Archeologia a historia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-AR-AaH |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia a historia |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | H2A_W04, H2A_W05 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest omawianie trudnych relacji metodycznych i metodologicznych pomiędzy uprawianiem archeologii i historii. |
Pełny opis: |
Archeologia i historia zajmują się badaniem przeszłości, więc należą do nauk historycznych. Różni je przede wszystkim rodzaj wykorzystywanych źródeł informacji, tj. świadectw materialnych i dokumentów tekstowych. Utrudnia to ich interdyscyplinarną współpracę, niezbędną dla jakości naszej wiedzy o odległej przeszłości. W trakcie wykładów omawiane będą różnice i podobieństwa obu nauk i przykłady ich skutecznej współpracy. |
Literatura: |
P. Urbańczyk w: „Archaeologia versus historiam, historia versus archaeologiam, czyli jak wspólnie poznawać średniowiecze?”, M. Brzostowicz, M. Przybył, D.A. Sikorski (red.), Poznań 2012 Domańska E., Urbańczyk P., Archeologia a historia, [w:] „Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji”, S. Tabaczyński (red.), Poznań 2012, s. 852-868. Hodder I., Czytanie przeszłości. Współczesne podejścia do interpretacji archeologii, Poznań 1995. Kara M., Mediewistyka historyczna i archeologia średniowiecza w badaniach nad początkami państwa Piastów. Przykład „współpracy” historiografii i archeologii, [w:] „Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji”, S. Tabaczyński (red.), Poznań 2012, s. 869-884. Ostoja-Zagórski J., Archeologia a historia. Refleksje nad myśleniem historycznym archeologów, Bydgoszcz 2015. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
H2A_W05 Ma uporządkowaną pogłębioną, prowadząca do specjalizacji, wiedzę szczegółową z zakresu wybranych obszarów archeologii Europy i basenu M. Śródziemnego H2A_W05 Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestniczenie w wykładach i egzamin pisemny. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Komar | |
Prowadzący grup: | Paulina Komar | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ackpQjZKA7VztSfOzuyDjRhXOiJiAPP2qoyyz8bEPUSs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a6aab5b-aea0-41c8-ac7b-50076a06ce5e&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Skrócony opis: |
Pomimo tego, że archeologia i historia to nauki w wielu aspektach podobne, obie bowiem zajmują się odkrywaniem przeszłości, nie zawsze udaje się nawiązać współpracę między tymi dwoma dziedzinami nauki. Wynikać to może z faktu, że historycy często skupiają się na źródłach pisanych, a ignorują materialne ślady przeszłości, lub traktują je tylko jako ilustrację tego, co zostało zapisane. Archeolodzy z kolei nie zawsze są świadomi teorii i modeli wypracowanych przez historyków, nie próbują ich zatem weryfikować przy użyciu obiektów odkrytych podczas wykopalisk. Głównym celem wykładu jest pokazanie kiedy i w jaki sposób współpraca interdyscyplinarna pozwala najpełniej ‘zrekonstruować’ przeszłość. Będzie on oparty na kilku ‘case studies’ , głównie z kręgu świata śródziemnomorskiego. WYKŁAD ON-LINE za pomocą Ms Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ackpQjZKA7VztSfOzuyDjRhXOiJiAPP2qoyyz8bEPUSs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a6aab5b-aea0-41c8-ac7b-50076a06ce5e&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Kod: mb48qii |
|
Pełny opis: |
Pomimo tego, że archeologia i historia to nauki w wielu aspektach podobne, obie bowiem zajmują się odkrywaniem przeszłości, nie zawsze udaje się nawiązać współpracę między tymi dwoma dziedzinami nauki. Wynikać to może z faktu, że historycy często skupiają się na źródłach pisanych, a ignorują materialne ślady przeszłości, lub traktują je tylko jako ilustrację tego, co zostało zapisane. Archeolodzy z kolei nie zawsze są świadomi teorii i modeli wypracowanych przez historyków, nie próbują ich zatem weryfikować przy użyciu obiektów odkrytych podczas wykopalisk. Głównym celem wykładu jest pokazanie kiedy i w jaki sposób współpraca interdyscyplinarna pozwala najpełniej ‘zrekonstruować’ przeszłość. Będzie on oparty na kilku ‘case studies’ , głównie z kręgu świata śródziemnomorskiego. Zakres tematów: Archeologia a historia: podobieństwa i różnice In vino veritas - początki uprawy winorośli w Italii Czy kobiety w archaicznym Rzymie mogły pić wino? Co mówią historycy, a co źródła archeologiczne? W poszukiwaniu straconego smaku - wina w świecie starożytnym wg. źródeł pisanych i materialnych Ekonomia starożytna: tekst vs. materiał archeologiczny Epigrafika w warsztacie historyka i archeologa Pecunia non olet - numizmatyka a historia i archeologia W objęciach Erosa - stosunki homoseksualne w starożytnej Grecji w świetle źródeł literackich i archeologicznych Igrzyska śmierci - tekst, obiekt, ikonografia a sport w starożytnej Grecji Historia Jana z Efezu a odkrycie Faras Historia ‘smoczego sztandaru’ Wycinka Amazonii a zagadka podboju Ameryki przez Kolumba ‘Archeologia mitu’ - w poszukiwaiu El Dorado Kronika a pozostałości kultury materialnej - tajemnicze tabliczki i krwawe ofiary |
