Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Patologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMCM-PG-PAT-sem-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Patologia
Jednostka: Wydział Medyczny. Collegium Medicum
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki medyczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

CMP_A.W6

CMP_A.W7

CMP_A.W8

CMP_A.U2

Wymagania wstępne:

Student posiada wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii człowieka.

Skrócony opis:

Celem nauczania patofizjologii jest poznanie zmian zachodzących w organizmie pod wpływem czynników patogennych i zrozumienie wywołujących je przyczyn. Program nauczania fizjologii i patofizjologii jest dostosowany do programu medycyny translacyjnej. Daje podstawy dla wszechstronnej krytycznej analizy i zrozumienia objawów oraz mechanizmów chorób oraz dla

prawidłowego postępowania profilaktycznego, terapeutycznego i rehabilitacyjnego w dalszej pracy.

Pełny opis:

1 TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY

Wykład i Seminarium:

Podstawowe pojęcia zdrowie-choroba. Klasyfikacja chorób, objawy, przebieg, rokowanie, zejście. Etiologia i patogeneza. Czynniki chorobotwórcze i mechanizm ich działania. Rola czynników środowiskowych w rozwoju organizmu i w kształtowaniu patogenezy chorób. Udział mechanizmów epigenetycznych.

Zapalenie

2 TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY

Wykład i seminarium:

Termoregulacja

Układ trawienny

• Przełyk (choroby przełyku)

• Żołądek (zapalenie żołądka, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, rak żołądka, zespół Zollingera-Ellisona

• Jelito cienkie i grube (zaburzenia motoryki jelit, niedrożność porażenna i mechaniczna jelit, zaburzenia wchłaniania tłuszczów, węglowodanów, białek, zaburzenia wodno-elektrolitowe

• Wątroba (WZW, marskość, zapalenie pęcherzyka żółciowego, niewydolność)

• Czynność zewnątrzwydzielnicza trzustki (OZT, przewlekłe zapalenie trzustki), czynność wewnątrzwydzielnicza trzustki, cukrzyca (t1, t2, zaburzenia metaboliczne w cukrzycy; hormonalnie czynne guzy trzustki, hipoglikemia, otyłość i głodzenie

3 TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY dr Stangret

Wykład i seminarium:

Etiopatogeneza nowotworów

• Występowanie nowotworów

• Charakterystyka transformacji nowotworowej

• Modele karcynogenezy

• Czynniki predysponujące i rakotwórcze środowiska człowieka

• Markery nowotworowe

• Oddziaływanie nowotworu na organizm gospodarza

• Patofizjologiczne podstawy terapii genowej i immunoterapii chorób nowotworowych

4. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY

Wykład i Seminarium:

Metabolizm kostny

Patofizjologia choroby zwyrodnieniowej stawów

5. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY

Wykład i Seminarium:

Układ dokrewny (ogólny pogląd na zaburzenia czynnościowe układu dokrewnego – niedoczynność gruczołu dokrewnego, nadczynność gruczołu dokrewnego, zaburzenia podstawowych procesów w układzie dokrewnym:

• gruczoł tarczowy

• zaburzenia regulacji hormonalnej wapniowo-fosforanowej

• rdzeń nadnerczy

• kora nadnerczy

• stres

6. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY

Wykład i seminarium:

Układ płciowy

• Zaburzenia różnicowania płci i rozwoju układu płciowego

• Wpływ zaburzeń endokrynologicznych na układ rozrodczy

• Zaburzenia owulacji oraz inne nieprawidłowości żeńskiego cyklu płciowego

• Zaburzenia cyklu płciowego spowodowane chorobami podwzgórza i przysadki mózgowej

• Niepłodność i bezpłodność

7. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY

Wykład i Seminaria:

Układ krążenia

• przypomnienie: praca serca i przepływ krwi, metabolizm serca;

• regulacja ukł. krążenia (prądy czynnościowe serca, pole elektryczne serce (model dipola równoważnego)

• EKG (terminologia załamków, odcinków, rejestracja)

• Cykl pracy serca w ekg, oś elektryczna serca

• Wpływ zaburzeń elektrolitowych na EKG (zmiany w stężeniu potasu, wapnia)

• Zaburzenia wytwarzania i przewodzenia bodźców

• Patomechanizm zaburzeń rytmu, pobudzenie pozazatokowe, czynne rytmy pozazatokowe( częstoskurcz nadkomorowy, komorowy, zespół wydłużonego QT, trzepotanie i migotanie przedsionków, komór)

