Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMCM-PG-PiPP-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne
Jednostka: Wydział Medyczny. Collegium Medicum
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.50 LUB 5.00 LUB 0.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki medyczne

Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

D.W1

D.W2

D.W3

D.W4

D.W5

D.W6

D.W6

D.W7

D.W8

D.W10

D.W13

D.W14

D.W18

D.W31

D.W33

D.U1

D.U2

D.U3

D.U5

D.U9

D.U12

D.U15

D.U16

D.U17

D.U18

D.U20

D.U22

D.U23

D.U24

D.U25

D.U27

D.U29

D.U31

D.K1

D.K2

D.K3

D.K4

D.K5

D.K6

D.K7

D.K8

D.K9

D.K10

Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu biologii na poziomie licealnym; wiedza zdobyta podczas I roku studiów na kierunku pielęgniarstwo

Skrócony opis:

Przygotowanie do pełnienia opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem i jego rodziną

Pełny opis:

Przygotowanie studenta poprzez przekazanie wiedzy, dotyczącej dziecka w różnym okresie życia: jego rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego. Wykształcenie umiejętności rozpoznawania problemów pielęgnacyjnych, planowania oraz sprawowania opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym z uwzględnieniem jego potrzeb biologicznych, społecznych i psychicznych. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za podejmowane działania oraz współpracy z rodziną, szkołą oraz innymi instytucjami, sprawującymi opiekę nad dziećmi.

Literatura:

Górnicki B, Dębiec B., Baszczyński J. (red.): Pediatria, tom 1i 2. PZWL, Warszawa 2005.

Obuchowicz A.: Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL, Warszawa 2010.

Barczykowska E., R.Ślusarz, M.Szewczyk: Pielęgniarstwo w pediatrii. Borgis, Warszawa 2006.

Cepach G., Krzeszowska B., Perek M., Twarduś K.: Modele pielęgnowania dziecka przewlekle chorego. PZWL, Warszawa 2011.

Kawalec W., Kubicka K. (red.): Repetytorium z pediatrii. PZWL, Warszawa 2005.

Krawczyński M. (red.): Norma kliniczna w pediatrii. PZWL, Warszawa 2005.

Krawczyński M.: Propedeutyka pediatrii. PZWL, Warszawa 2002.

Kubicka K., Kawalec W. (red.): Pediatria , PZWL, Warszawa 2005.

Luxner K.L. : Pielęgniarstwo pediatryczne Delmara. Elservier Urban &Partner, Wrocław 2006.

Pawlaczyk B. (red.): Pediatria dla studentów pielęgniarstwa. PZWL, Warszawa 2005.

Pietrzyk J, H.Szajewska, J.Mrukowicz.: ABC zabiegów w pediatrii. Medycyna Praktyczna Warszawa 2010.

Szczapa J.(red.): Podstawy neonatologii. PZWL, Warszawa2008.

Muscart M.: Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne. Czelej Lublin 2005.

Essential Pediatrics for Nurses Paperback – 2014by Meharban Singh (Author). CBS; 3rd edition (2014). ISBN-13: 978-8123924489

Wong's Essentials of Pediatric Nursing / Edition 10. by Marilyn J. Hockenberry, David Wilson, Cheryl C Rodgers . Elsevier Health Sciences 10/10/2016. ISBN-13: 9780323353168

Oxford Handbook of Clinical Skills for Children's and Young People's Nursing Dawson, Paula.OUP Premium 2012. A Handbook for Student Nurses, 2016–17 Edition Benbow, Wendy-Jordan, Gill Lantern Publishing 2016

Nursing care plans: transitional patient & family centered care Seventh edition. Carpenito, Lynda Juall Wolters Kluwer Health 2017

Pediatria. T. 1 / redakcja Jacek Józef Pietrzyk, Przemko Kwinta

Pediatria. T. 2 / redakcja Jacek Józef Pietrzyk, Przemko Kwinta

Pediatria. T. 3 / redakcja Jacek Józef Pietrzyk, Przemko Kwinta

Literatura uzupełniająca:

Publikacje naukowe, polecane podczas zajęć przez prowadzącego, a dodatkowo:

Bożkowa K., Kamieńska E.: Dawkowanie leków u noworodków, dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2010

Dobrzańska A., Ryżko J.: Pediatria do LEP. Elsevier Urban &Partner, Wrocław 2004.

Kawalec W., Milanowski A. (red.): Diagnostyka różnicowa najczęstszych objawów w praktyce pediatrycznej. PZWL, Warszawa 2005.

