Choroby wewnętrzne i pielęgniarstwo internistyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-PG-CHW-2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Choroby wewnętrzne i pielęgniarstwo internistyczne |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
LUB
4.50
LUB
9.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | W1: Etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach Kierunkowy efekt uczenia się: D.W2 W2: Czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku Kierunkowy efekt uczenia się: D.W1 W3: Zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym, pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej Kierunkowy efekt uczenia się: D.W3 W4: Rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania Kierunkowy efekt uczenia się: D.W4 W5: Zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach Kierunkowy efekt uczenia się: D.W5 W6: Właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania Kierunkowy efekt uczenia się: D.W6 W7: Standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia Kierunkowy efekt uczenia się: D.W7 W8: Reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację Kierunkowy efekt uczenia się: D.W8 W9: Zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej, długoterminowej oraz na bloku operacyjnym) Kierunkowy efekt uczenia się: D.W10 W10: Zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia (Enhanced Recovery After Surgery, ERAS) Kierunkowy efekt uczenia się: D.W22 U1: Gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej Kierunkowy efekt uczenia się: D.U1 U2: Prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób Kierunkowy efekt uczenia się: D.U3 U3: Organizować izolację pacjentów z chorobą zakaźną w miejscach publicznych i w warunkach domowych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U4 U4: Rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U8 U5: Doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii Kierunkowy efekt uczenia się: D.U9 U6: Wykonywać badanie elektrokardiograficzne i rozpoznawać zaburzenia zagrażające życiu Kierunkowy efekt uczenia się: D.U10 U7: Modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótkodziałającej Kierunkowy efekt uczenia się: D.U11 U8: Przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U12 U9: Dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U15 U10: Rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego Kierunkowy efekt uczenia się: D.U18 U11: Przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta Kierunkowy efekt uczenia się: D.U22 U12: Asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U23 U13: Oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe Kierunkowy efekt uczenia się: D.U24 U14: Postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta Kierunkowy efekt uczenia się: D.U25 U15: Przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza Kierunkowy efekt uczenia się: D.U26 U16: Prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień Kierunkowy efekt uczenia się: D.U2 U17: Dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany, w tym zakładania opatrunków Kierunkowy efekt uczenia się: D.U6 U18: Dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie ich klasyfikacji Kierunkowy efekt uczenia się: D.U7 U19: Wystawiać skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U13 U20: Przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia Kierunkowy efekt uczenia się: D.U14 U21: Uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U16 U22: Prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe Kierunkowy efekt uczenia się: D.U17 U23: Pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową oraz rurką intubacyjną i tracheotomijną Kierunkowy efekt uczenia się: D.U19 K1: Kierowanie się dobrem pacjenta, poszanowanie godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywanie zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatia w relacjach z pacjentem i jego rodziną Kierunkowy efekt uczenia się: O.K1 K2: Przestrzeganie praw pacjenta Kierunkowy efekt uczenia się: O.K2 K3: Samodzielne i rzetelne wykonywanie zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzeganie wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem Kierunkowy efekt uczenia się: O.K3 K4: Ponoszenie odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe Kierunkowy efekt uczenia się: O.K4 K5: Zasięganie opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu Kierunkowy efekt uczenia się: O.K5 K6: Przewidywanie i uwzględnianie czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta Kierunkowy efekt uczenia się: O.K6 K7: Dostrzeganie i rozpoznawanie własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywanie samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych Kierunkowy efekt uczenia się: O.K7 |
Wymagania wstępne: | Wymagany jest zdany egzamin/uzyskane zaliczenie z przedmiotu Anatomia, Fizjologia, Podstawy pielęgniarstwa. Na zajęcia praktyczne w oddziale student przychodzi przygotowany, punktualnie, w umundurowaniu zgodnie z regulaminem zajęć praktycznych, posiada identyfikator, nie używa telefonu komórkowego w trakcie zajęć. Cechuje się nienaganną postawą etyczną względem pacjentów i zespołu, przestrzega zasad BHP. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Obowiązek przestrzegania Regulaminu zajęć praktycznych/praktyk zawodowych. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z rolą i zadaniami pielęgniarki pracującej z pacjentem z chorobami internistycznymi. Przedmiot powinien przygotować studenta do planowania i realizowania zadań opieki pielęgniarskiej nad pacjentami z chorobą wewnętrzną. |
