Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Choroby wewnętrzne i pielęgniarstwo internistyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMCM-PG-CHW-2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Choroby wewnętrzne i pielęgniarstwo internistyczne
Jednostka: Wydział Medyczny. Collegium Medicum
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.50 LUB 4.50 LUB 9.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

W1: Etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach


Kierunkowy efekt uczenia się: D.W2




W2: Czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku


Kierunkowy efekt uczenia się: D.W1




W3: Zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym, pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej


Kierunkowy efekt uczenia się: D.W3




W4: Rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania


Kierunkowy efekt uczenia się: D.W4




W5: Zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach


Kierunkowy efekt uczenia się: D.W5




W6: Właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania


Kierunkowy efekt uczenia się: D.W6




W7: Standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia


Kierunkowy efekt uczenia się: D.W7




W8: Reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację


Kierunkowy efekt uczenia się: D.W8




W9: Zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej, długoterminowej oraz na bloku operacyjnym)


Kierunkowy efekt uczenia się: D.W10




W10: Zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia (Enhanced Recovery After Surgery, ERAS)


Kierunkowy efekt uczenia się: D.W22




U1: Gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U1




U2: Prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U3




U3: Organizować izolację pacjentów z chorobą zakaźną w miejscach publicznych i w warunkach domowych


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U4




U4: Rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U8




U5: Doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U9




U6: Wykonywać badanie elektrokardiograficzne i rozpoznawać zaburzenia zagrażające życiu


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U10




U7: Modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótkodziałającej


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U11




U8: Przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U12




U9: Dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U15




U10: Rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U18




U11: Przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U22




U12: Asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U23




U13: Oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U24




U14: Postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U25




U15: Przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U26




U16: Prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U2




U17: Dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany, w tym zakładania opatrunków


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U6




U18: Dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie ich klasyfikacji


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U7




U19: Wystawiać skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U13




U20: Przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U14




U21: Uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U16




U22: Prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U17




U23: Pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową oraz rurką intubacyjną i tracheotomijną


Kierunkowy efekt uczenia się: D.U19




K1: Kierowanie się dobrem pacjenta, poszanowanie godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywanie zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatia w relacjach z pacjentem i jego rodziną


Kierunkowy efekt uczenia się: O.K1




K2: Przestrzeganie praw pacjenta


Kierunkowy efekt uczenia się: O.K2




K3: Samodzielne i rzetelne wykonywanie zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzeganie wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem


Kierunkowy efekt uczenia się: O.K3




K4: Ponoszenie odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe


Kierunkowy efekt uczenia się: O.K4




K5: Zasięganie opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu


Kierunkowy efekt uczenia się: O.K5




K6: Przewidywanie i uwzględnianie czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta


Kierunkowy efekt uczenia się: O.K6




K7: Dostrzeganie i rozpoznawanie własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywanie samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych


Kierunkowy efekt uczenia się: O.K7

Wymagania wstępne:

Wymagany jest zdany egzamin/uzyskane zaliczenie z przedmiotu Anatomia, Fizjologia, Podstawy pielęgniarstwa. Na zajęcia praktyczne w oddziale student przychodzi przygotowany, punktualnie, w umundurowaniu zgodnie z regulaminem zajęć praktycznych, posiada identyfikator, nie używa telefonu komórkowego w trakcie zajęć. Cechuje się nienaganną postawą etyczną względem pacjentów i zespołu, przestrzega zasad BHP. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Obowiązek przestrzegania Regulaminu zajęć praktycznych/praktyk zawodowych.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z rolą i zadaniami pielęgniarki pracującej z pacjentem z chorobami internistycznymi.

Przedmiot powinien przygotować studenta do planowania i realizowania zadań opieki pielęgniarskiej nad pacjentami z chorobą wewnętrzną.

Pełny opis:

Przedmiot "Opieka pielęgniarska w chorobach internistycznych" ma na celu kompleksowe przygotowanie studentów do pracy w oddziałach chorób wewnętrznych, zapewniając im zarówno teoretyczną wiedzę, jak i praktyczne umiejętności niezbędne w pielęgniarstwie internistycznym. Kurs obejmuje różnorodne aspekty związane z opieką nad pacjentem cierpiącym na schorzenia internistyczne, od diagnozy i leczenia po planowanie i realizowanie specjalistycznej opieki pielęgniarskiej.