Kornacka M., K. (red.): Noworodek przedwcześnie urodzony – pierwsze lata życia. PZWL, Warszawa 2005.

Krawczyński M.: Farmakoterapia dzieci i młodzieży. Wyd.Lek. PZWL, Warszawa 2009.

Rudkowski Z.: Choroby zakaźne i pasożytnicze u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.

Ryżka J., Socha J. (red.): Zaburzenia czynnościowe układu pokarmowego u dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2005.

Strange, W.Ahrens G.: Medycyna ratunkowa wieku dziecięcego. Elsevier 2003.

Nursing Case Studies in Caring Barry, Charlotte D.-Gordon, Shirley C.-King, Beth 10. Professional Practice Models in Nursing Duffy, Joanne R. Springer Publishing Company, Inc. 2016

Nursing Diagnosis Carpenito-Moyet, Lynda Juall. Lippincott Williams & Wilkins 2012 Theresa A. HCPro

Nursing practice : knowledge and care Second edition. Peate, Ian Wiley Blackwell 2017

Efekty kształcenia i opis ECTS:

D.W1

D.W2

D.W3

D.W4

D.W5

D.W6

D.W6

D.W7

D.W8

D.W10

D.W13

D.W14

D.W18

D.W31

D.W33

D.U1

D.U2

D.U3

D.U5

D.U9

D.U12

D.U15

D.U16

D.U17

D.U18

D.U20

D.U22

D.U23

D.U24

D.U25

D.U27

D.U29

D.U31

D.K1

D.K2

D.K3

D.K4

D.K5

D.K6

D.K7

D.K8

D.K9

D.K10

Metody i kryteria oceniania:

Warunek zaliczenia przedmiotu:

Wykład:

egzamin pisemny w formie pytań testowych jednokrotnego wyboru (50 pytań) z zagadnień programowych wykładów, ćwiczeń, seminariów oraz samokształcenia. Student otrzymuje ocenę z egzaminu wg następujących progów punktowych:

51-60% - dostateczny

61 – 70 % - dostateczny plus

71 – 80 % - dobry

81 – 90 % - dobry plus

91 – 100 % - bardzo dobry

Warunki zaliczenie praktyki zawodowej:

• obowiązkowa obecność na wszystkich zajęciach (w przypadku nieobecności usprawiedliwionej praktyka zawodowa musi być zrealizowana w innym terminie (ustalonym z koordynatorem przedmiotu))

• punktualne uczęszczanie na zajęcia

• przestrzeganie regulaminu praktyki zawodowej

• zaliczenie umiejętności według indeksu (dziennika) umiejętności

• prowadzenie indywidualnego dokumentowania pielęgnowania chorego

• kultura osobista, staranne umundurowanie

Praktyki zawodowe:

Warunki zaliczenie praktyki zawodowej:

• obowiązkowa obecność na wszystkich zajęciach (w przypadku nieobecności usprawiedliwionej praktyka zawodowa musi być zrealizowana w innym terminie (ustalonym z koordynatorem przedmiotu))

• punktualne uczęszczanie na zajęcia

• przestrzeganie regulaminu praktyki zawodowej

• zaliczenie umiejętności według indeksu (dziennika) umiejętności

• prowadzenie indywidualnego dokumentowania pielęgnowania chorego

• kultura osobista, staranne umundurowanie

• niebudzący zastrzeżeń wygląd osobisty - nie będący podstawą do negatywnego wizerunku uczelni

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Samokształcenie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Wiśniewski
Prowadzący grup: Agnieszka Bałanda-Bałdyga, Aleksander Wiśniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przygotowanie do pełnienia opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem i jego rodziną

Pełny opis:

Przygotowanie studenta poprzez przekazanie wiedzy, dotyczącej dziecka w różnym okresie życia: jego rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego. Wykształcenie umiejętności rozpoznawania problemów pielęgnacyjnych, planowania oraz sprawowania opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym z uwzględnieniem jego potrzeb biologicznych, społecznych i psychicznych. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za podejmowane działania oraz współpracy z rodziną, szkołą oraz innymi instytucjami, sprawującymi opiekę nad dziećmi.

Literatura:

Górnicki B, Dębiec B., Baszczyński J. (red.): Pediatria, tom 1i 2. PZWL, Warszawa 2005.

Obuchowicz A.: Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL, Warszawa 2010.

Barczykowska E., R.Ślusarz, M.Szewczyk: Pielęgniarstwo w pediatrii. Borgis, Warszawa 2006.