Pełny opis: |
Przedmiot "Opieka pielęgniarska w chorobach internistycznych" ma na celu kompleksowe przygotowanie studentów do pracy w oddziałach chorób wewnętrznych, zapewniając im zarówno teoretyczną wiedzę, jak i praktyczne umiejętności niezbędne w pielęgniarstwie internistycznym. Kurs obejmuje różnorodne aspekty związane z opieką nad pacjentem cierpiącym na schorzenia internistyczne, od diagnozy i leczenia po planowanie i realizowanie specjalistycznej opieki pielęgniarskiej. Główne cele kształcenia w ramach przedmiotu to: C1: Przyswojenie wiedzy z zakresu etiopatogenezy, symptomatologii, leczenia oraz postępowania opiekuńczo-pielęgnacyjnego w chorobach internistycznych. Student zdobywa wiedzę dotyczącą patogenezy, objawów klinicznych, metod leczenia i rokowania w wybranych schorzeniach internistycznych. W ramach tego celu omawiane są m.in. choroby układu krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowego, a także schorzenia endokrynologiczne i metaboliczne. Duży nacisk kładzie się na zrozumienie mechanizmów chorobowych oraz na wczesne rozpoznawanie objawów, co pozwala na odpowiednią interwencję pielęgniarską i współpracę z zespołem terapeutycznym. C2: Nauka umiejętności praktycznych w zakresie diagnozowania, planowania, realizowania, dokumentowania i ewaluowania opieki nad chorym w oddziale chorób wewnętrznych. W trakcie kursu studenci nabywają umiejętności diagnozowania stanu zdrowia pacjenta na podstawie zgromadzonych danych klinicznych oraz planowania i wdrażania opieki pielęgniarskiej zgodnie z indywidualnymi potrzebami pacjenta. Proces nauczania obejmuje również dokumentowanie przebiegu opieki nad pacjentem, co jest kluczowe dla monitorowania jego stanu zdrowia oraz ewaluacji zastosowanych procedur. Studenci uczą się, jak oceniać efektywność podejmowanych działań oraz jak dostosowywać plan opieki w zależności od zmieniających się potrzeb pacjenta. C3: Nauka umiejętności praktycznych w zakresie standardów i procedur pielęgniarskich stosowanych w opiece nad chorym w oddziale chorób wewnętrznych. Student poznaje standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w praktyce klinicznej na oddziale internistycznym, takie jak podawanie leków, monitorowanie stanu pacjenta, wykonywanie badań diagnostycznych czy zapobieganie powikłaniom. W tym kontekście student zdobywa wiedzę dotyczącą pielęgnacji pacjentów przewlekle chorych, w tym pacjentów wymagających stałej obserwacji, długoterminowej opieki lub specjalistycznych interwencji medycznych. Ważnym elementem kształcenia jest również nauka efektywnej komunikacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpraca z zespołem medycznym. |
Literatura: |
Obowiązkowa Płaszewska-Żywko L., Kózka M. (red.): Diagnozy i interwencje w praktyce pielęgniarskiej pielęgniarskie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa,wyd.2, 2021 Gajewski P. (red.): Interna Szczeklika, Wydawnictwo Medycyna Praktyczna. Kraków, 2023 (wybrane rozdziały wskazane przez prowadzącego zajęcia (wykład, ćwiczenia) Talarska D., Zozulińska-Ziólkiewicz D. (red): Pielęgniarstwo Internistyczne. Wydanie 2. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2021. Jurkowska G., Łagoda K.(red.): Pielęgniarstwo internistyczne. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2021. Dodatkowa Gajewski P. (red.): Interna Szczeklika. Wydawnictwo Medycyna Praktyczna. Kraków, 2023 Bieżące publikacje polskie i anglojęzyczne wskazywane w trakcie zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W1: Etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach Kierunkowy efekt uczenia się: D.W2 W2: Czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku Kierunkowy efekt uczenia się: D.W1 W3: Zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym, pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej Kierunkowy efekt uczenia się: D.W3 W4: Rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania Kierunkowy efekt uczenia się: D.W4 W5: Zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach Kierunkowy efekt uczenia się: D.W5 W6: Właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania Kierunkowy efekt uczenia się: D.W6 W7: Standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia Kierunkowy efekt uczenia się: D.W7 W8: Reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację Kierunkowy efekt uczenia się: D.W8 W9: Zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej, długoterminowej oraz na bloku operacyjnym) Kierunkowy efekt uczenia się: D.W10 W10: Zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia (Enhanced Recovery After Surgery, ERAS) Kierunkowy efekt uczenia się: D.W22 U1: Gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej Kierunkowy efekt uczenia się: D.U1 U2: Prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób Kierunkowy efekt uczenia się: D.U3 U3: Organizować izolację pacjentów z chorobą zakaźną w miejscach publicznych i w warunkach domowych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U4 U4: Rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U8 U5: Doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii