Podstawy filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-LEN-PF-sem |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy filozofii |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WMKL_D.W02 WMKL_D.W07 WMKL_D.W21 |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem zajęć jest wprowadzenie studentów w obszar zagadnień filozoficznych oraz zaprezentowanie sposobów i kierunków prowadzenia refleksji filozoficznej, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów przydatnych w działalności medycznej. Studenci mają uzyskać umiejętność rozpoznania języka filozoficznego i podstawowej terminologii filozoficznej oraz zdobyć orientację w zagadnieniach podejmowanych przez najważniejsze kierunki filozoficzne w aspekcie ontologii, epistemologii i aksjologii oraz antropologii. Każdy z wyszczególnionych tematów będzie obejmował 2-3 spotkania w ramach prowadzonych zajęć. |
Literatura: |
Literatura ogólna: • P. Lenartowicz, J. Koszteyn, Wprowadzenie do zagadnień filozoficznych, WAM, Kraków 2002 • M. Kiwka, A, B, C filozofii, Alta2, Wrocław 2001 • Podstawy filozofii, red. S. Opara, A. Kuncer, B. Zielewska, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2003. • U. Nicola, Filozofia, Świat Książki, Warszawa 2006. • B. Russel, Problemy filozofii, PWN, Warszawa 2004. • J. Gaarder, Świat Zofii, J. Santorski, Warszawa 1991. • J. Pilikowski, Podróż w świat filozofii, WAM, Kraków 2008. Literatura szczegółowa: • H. R. Wulff, S. A. Pedersen, R. Rosenberg, Filozofia medycyny. Wprowadzenie, PWN, Warszawa 1993. • Z. Szawarski, Mądrość i sztuka leczenia, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2005. • J. Tatoń, Filozofia w medycynie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student po zakończeniu zajęć powinien: − posiadać podstawową znajomość głównych zagadnień filozofii, kontrowersji i sporów filozoficznych; − mieć udoskonalone zdolności analityczne i zdolność poprawnego rozumowania; − posiadać umiejętność poprawnej argumentacji i kontrargumentacji; − mieć rozwiniętą wrażliwość intelektualną i poszerzoną świadomość konstytutywnych idei kultury zachodniej; − umieć rozpoznawać filozoficzne i kulturowe źródła współczesnych poglądów formułowanych w naukach medycznych. 1 ECTS = ok. 30 godzin pracy studenta, w tym: 15 godzin – uczestnictwo w zajęciach i 15 godzin – przygotowanie do zaliczenia ustnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: − obecność na zajęciach (on-line MS Teams), − ustne zaliczenie końcowe z materiału omawianego na zajęciach. Na ocenę końcową składają się: 1. Ocena za obecność na zajęciach wg skali: 15-14 obecności - 5 13 obecności - 4,5 12-11 obecności - 4 10 obecności - 3,5 9-7 obecności - 3 6-0 obecności – 2 2. Ocena z zaliczenia ustnego – należy przygotować wypowiedź na jeden z podanych tematów, korzystając z wiedzy zdobytej na zajęciach oraz z literatury przedmiotu; tematy do opracowania zostaną podane w trakcie zajęć. 3. Aktywność podczas zajęć – uczestniczenie w dyskusjach, odnotowane przez prowadzącego. Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z obecności na zajęciach (1/3) i oceny z zaliczenia ustnego (2/3). Ocena końcowa może zostać podwyższona o max. jeden stopień w przypadku odpowiedniego spełnienia warunku opisanego w p. 3. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.