Opieka paliatywna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-PG-OP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Opieka paliatywna |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
LUB
3.50
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza – Student zna i rozumie: W1: Etiologię, patomechanizm, objawy kliniczne, przebieg i sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w wybranych jednostkach chorobowych Kierunkowy efekt uczenia się: O.W2 W2: Modele opieki pielęgniarskiej nad osobą zdrową, chorą, z niepełnosprawnością i umierającą Kierunkowy efekt uczenia się: O.W6 W3: Czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku Kierunkowy efekt uczenia się: D.W1 W4: Etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach Kierunkowy efekt uczenia się: D.W2 W5: Zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym, pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej Kierunkowy efekt uczenia się: D.W3 W6: Rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania Kierunkowy efekt uczenia się: D.W4 W7: Zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach Kierunkowy efekt uczenia się: D.W5 W8: Właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania Kierunkowy efekt uczenia się: D.W6 W9: Standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia Kierunkowy efekt uczenia się: D.W7 W10: Reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację Kierunkowy efekt uczenia się: D.W8 W11: Zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej, długoterminowej oraz na bloku operacyjnym) Kierunkowy efekt uczenia się: D.W10 W12: Zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia (Enhanced Recovery After Surgery, ERAS) Kierunkowy efekt uczenia się: D.W22 W13: Metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie Kierunkowy efekt uczenia się: D.W33 Umiejętności – Student potrafi: U1: Samodzielnie organizować, planować i sprawować całościową i zindywidualizowaną opiekę pielęgniarską nad osobą chorą, z niepełnosprawnością i umierającą, wykorzystując wskazania aktualnej wiedzy medycznej Kierunkowy efekt uczenia się: O.U4 U2: Gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej Kierunkowy efekt uczenia się: D.U1 U3: Prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień Kierunkowy efekt uczenia się: D.U2 U4: Prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób Kierunkowy efekt uczenia się: D.U3 U5: Organizować izolację pacjentów z chorobą zakaźną w miejscach publicznych i w warunkach domowych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U4 U6: Dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany, w tym zakładania opatrunków Kierunkowy efekt uczenia się: D.U6 U7: Dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie ich klasyfikacji Kierunkowy efekt uczenia się: D.U7 U8: Rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U8 U9: Doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii Kierunkowy efekt uczenia się: D.U9 U10: Modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótkodziałającej Kierunkowy efekt uczenia się: D.U11 U11: Przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U12 U12: Wystawiać skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U13 U13: Przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia Kierunkowy efekt uczenia się: D.U14 U14: Dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U15 U15: Uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U16 U16: Prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe Kierunkowy efekt uczenia się: D.U17 U17: Rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego Kierunkowy efekt uczenia się: D.U18 U18: Pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową oraz rurką intubacyjną i tracheotomijną Kierunkowy efekt uczenia się: D.U19 U19: Przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta Kierunkowy efekt uczenia się: D.U22 U20: Asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U23 U21: Oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe Kierunkowy efekt uczenia się: D.U24 U22: Postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta Kierunkowy efekt uczenia się: D.U25 U23: Przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza Kierunkowy efekt uczenia się: D.U26 Kompetencje społeczne – Student jest gotów do: K1: Kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną Kierunkowy efekt uczenia się: O.K1 K2: Przestrzegania praw pacjenta Kierunkowy efekt uczenia się: O.K2 K3: Samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem Kierunkowy efekt uczenia się: O.K3 K4: Ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe Kierunkowy efekt uczenia się: O.K4 K5: Zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu Kierunkowy efekt uczenia się: O.K5 K6: Przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta Kierunkowy efekt uczenia się: O.K6 K7: Dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych Kierunkowy efekt uczenia się: O.K7 |
