Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

OB.Historia ogrodów i założeń zieleni

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-AR-HOiZZ
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: OB.Historia ogrodów i założeń zieleni
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy: Przedmioty obieralne I stopień archeologii
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Wymagania wstępne:

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii sztuki i architektury.

Skrócony opis:

W trakcie wykładu student zapoznaje się z charakterystycznymi cechami stylów sztuki ogrodowej, elementów kompozycji, programu i doboru gatunkowego roślin. Na zajęciach omawiane są najważniejsze ogrody i parki historyczne w Europie, od okresu starożytności do okres baroku, następnie od XVIII do XX wieku.

Pełny opis:

Semestr I (Z – 30h)

Wprowadzenie do historii ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. Formy i elementy ogrodu. Wnętrza i układy kompozycyjne ogrodu.

Ogrody starożytnego Egiptu. Ogrody Mezopotamii i Persji.

Ogrody starożytnej Grecji.

Ogrody starożytnego Rzymu.

Ogrody kultury Islamu.

Ogrody Średniowiecza – symbolika i cechy ogólne

Ogrody Średniowiecza - ogrody świeckie i przyklasztorne.

Ogrody renesansu i manieryzmu - cechy ogólne i formy.

Ogrody włoskiego renesansu.

Ogrody renesansowe - Francja, Holandia, Niemcy i Polska.

Ogrody barokowe - cechy ogólne i formy.

Ogrody francuskiego baroku.

Ogrody barokowe - Włochy, Niemcy, Anglia, Rosja, Polska.

Semestr II (L – 30h)

Porównanie stylów od starożytności do baroku.

Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy.

Ogrody krajobrazowe - Anglia.

Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy.

Ogrody krajobrazowe - Polska.

Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy.

Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska.

Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe.

Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm.

Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku.

Ogrody współczesne.

Literatura:

1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa

2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978.

3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31.

4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011.

5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15414-1

6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15416-5

7. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964

8. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981

9. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X

Efekty kształcenia i opis ECTS:

fekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:

wiedzy:

1. student ma uporządkowaną wiedzę na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, które potrafi scharakteryzować pod względem kompozycji, programu, wyposażenia i doboru nasadzeń;

2. Rozumie powiązania sztuki ogrodowej z przemianami historycznymi i stylami architektonicznymi, ma podstawową wiedzę aby rozpoznać i scharakteryzować styl danego obiektu;

3. Umie scharakteryzować najważniejsze przykłady zabytkowych ogrodów i założeń zieleni.

umiejętności:

1. Posiada podstawową umiejętność korzystania z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej;

2. Student potrafi przeanalizować kompozycję przestrzenną założeń ogrodowych w różnych stylach sztuki ogrodowej;

3. Potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w dziedzinie historii ogrodów.

kompetencji społecznych:

1. Staje się świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, szukania obiektów analogicznych stylowo, opierania się w pracy zawodowej na doświadczeniach innych projektantów, konserwatorów i badaczy.

2. Dostrzega relacje interdyscyplinarne wielu nauk, konieczność współpracy na tym polu z wieloma zawodami np. historykami, architektami, konserwatorami, ogrodnikami itp.

3. Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, przemian historycznych, stylów i regionalnych różnic w kształtowaniu się założeń ogrodowych na przestrzeni czasu i zależnie od lokalizacji

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny, rozpoznawanie i opis wybranych elementów i obiektów przedstawionych na zdjęciach lub planach. Możliwość egzaminu poprawkowego w formie ustnej.

Kryteria oceniania:

Wiedza:

ocena 2 (ndst): student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, nie potrafi scharakteryzować pod względem kompozycji, programu, wyposażenia i doboru nasadzeń. Nie rozumie powiązań stylowych z architekturą i nie zna najważnieszych przykładów historycznych ogrodów.

ocena 3 (dst): student ma podstawową wiedzę na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, które potrafi bardzo ogólnie scharakteryzować. Nie rozumie powiązań stylowych z architekturą i nie zna najważnieszych przykładów historycznych ogrodów.

ocena 4 (db): student ma uporządkowaną wiedzę na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, które potrafi scharakteryzować pod względem kompozycji, programu, wyposażenia i doboru nasadzeń. Rozumie powiązania stylowe z architekturą i zna najważniesze przykłady historycznych ogrodów.

ocena 5 (bdb): student ma poszerzoną wiedzę na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, które potrafi dokładnie scharakteryzować pod względem kompozycji, programu, wyposażenia i doboru nasadzeń z podaniem przykładów gdzie występują. Rozumie powiązania stylowe ze stylami w architekturze i zna liczne przykłady historycznych ogrodów.

