Physical examination
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-NU-BF-1-1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Physical examination |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia jest przyswojenie wiedzy i umiejętności w zakresie badania podmiotowego i przedmiotowego, interpretacji podstawowych wyników badań dodatkowych zmierzające do rozpoznania problemów zdrowotnych. Wykonanie badania z poszanowaniem godności i autonomii pacjenta. |
Pełny opis: |
Wykład 1. Pedagogika, jako nauka (miejsce w systemie nauk, przedmiot i zakres, związek z innymi naukami) 2. Podstawowe pojęcia pedagogiczne (wychowanie, edukacja, kształcenie, uczenie się i nauczanie, socjalizacja) 3. Główne środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła 4. – 5. Symptomatyka wybranych problemów w funkcjonowaniu rodziny (błędy wychowawcze, zaniedbywanie i przemoc wobec dzieci) 6. – 8. Symptomatyka wybranych zaburzeń rozwojowych (dysleksja, autyzm i ZA, AD/HD) 9. Dziecko przewlekle chore w roli ucznia Wykład: Wykład konwencjonalny, czyli słowne przekazywanie treści kształcenia w postaci wypowiedzi ciągłej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej ilustrującej omawiane zagadnienia. Wykład konwersatoryjny, w którym wykładowca przedstawia problem, który następnie jest rozwiązywany poprzez ukierunkowany dialog wykładowcy ze słuchaczami. Seminarium: Metoda komunikacyjna, studium przypadku, metoda sytuacyjna, metoda poglądowa, metoda analityczna, metody problemowe aktywizujące: dyskusja grupowa poprzedzona samodzielną pracą studentów, czyli przygotowaniem programu edukacyjnego, realizowanego w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych przez siebie obszarach. Samokształcenie - przygotowanie prezentacji multimedialnej i wersji papierowej programu edukacyjnego, realizowanego w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych przez siebie obszarach; oraz praca własna (np. przygotowanie do: zajęć, egzaminu; studiowanie literatury; powtarzanie materiału itp.). 10. Terminologia, cele, koncepcje i modele współczesnej edukacji zdrowotnej 11. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w edukacji zdrowotnej 12. – 13. Metodyka edukacji zdrowotnej 14. – 15. Rola i zadania pielęgniarki/pielęgniarza w edukacji zdrowotnej Seminarium: Wybrane problemy edukacji zdrowotnej 1. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi 2. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną 3. Edukacja do dbałości o ciało 4. Edukacja do zdrowia psychicznego 5. Edukacja żywieniowa 6. Edukacja do zwiększenia aktywności fizycznej 7. Edukacja do bycia aktywnym pacjentem Samokształcenie: Pogłębianie tematyki, omawianej na zajęciach, w oparciu o literaturę, sugerowaną przez prowadzącego zajęcia, przygotowanie programu edukacyjnego, realizowanego w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych przez siebie obszarach |
Literatura: |
1. Dyk D.: Badanie fizykalne w pielęgniarstwie, PZWL 2010 2. Baranowska A., Chadzopulu A.: badanie fizykalne w praktyce pielęgniarek i położnych, Czelej 2008 3. Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Procedury Pielęgniarskie, PZWL, Warszawa 2014 4. Klimaszewska K., Baranowska A., Krajewska Kułak E.: Podstawowe czynności medyczne i pielęgnacyjne, PZWL, Warszawa, 2017 5. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A.: Umiejętności pielęgniarskie - katalog check-list, PZWL 2017 6. Ślusarska B., Zarzycka D.: Podstawy pielęgniarstwa tom 2 - wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej, PZWL 2017 7. Dacre J., Kopełman P.(red), Badanie kliniczne, PZWL, Warszawa 2004, 8. Bates B., Bickley L ., Hoekelman R(red), Wywiad i badanie fizykalne. Springer. PWN Warszawa 1997, Publikacje naukowe, polecane podczas zajęć przez prowadzącego, a dodatkowo: 1. Klimaszewska K., Baranowska A., Krajewska Kułak E.: Podstawowe czynności medyczne i pielęgnacyjne, PZWL, Warszawa, 2017 2. Muszalik M., Krajewska Kułak E., Wrońska I., Kędziora Kornatowska K.: Repetytorium z pielęgniarstwa, PZWL 2014 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
omawia badanie podmiotowe ogólne i szczegółowe, zasady jego prowadzenia i dokumentowania; charakteryzuje techniki badania fizykalnego i kompleksowego badania fizykalnego pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej określa znaczenie wyników badania podmiotowego i przedmiotowego w formułowaniu oceny sianu zdrowia pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej Przeprowadza badanie podmiotowe pacjenta, analizuje i interpretuje wyniki dla potrzeb diagnozy pielęgniarskiej i jej dokumentowania Rozpoznaje i interpretuje podstawowe odrębności w badaniu noworodka, niemowlęcia, osoby dorosłej i w wieku geriatrycznym Wykorzystuje techniki badania fizykalnego do oceny fizjologicznych funkcji skóry, zmysłów, głowy, klatki piersiowej, w tym układu sercowo-naczyniowego, układu oddechowego, gruczołów piersiowych, jamy brzusznej, narządów płciowych, obwodowego układu krążenia, układu mięśniowo-szkieletowego i układu nerwowego dokumentuje wyniki badania fizykalnego i ich wykorzystywanie w zakresie oceny stanu zdrowia pacjenta wykonuje badanie fizykalne umożliwiające wczesne wykrywanie chorób sutka i uczy pacjentów samobadania piersi |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunek dopuszczenia do egzaminu: zaliczenie seminarium. Wykład: Egzamin w formie testu wyboru z wielokrotnych odpowiedzi (MRQ – Multiple Response Questions), z wykorzystaniem aplikacji KAHOOT – 20 pytań (czas na odpowiedź 20 sekund). Ocena pozytywna uzyskiwana jest po uzyskaniu 50% pozytywnych odpowiedzi plus 1, zgodnie z następującą punktacją: 20-19 pkt bdb 18-17 pkt db+ 16-15 pkt db 14-13 pkt dst+ 12-11 pkt dst 10-00 pkt ndst Seminarium: Zaliczenie z oceną, przygotowanie prezentacji multimedialnej i wersji papierowej programu edukacyjnego, realizowanego w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych przez siebie obszarach (ocenie, w skali 0-2 pkt, podlega: określenie celów programu, określenie sposobów realizacji, określenie efektów programu, przygotowanie materiałów informacyjnych dla pacjenta/opiekuna, sposób prezentacji; zgodnie z punktacją: 0 – przygotowane nieprawidłowo, 1 – przygotowane częściowo poprawnie, 2 – przygotowane prawidłowo). Punktacja końcowa: 10 pkt – bdb 09 pkt – db+ 08 pkt – db 07 pkt – dst+ 06 pkt – dst Zaliczenie seminarium możliwe jest przy zachowaniu, co najmniej 70% obecności (tj. można opuścić, niezależnie od przyczyny 2 zajęcia) Samokształcenie: zaliczenie bez oceny. Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.