Wymagania wstępne: | Wymagany jest zdany egzamin z przedmiotu: Anatomia, Fizjologia, Psychologia, Pedagogika, Etyka zawodu pielęgniarki, System informacji w ochronie zdrowia, , Promocja zdrowia, Dietetyka, Organizacja pracy pielęgniarki, Badanie fizykalne, Podstawy pielęgniarstwa i praktyka zawodowa. Obowiązkowe przestrzeganie zapisów Regulaminu zajęć praktycznych. |
Skrócony opis: |
Na przedmiot składają się wykłady w wymiarze 30 godzin dydaktycznych, których celem jest zapoznanie studenta z koncepcją, organizacją i zasadami funkcjonowania opieki paliatywnej w Polsce. Przygotowanie studenta do opieki nad pacjentem z zaawansowaną chorobą, nad chorym w stanie terminalnym. Tematyka wykładów zwraca uwagę na bioetyczne aspekty opieki paliatywnej, omawia problemy natury duchowej i psychicznej oraz warunki godnego umierania. Na przedmiot składają się również samokształcenie w wymiarze 15 godzin dydaktycznych oraz zajęcia praktyczne w wymiarze 40 godzin dydaktycznych. |
Pełny opis: |
Przedmiot "Opieka Paliatywna" składa się z wykładów, zajęć praktycznych oraz samokształcenia, które łącznie mają na celu kompleksowe przygotowanie studentów do pełnienia profesjonalnej opieki nad pacjentem cierpiącym na zaawansowane choroby oraz chorym w stanie terminalnym. Przedmiot ten obejmuje szerokie spektrum zagadnień związanych z organizacją i zasadami funkcjonowania opieki paliatywnej w Polsce, a także wprowadza studentów w kluczowe aspekty bioetyczne, duchowe i psychologiczne tej formy opieki. Wykłady (30 godzin dydaktycznych) Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z fundamentalnymi pojęciami oraz koncepcjami dotyczącymi opieki paliatywnej. Program wykładów obejmuje następujące tematy: Definicja i filozofia opieki paliatywnej – Wprowadzenie do opieki paliatywnej jako kompleksowej formy opieki nad pacjentem w końcowych stadiach choroby. Rola i znaczenie opieki paliatywnej w systemie zdrowotnym, różnice między opieką paliatywną a hospicyjną. Organizacja opieki paliatywnej w Polsce – Zasady funkcjonowania opieki paliatywnej w polskim systemie ochrony zdrowia. Sieć hospicjów i oddziałów paliatywnych, formy wsparcia dla pacjentów i ich rodzin. Rola interdyscyplinarnego zespołu medycznego. Opieka nad pacjentem w zaawansowanej chorobie – Problemy zdrowotne pacjentów w zaawansowanych stadiach chorób przewlekłych, takich jak nowotwory, choroby neurologiczne, niewydolności narządów. Wyzwania związane z utrzymaniem jakości życia pacjentów. Opieka nad pacjentem w stanie terminalnym – Procedury i zasady opieki nad pacjentem w ostatnich tygodniach i dniach życia. Jak monitorować symptomy, podtrzymywać komfort pacjenta i zapewniać odpowiednie wsparcie emocjonalne. Bioetyka w opiece paliatywnej – Kluczowe zagadnienia bioetyczne związane z opieką nad pacjentami w stanie terminalnym. Dylematy związane z decyzjami o zaprzestaniu leczenia, stosowaniu środków podtrzymujących życie, oraz kwestii eutanazji i sedacji terminalnej. Duchowe i psychologiczne aspekty opieki paliatywnej – Problemy duchowe i psychologiczne pacjentów u kresu życia. Znaczenie wsparcia duchowego i psychologicznego w procesie umierania. Jak rozmawiać z pacjentem i jego rodziną o śmierci i trudnych decyzjach. Godne umieranie – Czym jest godne umieranie i jak opieka paliatywna może wspierać pacjenta i jego rodzinę w tym procesie. Zasady respektowania autonomii pacjenta oraz zapewniania komfortu i pokoju w ostatnich chwilach życia. Samokształcenie (15 godzin dydaktycznych) Samokształcenie ma na celu pogłębienie wiedzy zdobytej podczas wykładów oraz rozwinięcie umiejętności samodzielnego poszukiwania informacji z zakresu opieki paliatywnej. Studenci będą mieli możliwość wyboru zagadnień, które ich szczególnie interesują, i poszerzenia swojej wiedzy w tych obszarach poprzez pracę z literaturą specjalistyczną, artykułami naukowymi oraz udział w webinariach i kursach online. Przykładowe tematy samokształcenia mogą obejmować: Nowoczesne metody łagodzenia bólu i innych objawów u pacjentów paliatywnych. Wsparcie dla rodzin pacjentów w żałobie – jak pomagać rodzinom w procesie radzenia sobie ze stratą. Przegląd aktualnych badań dotyczących opieki