• Zaburzenia przewodzenia przedsionkowo – komorowego (bloki śródkomorowe, zespoły preekscytacji)

• ChNS (przyczyny, etiologia, miażdzyca tętnic wieńcowych, zawał serca

• Niewydolność krążenia (funkcja skurczowa serca, zastoinowa niewydolność serca, wstrząs, zaburzenia krążenia w wadach serca (tony i szmery, wady serca-wrodzone, nabyte)

• Nadciśnienie tętnicze

8. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY

Wykład i Seminarium:

I. Patofizjologia układu oddechowego

• Mechanizmy zaburzeń mechaniki oddychania (obturacjyjny zespół upośledzenia sprawności wentylacyjnej płuc, restrykcyjny typ zaburzeń wentylacji, zaburzenia wymiany gazowej, zaburzenia oddychania w czasie snu, komórkowe mechanizmy kompensacyjne niedotlenienia w układzie oddechowym, systemy kontroli oddychania (chemiczna regulacja oddychania, testy oceny regulacji oddychania; przykłady kliniczne (astma, POChP, choroby śródmiąższowe płuc, zespół otyłości i hipowentylacji, regulacja oddychania podczas snu)

II. Patofizjologia nerek

• Anatomia

• Regulacja wydalania sodu

• Regulacja wydalania potasu

• Zagęszczanie i rozcieńczanie moczu (zaburzenia w wydalaniu i oszczędzaniu wody: zespoły niedoboru ADH, braku wrażliwości na ADH, zmiany organiczne nerek, zaburzenia zdolności rozcieńczania moczu)

• Wydalanie jonu wodorowego 8wchłanianie zwrotne, wydalanie i synteza de novo wodorowęglanów, wydalanie jonu wodorowego: powstawanie kwaśności miareczkowej i jonu amonowego, zaburzenia wchłaniania wodorowęglanów i wydzielania jonu wodorowego

• Badanie czynności nerek (badanie moczu, przesączania kłębuszkowego i ukrwienia nerek, badanie moczu, badanie klirensowe, metody pomiarów czynności kłębuszków i/lub kanalików nerkowych

• Choroby nerek

• Niewydolność nerek (przewlekła niewydolność nerek, ostra niewydolność nerek)

9. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY

Wykład i Seminarium

Patofizjologia tkanki łącznej

• Zaburzenia w rozwoju i odkładaniu się elementów tkanki łącznej (samoistna kruchość kości, zespół Ehlersa-Danlosa, RZS, twardzina, toczeń, zaburzenia metabolizmu glukozoaminoglikanów)

• Zagadnienia patologii mięśni prążkowanych

• Miopatie

• Choroby nerwowo-mięśniowe, choroby zapalne mięśni

10. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY

Wykład i seminarium:

Ośrodkowy układ nerwowy:

• zaburzenia najważniejszych funkcji układu nerwowego - ruch, czucie, zaburzenia niektórych wyższych czynności korowych,

• etiologia i patomechanizmy wybranych chorób OUN (charakterystyka najważniejszych stanów patologicznych OUN-procesy snu czuwania, czynności motywacyjno-popędowe i emocje, procesy uczenia się i pamięci); padaczka, choroby neurodegeneracyjne – mechanizmy powstawania, ch. Parkinsona, ch. Huntingtona, ch. otępienne, schizofrenia, paranoja i reakcje paranoidalne, ch afektywne, zespoły lękowe

Wykład Starzenie się

Literatura:

1. Literatura obowiązkowa:

Guzek JW - Patofizjologia człowieka w zarysie, PZWL 2015

2. Literatura uzupełniająca:

Maśliński S., Ryżewski J.: Patofizjologia. Tom 1-2. PZWL 2012

Zahorska-Markiewicz B, Małecka-Tendera E.: Patofizjologia kliniczna. Podręcznik dla studentów medycyny. Urban & Partner 2021

Efekty kształcenia i opis ECTS:

CMP_A.W6 podstawowe pojęcia z zakresu patologii ogólnej i patologii poszczególnych układów organizmu;

CMP_A.W7 wybrane zagadnienia z zakresu patologii narządowej układu krążenia, układu oddechowego, układu trawiennego, układu hormonalnego, układu metabolicznego, układu moczowo-płciowego i układu nerwowego;

CMP_A.W8 czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne;

CMP_A.U2 łączyć obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych

z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań diagnostycznych;

Wykłady 30 godzin

Seminaria 30 godzin

Samokształcenie 10 godzin

Łącznie 2,5 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę - kolokwium testowe.