|
Literatura: |
Literatura (do wyboru): „Archaeologia versus historiam, historia versus archaeologiam, czyli jak wspólnie poznawać średniowiecze?”, M. Brzostowicz, M. Przybył, D.A. Sikorski (red.), Poznań 2012 P. Bahn, Archeologia (bardzo krótkie wprowadzenie), Warszawa 1997. Danielewicz J., Biesiadne inicjacje: rozważania o greckim sympozjonie, “Konteksty: polska sztuka ludowa” 2001, nr 1/4, s. 56-62. Domańska E., Urbańczyk P., Archeologia a historia, [w:] „Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji”, S. Tabaczyński (red.), Poznań 2012, s. 852-868. Elbanowski A., Kraina Mwisków, przewodnik po Eldorado, Warszawa 1999. Hodder I., Czytanie przeszłości. Współczesne podejścia do interpretacji archeologii, Poznań 1995. Kara M., Mediewistyka historyczna i archeologia średniowiecza w badaniach nad początkami państwa Piastów. Przykład „współpracy” historiografii i archeologii, [w:] „Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji”, S. Tabaczyński (red.), Poznań 2012, s. 869-884. Komar P., Dekoracja tabliczek do zażywania substancji halucynogennych z rejonu San Pedro de Atacama w Chile, „Studia i materiały archeologiczne” Suplement 1, 2011, s. 130-143. Komar P., The benefits of interdisciplinary approach – a case of studying the consumption of Greek wines in Roman Italy, “European Scientific Journal”, June 2013, special edition, no. 2, s. 45-54. Komar P., Szkoła wokół krateru, czyli edukacyjne aspekty wspólnego picia, “SAMAI” III, 2018, s. 19-38 Komar P., Luksus czy codzienność - vina transmarina w starożytnym Rzymie, “Klio" Vol 45, 1/2019, s. 3-16. Lengauer W., Od haniebnego występku do gender studies: badania nad grecką paiderastią w XX wieku, “Przegląd Historyczny : dwumiesięcznik naukowy”, T. 98, z. 3, 2007, s. 315-328. Olko J., Meksyk przed konkwistą, Warszawa 2010. Ostoja-Zagórski J., Archeologia a historia. Refleksje nad myśleniem historycznym archeologów, Bydgoszcz 2015. Renfrew C., Bahn P., Archeologia. Teorie. Metody. Praktyka, Warszawa 2002. Szemiński J., Ziółkowski M.S., Mity, rytuały i polityka Inków, Warszawa 2014. Węcowski M., Sympozjon, czyli wspólne picie: początki greckiej biesiady arystokratycznej (IX-VII wiek p.n.e.), Warszawa 2014. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Komar, Przemysław Urbańczyk | |
Prowadzący grup: | Przemysław Urbańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Urbańczyk | |
Prowadzący grup: | Przemysław Urbańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest omawianie trudnych relacji metodycznych i metodologicznych pomiędzy uprawianiem archeologii i historii. |
|
Pełny opis: |
Archeologia i historia zajmują się badaniem przeszłości, więc należą do nauk historycznych. Różni je przede wszystkim rodzaj wykorzystywanych źródeł informacji, tj. świadectw materialnych i dokumentów tekstowych. Utrudnia to ich interdyscyplinarną współpracę, niezbędną dla jakości naszej wiedzy o odległej przeszłości. W trakcie wykładów omawiane będą różnice i podobieństwa obu nauk i przykłady ich skutecznej współpracy. |
|
Literatura: |
P. Urbańczyk w: „Archaeologia versus historiam, historia versus archaeologiam, czyli jak wspólnie poznawać średniowiecze?”, M. Brzostowicz, M. Przybył, D.A. Sikorski (red.), Poznań 2012 Domańska E., Urbańczyk P., Archeologia a historia, [w:] „Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji”, S. Tabaczyński (red.), Poznań 2012, s. 852-868. Hodder I., Czytanie przeszłości. Współczesne podejścia do interpretacji archeologii, Poznań 1995. Kara M., Mediewistyka historyczna i archeologia średniowiecza w badaniach nad początkami państwa Piastów. Przykład „współpracy” historiografii i archeologii, [w:] „Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji”, S. Tabaczyński (red.), Poznań 2012, s. 869-884. Ostoja-Zagórski J., Archeologia a historia. Refleksje nad myśleniem historycznym archeologów, Bydgoszcz 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.