paliatywnej i leczenia objawowego. Zajęcia praktyczne (40 godzin dydaktycznych) Zajęcia praktyczne mają na celu bezpośrednie przygotowanie studentów do pracy z pacjentami paliatywnymi w rzeczywistych warunkach klinicznych. Podczas tych zajęć studenci będą mieli okazję pracować z pacjentami w oddziałach paliatywnych, hospicjach oraz domach opieki. Zajęcia praktyczne będą obejmować: Opieka nad pacjentem paliatywnym – Studenci będą uczyć się, jak zapewniać codzienną opiekę pacjentom w zaawansowanych stadiach choroby, w tym jak monitorować stan zdrowia pacjenta, podawać leki, dbać o higienę oraz zapewniać wsparcie emocjonalne. Komunikacja z pacjentem i jego rodziną – Praktyczne umiejętności rozmawiania z pacjentem oraz jego bliskimi o trudnych tematach związanych z chorobą i zbliżającym się końcem życia. Wsparcie w procesie podejmowania decyzji dotyczących leczenia. Łagodzenie bólu i objawów – Nauka skutecznych metod łagodzenia bólu oraz innych objawów towarzyszących zaawansowanym chorobom, takich jak duszność, nudności, lęk. Studenci będą uczyć się, jak oceniać nasilenie objawów i odpowiednio reagować. Wsparcie duchowe i psychologiczne – Udzielanie wsparcia pacjentom w ich potrzebach duchowych i emocjonalnych. Jak słuchać pacjentów i ich bliskich, jak rozpoznawać ich potrzeby oraz jak oferować wsparcie w obliczu cierpienia i zbliżającej się śmierci. Opieka nad pacjentem w stanie terminalnym – Zajęcia praktyczne obejmą również opiekę nad pacjentami w ich ostatnich dniach i godzinach życia, dbanie o ich komfort, podtrzymywanie pokoju i godności oraz wsparcie dla rodzin w tym trudnym czasie. |
Literatura: |
Obowiązkowa De Walden - Gałuszko K., Kaptacz A., Kaptacz I.: Pielęgniarstwo opieki paliatywnej. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2023. Koper A., Koper K.: Pielęgniarstwo onkologiczne. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2020. Ciałkowska - Rysz A., Dzierżanowski T.: Medycyna paliatywna. Wyd. Termedia, Poznań 2019. Krajnik M., Malec - Milewska M., Wordliczek J.: Chory na nowotwór kompendium leczenia somatycznych objawów towarzyszących. Wydawnictwo Medical Education, Warszawa 2015. Dodatkowa Malec - Milewska M., Woroń J.: Kompendium leczenia bólu. Wydawnictwo Medical Education, Warszawa 2017. Szawłowska A.W., Stec R.: Praktyka leczenia wspomagającego w onkologii. Wydawnictwo Termedia, Poznań 2017. Hryniewiecka E., Joniec - Maciejak I.: Ordynacja i farmakoterapia w praktyce pielęgniarki i położnej. Wydawnictwo Edra Urban & Partner, Warszawa 2019. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza – Student zna i rozumie: W1: Etiologię, patomechanizm, objawy kliniczne, przebieg i sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w wybranych jednostkach chorobowych Kierunkowy efekt uczenia się: O.W2 W2: Modele opieki pielęgniarskiej nad osobą zdrową, chorą, z niepełnosprawnością i umierającą Kierunkowy efekt uczenia się: O.W6 W3: Czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku Kierunkowy efekt uczenia się: D.W1 W4: Etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach Kierunkowy efekt uczenia się: D.W2 W5: Zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym, pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej Kierunkowy efekt uczenia się: D.W3 W6: Rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania Kierunkowy efekt uczenia się: D.W4 W7: Zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach Kierunkowy efekt uczenia się: D.W5 W8: Właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania Kierunkowy efekt uczenia się: D.W6 W9: Standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia Kierunkowy efekt uczenia się: D.W7 W10: Reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację Kierunkowy efekt uczenia się: D.W8 W11: Zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej, długoterminowej oraz na bloku operacyjnym) Kierunkowy efekt uczenia się: D.W10 W12: Zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia (Enhanced Recovery After Surgery, ERAS) Kierunkowy efekt uczenia się: D.W22 W13: Metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie Kierunkowy efekt uczenia się: D.W33 Umiejętności – Student potrafi: U1: Samodzielnie organizować, planować i sprawować całościową i zindywidualizowaną opiekę pielęgniarską nad osobą chorą, z niepełnosprawnością i umierającą, wykorzystując wskazania aktualnej wiedzy medycznej Kierunkowy efekt uczenia się: O.U4 U2: Gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej Kierunkowy efekt uczenia się: D.U1 U3: Prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień