Komunikacja lekarz - pacjent
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-LEN-KLP-sem |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja lekarz - pacjent |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki medyczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole WIEDZA: WBKL_B.W33., WBKL_D.W01., WBKL_D.W03., WBKL_D.W04., WBKL_D.W12. - WBKL_D.W13., WBKL_D.W16., WBKL_E.W28. UMIEJĘTNOŚCI WBKL_D.U01., WBKL_D.U02.,WBKL_D.U04., WBKL_D.U05., WBKL_D.U06. - WBKL_D.U07.,WBKL_D.U08., WBKL_D.U10.,WBKL_D.U11. KOMPETENCJE SPOŁECZNE WBKL_K02.,WBKL_K03. kształcenia |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów kierunku lekarskiego z podstawami komunikacji z pacjentem (model partnerski), komunikacja w zespole terapeutycznym, komunikacja z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi, okazywanie empatii, komunikowanie trudnych diagnoz). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom podstawowych metod/modeli komunikacyjnych, pozwalających na satysfakcjonującą obie strony aktu komunikacji (lekarza i pacjenta) rozmowę diagnostyczo-terapeutyczną, wg wymogów współczesnej medycyny i wpływu mediów na wzajemne oczekiwania komunikacyjne. W ramach zajęć omówione zostaną nastepujące tematy: 1. Określenie, czym jest zadowalająca obie strony aktu komunikacji rozmowa 2. Stereotypy i uprzedzenia a komunikacja w gabinecie lekarskim 3. Różnorodność kulturowo-społeczna rozumienia terminów "zdrowie" i "choroba" w relacji lekarz-pacjent 4. Zarządzanie czasem podczas komunikacji z pacjentem 5. Komunikacja z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi 6. Komunikacja z pacjentem chorym terminalnie 7. Komunikacja w zespole terapeutycznym |
Literatura: |
Materiały do lektury są przesyłane studentom drogą mailową przez prowadzącego zajęcia. 1. Barański J., Piątkowski W., Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław, 2002 2. Nowina Konopka M., Feleszka W., Małecki Ł., Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, Wydawnictwo Medycyny Praktycznej, Kraków 2018 3. Kulus M., Doroszewska A., Chojnacka-Kuraś M., Językowe, prawne i dydaktyczne aspekty porozumiewania się z pacjentem, Wydawnictwo PAN, Warszawa 2019 4. Stefaniak K., Władza i tożsamość w komunikacji lekarz-pacjent, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław, 2011 5. Chmielewska-Ignatowicz T., Komunikacja pomiędzy lekarzem a pacjentem onkologicznym w życiu i w serialu - studium narracji, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź 2017 6. Goban-Klas T., Komunikowanie w ochronie zdrowia - interpersonalne, organizacyjne i medialne, WydawnistwoWolters Kluwer Business, Warszawa 2014 7. Ostrowska A., Jak rozmawiać z pacjentem? Anatomia komunikacji w praktyce lekarskiej, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2017 8. Myerscough P., Ford M., Jak rozmawiac z pacjetem. Psychologia dla lekarzy., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2020 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: WBKL_B.W33. - zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza; WBKL_D.W01. - zna aktualny stan wiedzy na temat społecznego wymiaru zdrowia i choroby, wpływu środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych na stan zdrowia oraz na temat społeczno-kulturowych różnic i roli stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych; WBKL_D.W03. - rozumie znaczenie zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości w relacji do postaw społecznych, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno- kulturowe, zna aktualną koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia; WBKL_D.W04. - rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem; WBKL_D.W12. - zna zasady motywowania pacjentów do prozdrowotnych zachowań i informowania o niepomyślnym rokowaniu; WBKL_D.W13. - zna i rozumie główne pojęcia, teorie, zasady i reguły etyczne służące jako ogólne ramy właściwego interpretowania i analizowania zagadnień moralno- medycznych; WBKL_D.W16. - rozumie kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich; WBKL_E.W28.- zna zasady postępowania paliatywnego z pacjentem w stanie terminalnym; UMIEJĘTNOŚCI WBKL_D.U01. - uwzględnia w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych; WBKL_D.U02. - dostrzega i właściwie reaguje na oznaki zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych; WBKL_D.U04. - potrafi budować pełną zaufania atmosferę podczas całego procesu leczenia; WBKL_D.U05. - potrafi przeprowadzić rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej; WBKL_D.U06. - potrafi poinformować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych i uzyskać jego świadomą zgodę; WBKL_D.U07. - potrafi przekazywać pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu; WBKL_D.U08. - udziela porady w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia; WBKL_D.U10. - stosuje w podstawowym stopniu psychologiczne interwencje motywujące i wspierające; WBKL_D.U11. - potrafi komunikować się ze współpracownikami zespołu, udzielając konstruktywnej informacji zwrotnej i wsparcia; KOMPETENCJE SPOŁECZNE WBKL_K02. - potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym; WBKL_K03. - kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu; |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach online, przygotowanie samodzielnej pracy na zadany przez prowadzącego temat i publiczne go omówienie (projekt zespołowy). Nakład pracy studenta: 5h - aktywność na zajęciach 9 h - przygotowanie projektu 1 h - prezentacja projektu Ocenę dst (3) z zajęć otrzymuje student, który podczas zajęć i prezentacji końcowego projektu w zakresie wiedzy wykaże się podstawową znajomością stanu wiedzy na temat społecznego wymiaru zdrowia i choroby, wpływu środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych na stan zdrowia oraz na temat społeczno-kulturowych różnic i roli stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych. W zakresie umiejętności wykaże się znajomością podstawowych modeli komunikacji z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej; W zakresie umiejętności społecznych wykaże się umiejętnością nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z chorym. Ocenę db (4) z zajęć otrzymuje student, który oprócz spełnienia wymogów na ocenę dst. (3) podczas zajęć i prezentacji końcowego projektu w zakresie wiedzy wykaże się znajomością głównych pojęć, teorii, zasady i reguł etyczne służących jako ogólne ramy właściwego interpretowania zachowania komunikacyjnego pacjentów W zakresie umiejętności wykaże się dodatkowo umiejętnością przekazania pacjentowi i jego rodzinie informacji o niekorzystnym rokowaniu oraz umiejętnością udzielania porad w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia; W zakresie umiejętności społecznych wykaże się umiejętnością nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z chorym oraz umiejętnością kierowania się dobrem chorego, stawiając potrzeby pacjenta na pierwszym miejscu; Ocenę bdb(5) z zajęć otrzymuje student, który oprócz spełnienia wymogów na ocenę db (4) podczas zajęć i prezentacji końcowego projektu w zakresie wiedzy wykaże się znajomością znaczenia kulturowego pojęcia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości w relacji do postaw społecznych oraz znajomością konsekwencji społecznych choroby i niepełnosprawności oraz znajomością aktualnej koncepcji jakości życia uwarunkowanej stanem zdrowia. W zakresie umiejętności wykaże się dodatkowo umiejętnością wykorzystania -w podstawowym stopniu - psychologicznych interwencji motywujących i wspierających oraz potrafi komunikować się ze współpracownikami zespołu, udzielając konstruktywnej informacji zwrotnej i wsparcia. W zakresie umiejętności społecznych wykaże się umiejętnością nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z chorym oraz umiejętnością kierowania się dobrem chorego, stawiając potrzeby pacjenta na pierwszym miejscu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Czarkowski, Dariusz Pater | |
Prowadzący grup: | Marek Czarkowski, Dariusz Pater | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.