Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Opieka paliatywna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMCM-PG-OP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Opieka paliatywna
Jednostka: Wydział Medyczny. Collegium Medicum
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.50 LUB 3.50 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wiedza – Student zna i rozumie:

W1: Etiologię, patomechanizm, objawy kliniczne, przebieg i sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w wybranych jednostkach chorobowych

Kierunkowy efekt uczenia się: O.W2


W2: Modele opieki pielęgniarskiej nad osobą zdrową, chorą, z niepełnosprawnością i umierającą

Kierunkowy efekt uczenia się: O.W6


W3: Czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W1


W4: Etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W2


W5: Zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym, pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W3


W6: Rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W4


W7: Zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W5


W8: Właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W6


W9: Standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W7


W10: Reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W8


W11: Zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej, długoterminowej oraz na bloku operacyjnym)

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W10


W12: Zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia (Enhanced Recovery After Surgery, ERAS)

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W22


W13: Metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W33


Umiejętności – Student potrafi:

U1: Samodzielnie organizować, planować i sprawować całościową i zindywidualizowaną opiekę pielęgniarską nad osobą chorą, z niepełnosprawnością i umierającą, wykorzystując wskazania aktualnej wiedzy medycznej

Kierunkowy efekt uczenia się: O.U4


U2: Gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U1


U3: Prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U2


U4: Prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U3


U5: Organizować izolację pacjentów z chorobą zakaźną w miejscach publicznych i w warunkach domowych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U4


U6: Dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany, w tym zakładania opatrunków

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U6


U7: Dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie ich klasyfikacji

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U7


U8: Rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U8


U9: Doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U9


U10: Modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótkodziałającej

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U11


U11: Przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U12


U12: Wystawiać skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U13


U13: Przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U14


U14: Dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U15


U15: Uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U16


U16: Prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U17


U17: Rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U18


U18: Pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową oraz rurką intubacyjną i tracheotomijną

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U19


U19: Przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U22


U20: Asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U23


U21: Oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U24


U22: Postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U25


U23: Przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U26


Kompetencje społeczne – Student jest gotów do:

K1: Kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K1


K2: Przestrzegania praw pacjenta

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K2


K3: Samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K3


K4: Ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K4


K5: Zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K5


K6: Przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K6


K7: Dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K7

Wymagania wstępne:

Wymagany jest zdany egzamin z przedmiotu: Anatomia, Fizjologia, Psychologia, Pedagogika, Etyka zawodu pielęgniarki, System informacji w ochronie zdrowia, , Promocja zdrowia, Dietetyka, Organizacja pracy pielęgniarki, Badanie fizykalne, Podstawy pielęgniarstwa i praktyka zawodowa. Obowiązkowe przestrzeganie zapisów Regulaminu zajęć praktycznych.

Skrócony opis:

Na przedmiot składają się wykłady w wymiarze 30 godzin dydaktycznych, których celem jest zapoznanie studenta z koncepcją, organizacją i zasadami funkcjonowania opieki paliatywnej w Polsce. Przygotowanie studenta do opieki nad pacjentem z zaawansowaną chorobą, nad chorym w stanie terminalnym. Tematyka wykładów zwraca uwagę na bioetyczne aspekty opieki paliatywnej, omawia problemy natury duchowej i psychicznej oraz warunki godnego umierania.

Na przedmiot składają się również samokształcenie w wymiarze 15 godzin dydaktycznych oraz zajęcia praktyczne w wymiarze 40 godzin dydaktycznych.

Pełny opis:

Przedmiot "Opieka Paliatywna" składa się z wykładów, zajęć praktycznych oraz samokształcenia, które łącznie mają na celu kompleksowe przygotowanie studentów do pełnienia profesjonalnej opieki nad pacjentem cierpiącym na zaawansowane choroby oraz chorym w stanie terminalnym. Przedmiot ten obejmuje szerokie spektrum zagadnień związanych z organizacją i zasadami funkcjonowania opieki paliatywnej w Polsce, a także wprowadza studentów w kluczowe aspekty bioetyczne, duchowe i psychologiczne tej formy opieki.