Umiejętności:

ocena 2 (ndst): student nie potrafi umiejętność korzystania z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej, nie potrafi przeanalizować kompozycji przestrzennej założeń ogrodowych, nie posługuje się językiem specjalistycznym i właściwą terminologią używaną w dziedzinie historii ogrodów.

ocena 3 (dst): student w minimalny sposób potrafi korzystać z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej, nie potrafi przeanalizować kompozycji przestrzennej założeń ogrodowych, w stopniu minimalnym posługuje się językiem specjalistycznym i właściwą terminologią używaną w dziedzinie historii ogrodów.

ocena 4 (db): student potrafi korzystać z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej, potrafi przeanalizować kompozycji przestrzennej założeń ogrodowych, posługuje się językiem specjalistycznym i właściwą terminologią używaną w dziedzinie historii ogrodów w stopniu podstwowym.

ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie korzystać z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej, potrafi dokładnie przeanalizować kompozycje przestrzenną założeń ogrodowych, posługuje się płynnie językiem specjalistycznym i właściwą terminologią używaną w dziedzinie historii ogrodów.

Kompetencje:

ocena 2 (ndst): student nie jest świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, szukania obiektów analogicznych stylowo; nie dostrzega relacji interdyscyplinarnych wielu nauk, nie ma świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego różnych stylów i regionalnych różnic, zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach.

ocena 3 (dst): student nie jest w pełni świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, szukania obiektów analogicznych stylowo; dostrzega w minimalnym zakresie relacje interdyscyplinarne wielu nauk, ma minimalną świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego różnych stylów i regionalnych różnic, okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

ocena 4 (db): ): student jest świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, właściwie wyszukuje obiekty analogiczne stylowo; dostrzega w minimalnym zakresie relacje interdyscyplinarne wielu nauk, ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego różnych stylów i regionalnych różnic; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

ocena 5 (bdb): student jest bardzo świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, sprawnie wyszukuje obiekty analogiczne stylowo; dostrzega relacje interdyscyplinarne wielu nauk, ma dużą świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego różnych stylów i regionalnych różnic; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pałubska
Prowadzący grup: Katarzyna Pałubska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pałubska
Prowadzący grup: Katarzyna Pałubska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pałubska
Prowadzący grup: Katarzyna Pałubska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

W trakcie wykładu student zapoznaje się z charakterystycznymi cechami stylów sztuki ogrodowej, elementów kompozycji, programu i doboru gatunkowego roślin. Na zajęciach omawiane są najważniejsze ogrody i parki historyczne w Europie, od okresu starożytności do okres baroku, następnie od XVIII do XX wieku.

Pełny opis:

Semestr I (Z – 30h)

Wprowadzenie do historii ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. Formy i elementy ogrodu. Wnętrza i układy kompozycyjne ogrodu.

Ogrody starożytnego Egiptu. Ogrody Mezopotamii i Persji.

Ogrody starożytnej Grecji.

Ogrody starożytnego Rzymu.

Ogrody kultury Islamu.

Ogrody Średniowiecza – symbolika i cechy ogólne

Ogrody Średniowiecza - ogrody świeckie i przyklasztorne.

Ogrody renesansu i manieryzmu - cechy ogólne i formy.

Ogrody włoskiego renesansu.

Ogrody renesansowe - Francja, Holandia, Niemcy i Polska.

Ogrody barokowe - cechy ogólne i formy.

Ogrody francuskiego baroku.

Ogrody barokowe - Włochy, Niemcy, Anglia, Rosja, Polska.

Semestr II (L – 30h)

Porównanie stylów od starożytności do baroku.

Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy.

Ogrody krajobrazowe - Anglia.

Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy.

Ogrody krajobrazowe - Polska.

Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy.

Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska.

Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe.

Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm.

Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku.

Ogrody współczesne.

