce?

Wykazuje umiejętność rozstrzygania dylematów moralnych w

oparciu o zasady etyczne i normy.

Potrafi kształtować prawidłowa postawę etyczno-moralną w

praktyce zawodowej.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny np. test wiedzy, test umiejętności,

studium przypadku, proces pielęgnowania, projekt

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)