Wykłady (30 godzin dydaktycznych)

Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z fundamentalnymi pojęciami oraz koncepcjami dotyczącymi opieki paliatywnej. Program wykładów obejmuje następujące tematy:

Definicja i filozofia opieki paliatywnej – Wprowadzenie do opieki paliatywnej jako kompleksowej formy opieki nad pacjentem w końcowych stadiach choroby. Rola i znaczenie opieki paliatywnej w systemie zdrowotnym, różnice między opieką paliatywną a hospicyjną.

Organizacja opieki paliatywnej w Polsce – Zasady funkcjonowania opieki paliatywnej w polskim systemie ochrony zdrowia. Sieć hospicjów i oddziałów paliatywnych, formy wsparcia dla pacjentów i ich rodzin. Rola interdyscyplinarnego zespołu medycznego.

Opieka nad pacjentem w zaawansowanej chorobie – Problemy zdrowotne pacjentów w zaawansowanych stadiach chorób przewlekłych, takich jak nowotwory, choroby neurologiczne, niewydolności narządów. Wyzwania związane z utrzymaniem jakości życia pacjentów.

Opieka nad pacjentem w stanie terminalnym – Procedury i zasady opieki nad pacjentem w ostatnich tygodniach i dniach życia. Jak monitorować symptomy, podtrzymywać komfort pacjenta i zapewniać odpowiednie wsparcie emocjonalne.

Bioetyka w opiece paliatywnej – Kluczowe zagadnienia bioetyczne związane z opieką nad pacjentami w stanie terminalnym. Dylematy związane z decyzjami o zaprzestaniu leczenia, stosowaniu środków podtrzymujących życie, oraz kwestii eutanazji i sedacji terminalnej.

Duchowe i psychologiczne aspekty opieki paliatywnej – Problemy duchowe i psychologiczne pacjentów u kresu życia. Znaczenie wsparcia duchowego i psychologicznego w procesie umierania. Jak rozmawiać z pacjentem i jego rodziną o śmierci i trudnych decyzjach.

Godne umieranie – Czym jest godne umieranie i jak opieka paliatywna może wspierać pacjenta i jego rodzinę w tym procesie. Zasady respektowania autonomii pacjenta oraz zapewniania komfortu i pokoju w ostatnich chwilach życia.

Samokształcenie (15 godzin dydaktycznych)

Samokształcenie ma na celu pogłębienie wiedzy zdobytej podczas wykładów oraz rozwinięcie umiejętności samodzielnego poszukiwania informacji z zakresu opieki paliatywnej. Studenci będą mieli możliwość wyboru zagadnień, które ich szczególnie interesują, i poszerzenia swojej wiedzy w tych obszarach poprzez pracę z literaturą specjalistyczną, artykułami naukowymi oraz udział w webinariach i kursach online.

Przykładowe tematy samokształcenia mogą obejmować:

Nowoczesne metody łagodzenia bólu i innych objawów u pacjentów paliatywnych.

Wsparcie dla rodzin pacjentów w żałobie – jak pomagać rodzinom w procesie radzenia sobie ze stratą.

Przegląd aktualnych badań dotyczących opieki paliatywnej i leczenia objawowego.

Zajęcia praktyczne (40 godzin dydaktycznych)

Zajęcia praktyczne mają na celu bezpośrednie przygotowanie studentów do pracy z pacjentami paliatywnymi w rzeczywistych warunkach klinicznych. Podczas tych zajęć studenci będą mieli okazję pracować z pacjentami w oddziałach paliatywnych, hospicjach oraz domach opieki. Zajęcia praktyczne będą obejmować:

Opieka nad pacjentem paliatywnym – Studenci będą uczyć się, jak zapewniać codzienną opiekę pacjentom w zaawansowanych stadiach choroby, w tym jak monitorować stan zdrowia pacjenta, podawać leki, dbać o higienę oraz zapewniać wsparcie emocjonalne.