Główne cele kształcenia w ramach przedmiotu to:

C1: Przyswojenie wiedzy z zakresu etiopatogenezy, symptomatologii, leczenia oraz postępowania opiekuńczo-pielęgnacyjnego w chorobach internistycznych.

Student zdobywa wiedzę dotyczącą patogenezy, objawów klinicznych, metod leczenia i rokowania w wybranych schorzeniach internistycznych. W ramach tego celu omawiane są m.in. choroby układu krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowego, a także schorzenia endokrynologiczne i metaboliczne. Duży nacisk kładzie się na zrozumienie mechanizmów chorobowych oraz na wczesne rozpoznawanie objawów, co pozwala na odpowiednią interwencję pielęgniarską i współpracę z zespołem terapeutycznym.

C2: Nauka umiejętności praktycznych w zakresie diagnozowania, planowania, realizowania, dokumentowania i ewaluowania opieki nad chorym w oddziale chorób wewnętrznych.

W trakcie kursu studenci nabywają umiejętności diagnozowania stanu zdrowia pacjenta na podstawie zgromadzonych danych klinicznych oraz planowania i wdrażania opieki pielęgniarskiej zgodnie z indywidualnymi potrzebami pacjenta. Proces nauczania obejmuje również dokumentowanie przebiegu opieki nad pacjentem, co jest kluczowe dla monitorowania jego stanu zdrowia oraz ewaluacji zastosowanych procedur. Studenci uczą się, jak oceniać efektywność podejmowanych działań oraz jak dostosowywać plan opieki w zależności od zmieniających się potrzeb pacjenta.

C3: Nauka umiejętności praktycznych w zakresie standardów i procedur pielęgniarskich stosowanych w opiece nad chorym w oddziale chorób wewnętrznych.

Student poznaje standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w praktyce klinicznej na oddziale internistycznym, takie jak podawanie leków, monitorowanie stanu pacjenta, wykonywanie badań diagnostycznych czy zapobieganie powikłaniom. W tym kontekście student zdobywa wiedzę dotyczącą pielęgnacji pacjentów przewlekle chorych, w tym pacjentów wymagających stałej obserwacji, długoterminowej opieki lub specjalistycznych interwencji medycznych. Ważnym elementem kształcenia jest również nauka efektywnej komunikacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpraca z zespołem medycznym.

Literatura:

Obowiązkowa

Płaszewska-Żywko L., Kózka M. (red.): Diagnozy i interwencje w praktyce pielęgniarskiej pielęgniarskie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa,wyd.2, 2021

Gajewski P. (red.): Interna Szczeklika, Wydawnictwo Medycyna Praktyczna. Kraków, 2023 (wybrane rozdziały wskazane przez prowadzącego zajęcia (wykład, ćwiczenia)

Talarska D., Zozulińska-Ziólkiewicz D. (red): Pielęgniarstwo Internistyczne. Wydanie 2. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2021.

Jurkowska G., Łagoda K.(red.): Pielęgniarstwo internistyczne. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2021.

Dodatkowa

Gajewski P. (red.): Interna Szczeklika. Wydawnictwo Medycyna Praktyczna. Kraków, 2023

Bieżące publikacje polskie i anglojęzyczne wskazywane w trakcie zajęć.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W1: Etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W2

W2: Czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W1

W3: Zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym, pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W3

W4: Rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W4

W5: Zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W5

W6: Właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W6

W7: Standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W7

W8: Reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W8

W9: Zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej, długoterminowej oraz na bloku operacyjnym)

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W10

W10: Zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia (Enhanced Recovery After Surgery, ERAS)

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W22

U1: Gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U1

U2: Prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U3

U3: Organizować izolację pacjentów z chorobą zakaźną w miejscach publicznych i w warunkach domowych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U4

U4: Rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U8

U5: Doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U9

U6: Wykonywać badanie elektrokardiograficzne i rozpoznawać zaburzenia zagrażające życiu