Kierunkowy efekt uczenia się: D.U2 U4: Prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób Kierunkowy efekt uczenia się: D.U3 U5: Organizować izolację pacjentów z chorobą zakaźną w miejscach publicznych i w warunkach domowych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U4 U6: Dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany, w tym zakładania opatrunków Kierunkowy efekt uczenia się: D.U6 U7: Dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie ich klasyfikacji Kierunkowy efekt uczenia się: D.U7 U8: Rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U8 U9: Doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii Kierunkowy efekt uczenia się: D.U9 U10: Modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótkodziałającej Kierunkowy efekt uczenia się: D.U11 U11: Przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U12 U12: Wystawiać skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U13 U13: Przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia Kierunkowy efekt uczenia się: D.U14 U14: Dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U15 U15: Uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U16 U16: Prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe Kierunkowy efekt uczenia się: D.U17 U17: Rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego Kierunkowy efekt uczenia się: D.U18 U18: Pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową oraz rurką intubacyjną i tracheotomijną Kierunkowy efekt uczenia się: D.U19 U19: Przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta Kierunkowy efekt uczenia się: D.U22 U20: Asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych Kierunkowy efekt uczenia się: D.U23 U21: Oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe Kierunkowy efekt uczenia się: D.U24 U22: Postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta Kierunkowy efekt uczenia się: D.U25 U23: Przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza Kierunkowy efekt uczenia się: D.U26 Kompetencje społeczne – Student jest gotów do: K1: Kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną Kierunkowy efekt uczenia się: O.K1 K2: Przestrzegania praw pacjenta Kierunkowy efekt uczenia się: O.K2 K3: Samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem Kierunkowy efekt uczenia się: O.K3 K4: Ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe Kierunkowy efekt uczenia się: O.K4 K5: Zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu Kierunkowy efekt uczenia się: O.K5 K6: Przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta Kierunkowy efekt uczenia się: O.K6 K7: Dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych Kierunkowy efekt uczenia się: O.K7 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu wymaga spełnienia kilku kluczowych warunków, które obejmują zarówno regularne uczestnictwo, aktywność na zajęciach, jak i końcowy test sprawdzający wiedzę. Poniżej przedstawione są szczegółowe zasady zaliczania: 1. Obecność na zajęciach: Obowiązkowa obecność na wszystkich wykładach, seminariach oraz zajęciach praktycznych. Obecność na tych zajęciach jest kluczowa, ponieważ program zakłada rozwój zarówno teoretycznych, jak i praktycznych umiejętności. Brak obecności na zajęciach może skutkować koniecznością odrobienia zajęć zgodnie z ustaleniami prowadzącego. 2. Zaliczenia bieżące: Zaliczenia wejściówek – przed każdym seminarium mogą być przeprowadzane krótkie wejściówki sprawdzające przygotowanie studenta z zakresu materiału przerabianego w poprzednich zajęciach oraz wskazanych lektur. Opracowanie materiałów na zajęciach – studenci są zobowiązani do aktywnego uczestnictwa w seminariach, przygotowując opracowania wybranych tematów w formie pisemnej, które będą omawiane w grupie. Prezentacje – każdy student będzie zobowiązany do przygotowania i zaprezentowania wybranego zagadnienia związanego z opieką nad pacjentami w podeszłym wieku. Prezentacje mają na celu rozwój umiejętności pracy w grupie, a także pogłębienie wiedzy w wybranym obszarze. Prace pisemne – w ramach zajęć praktycznych mogą być wymagane prace pisemne (np. analizy przypadków klinicznych), które mają na celu sprawdzenie umiejętności diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem geriatrycznym. 