Patologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-PG-PAT-sem-1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0912) Medycyna
|
Nazwa przedmiotu: | Patologia |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki medyczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | CMP_A.W6 CMP_A.W7 CMP_A.W8 CMP_A.U2 |
Wymagania wstępne: | Student posiada wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii człowieka. |
Skrócony opis: |
Celem nauczania patofizjologii jest poznanie zmian zachodzących w organizmie pod wpływem czynników patogennych i zrozumienie wywołujących je przyczyn. Program nauczania fizjologii i patofizjologii jest dostosowany do programu medycyny translacyjnej. Daje podstawy dla wszechstronnej krytycznej analizy i zrozumienia objawów oraz mechanizmów chorób oraz dla prawidłowego postępowania profilaktycznego, terapeutycznego i rehabilitacyjnego w dalszej pracy. |
Pełny opis: |
1 TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY Wykład i Seminarium: Podstawowe pojęcia zdrowie-choroba. Klasyfikacja chorób, objawy, przebieg, rokowanie, zejście. Etiologia i patogeneza. Czynniki chorobotwórcze i mechanizm ich działania. Rola czynników środowiskowych w rozwoju organizmu i w kształtowaniu patogenezy chorób. Udział mechanizmów epigenetycznych. Zapalenie 2 TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY Wykład i seminarium: Termoregulacja Układ trawienny • Przełyk (choroby przełyku) • Żołądek (zapalenie żołądka, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, rak żołądka, zespół Zollingera-Ellisona • Jelito cienkie i grube (zaburzenia motoryki jelit, niedrożność porażenna i mechaniczna jelit, zaburzenia wchłaniania tłuszczów, węglowodanów, białek, zaburzenia wodno-elektrolitowe • Wątroba (WZW, marskość, zapalenie pęcherzyka żółciowego, niewydolność) • Czynność zewnątrzwydzielnicza trzustki (OZT, przewlekłe zapalenie trzustki), czynność wewnątrzwydzielnicza trzustki, cukrzyca (t1, t2, zaburzenia metaboliczne w cukrzycy; hormonalnie czynne guzy trzustki, hipoglikemia, otyłość i głodzenie 3 TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY dr Stangret Wykład i seminarium: Etiopatogeneza nowotworów • Występowanie nowotworów • Charakterystyka transformacji nowotworowej • Modele karcynogenezy • Czynniki predysponujące i rakotwórcze środowiska człowieka • Markery nowotworowe • Oddziaływanie nowotworu na organizm gospodarza • Patofizjologiczne podstawy terapii genowej i immunoterapii chorób nowotworowych 4. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY Wykład i Seminarium: Metabolizm kostny Patofizjologia choroby zwyrodnieniowej stawów 5. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY Wykład i Seminarium: Układ dokrewny (ogólny pogląd na zaburzenia czynnościowe układu dokrewnego – niedoczynność gruczołu dokrewnego, nadczynność gruczołu dokrewnego, zaburzenia podstawowych procesów w układzie dokrewnym: • gruczoł tarczowy • zaburzenia regulacji hormonalnej wapniowo-fosforanowej • rdzeń nadnerczy • kora nadnerczy • stres 6. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY Wykład i seminarium: Układ płciowy • Zaburzenia różnicowania płci i rozwoju układu płciowego • Wpływ zaburzeń endokrynologicznych na układ rozrodczy • Zaburzenia owulacji oraz inne nieprawidłowości żeńskiego cyklu płciowego • Zaburzenia cyklu płciowego spowodowane chorobami podwzgórza i przysadki mózgowej • Niepłodność i bezpłodność 7. