Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody i techniki konserwacji znalezisk archeologicznych, obiektów zabytkowych i dzieł sztuki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-AR-MTKZA
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody i techniki konserwacji znalezisk archeologicznych, obiektów zabytkowych i dzieł sztuki
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wiedza: AR2_W05, AR2_W07, AR2_W14, AR2_W15, AR2_W16,

Umiejętności: AR2_U03, AR2_U14, AR2_U15, AR2_U16, AR2_U17,

Kompetencje: AR2_K04, AR2_K05.





Wymagania wstępne:

Podstawowe informacje z zakresu zabytkoznawstwa

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z zasadami konserwatorskiego postępowania z różnego rodzaju obiektami zabytkowymi, a także z metodami konserwacji wszelkiego rodzaju zabytków, zarówno ruchomych jak i obiektów architektonicznych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest omówienie zasad postępowania konserwatorskiego, przyczyny niszczenia materii zabytkowej oraz sposoby przeciwdziałania tym zjawiskom. Ponadto zajęcia poświęcone będą opisom podstaw etycznych podejmowania działań konserwatorskich oraz podstawom naukowym stosowania różnych metod konserwacji i stosowania zasad konserwatorskich.

Omówione zostaną na konkretnych przykładach metody konserwacji:

- żelaza archeologicznego,

- żelaznych przedmiotów historycznych,

- przedmiotów wykonanych z metali kolorowych,

- przedmiotów z kości i rogu,

- archeologicznych zabytków skórzanych,

- przedmiotów skórzanych historycznych,

- drewna archeologicznego,

- przedmiotów drewnianych historycznych (mebli),

- ceramiki,

- szkła archeologicznego i szkła historycznego,

- papieru,

- tkanin,

- przedmiotów wykonanych z kamienia,

- malarstwa tablicowego i krosnowego,

- malarstwa ściennego,

- rzeźby drewnianej,

- obiektów architektonicznych drewnianych,

- obiektów architektonicznych murowanych,

- zabytkowych form ziemnych.

OPIS ECTS:

Udział w zajęciach: 30 godz.

Przygotowanie do zajęć (prezentacja, referat, zagadnienia związane z tematem zajęć): 60 godz.

Suma godzin: 90 godz.

Punkty ECTS 90:30= 3 pkt ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa

Z. Kobyliński (red.) Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, Warszawa 1998

W Ślesiński, Konserwacja zabytków sztuki, malarstwo sztalugowe i ścienne, Warszawa 1995

W. Ślesiński, Konserwacja zabytków sztuki, Rzeźba, Warszawa 1995

W. Ślesiński, Konserwacja zabytków sztuki, Rzemiosło artystyczne, Warszawa 1995

W. Borusiewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Warszawa 1985

Dodatkowa literatura zostanie podana na zajęciach

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student:

AR2_W05: Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.

AR2_W07: Zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji źródeł

archeologicznych.

AR2_W14: Ma pogłębioną wiedzę na temat surowców i materiałów

wykorzystywanych przez dawne społeczności oraz sposobów ich obróbki i

zastosowania.

AR2_W15: Ma pogłębioną wiedzę na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania oraz planowania badań

AR2_W16: Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.

AR2_U03: Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie archeologii.

AR2_U14: Potrafi wyróżnić i zadokumentować opisowo, rysunkowo i fotograficznie w terenie jednostki stratygrafii stanowiska archeologicznego oraz przeprowadzić ich eksplorację, posługując się różnymi narzędziami a także ustalić ich miejsce w sekwencji stratygraficznej, jak również

zadokumentować, zainwentaryzować poddać doraźnej konserwacji

ruchome znaleziska archeologiczne.

AR2_U15: Potrafi posługiwać się pomiarowymi instrumentami geodezyjnymi.

AR2_U16: Potrafi interpretować wyniki specjalistycznych badań źródeł

archeologicznych, wyniki badań geofizycznych, prospekcji

aerofotograficznej i laserowego skanowania terenu.

AR2_U17: Potrafi posługiwać się podstawowymi programami komputerowymi

wykorzystywanymi w praktyce zawodowej archeologa.

AR2_K04: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z

wykonywaniem zawodu archeologa i zarządcy dziedzictwa kulturowego.

AR2_K05: Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa

kulturowego ludzkości oraz za dostarczanie społeczeństwu jego popularnej

interpretacji opartej na rzetelnej wiedzy naukowej.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach (dopuszcza się dwie nieobecności); przygotowanie prezentacji na wybrany temat; zreferowanie przygotowanego tematu

udział w dyskusji nad prezentowanymi tematami.