3. Zaliczenie końcowe: Test jednokrotnego wyboru – zaliczenie końcowe będzie miało formę testu składającego się z 50 pytań, gdzie do każdego pytania będą podane 4 odpowiedzi (dystraktory), z których tylko jedna jest poprawna. Kryterium zaliczenia – aby zaliczyć przedmiot, student musi uzyskać co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi, co odpowiada ocenie 3.0. Skala ocen: Ostateczna ocena końcowa jest wystawiana na podstawie wyniku z testu, zgodnie z poniższą skalą: 0-59%: 2.0 (niezaliczone) 60-69%: 3.0 (zaliczone) 70-74%: 3.5 75-84%: 4.0 85-94%: 4.5 95-100%: 5.0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Samokształcenie, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Jędrzejkiewicz | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Jędrzejkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmioty konieczne do zaliczenia przed rozpoczęciem tego przedmiotu: anatomia i fizjologia, patologia, podstawy pielęgniarstwa, farmakologia, badania fizykalne, etyka zawodu pielęgniarki, podstawowa opieka zdrowotna, organizacja pracy pielęgniarskiej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
WT ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ŚR ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
CZ ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
WYK
PT ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
|
Typ zajęć: |
Samokształcenie, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
Zajęcia praktyczne, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Wiśniewski | |
Prowadzący grup: | Natalia Nowak, Michał Rumiński, Karolina Włostowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Egzaminacyjny Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
WT ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ŚR ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
CZ ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
WYK
PT ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
|
Typ zajęć: |
Samokształcenie, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
Zajęcia praktyczne, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Wiśniewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Irzyk, Dorota Owczarczyk, Michał Rumiński, Iwona Wąs | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Egzaminacyjny Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
WT ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ŚR ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
CZ ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
PT ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
WYK
|
Typ zajęć: |
Samokształcenie, 10 godzin
Wykład, 30 godzin
Zajęcia praktyczne, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Rumiński, Monika Sadowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Irzyk, Dorota Owczarczyk, Michał Rumiński, Iwona Wąs | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Egzaminacyjny Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Na przedmiot składają się wykłady w wymiarze 30 godzin dydaktycznych, których celem jest zapoznanie studenta z koncepcją, organizacją i zasadami funkcjonowania opieki paliatywnej w Polsce. Przygotowanie studenta do opieki nad pacjentem z zaawansowaną chorobą, nad chorym w stanie terminalnym. Tematyka wykładów zwraca uwagę na bioetyczne aspekty opieki paliatywnej, omawia problemy natury duchowej i psychicznej oraz warunki godnego umierania. Na przedmiot składają się również samokształcenie w wymiarze 15 godzin dydaktycznych oraz zajęcia praktyczne w wymiarze 40 godzin dydaktycznych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot "Opieka Paliatywna" składa się z wykładów, zajęć praktycznych oraz samokształcenia, które łącznie mają na celu kompleksowe przygotowanie studentów do pełnienia profesjonalnej opieki nad pacjentem cierpiącym na zaawansowane choroby oraz chorym w stanie terminalnym. Przedmiot ten obejmuje szerokie spektrum zagadnień związanych z organizacją i zasadami funkcjonowania opieki paliatywnej w Polsce, a także wprowadza studentów w kluczowe aspekty bioetyczne, duchowe i psychologiczne tej formy opieki. Wykłady (30 godzin dydaktycznych) Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z fundamentalnymi pojęciami oraz koncepcjami dotyczącymi opieki paliatywnej. Program wykładów obejmuje następujące tematy: Definicja i filozofia opieki paliatywnej – Wprowadzenie do opieki paliatywnej jako kompleksowej formy opieki nad pacjentem w końcowych stadiach choroby. Rola i znaczenie opieki paliatywnej w systemie zdrowotnym, różnice między opieką paliatywną a hospicyjną. Organizacja opieki paliatywnej w Polsce – Zasady funkcjonowania opieki paliatywnej w polskim systemie ochrony zdrowia. Sieć hospicjów i oddziałów paliatywnych, formy wsparcia dla pacjentów i ich rodzin. Rola interdyscyplinarnego zespołu medycznego. Opieka