Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Physical examination

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMCM-NU-BF-1-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Physical examination
Jednostka: Wydział Medyczny. Collegium Medicum
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Celem kształcenia jest przyswojenie wiedzy i umiejętności w zakresie badania podmiotowego i przedmiotowego, interpretacji podstawowych wyników badań dodatkowych zmierzające do rozpoznania problemów zdrowotnych. Wykonanie badania z poszanowaniem godności i autonomii pacjenta.

Pełny opis:

Wykład

1. Pedagogika, jako nauka (miejsce w systemie nauk, przedmiot i zakres, związek z innymi naukami)

2. Podstawowe pojęcia pedagogiczne (wychowanie, edukacja, kształcenie, uczenie się i nauczanie, socjalizacja)

3. Główne środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła

4. – 5. Symptomatyka wybranych problemów w funkcjonowaniu rodziny (błędy wychowawcze, zaniedbywanie i przemoc wobec dzieci)

6. – 8. Symptomatyka wybranych zaburzeń rozwojowych (dysleksja, autyzm i ZA, AD/HD)

9. Dziecko przewlekle chore w roli ucznia

Wykład:

Wykład konwencjonalny, czyli słowne przekazywanie treści kształcenia w postaci wypowiedzi ciągłej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej ilustrującej omawiane zagadnienia.

Wykład konwersatoryjny, w którym wykładowca przedstawia problem, który następnie jest rozwiązywany poprzez ukierunkowany dialog wykładowcy ze słuchaczami.

Seminarium:

Metoda komunikacyjna, studium przypadku, metoda sytuacyjna, metoda poglądowa, metoda analityczna, metody problemowe aktywizujące: dyskusja grupowa poprzedzona samodzielną pracą studentów, czyli przygotowaniem programu edukacyjnego, realizowanego w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych przez siebie obszarach.

Samokształcenie

- przygotowanie prezentacji multimedialnej i wersji papierowej programu edukacyjnego, realizowanego w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych przez siebie obszarach;

oraz praca własna (np. przygotowanie do: zajęć, egzaminu; studiowanie literatury; powtarzanie materiału itp.).

10. Terminologia, cele, koncepcje i modele współczesnej edukacji zdrowotnej

11. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w edukacji zdrowotnej

12. – 13. Metodyka edukacji zdrowotnej

14. – 15. Rola i zadania pielęgniarki/pielęgniarza w edukacji zdrowotnej

Seminarium: Wybrane problemy edukacji zdrowotnej

1. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi

2. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną

3. Edukacja do dbałości o ciało

4. Edukacja do zdrowia psychicznego

5. Edukacja żywieniowa

6. Edukacja do zwiększenia aktywności fizycznej

7. Edukacja do bycia aktywnym pacjentem

Samokształcenie:

Pogłębianie tematyki, omawianej na zajęciach, w oparciu o literaturę, sugerowaną przez prowadzącego zajęcia, przygotowanie programu edukacyjnego, realizowanego w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych przez siebie obszarach

Literatura:

1. Dyk D.: Badanie fizykalne w pielęgniarstwie, PZWL 2010

2. Baranowska A., Chadzopulu A.: badanie fizykalne w praktyce pielęgniarek i położnych, Czelej 2008

3. Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Procedury Pielęgniarskie, PZWL, Warszawa 2014

4. Klimaszewska K., Baranowska A., Krajewska Kułak E.: Podstawowe czynności medyczne i pielęgnacyjne, PZWL, Warszawa, 2017

5. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A.: Umiejętności pielęgniarskie - katalog check-list, PZWL 2017

6. Ślusarska B., Zarzycka D.: Podstawy pielęgniarstwa tom 2 - wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej, PZWL 2017

7. Dacre J., Kopełman P.(red), Badanie kliniczne, PZWL, Warszawa 2004,

8. Bates B., Bickley L ., Hoekelman R(red), Wywiad i badanie fizykalne. Springer. PWN Warszawa 1997,

Publikacje naukowe, polecane podczas zajęć przez prowadzącego, a dodatkowo:

1. Klimaszewska K., Baranowska A., Krajewska Kułak E.: Podstawowe czynności medyczne i pielęgnacyjne, PZWL, Warszawa, 2017

2. Muszalik M., Krajewska Kułak E., Wrońska I., Kędziora Kornatowska K.: Repetytorium z pielęgniarstwa, PZWL 2014

Efekty kształcenia i opis ECTS:

omawia badanie podmiotowe ogólne i szczegółowe, zasady jego prowadzenia i dokumentowania;

charakteryzuje techniki badania fizykalnego i kompleksowego badania fizykalnego pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej

określa znaczenie wyników badania podmiotowego i przedmiotowego w formułowaniu oceny sianu zdrowia pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej

Przeprowadza badanie podmiotowe pacjenta, analizuje i interpretuje wyniki dla potrzeb diagnozy pielęgniarskiej i jej dokumentowania

Rozpoznaje i interpretuje podstawowe odrębności w badaniu noworodka, niemowlęcia, osoby dorosłej i w wieku geriatrycznym

Wykorzystuje techniki badania fizykalnego do oceny fizjologicznych funkcji skóry, zmysłów, głowy, klatki piersiowej, w tym układu sercowo-naczyniowego, układu oddechowego, gruczołów piersiowych, jamy brzusznej, narządów płciowych, obwodowego układu krążenia, układu mięśniowo-szkieletowego i układu nerwowego

dokumentuje wyniki badania fizykalnego i ich wykorzystywanie w zakresie oceny stanu zdrowia pacjenta

wykonuje badanie fizykalne umożliwiające wczesne wykrywanie chorób sutka i uczy pacjentów samobadania piersi

Metody i kryteria oceniania:

Warunek dopuszczenia do egzaminu: zaliczenie seminarium.

Wykład:

Egzamin w formie testu wyboru z wielokrotnych odpowiedzi (MRQ – Multiple Response Questions), z wykorzystaniem aplikacji KAHOOT – 20 pytań (czas na odpowiedź 20 sekund). Ocena pozytywna uzyskiwana jest po uzyskaniu 50% pozytywnych odpowiedzi plus 1, zgodnie z następującą punktacją:

20-19 pkt bdb

18-17 pkt db+

16-15 pkt db

14-13 pkt dst+

12-11 pkt dst

10-00 pkt ndst

Seminarium:

Zaliczenie z oceną, przygotowanie prezentacji multimedialnej i wersji papierowej programu edukacyjnego, realizowanego w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych przez siebie obszarach (ocenie, w skali 0-2 pkt, podlega: określenie celów programu, określenie sposobów realizacji, określenie efektów programu, przygotowanie materiałów informacyjnych dla pacjenta/opiekuna, sposób prezentacji; zgodnie z punktacją: 0 – przygotowane nieprawidłowo, 1 – przygotowane częściowo poprawnie, 2 – przygotowane prawidłowo). Punktacja końcowa:

10 pkt – bdb

09 pkt – db+

08 pkt – db

07 pkt – dst+

06 pkt – dst

Zaliczenie seminarium możliwe jest przy zachowaniu, co najmniej 70% obecności (tj. można opuścić, niezależnie od przyczyny 2 zajęcia)

Samokształcenie:

zaliczenie bez oceny.

Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)