Ocena pozytywna - uzyskanie co najmniej 50%+1pkt

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Stangret
Prowadzący grup: Dariusz Chmielewski, Grzegorz Horszczaruk, Agnieszka Kamińska, Marta Nesteruk, Artur Rogowski, Monika Siwińska, Aleksandra Stangret, Michał Wasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem nauczania patofizjologii jest poznanie zmian zachodzących w organizmie pod wpływem czynników patogennych i zrozumienie wywołujących je przyczyn. Program nauczania fizjologii i patofizjologii jest dostosowany do programu medycyny translacyjnej. Daje podstawy dla wszechstronnej krytycznej analizy i zrozumienia objawów oraz mechanizmów chorób oraz dla

prawidłowego postępowania profilaktycznego, terapeutycznego i rehabilitacyjnego w dalszej pracy.

Pełny opis:

1 TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY

Wykład i Seminarium:

Podstawowe pojęcia zdrowie-choroba. Klasyfikacja chorób, objawy, przebieg, rokowanie, zejście. Etiologia i patogeneza. Czynniki chorobotwórcze i mechanizm ich działania. Rola czynników środowiskowych w rozwoju organizmu i w kształtowaniu patogenezy chorób. Udział mechanizmów epigenetycznych.

Zapalenie

2 TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY

Wykład i seminarium:

Termoregulacja

Układ trawienny

• Przełyk (choroby przełyku)

• Żołądek (zapalenie żołądka, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, rak żołądka, zespół Zollingera-Ellisona

• Jelito cienkie i grube (zaburzenia motoryki jelit, niedrożność porażenna i mechaniczna jelit, zaburzenia wchłaniania tłuszczów, węglowodanów, białek, zaburzenia wodno-elektrolitowe

• Wątroba (WZW, marskość, zapalenie pęcherzyka żółciowego, niewydolność)

• Czynność zewnątrzwydzielnicza trzustki (OZT, przewlekłe zapalenie trzustki), czynność wewnątrzwydzielnicza trzustki, cukrzyca (t1, t2, zaburzenia metaboliczne w cukrzycy; hormonalnie czynne guzy trzustki, hipoglikemia, otyłość i głodzenie

3 TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY dr Stangret

Wykład i seminarium:

Etiopatogeneza nowotworów

• Występowanie nowotworów

• Charakterystyka transformacji nowotworowej

• Modele karcynogenezy

• Czynniki predysponujące i rakotwórcze środowiska człowieka

• Markery nowotworowe

• Oddziaływanie nowotworu na organizm gospodarza

• Patofizjologiczne podstawy terapii genowej i immunoterapii chorób nowotworowych

4. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY

Wykład i Seminarium:

Metabolizm kostny

Patofizjologia choroby zwyrodnieniowej stawów

5. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY

Wykład i Seminarium:

Układ dokrewny (ogólny pogląd na zaburzenia czynnościowe układu dokrewnego – niedoczynność gruczołu dokrewnego, nadczynność gruczołu dokrewnego, zaburzenia podstawowych procesów w układzie dokrewnym:

• gruczoł tarczowy

• zaburzenia regulacji hormonalnej wapniowo-fosforanowej

• rdzeń nadnerczy

• kora nadnerczy

• stres

6. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY

Wykład i seminarium:

Układ płciowy

• Zaburzenia różnicowania płci i rozwoju układu płciowego

• Wpływ zaburzeń endokrynologicznych na układ rozrodczy

• Zaburzenia owulacji oraz inne nieprawidłowości żeńskiego cyklu płciowego

• Zaburzenia cyklu płciowego spowodowane chorobami podwzgórza i przysadki mózgowej

• Niepłodność i bezpłodność

7. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY

Wykład i Seminaria:

Układ krążenia

• przypomnienie: praca serca i przepływ krwi, metabolizm serca;

• regulacja ukł. krążenia (prądy czynnościowe serca, pole elektryczne serce (model dipola równoważnego)

• EKG (terminologia załamków, odcinków, rejestracja)