Kierunkowy efekt uczenia się: D.U9 U6: Wykonywać badanie elektrokardiograficzne i rozpoznawać zaburzenia zagrażające życiu Kierunkowy efekt uczenia się: D.U10 U7: Modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótkodziałającej Kierunkowy efekt uczenia się: D.U11 U8: Przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U12 U9: Dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U15 U10: Rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego Kierunkowy efekt uczenia się: D.U18 U11: Przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta Kierunkowy efekt uczenia się: D.U22 U12: Asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U23 U13: Oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe Kierunkowy efekt uczenia się: D.U24 U14: Postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta Kierunkowy efekt uczenia się: D.U25 U15: Przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza Kierunkowy efekt uczenia się: D.U26 U16: Prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień Kierunkowy efekt uczenia się: D.U2 U17: Dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany, w tym zakładania opatrunków Kierunkowy efekt uczenia się: D.U6 U18: Dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie ich klasyfikacji Kierunkowy efekt uczenia się: D.U7 U19: Wystawiać skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U13 U20: Przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia Kierunkowy efekt uczenia się: D.U14 U21: Uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U16 U22: Prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe Kierunkowy efekt uczenia się: D.U17 U23: Pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową oraz rurką intubacyjną i tracheotomijną Kierunkowy efekt uczenia się: D.U19 K1: Kierowanie się dobrem pacjenta, poszanowanie godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywanie zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatia w relacjach z pacjentem i jego rodziną Kierunkowy efekt uczenia się: O.K1 K2: Przestrzeganie praw pacjenta Kierunkowy efekt uczenia się: O.K2 K3: Samodzielne i rzetelne wykonywanie zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzeganie wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem Kierunkowy efekt uczenia się: O.K3 K4: Ponoszenie odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe Kierunkowy efekt uczenia się: O.K4 K5: Zasięganie opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu Kierunkowy efekt uczenia się: O.K5 K6: Przewidywanie i uwzględnianie czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta Kierunkowy efekt uczenia się: O.K6 K7: Dostrzeganie i rozpoznawanie własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywanie samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych Kierunkowy efekt uczenia się: O.K7 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych (zaliczenie z oceną na podstawie pracy w warunkach naturalnych, realizacja zleconego zadania, obserwacja, samoocena); Pozytywna ocena pracy samokształceniowej – wykonanie zleconego zadania. Pozytywna ocena z prezentacji pracy na seminarium – czas trwania prezentacji: 10-15 min., praca zgodna z zadanym tematem, o budowie: strona tytułowa, wstęp, rozwinięcie, zakończenie-podsumowanie rozważań, aktualna bibliografia zawarta na końcu prezentacji, praca wykonana z estetyką, odpowiednio zaprezentowana. Aktywność na seminarium. Zaliczenie z oceną – test MCQ; • Czas trwania zaliczenia 30 minut • Liczba pytań testowych zamkniętych (jednokrotnego wyboru) – 30 • Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na 60% pytań zaliczeniowych • Punktacja – za każde pytanie 1 punkt max: 30 pkt min: 16 pkt - ≤15 pkt niedostateczny (2,0) - 16 -18 pkt dostateczny (3,0) - 19- 21 pkt dość dobry (3,5) - 22 - 24 pkt dobry (4,0) - 25 - 27 pkt ponad dobry (4,5) - 28 - 30 pkt bardzo dobry (5,0) Zaliczenie końcowe przedmiotu test 50 pytań, jednokrotnego wyboru z 4 dystraktorami odpowiedzi. Progi zaliczenia: 0-59%: 2.0 (niezaliczone) 60-69%: 3.0 70-74%: 3.5 75-84%: 4.0 85-94%: 4.5 95-100%: 5.0 W trakcie zajęć poza ww. formami oceny postępów mogą występować wejściówki, odpowiedź ustna, prace dodatkowe. W przypadku nie zdania egzmainu termin drugi może być ustny gdy jest mała ilość poprawiajacych - do 20% roku |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Samokształcenie, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Jędrzejkiewicz | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Jędrzejkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
WT ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
WYK
SEM
SEM
ŚR ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
CZ ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
PT ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
|
Typ zajęć: |
Samokształcenie, 15 godzin
Seminarium, 20 godzin
Wykład, 34 godzin
Zajęcia praktyczne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Wiśniewski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Badawika, Beata Gawor, Agnieszka Pietrzak, Michał Rumiński, Magdalena Sękowska, Ewa Szleszyńska, Aleksander Wiśniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Samokształcenie - Zaliczenie Seminarium - Egzaminacyjny Wykład - Egzaminacyjny Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
SEM
SEM