Ocena:

ndst.: student nie ma podstawowej wiedzy o metodach i technikach konserwacji znalezisk archeologicznych, obiektów zabytkowych i dzieł sztuki

dst: student ma wybiórczą wiedzę o metodach i technikach konserwacji znalezisk archeologicznych, obiektów zabytkowych i dzieł sztuki

db: student ma dobrą wiedzę o metodach i technikach konserwacji znalezisk archeologicznych, obiektów zabytkowych i dzieł sztuk

bdb: student ma odpowiednią wiedzę o metodach i technikach konserwacji znalezisk archeologicznych, obiektów zabytkowych i dzieł sztuki

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Wawrzeniuk
Prowadzący grup: Joanna Wawrzeniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z zasadami konserwatorskiego postępowania z różnego rodzaju obiektami zabytkowymi, a także z metodami konserwacji wszelkiego rodzaju zabytków, zarówno ruchomych jak i obiektów architektonicznych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest omówienie zasad postępowania konserwatorskiego, przyczyny niszczenia materii zabytkowej oraz sposoby przeciwdziałania tym zjawiskom. Ponadto zajęcia poświęcone będą opisom podstaw etycznych podejmowania działań konserwatorskich oraz podstawom naukowym stosowania różnych metod konserwacji i stosowania zasad konserwatorskich.

Omówione zostaną na konkretnych przykładach metody konserwacji:

- żelaza archeologicznego,

- żelaznych przedmiotów historycznych,

- przedmiotów wykonanych z metali kolorowych,

- przedmiotów z kości i rogu,

- archeologicznych zabytków skórzanych,

- przedmiotów skórzanych historycznych,

- drewna archeologicznego,

- przedmiotów drewnianych historycznych (mebli),

- ceramiki,

- szkła archeologicznego i szkła historycznego,

- papieru,

- tkanin,

- przedmiotów wykonanych z kamienia,

- malarstwa tablicowego i krosnowego,

- malarstwa ściennego,

- rzeźby drewnianej,

- obiektów architektonicznych drewnianych,

- obiektów architektonicznych murowanych,

- zabytkowych form ziemnych

.

Literatura:

Literatura podstawowa

Z. Kobyliński (red.) Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, Warszawa 1998

W Ślesiński, Konserwacja zabytków sztuki, malarstwo sztalugowe i ścienne, Warszawa 1995

W. Ślesiński, Konserwacja zabytków sztuki, Rzeźba, Warszawa 1995

W. Ślesiński, Konserwacja zabytków sztuki, Rzemiosło artystyczne, Warszawa 1995

W. Borusiewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Warszawa 1985

dodatkowa literatura zostanie podana na zajęciach

Dodatkowa literatura zostanie podana na zajęciach

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza o zabytkach i sposobach ich pozyskiwania

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Wawrzeniuk
Prowadzący grup: Joanna Wawrzeniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

OPIS ECTS:

Udział w zajęciach: 30 godz.

Przygotowanie do zajęć (prezentacja, referat, zagadnienia związane z tematem zajęć): 60 godz.

Suma godzin: 90 godz.

Punkty ECTS 90:30= 3 pkt ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z zasadami konserwatorskiego postępowania z różnego rodzaju obiektami zabytkowymi, a także z metodami konserwacji wszelkiego rodzaju zabytków, zarówno ruchomych jak i obiektów architektonicznych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest omówienie zasad postępowania konserwatorskiego, przyczyny niszczenia materii zabytkowej oraz sposoby przeciwdziałania tym zjawiskom. Ponadto zajęcia poświęcone będą opisom podstaw etycznych podejmowania działań konserwatorskich oraz podstawom naukowym stosowania różnych metod konserwacji i stosowania zasad konserwatorskich.

Omówione zostaną na konkretnych przykładach metody konserwacji:

- żelaza archeologicznego,

- żelaznych przedmiotów historycznych,

- przedmiotów wykonanych z metali kolorowych,

- przedmiotów z kości i rogu,

- archeologicznych zabytków skórzanych,

- przedmiotów skórzanych historycznych,

- drewna archeologicznego,

- przedmiotów drewnianych historycznych (mebli),

- ceramiki,

- szkła archeologicznego i szkła historycznego,

- papieru,

- tkanin,

- przedmiotów wykonanych z kamienia,

- malarstwa tablicowego i krosnowego,

- malarstwa ściennego,

- rzeźby drewnianej,

- obiektów architektonicznych drewnianych,

- obiektów architektonicznych murowanych,

- zabytkowych form ziemnych.

OPIS ECTS:

Udział w zajęciach: 30 godz.

Przygotowanie do zajęć (prezentacja, referat, zagadnienia związane z tematem zajęć): 60 godz.

Suma godzin: 90 godz.

Punkty ECTS 90:30= 3 pkt ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa

Z. Kobyliński (red.) Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, Warszawa 1998

W Ślesiński, Konserwacja zabytków sztuki, malarstwo sztalugowe i ścienne, Warszawa 1995

W. Ślesiński, Konserwacja zabytków sztuki, Rzeźba, Warszawa 1995

W. Ślesiński, Konserwacja zabytków sztuki, Rzemiosło artystyczne, Warszawa 1995

W. Borusiewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Warszawa 1985

Literatura uzupełniająca

zostania podana bezpośrednio na zajęciach

Wymagania wstępne:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)