• Cykl pracy serca w ekg, oś elektryczna serca

• Wpływ zaburzeń elektrolitowych na EKG (zmiany w stężeniu potasu, wapnia)

• Zaburzenia wytwarzania i przewodzenia bodźców

• Patomechanizm zaburzeń rytmu, pobudzenie pozazatokowe, czynne rytmy pozazatokowe( częstoskurcz nadkomorowy, komorowy, zespół wydłużonego QT, trzepotanie i migotanie przedsionków, komór)

• Zaburzenia przewodzenia przedsionkowo – komorowego (bloki śródkomorowe, zespoły preekscytacji)

• ChNS (przyczyny, etiologia, miażdzyca tętnic wieńcowych, zawał serca

• Niewydolność krążenia (funkcja skurczowa serca, zastoinowa niewydolność serca, wstrząs, zaburzenia krążenia w wadach serca (tony i szmery, wady serca-wrodzone, nabyte)

• Nadciśnienie tętnicze

8. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY

Wykład i Seminarium:

I. Patofizjologia układu oddechowego

• Mechanizmy zaburzeń mechaniki oddychania (obturacjyjny zespół upośledzenia sprawności wentylacyjnej płuc, restrykcyjny typ zaburzeń wentylacji, zaburzenia wymiany gazowej, zaburzenia oddychania w czasie snu, komórkowe mechanizmy kompensacyjne niedotlenienia w układzie oddechowym, systemy kontroli oddychania (chemiczna regulacja oddychania, testy oceny regulacji oddychania; przykłady kliniczne (astma, POChP, choroby śródmiąższowe płuc, zespół otyłości i hipowentylacji, regulacja oddychania podczas snu)

II. Patofizjologia nerek

• Anatomia

• Regulacja wydalania sodu

• Regulacja wydalania potasu

• Zagęszczanie i rozcieńczanie moczu (zaburzenia w wydalaniu i oszczędzaniu wody: zespoły niedoboru ADH, braku wrażliwości na ADH, zmiany organiczne nerek, zaburzenia zdolności rozcieńczania moczu)

• Wydalanie jonu wodorowego 8wchłanianie zwrotne, wydalanie i synteza de novo wodorowęglanów, wydalanie jonu wodorowego: powstawanie kwaśności miareczkowej i jonu amonowego, zaburzenia wchłaniania wodorowęglanów i wydzielania jonu wodorowego

• Badanie czynności nerek (badanie moczu, przesączania kłębuszkowego i ukrwienia nerek, badanie moczu, badanie klirensowe, metody pomiarów czynności kłębuszków i/lub kanalików nerkowych

• Choroby nerek

• Niewydolność nerek (przewlekła niewydolność nerek, ostra niewydolność nerek)

9. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY

Wykład i Seminarium

Patofizjologia tkanki łącznej

• Zaburzenia w rozwoju i odkładaniu się elementów tkanki łącznej (samoistna kruchość kości, zespół Ehlersa-Danlosa, RZS, twardzina, toczeń, zaburzenia metabolizmu glukozoaminoglikanów)

• Zagadnienia patologii mięśni prążkowanych

• Miopatie

• Choroby nerwowo-mięśniowe, choroby zapalne mięśni

10. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY

Wykład i seminarium:

Ośrodkowy układ nerwowy:

• zaburzenia najważniejszych funkcji układu nerwowego - ruch, czucie, zaburzenia niektórych wyższych czynności korowych,

• etiologia i patomechanizmy wybranych chorób OUN (charakterystyka najważniejszych stanów patologicznych OUN-procesy snu czuwania, czynności motywacyjno-popędowe i emocje, procesy uczenia się i pamięci); padaczka, choroby neurodegeneracyjne – mechanizmy powstawania, ch. Parkinsona, ch. Huntingtona, ch. otępienne, schizofrenia, paranoja i reakcje paranoidalne, ch afektywne, zespoły lękowe

Wykład Starzenie się

Literatura:

1. Literatura obowiązkowa:

Guzek JW - Patofizjologia człowieka w zarysie, PZWL 2015

2. Literatura uzupełniająca:

Maśliński S., Ryżewski J.: Patofizjologia. Tom 1-2. PZWL 2012

Zahorska-Markiewicz B, Małecka-Tendera E.: Patofizjologia kliniczna. Podręcznik dla studentów medycyny. Urban & Partner 2021

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)