Historia i archeologia antycznych cywilizacji Egiptu i Bliskiego Wschodu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-AR-HAEBWć |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia i archeologia antycznych cywilizacji Egiptu i Bliskiego Wschodu |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W01, K_W06, K_W07, K_U01, K_U02, K_K01 |
Skrócony opis: |
Zajęcia uzupełniające wiedzę o cywilizacjach Bliskiego Wschodu oraz podstawowych aspektach kultury materialnej Egiptu i Bliskiego Wschodu. |
Pełny opis: |
Zajęcia uzupełniające wiedzę o cywilizacjach Bliskiego Wschodu oraz podstawowych aspektach kultury materialnej Egiptu i Bliskiego Wschodu. Tematy: Starożytne cywilizacje: geografia, klimat, środowisko (Egipt, Asyria, Persja, Hetyci, Fenicjanie, Mitanni, Elam) Największe odkrycia na Bliskim Wschodzie i w Egipcie (Ur, Kalchu, Niniwa, grobowiec Tutenchamona) Architektura Babilonii i Asyrii (ziggurat, pałac, architektura aglutynacyjna) Architektura starożytnego Egiptu (mastaby, piramidy, Dolina Królów, domy mieszkalne) Reliefy asyryjskie, reliefy egipskie Rzeźba w Asyrii, Babilonii i w Egipcie Ceramika, naczynia kamienne, pieczęci cylindryczne, fajans Pismo klinowe, hieroglify, p. hieratyczne, p. demotyczne Papirus, Księga Umarłych Przepis na mumię - egipskie techniki mumifikacji Echnaton i sztuka amarneńska, czarni faraonowie Udawać Greka - wpływy greckie i rzymskie, portrety z Fajum Medowie i Persowie Syro-Palestyna, Urartu Tajemnice krolestwa Kusz - Nubia przedchrześcijańska |
Literatura: |
Literatura Egipt (do wyboru): C. W. Ceram, Bogowie, groby i uczeni, Warszawa 2011. F. Daumas, Od Narmera do Kleopatry, Warszawa 1973. N. Grimal, Dzieje starożytnego Egiptu, Warszawa 2004. S. Ikram, Śmierć i pogrzeb w starożytnym Egipcie, Warszawa 2004. B.J. Kemp, Starożytny Egipt. Anatomia cywilizacji, Warszawa 2009. J. Lipińska, Historia architektury starożytnego Egiptu, Warszawa 1977. J. Lipińska, Historia rzeźby, reliefu i malarstwa starożytnego Egiptu, Warszawa 1978. J. Lipińska, W cieniu piramid, Wrocław 2003. J. Lipińska (red.), Tajemnice papirusów, Wrocław 2005. J. Lipińska, Sztuka starożytnego Egiptu, Warszawa 2008. K. Michałowski, Nie tylko piramidy. Sztuka dawnego Egiptu, Warszawa 1966 (i następne wydania). A. Niwiński, Mity i symbole starożytnego Egiptu, Warszawa 1992. F. Pawlicki, Skarby architektury starożytnego Egiptu - królewskie świątynie w Deir el-Bahari, Warszawa 2000. D. Wildung, Egipt od czasów prehistorycznych do rzymskich, Warszawa 1998. Literatura Bliski Wschód (do wyboru): A. Cotterell (red.), Cywilizacje Starożytne. Przewodnik Encyklopedyczny, Łódź 1986 (II wyd.). K. Gawlikowska, Sztuka Mezopotamii, Warszawa 1975. M. Gawlikowski, Z. Sztetyłło, Zarys Cywilizacji Świata Starożytnego, Warszawa 1986. B. Kaim, Sztuka starożytnego Iranu, Warszawa 1996 M. Van De Mieroop, Historia starożytnego Bliskiego Wschodu ok. 3000-323, Kraków 2008. A. Mierzejewski, Sztuka Starożytnego Wschodu, Warszawa 1981 (2 tomy). H. McCall, Mity Mezopotamii, Warszawa 2000. A. T. Olmstead, Dzieje imperium perskiego, PIW, Warszawa 1974. M. Popko, Mitologia hetyckiej Anatolii, Warszawa 1976. A. Smogorzewska, F. Stępniowski (red.), Archeologia starożytnego Bliskiego Wschodu, Warszawa 2009. J. Śliwa, Sztuka i archeologia starożytnego Wschodu, Warszawa 1998. J. Śliwa, Państwa i ludy wschodniej części basenu Morza Śródziemnego (około 3000/2900-332 p.n.e.), (w:) J. Śliwa (red.), Wielka Historia Świata t. II: Stary i Nowy Świat. Od „rewolucji” neolitycznej do podbojów Aleksandra Wielkiego, Kraków 2005, 187-375. C.B.F. Walker, Pismo klinowe, Warszawa, 1998. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
K_W01 Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk o społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. K_W06 Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów K_U02 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w przeszłości; potrafi zidentyfikować ich przyczyny i skutki. K_U21 Potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat ( w tym także na tematy związane ze studiowaną specjalnością) oraz podając argumenty za i przeciw. Potrafi bronić swoich tez podczas dyskusji. K_K02 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.