Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Holistyczne podejscie do pacjenta

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMCM-LEN-MON-HPDP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Holistyczne podejscie do pacjenta
Jednostka: Wydział Medyczny. Collegium Medicum
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Holistyczne podejście do istoty ludzkiej polega na postrzeganiu

człowieka jako niepodzielnej całości, składającej się jednocześnie

z pierwiastka fizycznego, umysłowego i duchowego. Między tymi

sferami obserwujemy ścisłą i daleko idącą zależność. Naukowcy

ostatnich dekad zadali sobie sporo trudu, aby uzasadnić tę prawdę.

Osoba ludzka stanowi całość. Człowiek jest jednością. Wszystkie

sfery człowieka, określane jako umysłowa, fizyczna, społeczna i duchowa,

przenikają się wzajemnie, tworząc nierozerwalną jedność.

Oddziaływanie na ciało powoduje konsekwencje w umyśle i odwrotnie.

Jeśli coś dotyka jednego elementu istoty ludzkiej, pozostaje

jednocześnie w relacji z wszystkimi pozostałymi.

Pełny opis:

Człowiek w ujęciu holistycznym.

Wyzwania współczesnej medycyny, zgodne z holistyczną koncepcją człowieka

- higiena psychiczna

- profilaktyka zdrowotna

- podnoszenie kwalifikacji pracowników ochrony zdrowia

- nowoczesne kierunki i metody leczenia

Podmiotowe traktowanie chorego we współczesnych procedurach medycznych

- działalność wolontariuszy

- hospicja i opieka paliatywna

Literatura:

Holistyczna koncepcja człowieka chorego. D. Pater. Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017. ISBN 978-838090-334-0

Benedykt XVI „Deus Caritas Est”. Encyklika o miłości chrześcijańskiej. Watykan 2005

Bartoszek A. Człowiek w obliczu cierpienia i umierania, Moralne aspekty opieki paliatywnej. Katowice 2000.

Jan Paweł II. Medycyna na służbie życia i człowieka, przemówienie do uczestników XV Międzynarodowego Kongresu Federacji Stowarzyszeń Lekarzy Katolickich, „L’Osservatore Romano” 1982, 11-12, 5-7.

Jan Paweł II „W leczeniu nie zapominajcie o duchowych potrzebach człowieka”, „L’Ossevatore Romano, 2002, 5:41.

Janczukowicz J. „Empatia jako zasadnicza kompetencja współczesnego lekarza. Medycyna po Dyplomie 2013; 10, 41-45.

G. Minois, Ksiądz i lekarz. Od świętych uzdrowicieli do bioetyki, Warszawa 2020, ISBN 978-83-656880-60-0

Literatura uzupełniająca:

Janczukowicz J. „Empatia jako zasadnicza kompetencja współczesnego lekarza. Medycyna po Dyplomie 2013; 10, 41-45.

oraz inne artykuły, polecane w trakcie zajęć przez prowadzącego

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;

posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w medycynie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna, kosmiczno-ewolucyjna, etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego);

charakteryzuje istotę podejmowania decyzji etycznych

i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy lekarza;

zna problematykę etyki normatywnej w tym aksjologii wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych

w pracy medyka;

rozumie treść kodeksu etyki zawodowej lekarza;

różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;

posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w medycynie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna);

Umiejętności:

szanuje godność osoby ludzkiej w relacji

z podopiecznym i jego rodziną;

wie, jak rozwiązywać dylematy moralne w praktyce zawodowej

dba o rozwój moralny i kształtowanie sumienia.

Opis ECTS:

Aktywny udział w zajęciach: 30 godz.

Praca własna studenta: 30 godz.

Przygotowanie do egzaminu, konsultacje i egzamin: 30 godzin

Razem: 90 godz. = 3 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Metoda weryfikacji efektów kształcenia.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.

O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z obecności na zajęciach: dst-od 60%, db-60-95%, bdb-95-100%.

Warunkiem zaliczenia jest pozytywne zaliczenie testu na platformie Moodle UKSW. W ocenie szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)