nad pacjentem w zaawansowanej chorobie – Problemy zdrowotne pacjentów w zaawansowanych stadiach chorób przewlekłych, takich jak nowotwory, choroby neurologiczne, niewydolności narządów. Wyzwania związane z utrzymaniem jakości życia pacjentów. Opieka nad pacjentem w stanie terminalnym – Procedury i zasady opieki nad pacjentem w ostatnich tygodniach i dniach życia. Jak monitorować symptomy, podtrzymywać komfort pacjenta i zapewniać odpowiednie wsparcie emocjonalne. Bioetyka w opiece paliatywnej – Kluczowe zagadnienia bioetyczne związane z opieką nad pacjentami w stanie terminalnym. Dylematy związane z decyzjami o zaprzestaniu leczenia, stosowaniu środków podtrzymujących życie, oraz kwestii eutanazji i sedacji terminalnej. Duchowe i psychologiczne aspekty opieki paliatywnej – Problemy duchowe i psychologiczne pacjentów u kresu życia. Znaczenie wsparcia duchowego i psychologicznego w procesie umierania. Jak rozmawiać z pacjentem i jego rodziną o śmierci i trudnych decyzjach. Godne umieranie – Czym jest godne umieranie i jak opieka paliatywna może wspierać pacjenta i jego rodzinę w tym procesie. Zasady respektowania autonomii pacjenta oraz zapewniania komfortu i pokoju w ostatnich chwilach życia. Samokształcenie (15 godzin dydaktycznych) Samokształcenie ma na celu pogłębienie wiedzy zdobytej podczas wykładów oraz rozwinięcie umiejętności samodzielnego poszukiwania informacji z zakresu opieki paliatywnej. Studenci będą mieli możliwość wyboru zagadnień, które ich szczególnie interesują, i poszerzenia swojej wiedzy w tych obszarach poprzez pracę z literaturą specjalistyczną, artykułami naukowymi oraz udział w webinariach i kursach online. Przykładowe tematy samokształcenia mogą obejmować: Nowoczesne metody łagodzenia bólu i innych objawów u pacjentów paliatywnych. Wsparcie dla rodzin pacjentów w żałobie – jak pomagać rodzinom w procesie radzenia sobie ze stratą. Przegląd aktualnych badań dotyczących opieki paliatywnej i leczenia objawowego. Zajęcia praktyczne (40 godzin dydaktycznych) Zajęcia praktyczne mają na celu bezpośrednie przygotowanie studentów do pracy z pacjentami paliatywnymi w rzeczywistych warunkach klinicznych. Podczas tych zajęć studenci będą mieli okazję pracować z pacjentami w oddziałach paliatywnych, hospicjach oraz domach opieki. Zajęcia praktyczne będą obejmować: Opieka nad pacjentem paliatywnym – Studenci będą uczyć się, jak zapewniać codzienną opiekę pacjentom w zaawansowanych stadiach choroby, w tym jak monitorować stan zdrowia pacjenta, podawać leki, dbać o higienę oraz zapewniać wsparcie emocjonalne. Komunikacja z pacjentem i jego rodziną – Praktyczne umiejętności rozmawiania z pacjentem oraz jego bliskimi o trudnych tematach związanych z chorobą i zbliżającym się końcem życia. Wsparcie w procesie podejmowania decyzji dotyczących leczenia. Łagodzenie bólu i objawów – Nauka skutecznych metod łagodzenia bólu oraz innych objawów towarzyszących zaawansowanym chorobom, takich jak duszność, nudności, lęk. Studenci będą uczyć się, jak oceniać nasilenie objawów i odpowiednio reagować. Wsparcie duchowe i psychologiczne – Udzielanie wsparcia pacjentom w ich potrzebach duchowych i emocjonalnych. Jak słuchać pacjentów i ich bliskich, jak rozpoznawać ich potrzeby oraz jak oferować wsparcie w obliczu cierpienia i zbliżającej się śmierci. Opieka nad pacjentem w stanie terminalnym – Zajęcia praktyczne obejmą również opiekę nad pacjentami w ich ostatnich dniach i godzinach życia, dbanie o ich komfort, podtrzymywanie pokoju i godności oraz wsparcie dla rodzin w tym trudnym czasie. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa De Walden - Gałuszko K., Kaptacz A., Kaptacz I.: Pielęgniarstwo opieki paliatywnej. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2023. Koper A., Koper K.: Pielęgniarstwo onkologiczne. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2020. Ciałkowska - Rysz A., Dzierżanowski T.: Medycyna paliatywna. Wyd. Termedia, Poznań 2019. Krajnik M., Malec - Milewska M., Wordliczek J.: Chory na nowotwór kompendium leczenia somatycznych objawów towarzyszących. Wydawnictwo Medical Education, Warszawa 2015. Dodatkowa Malec - Milewska M., Woroń J.: Kompendium leczenia bólu. Wydawnictwo Medical Education, Warszawa 2017. Szawłowska A.W., Stec R.: Praktyka leczenia wspomagającego w onkologii. Wydawnictwo Termedia, Poznań 2017. Hryniewiecka E., Joniec - Maciejak I.: Ordynacja i farmakoterapia w praktyce pielęgniarki i położnej. Wydawnictwo Edra Urban & Partner, Warszawa 2019. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.