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U10

U7: Modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótkodziałającej

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U11

U8: Przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U12

U9: Dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U15

U10: Rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U18

U11: Przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U22

U12: Asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U23

U13: Oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U24

U14: Postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U25

U15: Przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U26

U16: Prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U2

U17: Dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany, w tym zakładania opatrunków

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U6

U18: Dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie ich klasyfikacji

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U7

U19: Wystawiać skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U13

U20: Przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U14

U21: Uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U16

U22: Prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U17

U23: Pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową oraz rurką intubacyjną i tracheotomijną

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U19

K1: Kierowanie się dobrem pacjenta, poszanowanie godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywanie zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatia w relacjach z pacjentem i jego rodziną

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K1

K2: Przestrzeganie praw pacjenta

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K2

K3: Samodzielne i rzetelne wykonywanie zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzeganie wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K3

K4: Ponoszenie odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K4

K5: Zasięganie opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K5

K6: Przewidywanie i uwzględnianie czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K6

K7: Dostrzeganie i rozpoznawanie własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywanie samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K7

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych (zaliczenie z oceną na podstawie pracy w warunkach naturalnych, realizacja zleconego zadania, obserwacja, samoocena);

Pozytywna ocena pracy samokształceniowej – wykonanie zleconego zadania.

Pozytywna ocena z prezentacji pracy na seminarium – czas trwania prezentacji: 10-15 min., praca zgodna z zadanym tematem, o budowie: strona tytułowa, wstęp, rozwinięcie, zakończenie-podsumowanie rozważań, aktualna bibliografia zawarta na końcu prezentacji, praca wykonana z estetyką, odpowiednio zaprezentowana.

Aktywność na seminarium.

Zaliczenie z oceną – test MCQ;

• Czas trwania zaliczenia 30 minut

• Liczba pytań testowych zamkniętych (jednokrotnego wyboru) – 30

• Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na 60% pytań zaliczeniowych

• Punktacja – za każde pytanie 1 punkt max: 30 pkt min: 16 pkt

- ≤15 pkt niedostateczny (2,0)

- 16 -18 pkt dostateczny (3,0)

- 19- 21 pkt dość dobry (3,5)

- 22 - 24 pkt dobry (4,0)

- 25 - 27 pkt ponad dobry (4,5)

- 28 - 30 pkt bardzo dobry (5,0)

Zaliczenie końcowe przedmiotu test 50 pytań, jednokrotnego wyboru z 4 dystraktorami odpowiedzi.

Progi zaliczenia:

0-59%: 2.0 (niezaliczone)

60-69%: 3.0

70-74%: 3.5

75-84%: 4.0

85-94%: 4.5

95-100%: 5.0

W trakcie zajęć poza ww. formami oceny postępów mogą występować wejściówki, odpowiedź ustna, prace dodatkowe.

W przypadku nie zdania egzmainu termin drugi może być ustny gdy jest mała ilość poprawiajacych - do 20% roku

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Samokształcenie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadeta Jędrzejkiewicz
Prowadzący grup: Bernadeta Jędrzejkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Samokształcenie - Zaliczenie
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Samokształcenie, 15 godzin więcej informacji
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 34 godzin więcej informacji
Zajęcia praktyczne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Wiśniewski
Prowadzący grup: Małgorzata Badawika, Beata Gawor, Agnieszka Pietrzak, Michał Rumiński, Magdalena Sękowska, Ewa Szleszyńska, Aleksander Wiśniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Samokształcenie - Zaliczenie
Seminarium - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Samokształcenie, 10 godzin więcej informacji
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Zajęcia praktyczne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Wiśniewski
Prowadzący grup: Małgorzata Badawika, Dorota Bednarczyk, Martyna Kopiec-Ostrowska, Dominika Łój-Baryła, Michał Rumiński, Małgorzata Tomaszewska-Kowalska, Agnieszka Tomczyk, Aleksander Wiśniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Samokształcenie - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
Wykład - Egzaminacyjny
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Samokształcenie, 10 godzin więcej informacji
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Zajęcia praktyczne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Maruszewski, Monika Sadowska
Prowadzący grup: Marcin Maruszewski, Marta Nieśpiał, Krzysztof Przybysz, Michał Rumiński, Ewelina Wąsak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Samokształcenie - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
Wykład - Egzaminacyjny
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z rolą i zadaniami pielęgniarki pracującej z pacjentem z chorobami internistycznymi.