Komunikacja z pacjentem i jego rodziną – Praktyczne umiejętności rozmawiania z pacjentem oraz jego bliskimi o trudnych tematach związanych z chorobą i zbliżającym się końcem życia. Wsparcie w procesie podejmowania decyzji dotyczących leczenia.

Łagodzenie bólu i objawów – Nauka skutecznych metod łagodzenia bólu oraz innych objawów towarzyszących zaawansowanym chorobom, takich jak duszność, nudności, lęk. Studenci będą uczyć się, jak oceniać nasilenie objawów i odpowiednio reagować.

Wsparcie duchowe i psychologiczne – Udzielanie wsparcia pacjentom w ich potrzebach duchowych i emocjonalnych. Jak słuchać pacjentów i ich bliskich, jak rozpoznawać ich potrzeby oraz jak oferować wsparcie w obliczu cierpienia i zbliżającej się śmierci.

Opieka nad pacjentem w stanie terminalnym – Zajęcia praktyczne obejmą również opiekę nad pacjentami w ich ostatnich dniach i godzinach życia, dbanie o ich komfort, podtrzymywanie pokoju i godności oraz wsparcie dla rodzin w tym trudnym czasie.

Literatura:

Obowiązkowa

De Walden - Gałuszko K., Kaptacz A., Kaptacz I.: Pielęgniarstwo opieki paliatywnej. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2023.

Koper A., Koper K.: Pielęgniarstwo onkologiczne. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2020.

Ciałkowska - Rysz A., Dzierżanowski T.: Medycyna paliatywna. Wyd. Termedia, Poznań 2019.

Krajnik M., Malec - Milewska M., Wordliczek J.: Chory na nowotwór kompendium leczenia somatycznych objawów towarzyszących. Wydawnictwo Medical Education, Warszawa 2015.

Dodatkowa

Malec - Milewska M., Woroń J.: Kompendium leczenia bólu. Wydawnictwo Medical Education, Warszawa 2017.

Szawłowska A.W., Stec R.: Praktyka leczenia wspomagającego w onkologii. Wydawnictwo Termedia, Poznań 2017.

Hryniewiecka E., Joniec - Maciejak I.: Ordynacja i farmakoterapia w praktyce pielęgniarki i położnej. Wydawnictwo Edra Urban & Partner, Warszawa 2019.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza – Student zna i rozumie:

W1: Etiologię, patomechanizm, objawy kliniczne, przebieg i sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w wybranych jednostkach chorobowych

Kierunkowy efekt uczenia się: O.W2

W2: Modele opieki pielęgniarskiej nad osobą zdrową, chorą, z niepełnosprawnością i umierającą

Kierunkowy efekt uczenia się: O.W6

W3: Czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W1

W4: Etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W2

W5: Zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym, pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W3

W6: Rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W4

W7: Zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W5

W8: Właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W6

W9: Standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W7

W10: Reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W8

W11: Zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej, długoterminowej oraz na bloku operacyjnym)

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W10

W12: Zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia (Enhanced Recovery After Surgery, ERAS)

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W22

W13: Metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie

Kierunkowy efekt uczenia się: D.W33

Umiejętności – Student potrafi:

U1: Samodzielnie organizować, planować i sprawować całościową i zindywidualizowaną opiekę pielęgniarską nad osobą chorą, z niepełnosprawnością i umierającą, wykorzystując wskazania aktualnej wiedzy medycznej

Kierunkowy efekt uczenia się: O.U4

U2: Gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U1

U3: Prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U2

U4: Prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U3

U5: Organizować izolację pacjentów z chorobą zakaźną w miejscach publicznych i w warunkach domowych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U4

U6: Dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany, w tym zakładania opatrunków