WT ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
WYK
SEM
ŚR ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
CZ ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
PT ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
|
Typ zajęć: |
Samokształcenie, 10 godzin
Seminarium, 20 godzin
Wykład, 30 godzin
Zajęcia praktyczne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Wiśniewski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Badawika, Dorota Bednarczyk, Martyna Kopiec-Ostrowska, Dominika Łój-Baryła, Michał Rumiński, Małgorzata Tomaszewska-Kowalska, Agnieszka Tomczyk, Aleksander Wiśniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Samokształcenie - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie Wykład - Egzaminacyjny Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
WT ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
WYK
SEM
SEM
ŚR ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
SEM
CZ ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
PT ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
|
Typ zajęć: |
Samokształcenie, 10 godzin
Seminarium, 20 godzin
Wykład, 30 godzin
Zajęcia praktyczne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Maruszewski, Monika Sadowska | |
Prowadzący grup: | Marcin Maruszewski, Marta Nieśpiał, Krzysztof Przybysz, Michał Rumiński, Ewelina Wąsak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Samokształcenie - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie Wykład - Egzaminacyjny Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z rolą i zadaniami pielęgniarki pracującej z pacjentem z chorobami internistycznymi. Przedmiot powinien przygotować studenta do planowania i realizowania zadań opieki pielęgniarskiej nad pacjentami z chorobą wewnętrzną. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot "Opieka pielęgniarska w chorobach internistycznych" ma na celu kompleksowe przygotowanie studentów do pracy w oddziałach chorób wewnętrznych, zapewniając im zarówno teoretyczną wiedzę, jak i praktyczne umiejętności niezbędne w pielęgniarstwie internistycznym. Kurs obejmuje różnorodne aspekty związane z opieką nad pacjentem cierpiącym na schorzenia internistyczne, od diagnozy i leczenia po planowanie i realizowanie specjalistycznej opieki pielęgniarskiej. Główne cele kształcenia w ramach przedmiotu to: C1: Przyswojenie wiedzy z zakresu etiopatogenezy, symptomatologii, leczenia oraz postępowania opiekuńczo-pielęgnacyjnego w chorobach internistycznych. Student zdobywa wiedzę dotyczącą patogenezy, objawów klinicznych, metod leczenia i rokowania w wybranych schorzeniach internistycznych. W ramach tego celu omawiane są m.in. choroby układu krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowego, a także schorzenia endokrynologiczne i metaboliczne. Duży nacisk kładzie się na zrozumienie mechanizmów chorobowych oraz na wczesne rozpoznawanie objawów, co pozwala na odpowiednią interwencję pielęgniarską i współpracę z zespołem terapeutycznym. C2: Nauka umiejętności praktycznych w zakresie diagnozowania, planowania, realizowania, dokumentowania i ewaluowania opieki nad chorym w oddziale chorób wewnętrznych. W trakcie kursu studenci nabywają umiejętności diagnozowania stanu zdrowia pacjenta na podstawie zgromadzonych danych klinicznych oraz planowania i wdrażania opieki pielęgniarskiej zgodnie z indywidualnymi potrzebami pacjenta. Proces nauczania obejmuje również dokumentowanie przebiegu opieki nad pacjentem, co jest kluczowe dla monitorowania jego stanu zdrowia oraz ewaluacji zastosowanych procedur. Studenci uczą się, jak oceniać efektywność podejmowanych działań oraz jak dostosowywać plan opieki w zależności od zmieniających się potrzeb pacjenta. C3: Nauka umiejętności praktycznych w zakresie standardów i procedur pielęgniarskich stosowanych w opiece nad chorym w oddziale chorób wewnętrznych. Student poznaje standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w praktyce klinicznej na oddziale internistycznym, takie jak podawanie leków, monitorowanie stanu pacjenta, wykonywanie badań diagnostycznych czy zapobieganie powikłaniom. W tym kontekście student zdobywa wiedzę dotyczącą pielęgnacji pacjentów przewlekle chorych, w tym pacjentów wymagających stałej obserwacji, długoterminowej opieki lub specjalistycznych interwencji medycznych. Ważnym elementem kształcenia jest również nauka efektywnej komunikacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpraca z zespołem medycznym. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa Płaszewska-Żywko L., Kózka M. (red.): Diagnozy i interwencje w praktyce pielęgniarskiej pielęgniarskie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa,wyd.2, 2021 Gajewski P. (red.): Interna Szczeklika, Wydawnictwo Medycyna Praktyczna. Kraków, 2023 (wybrane rozdziały wskazane przez prowadzącego zajęcia (wykład, ćwiczenia) Talarska D., Zozulińska-Ziólkiewicz D. (red): Pielęgniarstwo Internistyczne. Wydanie 2. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2021. Jurkowska G., Łagoda K.(red.): Pielęgniarstwo internistyczne. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2021. Dodatkowa Gajewski P. (red.): Interna Szczeklika. Wydawnictwo Medycyna Praktyczna. Kraków, 2023 Bieżące publikacje polskie i anglojęzyczne wskazywane w trakcie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.