Przedmiot powinien przygotować studenta do planowania i realizowania zadań opieki pielęgniarskiej nad pacjentami z chorobą wewnętrzną.

Pełny opis:

Przedmiot "Opieka pielęgniarska w chorobach internistycznych" ma na celu kompleksowe przygotowanie studentów do pracy w oddziałach chorób wewnętrznych, zapewniając im zarówno teoretyczną wiedzę, jak i praktyczne umiejętności niezbędne w pielęgniarstwie internistycznym. Kurs obejmuje różnorodne aspekty związane z opieką nad pacjentem cierpiącym na schorzenia internistyczne, od diagnozy i leczenia po planowanie i realizowanie specjalistycznej opieki pielęgniarskiej.

Główne cele kształcenia w ramach przedmiotu to:

C1: Przyswojenie wiedzy z zakresu etiopatogenezy, symptomatologii, leczenia oraz postępowania opiekuńczo-pielęgnacyjnego w chorobach internistycznych.

Student zdobywa wiedzę dotyczącą patogenezy, objawów klinicznych, metod leczenia i rokowania w wybranych schorzeniach internistycznych. W ramach tego celu omawiane są m.in. choroby układu krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowego, a także schorzenia endokrynologiczne i metaboliczne. Duży nacisk kładzie się na zrozumienie mechanizmów chorobowych oraz na wczesne rozpoznawanie objawów, co pozwala na odpowiednią interwencję pielęgniarską i współpracę z zespołem terapeutycznym.

C2: Nauka umiejętności praktycznych w zakresie diagnozowania, planowania, realizowania, dokumentowania i ewaluowania opieki nad chorym w oddziale chorób wewnętrznych.

W trakcie kursu studenci nabywają umiejętności diagnozowania stanu zdrowia pacjenta na podstawie zgromadzonych danych klinicznych oraz planowania i wdrażania opieki pielęgniarskiej zgodnie z indywidualnymi potrzebami pacjenta. Proces nauczania obejmuje również dokumentowanie przebiegu opieki nad pacjentem, co jest kluczowe dla monitorowania jego stanu zdrowia oraz ewaluacji zastosowanych procedur. Studenci uczą się, jak oceniać efektywność podejmowanych działań oraz jak dostosowywać plan opieki w zależności od zmieniających się potrzeb pacjenta.

C3: Nauka umiejętności praktycznych w zakresie standardów i procedur pielęgniarskich stosowanych w opiece nad chorym w oddziale chorób wewnętrznych.

Student poznaje standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w praktyce klinicznej na oddziale internistycznym, takie jak podawanie leków, monitorowanie stanu pacjenta, wykonywanie badań diagnostycznych czy zapobieganie powikłaniom. W tym kontekście student zdobywa wiedzę dotyczącą pielęgnacji pacjentów przewlekle chorych, w tym pacjentów wymagających stałej obserwacji, długoterminowej opieki lub specjalistycznych interwencji medycznych. Ważnym elementem kształcenia jest również nauka efektywnej komunikacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpraca z zespołem medycznym.

Literatura:

Obowiązkowa

Płaszewska-Żywko L., Kózka M. (red.): Diagnozy i interwencje w praktyce pielęgniarskiej pielęgniarskie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa,wyd.2, 2021

Gajewski P. (red.): Interna Szczeklika, Wydawnictwo Medycyna Praktyczna. Kraków, 2023 (wybrane rozdziały wskazane przez prowadzącego zajęcia (wykład, ćwiczenia)

Talarska D., Zozulińska-Ziólkiewicz D. (red): Pielęgniarstwo Internistyczne. Wydanie 2. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2021.

Jurkowska G., Łagoda K.(red.): Pielęgniarstwo internistyczne. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2021.

Dodatkowa

Gajewski P. (red.): Interna Szczeklika. Wydawnictwo Medycyna Praktyczna. Kraków, 2023

Bieżące publikacje polskie i anglojęzyczne wskazywane w trakcie zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)