Cepach G., Krzeszowska B., Perek M., Twarduś K.: Modele pielęgnowania dziecka przewlekle chorego. PZWL, Warszawa 2011.

Kawalec W., Kubicka K. (red.): Repetytorium z pediatrii. PZWL, Warszawa 2005.

Krawczyński M. (red.): Norma kliniczna w pediatrii. PZWL, Warszawa 2005.

Krawczyński M.: Propedeutyka pediatrii. PZWL, Warszawa 2002.

Kubicka K., Kawalec W. (red.): Pediatria , PZWL, Warszawa 2005.

Luxner K.L. : Pielęgniarstwo pediatryczne Delmara. Elservier Urban &Partner, Wrocław 2006.

Pawlaczyk B. (red.): Pediatria dla studentów pielęgniarstwa. PZWL, Warszawa 2005.

Pietrzyk J, H.Szajewska, J.Mrukowicz.: ABC zabiegów w pediatrii. Medycyna Praktyczna Warszawa 2010.

Szczapa J.(red.): Podstawy neonatologii. PZWL, Warszawa2008.

Muscart M.: Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne. Czelej Lublin 2005.

Essential Pediatrics for Nurses Paperback – 2014by Meharban Singh (Author). CBS; 3rd edition (2014). ISBN-13: 978-8123924489

Wong's Essentials of Pediatric Nursing / Edition 10. by Marilyn J. Hockenberry, David Wilson, Cheryl C Rodgers . Elsevier Health Sciences 10/10/2016. ISBN-13: 9780323353168

Oxford Handbook of Clinical Skills for Children's and Young People's Nursing Dawson, Paula.OUP Premium 2012. A Handbook for Student Nurses, 2016–17 Edition Benbow, Wendy-Jordan, Gill Lantern Publishing 2016

Nursing care plans: transitional patient & family centered care Seventh edition. Carpenito, Lynda Juall Wolters Kluwer Health 2017

Pediatria. T. 1 / redakcja Jacek Józef Pietrzyk, Przemko Kwinta

Pediatria. T. 2 / redakcja Jacek Józef Pietrzyk, Przemko Kwinta

Pediatria. T. 3 / redakcja Jacek Józef Pietrzyk, Przemko Kwinta

Literatura uzupełniająca:

Publikacje naukowe, polecane podczas zajęć przez prowadzącego, a dodatkowo:

Bożkowa K., Kamieńska E.: Dawkowanie leków u noworodków, dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2010

Dobrzańska A., Ryżko J.: Pediatria do LEP. Elsevier Urban &Partner, Wrocław 2004.

Kawalec W., Milanowski A. (red.): Diagnostyka różnicowa najczęstszych objawów w praktyce pediatrycznej. PZWL, Warszawa 2005.

Kornacka M., K. (red.): Noworodek przedwcześnie urodzony – pierwsze lata życia. PZWL, Warszawa 2005.

Krawczyński M.: Farmakoterapia dzieci i młodzieży. Wyd.Lek. PZWL, Warszawa 2009.

Rudkowski Z.: Choroby zakaźne i pasożytnicze u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.

Ryżka J., Socha J. (red.): Zaburzenia czynnościowe układu pokarmowego u dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2005.

Strange, W.Ahrens G.: Medycyna ratunkowa wieku dziecięcego. Elsevier 2003.

Nursing Case Studies in Caring Barry, Charlotte D.-Gordon, Shirley C.-King, Beth 10. Professional Practice Models in Nursing Duffy, Joanne R. Springer Publishing Company, Inc. 2016

Nursing Diagnosis Carpenito-Moyet, Lynda Juall. Lippincott Williams & Wilkins 2012 Theresa A. HCPro

Nursing practice : knowledge and care Second edition. Peate, Ian Wiley Blackwell 2017

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Samokształcenie, 15 godzin więcej informacji
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Zajęcia praktyczne, 80 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Wiśniewski
Prowadzący grup: Anna Frelek, Edyta Kopacz, Marta Mucha, Beata Parobczy, Krystyna Reperowska, Iwona Rowińska, Aleksander Wiśniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Samokształcenie, 10 godzin więcej informacji
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Zajęcia praktyczne, 80 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Wiśniewski
Prowadzący grup: Anna Frelek, Ewa Lenart, Marta Mucha, Katarzyna Ostrowska, Natalia Skubisz, Aleksander Wiśniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Samokształcenie, 10 godzin więcej informacji
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Zajęcia praktyczne, 80 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)