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U6

U7: Dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie ich klasyfikacji

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U7

U8: Rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U8

U9: Doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U9

U10: Modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótkodziałającej

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U11

U11: Przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U12

U12: Wystawiać skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U13

U13: Przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U14

U14: Dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U15

U15: Uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U16

U16: Prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U17

U17: Rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U18

U18: Pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową oraz rurką intubacyjną i tracheotomijną

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U19

U19: Przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U22

U20: Asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U23

U21: Oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U24

U22: Postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U25

U23: Przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza

Kierunkowy efekt uczenia się: D.U26

Kompetencje społeczne – Student jest gotów do:

K1: Kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K1

K2: Przestrzegania praw pacjenta

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K2

K3: Samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K3

K4: Ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K4

K5: Zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K5

K6: Przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K6

K7: Dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

Kierunkowy efekt uczenia się: O.K7

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu wymaga spełnienia kilku kluczowych warunków, które obejmują zarówno regularne uczestnictwo, aktywność na zajęciach, jak i końcowy test sprawdzający wiedzę. Poniżej przedstawione są szczegółowe zasady zaliczania:

1. Obecność na zajęciach:

Obowiązkowa obecność na wszystkich wykładach, seminariach oraz zajęciach praktycznych. Obecność na tych zajęciach jest kluczowa, ponieważ program zakłada rozwój zarówno teoretycznych, jak i praktycznych umiejętności. Brak obecności na zajęciach może skutkować koniecznością odrobienia zajęć zgodnie z ustaleniami prowadzącego.

2. Zaliczenia bieżące:

Zaliczenia wejściówek – przed każdym seminarium mogą być przeprowadzane krótkie wejściówki sprawdzające przygotowanie studenta z zakresu materiału przerabianego w poprzednich zajęciach oraz wskazanych lektur.

Opracowanie materiałów na zajęciach – studenci są zobowiązani do aktywnego uczestnictwa w seminariach, przygotowując opracowania wybranych tematów w formie pisemnej, które będą omawiane w grupie.

Prezentacje – każdy student będzie zobowiązany do przygotowania i zaprezentowania wybranego zagadnienia związanego z opieką nad pacjentami w podeszłym wieku. Prezentacje mają na celu rozwój umiejętności pracy w grupie, a także pogłębienie wiedzy w wybranym obszarze.

Prace pisemne – w ramach zajęć praktycznych mogą być wymagane prace pisemne (np. analizy przypadków klinicznych), które mają na celu sprawdzenie umiejętności diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem geriatrycznym.

3. Zaliczenie końcowe:

Test jednokrotnego wyboru – zaliczenie końcowe będzie miało formę testu składającego się z 50 pytań, gdzie do każdego pytania będą podane 4 odpowiedzi (dystraktory), z których tylko jedna jest poprawna.

Kryterium zaliczenia – aby zaliczyć przedmiot, student musi uzyskać co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi, co odpowiada ocenie 3.0.

Skala ocen:

Ostateczna ocena końcowa jest wystawiana na podstawie wyniku z testu, zgodnie z poniższą skalą:

0-59%: 2.0 (niezaliczone)

60-69%: 3.0 (zaliczone)

