Aspekty etyczne w nauce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-LE-MON-AE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aspekty etyczne w nauce |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Poznanie problemów nauki i etyki współczesnej Poznanie funkcji i celów etyki zawodowej Poznanie kodeksu etycznego i zasad etyki naukowca i medyka. |
Pełny opis: |
Poznanie problemów nauki i etyki współczesnej Poznanie funkcji i celów etyki zawodowej Poznanie kodeksu etycznego i zasad etyki naukowca i medyka. Ocenia działania oraz rozstrzyga dylematy moralne w oparciu o normy i zasady etyczne. Zna podstawowe pojęcia z zakresu etyki, deontologii i bioetyki oraz problematykę historycznego rozwoju systemów etycznych. Zna przepisy prawne dotyczące etyki badań naukowych, badań prowadzonych na zwierzętach i eksperymentów medycznych. |
Literatura: |
Red. J. Hartman, M. Waligóra, Etyczne aspekty decyzji medycznych, Wolters Kliwer Polska, Sp.z.o.o.Warszawa 2011 M. A. Monge, Etyka w medycynie, Warszawa 2012. M. Heller, Podglądanie wszechświata, Kraków 2011. J. Baggini, P.S. Fosl, Przybornik etyka, Warszawa 2010. R. Clarke, Nowe tajemnice Wszechświata, Kraków 2005. W. Szumowski, Filozofia medycyny, Kęty 2007. M. Friedman, G.W. Friedland, Krótka historia medycyny, Warszawa 2017. M. Czarkowski, J. Różyńska, Świadoma zgoda, Warszawa 2008. Strona www. Pozycja obowiązkowa: https://www.nil.org.pl/dzialalnosc/osrodki-naczelnej-izby-lekarskiej/orodek-bioetyki/etyka-w-badaniach-naukowych |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Główne zagadnienia etyki współczesnej. Etyka a moralność i inne systemy wartości (prawo, religia, obyczaj). Czym jest nauka i jakie ma cele? Czy etyka badań naukowych może być etyką zawodową? Funkcje etyk zawodowych i ich uwarunkowania. Wartości etyczne nauki. Konflikty i dylematy etyczne w badaniach naukowych. Cele utylitarne nauki a prawda i godność człowieka. Eksperyment – uwarunkowania. Zagrożenia ze strony postępu naukowego. Odpowiedzialność etyczna w nauce – za co odpowiada badacz?. Etos nauki, kodeks etyki naukowca, konwencje międzynarodowe czy dobre obyczaje w nauce? Wykazuje umiejętność rozstrzygania dylematów moralnych w oparciu o zasady etyczne i normy. Potrafi kształtować prawidłowa postawę etyczno-moralną w praktyce zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny np. test wiedzy, test umiejętności, studium przypadku, proces pielęgnowania, projekt |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.