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY Wykład i Seminaria: Układ krążenia • przypomnienie: praca serca i przepływ krwi, metabolizm serca; • regulacja ukł. krążenia (prądy czynnościowe serca, pole elektryczne serce (model dipola równoważnego) • EKG (terminologia załamków, odcinków, rejestracja) • Cykl pracy serca w ekg, oś elektryczna serca • Wpływ zaburzeń elektrolitowych na EKG (zmiany w stężeniu potasu, wapnia) • Zaburzenia wytwarzania i przewodzenia bodźców • Patomechanizm zaburzeń rytmu, pobudzenie pozazatokowe, czynne rytmy pozazatokowe( częstoskurcz nadkomorowy, komorowy, zespół wydłużonego QT, trzepotanie i migotanie przedsionków, komór) • Zaburzenia przewodzenia przedsionkowo – komorowego (bloki śródkomorowe, zespoły preekscytacji) • ChNS (przyczyny, etiologia, miażdzyca tętnic wieńcowych, zawał serca • Niewydolność krążenia (funkcja skurczowa serca, zastoinowa niewydolność serca, wstrząs, zaburzenia krążenia w wadach serca (tony i szmery, wady serca-wrodzone, nabyte) • Nadciśnienie tętnicze 8. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY Wykład i Seminarium: I. Patofizjologia układu oddechowego • Mechanizmy zaburzeń mechaniki oddychania (obturacjyjny zespół upośledzenia sprawności wentylacyjnej płuc, restrykcyjny typ zaburzeń wentylacji, zaburzenia wymiany gazowej, zaburzenia oddychania w czasie snu, komórkowe mechanizmy kompensacyjne niedotlenienia w układzie oddechowym, systemy kontroli oddychania (chemiczna regulacja oddychania, testy oceny regulacji oddychania; przykłady kliniczne (astma, POChP, choroby śródmiąższowe płuc, zespół otyłości i hipowentylacji, regulacja oddychania podczas snu) II. Patofizjologia nerek • Anatomia • Regulacja wydalania sodu • Regulacja wydalania potasu • Zagęszczanie i rozcieńczanie moczu (zaburzenia w wydalaniu i oszczędzaniu wody: zespoły niedoboru ADH, braku wrażliwości na ADH, zmiany organiczne nerek, zaburzenia zdolności rozcieńczania moczu) • Wydalanie jonu wodorowego 8wchłanianie zwrotne, wydalanie i synteza de novo wodorowęglanów, wydalanie jonu wodorowego: powstawanie kwaśności miareczkowej i jonu amonowego, zaburzenia wchłaniania wodorowęglanów i wydzielania jonu wodorowego • Badanie czynności nerek (badanie moczu, przesączania kłębuszkowego i ukrwienia nerek, badanie moczu, badanie klirensowe, metody pomiarów czynności kłębuszków i/lub kanalików nerkowych • Choroby nerek • Niewydolność nerek (przewlekła niewydolność nerek, ostra niewydolność nerek) 9. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY Wykład i Seminarium Patofizjologia tkanki łącznej • Zaburzenia w rozwoju i odkładaniu się elementów tkanki łącznej (samoistna kruchość kości, zespół Ehlersa-Danlosa, RZS, twardzina, toczeń, zaburzenia metabolizmu glukozoaminoglikanów) • Zagadnienia patologii mięśni prążkowanych • Miopatie • Choroby nerwowo-mięśniowe, choroby zapalne mięśni 10. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY Wykład i seminarium: Ośrodkowy układ nerwowy: • zaburzenia najważniejszych funkcji układu nerwowego - ruch, czucie, zaburzenia niektórych wyższych czynności korowych, • etiologia i patomechanizmy wybranych chorób OUN (charakterystyka najważniejszych stanów patologicznych OUN-procesy snu czuwania, czynności motywacyjno-popędowe i emocje, procesy uczenia się i pamięci); padaczka, choroby neurodegeneracyjne – mechanizmy powstawania, ch. Parkinsona, ch. Huntingtona, ch. otępienne, schizofrenia, paranoja i reakcje paranoidalne, ch afektywne, zespoły lękowe Wykład Starzenie się |
Literatura: |
1. Literatura obowiązkowa: Guzek JW - Patofizjologia człowieka w zarysie, PZWL 2015 2. Literatura uzupełniająca: Maśliński S., Ryżewski J.: Patofizjologia. Tom 1-2. PZWL 2012 Zahorska-Markiewicz B, Małecka-Tendera E.: Patofizjologia kliniczna. Podręcznik dla studentów medycyny. Urban & Partner 2021 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