70-74%: 3.5

75-84%: 4.0

85-94%: 4.5

95-100%: 5.0

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Samokształcenie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadeta Jędrzejkiewicz
Prowadzący grup: Bernadeta Jędrzejkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Samokształcenie - Zaliczenie
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmioty konieczne do zaliczenia przed rozpoczęciem tego przedmiotu: anatomia i fizjologia, patologia, podstawy pielęgniarstwa, farmakologia, badania fizykalne, etyka zawodu pielęgniarki, podstawowa opieka zdrowotna, organizacja pracy pielęgniarskiej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Samokształcenie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Zajęcia praktyczne, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Wiśniewski
Prowadzący grup: Natalia Nowak, Michał Rumiński, Karolina Włostowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Samokształcenie - Zaliczenie
Wykład - Egzaminacyjny
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Samokształcenie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Zajęcia praktyczne, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Wiśniewski
Prowadzący grup: Piotr Irzyk, Dorota Owczarczyk, Michał Rumiński, Iwona Wąs
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Samokształcenie - Zaliczenie
Wykład - Egzaminacyjny
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Samokształcenie, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Zajęcia praktyczne, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Rumiński, Monika Sadowska
Prowadzący grup: Piotr Irzyk, Dorota Owczarczyk, Michał Rumiński, Iwona Wąs
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Samokształcenie - Zaliczenie
Wykład - Egzaminacyjny
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Na przedmiot składają się wykłady w wymiarze 30 godzin dydaktycznych, których celem jest zapoznanie studenta z koncepcją, organizacją i zasadami funkcjonowania opieki paliatywnej w Polsce. Przygotowanie studenta do opieki nad pacjentem z zaawansowaną chorobą, nad chorym w stanie terminalnym. Tematyka wykładów zwraca uwagę na bioetyczne aspekty opieki paliatywnej, omawia problemy natury duchowej i psychicznej oraz warunki godnego umierania.

Na przedmiot składają się również samokształcenie w wymiarze 15 godzin dydaktycznych oraz zajęcia praktyczne w wymiarze 40 godzin dydaktycznych.

Pełny opis:

Przedmiot "Opieka Paliatywna" składa się z wykładów, zajęć praktycznych oraz samokształcenia, które łącznie mają na celu kompleksowe przygotowanie studentów do pełnienia profesjonalnej opieki nad pacjentem cierpiącym na zaawansowane choroby oraz chorym w stanie terminalnym. Przedmiot ten obejmuje szerokie spektrum zagadnień związanych z organizacją i zasadami funkcjonowania opieki paliatywnej w Polsce, a także wprowadza studentów w kluczowe aspekty bioetyczne, duchowe i psychologiczne tej formy opieki.

Wykłady (30 godzin dydaktycznych)

Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z fundamentalnymi pojęciami oraz koncepcjami dotyczącymi opieki paliatywnej. Program wykładów obejmuje następujące tematy:

Definicja i filozofia opieki paliatywnej – Wprowadzenie do opieki paliatywnej jako kompleksowej formy opieki nad pacjentem w końcowych stadiach choroby. Rola i znaczenie opieki paliatywnej w systemie zdrowotnym, różnice między opieką paliatywną a hospicyjną.

Organizacja opieki paliatywnej w Polsce – Zasady funkcjonowania opieki paliatywnej w polskim systemie ochrony zdrowia. Sieć hospicjów i oddziałów paliatywnych, formy wsparcia dla pacjentów i ich rodzin. Rola interdyscyplinarnego zespołu medycznego.

Opieka nad pacjentem w zaawansowanej chorobie – Problemy zdrowotne pacjentów w zaawansowanych stadiach chorób przewlekłych, takich jak nowotwory, choroby neurologiczne, niewydolności narządów. Wyzwania związane z utrzymaniem jakości życia pacjentów.

Opieka nad pacjentem w stanie terminalnym – Procedury i zasady opieki nad pacjentem w ostatnich tygodniach i dniach życia. Jak monitorować symptomy, podtrzymywać komfort pacjenta i zapewniać odpowiednie wsparcie emocjonalne.

Bioetyka w opiece paliatywnej – Kluczowe zagadnienia bioetyczne związane z opieką nad pacjentami w stanie terminalnym. Dylematy związane z decyzjami o zaprzestaniu leczenia, stosowaniu środków podtrzymujących życie, oraz kwestii eutanazji i sedacji terminalnej.

Duchowe i psychologiczne aspekty opieki paliatywnej – Problemy duchowe i psychologiczne pacjentów u kresu życia. Znaczenie wsparcia duchowego i psychologicznego w procesie umierania. Jak rozmawiać z pacjentem i jego rodziną o śmierci i trudnych decyzjach.

Godne umieranie – Czym jest godne umieranie i jak opieka paliatywna może wspierać pacjenta i jego rodzinę w tym procesie. Zasady respektowania autonomii pacjenta oraz zapewniania komfortu i pokoju w ostatnich chwilach życia.