Literatura:

1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa

2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978.

3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31.

4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011.

5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15414-1

6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15416-5

7. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964

8. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981

9. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pałubska
Prowadzący grup: Katarzyna Pałubska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w zajęciach: 30 godz.


Przygotowanie do zajęć: 10 godz.


Samodzielna lektura: 10 godz.


Przygotowanie do egzaminu: 15 godz.


Łącznie: 65 godz. / 2 pkt. ECTS


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

W trakcie wykładu student zapoznaje się z charakterystycznymi cechami stylów sztuki ogrodowej, elementów kompozycji, programu i

doboru gatunkowego roślin. Na zajęciach omawiane są najważniejsze ogrody i parki historyczne w Europie, od okresu starożytności do

okres baroku, następnie od XVIII do XX wieku

Pełny opis:

Semestr I (Z – 30h)

Wprowadzenie do historii ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. Formy i elementy ogrodu. Wnętrza i układy kompozycyjne ogrodu.

Ogrody starożytnego Egiptu. Ogrody Mezopotamii i Persji.

Ogrody starożytnej Grecji.

Ogrody starożytnego Rzymu.

Ogrody kultury Islamu.

Ogrody Średniowiecza – symbolika i cechy ogólne

Ogrody Średniowiecza - ogrody świeckie i przyklasztorne.

Ogrody renesansu i manieryzmu - cechy ogólne i formy.

Ogrody włoskiego renesansu.

Ogrody renesansowe - Francja, Holandia, Niemcy i Polska.

Ogrody barokowe - cechy ogólne i formy.

Ogrody francuskiego baroku.

Ogrody barokowe - Włochy, Niemcy, Anglia, Rosja, Polska.

Semestr II (L – 30h)

Porównanie stylów od starożytności do baroku.

Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy.

Ogrody krajobrazowe - Anglia.

Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy.

Ogrody krajobrazowe - Polska.

Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy.

Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska.

Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe.

Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm.

Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku.

Ogrody współczesne.

Literatura:

1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa

2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978.

3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31.

4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011.

5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN:

978-83-01-15414-1

6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN:

978-83-01-15416-5

7. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964

8. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981

9. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pałubska
Prowadzący grup: Katarzyna Pałubska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w zajęciach: 30 godz.


Przygotowanie do zajęć: 10 godz.


Samodzielna lektura: 10 godz.


Przygotowanie do egzaminu: 15 godz.


Łącznie: 65 godz. / 2 pkt. ECTS


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

W trakcie wykładu student zapoznaje się z charakterystycznymi cechami stylów sztuki ogrodowej, elementów kompozycji, programu i

doboru gatunkowego roślin. Na zajęciach omawiane są najważniejsze ogrody i parki historyczne w Europie, od okresu starożytności do

okres baroku, następnie od XVIII do XX wieku

Pełny opis:

Semestr I (Z – 30h)

Wprowadzenie do historii ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. Formy i elementy ogrodu. Wnętrza i układy kompozycyjne ogrodu.

Ogrody starożytnego Egiptu. Ogrody Mezopotamii i Persji.

Ogrody starożytnej Grecji.

Ogrody starożytnego Rzymu.

Ogrody kultury Islamu.

Ogrody Średniowiecza – symbolika i cechy ogólne

Ogrody Średniowiecza - ogrody świeckie i przyklasztorne.

Ogrody renesansu i manieryzmu - cechy ogólne i formy.

Ogrody włoskiego renesansu.

Ogrody renesansowe - Francja, Holandia, Niemcy i Polska.

Ogrody barokowe - cechy ogólne i formy.

Ogrody francuskiego baroku.

Ogrody barokowe - Włochy, Niemcy, Anglia, Rosja, Polska.

Semestr II (L – 30h)

Porównanie stylów od starożytności do baroku.

Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy.

Ogrody krajobrazowe - Anglia.

Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy.

Ogrody krajobrazowe - Polska.

Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy.

Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska.

Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe.

Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm.

Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku.

Ogrody współczesne.

Literatura:

1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa

2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978.

3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31.

4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011.

5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN:

978-83-01-15414-1

6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN:

978-83-01-15416-5

7. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964

8. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981

9. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pałubska
Prowadzący grup: Katarzyna Pałubska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)