CMP_A.W6 podstawowe pojęcia z zakresu patologii ogólnej i patologii poszczególnych układów organizmu; CMP_A.W7 wybrane zagadnienia z zakresu patologii narządowej układu krążenia, układu oddechowego, układu trawiennego, układu hormonalnego, układu metabolicznego, układu moczowo-płciowego i układu nerwowego; CMP_A.W8 czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne; CMP_A.U2 łączyć obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań diagnostycznych; Wykłady 30 godzin Seminaria 30 godzin Samokształcenie 10 godzin Łącznie 2,5 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę - kolokwium testowe. Ocena pozytywna - uzyskanie co najmniej 50%+1pkt |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM1
CZ PT SEM1
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Stangret | |
Prowadzący grup: | Dariusz Chmielewski, Grzegorz Horszczaruk, Agnieszka Kamińska, Marta Nesteruk, Artur Rogowski, Monika Siwińska, Aleksandra Stangret, Michał Wasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem nauczania patofizjologii jest poznanie zmian zachodzących w organizmie pod wpływem czynników patogennych i zrozumienie wywołujących je przyczyn. Program nauczania fizjologii i patofizjologii jest dostosowany do programu medycyny translacyjnej. Daje podstawy dla wszechstronnej krytycznej analizy i zrozumienia objawów oraz mechanizmów chorób oraz dla prawidłowego postępowania profilaktycznego, terapeutycznego i rehabilitacyjnego w dalszej pracy. |
|
Pełny opis: |
1 TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY Wykład i Seminarium: Podstawowe pojęcia zdrowie-choroba. Klasyfikacja chorób, objawy, przebieg, rokowanie, zejście. Etiologia i patogeneza. Czynniki chorobotwórcze i mechanizm ich działania. Rola czynników środowiskowych w rozwoju organizmu i w kształtowaniu patogenezy chorób. Udział mechanizmów epigenetycznych. Zapalenie 2 TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY Wykład i seminarium: Termoregulacja Układ trawienny • Przełyk (choroby przełyku) • Żołądek (zapalenie żołądka, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, rak żołądka, zespół Zollingera-Ellisona • Jelito cienkie i grube (zaburzenia motoryki jelit, niedrożność porażenna i mechaniczna jelit, zaburzenia wchłaniania tłuszczów, węglowodanów, białek, zaburzenia wodno-elektrolitowe • Wątroba (WZW, marskość, zapalenie pęcherzyka żółciowego, niewydolność) • Czynność zewnątrzwydzielnicza trzustki (OZT, przewlekłe zapalenie trzustki), czynność wewnątrzwydzielnicza trzustki, cukrzyca (t1, t2, zaburzenia metaboliczne w cukrzycy; hormonalnie czynne guzy trzustki, hipoglikemia, otyłość i głodzenie 3 TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY dr Stangret Wykład i seminarium: Etiopatogeneza nowotworów • Występowanie nowotworów • Charakterystyka transformacji nowotworowej • Modele karcynogenezy • Czynniki predysponujące i rakotwórcze środowiska człowieka • Markery nowotworowe • Oddziaływanie nowotworu na organizm gospodarza • Patofizjologiczne podstawy terapii genowej i immunoterapii chorób nowotworowych 4. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY Wykład i Seminarium: Metabolizm kostny Patofizjologia choroby zwyrodnieniowej stawów 5. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY Wykład i Seminarium: Układ dokrewny (ogólny pogląd na zaburzenia czynnościowe układu dokrewnego – niedoczynność gruczołu dokrewnego, nadczynność gruczołu dokrewnego, zaburzenia podstawowych procesów w układzie dokrewnym: • gruczoł tarczowy • zaburzenia regulacji hormonalnej wapniowo-fosforanowej • rdzeń nadnerczy • kora nadnerczy • stres 6. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY Wykład i seminarium: Układ płciowy • Zaburzenia różnicowania płci i rozwoju układu płciowego • Wpływ zaburzeń endokrynologicznych na układ rozrodczy • Zaburzenia owulacji oraz inne nieprawidłowości żeńskiego cyklu płciowego • Zaburzenia cyklu płciowego spowodowane chorobami podwzgórza i przysadki mózgowej • Niepłodność i bezpłodność 7. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY Wykład i Seminaria: Układ krążenia • przypomnienie: praca serca i przepływ krwi, metabolizm serca; • regulacja ukł. krążenia (prądy czynnościowe serca, pole elektryczne serce (model dipola równoważnego) • EKG (terminologia załamków, odcinków, rejestracja) • Cykl pracy serca w ekg, oś elektryczna serca • Wpływ zaburzeń elektrolitowych na EKG (zmiany w stężeniu potasu, wapnia) • Zaburzenia wytwarzania i przewodzenia bodźców • Patomechanizm zaburzeń rytmu, pobudzenie pozazatokowe, czynne rytmy pozazatokowe( częstoskurcz nadkomorowy, komorowy, zespół wydłużonego QT, trzepotanie i migotanie przedsionków, komór) • Zaburzenia przewodzenia przedsionkowo – komorowego (bloki śródkomorowe, zespoły preekscytacji) • ChNS (przyczyny, etiologia, miażdzyca tętnic wieńcowych, zawał serca • Niewydolność krążenia (funkcja skurczowa serca, zastoinowa niewydolność serca, wstrząs, zaburzenia krążenia w wadach serca (tony i szmery, wady serca-wrodzone, nabyte) • Nadciśnienie tętnicze 8. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY Wykład i Seminarium: I. Patofizjologia układu oddechowego • Mechanizmy zaburzeń mechaniki oddychania (obturacjyjny zespół upośledzenia sprawności wentylacyjnej płuc, restrykcyjny typ zaburzeń wentylacji, zaburzenia wymiany gazowej, zaburzenia oddychania w czasie snu, komórkowe mechanizmy kompensacyjne niedotlenienia w układzie oddechowym, systemy kontroli oddychania (chemiczna regulacja oddychania, testy oceny regulacji oddychania; przykłady kliniczne (astma, POChP, choroby śródmiąższowe płuc, zespół otyłości i hipowentylacji, regulacja oddychania podczas snu) II. Patofizjologia nerek • Anatomia • Regulacja wydalania sodu • Regulacja wydalania potasu • Zagęszczanie i rozcieńczanie moczu (zaburzenia w wydalaniu i oszczędzaniu wody: zespoły niedoboru ADH, braku wrażliwości na ADH, zmiany organiczne nerek, zaburzenia zdolności rozcieńczania moczu) • Wydalanie jonu wodorowego 8wchłanianie zwrotne, wydalanie i synteza de novo wodorowęglanów, wydalanie jonu wodorowego: powstawanie kwaśności miareczkowej i jonu amonowego, zaburzenia wchłaniania wodorowęglanów i wydzielania jonu wodorowego • Badanie czynności nerek (badanie moczu, przesączania kłębuszkowego i ukrwienia nerek, badanie moczu, badanie klirensowe, metody pomiarów czynności kłębuszków i/lub kanalików nerkowych • Choroby nerek • Niewydolność nerek (przewlekła niewydolność nerek, ostra niewydolność nerek) 9. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY Wykład i Seminarium Patofizjologia tkanki łącznej • Zaburzenia w rozwoju i odkładaniu się elementów tkanki łącznej (samoistna kruchość kości, zespół Ehlersa-Danlosa, RZS, twardzina, toczeń, zaburzenia metabolizmu glukozoaminoglikanów) • Zagadnienia patologii mięśni prążkowanych • Miopatie • Choroby nerwowo-mięśniowe, choroby zapalne mięśni 10. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY Wykład i seminarium: Ośrodkowy układ nerwowy: • zaburzenia najważniejszych funkcji układu nerwowego - ruch, czucie, zaburzenia niektórych wyższych czynności korowych, • etiologia i patomechanizmy wybranych chorób OUN (charakterystyka najważniejszych stanów patologicznych OUN-procesy snu czuwania, czynności motywacyjno-popędowe i emocje, procesy uczenia się i pamięci); padaczka, choroby neurodegeneracyjne – mechanizmy powstawania, ch. Parkinsona, ch. Huntingtona, ch. otępienne, schizofrenia, paranoja i reakcje paranoidalne, ch afektywne, zespoły lękowe Wykład Starzenie się |
|
Literatura: |
1. Literatura obowiązkowa: Guzek JW - Patofizjologia człowieka w zarysie, PZWL 2015 2. Literatura uzupełniająca: Maśliński S., Ryżewski J.: Patofizjologia. Tom 1-2. PZWL 2012 Zahorska-Markiewicz B, Małecka-Tendera E.: Patofizjologia kliniczna. Podręcznik dla studentów medycyny. Urban & Partner 2021 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.