Samokształcenie (15 godzin dydaktycznych)

Samokształcenie ma na celu pogłębienie wiedzy zdobytej podczas wykładów oraz rozwinięcie umiejętności samodzielnego poszukiwania informacji z zakresu opieki paliatywnej. Studenci będą mieli możliwość wyboru zagadnień, które ich szczególnie interesują, i poszerzenia swojej wiedzy w tych obszarach poprzez pracę z literaturą specjalistyczną, artykułami naukowymi oraz udział w webinariach i kursach online.

Przykładowe tematy samokształcenia mogą obejmować:

Nowoczesne metody łagodzenia bólu i innych objawów u pacjentów paliatywnych.

Wsparcie dla rodzin pacjentów w żałobie – jak pomagać rodzinom w procesie radzenia sobie ze stratą.

Przegląd aktualnych badań dotyczących opieki paliatywnej i leczenia objawowego.

Zajęcia praktyczne (40 godzin dydaktycznych)

Zajęcia praktyczne mają na celu bezpośrednie przygotowanie studentów do pracy z pacjentami paliatywnymi w rzeczywistych warunkach klinicznych. Podczas tych zajęć studenci będą mieli okazję pracować z pacjentami w oddziałach paliatywnych, hospicjach oraz domach opieki. Zajęcia praktyczne będą obejmować:

Opieka nad pacjentem paliatywnym – Studenci będą uczyć się, jak zapewniać codzienną opiekę pacjentom w zaawansowanych stadiach choroby, w tym jak monitorować stan zdrowia pacjenta, podawać leki, dbać o higienę oraz zapewniać wsparcie emocjonalne.

Komunikacja z pacjentem i jego rodziną – Praktyczne umiejętności rozmawiania z pacjentem oraz jego bliskimi o trudnych tematach związanych z chorobą i zbliżającym się końcem życia. Wsparcie w procesie podejmowania decyzji dotyczących leczenia.

Łagodzenie bólu i objawów – Nauka skutecznych metod łagodzenia bólu oraz innych objawów towarzyszących zaawansowanym chorobom, takich jak duszność, nudności, lęk. Studenci będą uczyć się, jak oceniać nasilenie objawów i odpowiednio reagować.

Wsparcie duchowe i psychologiczne – Udzielanie wsparcia pacjentom w ich potrzebach duchowych i emocjonalnych. Jak słuchać pacjentów i ich bliskich, jak rozpoznawać ich potrzeby oraz jak oferować wsparcie w obliczu cierpienia i zbliżającej się śmierci.

Opieka nad pacjentem w stanie terminalnym – Zajęcia praktyczne obejmą również opiekę nad pacjentami w ich ostatnich dniach i godzinach życia, dbanie o ich komfort, podtrzymywanie pokoju i godności oraz wsparcie dla rodzin w tym trudnym czasie.

Literatura:

Obowiązkowa

De Walden - Gałuszko K., Kaptacz A., Kaptacz I.: Pielęgniarstwo opieki paliatywnej. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2023.

Koper A., Koper K.: Pielęgniarstwo onkologiczne. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2020.

Ciałkowska - Rysz A., Dzierżanowski T.: Medycyna paliatywna. Wyd. Termedia, Poznań 2019.

Krajnik M., Malec - Milewska M., Wordliczek J.: Chory na nowotwór kompendium leczenia somatycznych objawów towarzyszących. Wydawnictwo Medical Education, Warszawa 2015.

Dodatkowa

Malec - Milewska M., Woroń J.: Kompendium leczenia bólu. Wydawnictwo Medical Education, Warszawa 2017.

Szawłowska A.W., Stec R.: Praktyka leczenia wspomagającego w onkologii. Wydawnictwo Termedia, Poznań 2017.

Hryniewiecka E., Joniec - Maciejak I.: Ordynacja i farmakoterapia w praktyce pielęgniarki i położnej. Wydawnictwo Edra Urban & Partner, Warszawa 2019.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)