Podstawy pielęgniarstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-PG-PPG-sem-1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pielęgniarstwa |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | CMP_C.W1;CMP_C.W2;CMP_C.W3;CMP_C.W4;CMP_C.W5 CMP_C.W6;CMP_C.W7;CMP_C.W8;CMP_C.W9;CMP_C.W10 CMP_C.W11 CMP_C.U1;CMP_C.U2;CMP_C.U3;CMP_C.U4;CMP_C.U5 CMP_C.U6;CMP_C.U7;CMP_C.U8;CMP_C.U9;CMP_C.U10 CMP_C.U11;CMP_C.U12;CMP_C.U13;CMP_C.U14;CMP_C.U15 CMP_C.U16;CMP_C.U17;CMP_C.U18;CMP_C.U19;CMP_C.U20 CMP_C.U21;CMP_C.U22;CMP_C.U23;CMP_C.U24;CMP_C.U25 CMP_C.U26 |
Pełny opis: |
Wiedza absolwent zna i rozumie: - uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji opieki pielęgniarskiej i profesjonalizacji współczesnego pielęgniarstwa; - pojęcie pielęgnowania, w tym wspierania, pomagania i towarzyszenia; - funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki oraz rolę pacjenta w procesie realizacji opieki pielęgniarskiej; - proces pielęgnowania (istota, etapy, zasady) i primary nursing (istota, odrębności) oraz wpływ pielęgnowania tradycyjnego na funkcjonowanie praktyki pielęgniarskiej; - klasyfikacje diagnoz i praktyk pielęgniarskich; - istotę opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia Henderson, Dorothea Orem, Callista Roy, Betty Neuman); - istotę, cel, wskazania, przeciwwskazania, powikłania, obowiązujące zasady i technikę wykonywania podstawowych czynności pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych; - zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym i o niepomyślnym rokowaniu; - zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach pacjenta, sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki, zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej; - zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich; - udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji. Umiejętności Absolwent potrafi: - stosować wybraną metodę pielęgnowania w opiece nad pacjentem; - gromadzić informacje metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów, badania przedmiotowego, analizy dokumentacji w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej; - ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej oraz realizować ją wspólnie z pacjentem i jego rodziną; - monitorować stan zdrowia pacjenta podczas pobytu w szpitalu lub innych jednostkach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia; - dokonywać bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i podejmowanych działań pielęgniarskich; - wykonywać testy diagnostyczne dla oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne testy paskowe; - prowadzić, dokumentować i oceniać bilans płynów pacjenta; - wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne (pomiar masy ciała, wzrostu, wskaźnika BMI, wskaźników dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHtR, grubości fałdów skórno-tłuszczowych); - wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne (pomiar masy ciała, wzrostu, wskaźnika BMI, wskaźników dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHtR, grubości fałdów skórno-tłuszczowych); - pobierać materiał do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych oraz asystować lekarzowi przy badaniach diagnostycznych; - stosować zabiegi przeciwzapalne; - przechowywać i przygotowywać leki zgodnie z obowiązującymi standardami; - podawać pacjentowi leki różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza lub zgodnie z posiadanymi kompetencjami oraz obliczać dawki leków; - wykonywać szczepienia przeciw grypie, WZW i tężcowi; - wykonywać płukanie jamy ustnej, gardła, oka, ucha, żołądka, pęcherza moczowego, przetoki jelitowej i rany; - zakładać i usuwać cewnik z żył obwodowych, wykonywać kroplowe wlewy dożylne oraz monitorować i pielęgnować miejsce wkłucia obwodowego, wkłucia centralnego i portu naczyniowego; - wykorzystywać dostępne metody karmienia pacjenta (doustnie, przez zgłębnik, przetoki odżywcze); - przemieszczać i pozycjonować pacjenta z wykorzystaniem różnych technik i metod; - wykonywać gimnastykę oddechową i drenaż ułożeniowy, odśluzowywanie dróg oddechowych i inhalację; - wykonywać nacieranie, oklepywanie, ćwiczenia czynne i bierne; - wykonywać zabiegi higieniczne; - pielęgnować skórę i jej wytwory oraz błony śluzowe z zastosowaniem środków farmakologicznych i materiałów medycznych, w tym stosować kąpiele lecznicze; - oceniać ryzyko rozwoju odleżyn i stosować działania profilaktyczne; - wykonywać zabiegi doodbytnicze; - zakładać cewnik do pęcherza moczowego, monitorować diurezę i usuwać cewnik; - zakładać zgłębnik do żołądka oraz monitorować i usuwać zgłębnik; - prowadzić dokumentację medyczną oraz posługiwać się nią; |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Ciechaniewicz W. (red.): Pielęgniarstwo – ćwiczenia. Tom I, II. PZWL, Warszawa 2014. 2. Ciechaniewicz W., Grochans E., Łoś E.: Wstrzyknięcia śródskórne, podskórne, domięśniowe i dożylne, PZWL, Warszawa 2014 3. Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Diagnozy i interwencje pielęgniarskie, PZWL 2015 4. Zahradniczek K.: Pielęgniarstwo, PZWL 2004 5. Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Procedury Pielęgniarskie, PZWL, Warszawa 2014 6. Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K.(red.): Podstawy pielęgniarstwa. Podręcznik dla studentów i absolwentów kierunków pielęgniarstwo i położnictwo. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2013 7. Klimaszewska K., Baranowska A., Krajewska Kułak E.: Podstawowe czynności medyczne i pielęgnacyjne, PZWL, Warszawa, 2017 8. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A.: Umiejętności pielęgniarskie - katalog check-list, PZWL 2017 9. Górajek Jóźwik J.: Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej, PZWL 2016 10. Dzirba A.: Wstrzyknięcia domięśniowe, PZWL 2010 11. Ustawy, rozporządzenia związanie z wykonywaniem zawodu pielęgniarki 12. Polskie Towarzystwo Pielęgniarskie: Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej ICNP, Makmed 2009 13. Kilańska D.: Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej ICNP w praktyce pielęgniarskiej, PZWL 2014 14. Kózka M., Płaszewska - Żywko L.: Modele opieki pielęgniarskiej nad chorym dorosłym, PZWL 2010 15. Kózka M.: Pielęgniarstwo tom 1-2, Elsevier Urban & Parter 2011 16. Red.wyd. polskiego Zarzycka D, Ślusarska B.: Podręcznik diagnoz pielęgniarskich, 2011 17. Ślusarska B., Zarzycka D.: Podstawy pielęgniarstwa tom 1 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej, PZWL 2017 18. Ślusarska B., Zarzycka D.: Podstawy pielęgniarstwa tom 2 - wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej, PZWL 2017 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunek dopuszczenia do kolokwium końcowego: zaliczenie samokształcenia Wykład: kolokwium końcowe w formie pytań testowych jednokrotnego wyboru oraz punktowanych pytań otwartych z zagadnień programowych wykładów, ćwiczeń i seminariów. Student otrzymuje ocenę z egzaminu wg następujących progów punktowych: 50 – 60 % - dostateczny 61 – 70 % - dostateczny plus 71 – 80 % - dobry 81 – 90 % - dobry plus 91 – 100 % - bardzo dobry Samokształcenie: zaliczenie bez oceny. Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM
SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tomaszewska-Kowalska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Tomaszewska-Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.